Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luuleeko jotkut vanhukset, että kotihoito = kodinhoitoa?

Vierailija
05.03.2025 |

Eihän kotona käyvät hoitajat mitään siivoojia ole. 

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011043033.html

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tuo sana kotihoito tarkoittaa hoitoa vaan ei kodin hoitoa !

Vierailija
22/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulevat. Kun heidän vanhempansa tarvitsivat apua oli vielä olemassa kodinhoitajia. Nämä siivosivat, kävivät kaupassa, lämmittivät tai tekivät pienen ruuat. Nyt näitä ei enää ole ollut vuosikymmeniin. Nykyään kotihoito on vanhuksen lääkkeistä, sairauksista ja puhtaudesta huolehtimista. Muut palvelut pitää hankkia itse muilta palveluntarjoajilta.

Nykyisten vanhusten vanhemmilla ei olkut mitään kotiapua, ei kotisairaanhoitoa eikä kodinhoitoa.

Kyllä heillä oli, toimin silloin kodinhoitajana. Olen nyt 90 v.

Olitko ns kotisisar ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni nuorihan kirjoittaa just noin, kodinhoidontuki (esim.).

Vierailija
24/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne kodinhoitajat katosivat? Niitä nyt tarvitaan eikä mitään pelkkiä hoitsuja. Sama ihminen hoiti kaikki, nyt pitäisi olla sen seitsemän ihmistä eri hommiin,  yksi kääntää, yksi vie roskapussin ja tiskaa, yksi tekee ruuan, naurettavaa! Ei ihme, että vahukset ja valtio on konkurssissa!

Vierailija
25/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito ei kyllä paljoa katsele, mikä on siisteystaso.

Oma vanhempani kotihoidossa ollessaan kuivasi käytettyjä vaippojaan patterien päällä. Kotihoito ei tästä välittänyt.

Ja nuo vaipat sai ilmaiseksi tuossa kunnassa, joten ihan turhaan niitä säästeli.

Vierailija
26/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikeasti ehtii 15 min kotihoidossa? Vaikka kyse ei ole kodinhoidosta, niin siinä ajassa pitäisi ehtiä tekemään jotain sellaista korvaamatonta, jota ilman vanhus ei kotona pärjää. Mitä se voisi olla? Ainoa, mitä keksin, on käyttää vessassa ja pestä alapesu, muuhun tuo aika ei riitä enkä ainakaan minä ole valmis maksamaan 600 e/kk siitä, että joku käy ovella kurkistamassa, että onko se Pirkko-mummu hengissä.

Kotiapua saa 65e/h monelta yksityiseltä firmalta, heiltä saa siivousta ja ruuanlaittoa.

Käyttämään vessassa, vaipan vaihto ja nopeat pesut, aamupala ja lääkkeiden anto. Tuo on aika perussetti.

Vierailija
27/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläluokkaisissa perheissä kävi vielä 80-luvulla palkollisina kodinhoitajia tai saattoi sellainen jopa asuakin heidän kanssaan. 

Nämä olivat kotiapulaisia, joille maksettiin palkka.

Vierailija
28/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vanhempani kotihoidossa ollessaan kuivasi käytettyjä vaippojaan patterien päällä. Kotihoito ei tästä välittänyt.

Ja nuo vaipat sai ilmaiseksi tuossa kunnassa, joten ihan turhaan niitä säästeli.

Katsellaan sillä silmällä jos kodissa on jotain vaarallista, tulipalo vaara esim. Muutoin ei, siivous ei kuulu kotihoidon hommiin pl. Roskapussi voidaan viedä ja täyttää esim astianpesukone.

Vierailija
29/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsellaan sillä silmällä jos kodissa on jotain vaarallista, tulipalo vaara esim. Muutoin ei, siivous ei kuulu kotihoidon hommiin pl. Roskapussi voidaan viedä ja täyttää esim astianpesukone.

Oli ainakin ammoniakki myrkytyksen vaara olemassa.

Vierailija
30/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vanhus on huonokuntoisena kotihoidossa, niin jonkun on sitä kotiakin siinä hoidettava. Tätä ei ihan ole ymmärretty. Ehkä ajatus on ollut epämääräisesti, että kyllä joku nainen sen kodin sipaisee noin ohi mennessään kuntoon, ei siitä sille ole erityistä vaivaa.

Vierailija
31/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunlainen kodinhoito valtion tukemana olisi ehdottomasti inhimillinen lisä kotihoidossa olevalle henkilölle. 

omassa lähipiirissä kokemus yksin asuvasta, minimieläkkeellä elävästä muistisiraasta. Kotihoito kävi maksimi kerrat vuorokaudessa katsomassa että elossa ollaan/antamassa lääkkeet/ suihkuttamassa kerran vko tai vastaavaa, mutta jotta pakon edessä kotiin jätettynä elämä olisi ollut mitenkään inhimillistä, olisi pitänyt olla juurikin myös kodinhoitaja, joka olisi edes silloin tällöin käynyt apuna kaupassa, siivoillut, pessyt pyykkiä ym mihin muistisairas vanhus ei itse kyennyt eikä myöskään ollut ymmärrystä tai rahaa ostaa ko.palveluita yksityiseltä sektorilta. Koen tällaisen olevan lähes heitteillejättö.

Vierailija
32/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito on varsin liioiteltu sana siitä 15min pyörähdyksestä, jota se todellisuudessa on. 

Vierailija
33/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla edes vanhus luullakseen noin. Monet kotihoidon asiakkaiden omaisetkin puhuu kodinhoitajista, kun tarkoittavat lähihoitajaa, joka käy hoitamassa kotona asuvaa ikäihmistä. 

Kodin hoitaminen täytyy ostaa yksityiseltä, tai sitten omaiset siivoavat itse. 

Kotihoidon hoitaja tekee hoito- ja hoivatyön lisäksi pieniä päivittäisiä siistimisiä, kuten vie roskat, pyyhkii pöydän ruokailun jäljiltä ja tiskaa astiat yms. Mutta vain siinä tapauksessa, että asiakas ei itse kykene tähän. Hoitaja voi myös ohjata asiakasta tekemään nuo asiat itse, jos tämän fyysinen toimintakyky sen sallii, ja ongelmana on esim muistisairaudesta johtuva aloitekyvyttömyys. 

Vierailija
34/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu ne kai pesemään perseitä kun vanhuksilla vatsa kuralla.

Mikäs sulla on, kun olet vanha, tai äidilläsi? Sievästi Pylly?

Samallalailla ne sun persettäs sitte pesee.

Vierailija
35/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulevat. Kun heidän vanhempansa tarvitsivat apua oli vielä olemassa kodinhoitajia. Nämä siivosivat, kävivät kaupassa, lämmittivät tai tekivät pienen ruuat. Nyt näitä ei enää ole ollut vuosikymmeniin. Nykyään kotihoito on vanhuksen lääkkeistä, sairauksista ja puhtaudesta huolehtimista. Muut palvelut pitää hankkia itse muilta palveluntarjoajilta.

Nykyisten vanhusten vanhemmilla ei olkut mitään kotiapua, ei kotisairaanhoitoa eikä kodinhoitoa.

Kyllä heillä oli, toimin silloin kodinhoitajana. Olen nyt 90 v.

Mun äiti sai vauvan niin meillä kävi kodinhoitaja, olen 70v.

Vierailija
36/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodinhoitaja on poistunut ammatti ja nimike. Nykyään he ovat lähihoitajan nimikkeellä, eikä täysin vanhanaikaista kodinhoitajan ammattia ole enää olemassakaan. Myös avustajat tekevät hyvin samantyyppistä työtä, paitsi etteivät hoida, mutta hoivatyötä kumminkin siihenkin voi kuulua.

Ei todellakaan kuulu lähihoitajalle kodinhoito.  Ei edes sisälle mennessä rappusten lakaisu vaikka kuinka lumessa.

Vierailija
37/37 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ennen oli kodinhoitajia, jotka käytännössä hoitivat kaiken. 

Näin juuri. Kirjoittaja vertaa tilannetta entiseen. Kun minä olin lapsi 1970-luvulla, niin kunnalla oli kodinhoitajia, jotka tosiaan kävivät vanhusten luona ja mm. siivosivat vanhuksen kodin. Samat kodinhoitajat kävivät myös lapsiperheissä hoitamassa lapsia silloin, kun lasten tavallinen hoitaja (oli se sitten äiti tai esim. perhepäivähoitaja) oli syystä tai toisesta estynyt tai lapsi oli kipeä niin, että häntä ei voinut viedä hoitoon. Lapsen hoitamisen ohessa kodinhoitaja teki muitakin kotitöitä.

Tosin siinä kirjoittaja erehtyy, että kunnallinen kodinhoitaja olisi ollut ilmainen. Kysymyksessä oli maksullinen palvelu, mutta maksu riippui tuloista.

Kodinhoitaja olisi todella tarpeellinen palvelu nykyäänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi