Ei kotiäitiyttä ja työssä käyviä äitejä voi mitenkään vertailla keskenään. Eikä toisensa valintoja arvostella!
Yleensäkkään ihmisten elämäntilantaita on ihan turha vertailla, koska jokaisella elämäntilanteet on erilaiset ja jokaisella on oikeus päättää käykö työssä vai jääkö lasten kanssa kokopäiväisesti kotiin. Lisäksi me kaikki äidit ollaan erilaisia. Kaikilla on erilaiset taustat, joka vaikuttaa paljolti siihen millaisia olemme ja millaiset voimavarat kullakin on käytettävissään.
No itse olen valinnut, että olen lapseni (ensimmäisen) kanssa kotona niin kauan, kuin se on taloudellisesti mahdollista. Meidän tapauksessa se on tällähetkellä mahdollista, kunnes lapsi on vähän yli 2 vuotias. Sitten minun alettava etsiä työpaikkaa, koska muuten emme tule taloudellisesti toimeen.
Olen ajatellut, että niiden äitien, jotka menee töihin heti äitiysloman loputtua, on luultavasti mentävä sinne töihin, jos siitä riippuu toimeentuleminen. Ja ihan sama mulle mitkä ne syyt on sinne töihin menemiselle, mutta kuitenkin nostan hattua niille, jotka jaksaa hoitaa kodin, työn ja lapset, vaikka moni voisi haluta olla mieluummin kotona.
Minä en ainakaan tällä hetkellä jaksaisi käydä työssä. Voimavarani eivät vain riitä siihen. Jos se on jonkun mielestä laiskuutta niin olkoon. Ainakin uskallan sanoa sen suoraan jokaiselle, joka on vähätellyt minun työtäni kotona. Onneksi mieheni osaa arvostaa sitä mitä teen. En todellakaan vain OLE kotona. Kyllä täällä tekemistä riittää sen lisäksi, että hoidan lapseni ja kotityöt. Teen suurimman osan vaatteista itse, ja leivon leivän itse, koska niissä säästää. Jos kävisin työssä kodin ulkopuolella niin en taatusti jaksaisi enää ommella enkä leipoa.
Kommentit (4)
Kaikki meni hyvin.
Nyt kolmannen kohdalla aion olla kotona 3v. Nyt kun on 3 hoidokkia, niin tekemistä on niin, etten ehdi yhden päivän aikana tekemään.
Eli meidän perheessä on tehty molemmat ratkaisut ja molemmat olemme todenneet hyviksi. Tilanteen mukaan mennään.
Kaiki lpsemme tuntuvat tyytyväisiltä ja olemme onnellinen perhe. Se kai on tärkeintä.
Ja ennen tätä palstaa en ole tiennyt tehneeni mitään väärää töihin mennessäni...=)
mielestä kukin tekee niin kuin itselleen sopii. Mäkin luulen, että monen on pakko mennä töihin. Tosin osalla lienee muuten vain kaipuu pois kotoa.
Mulle on ihan saman tekevää, että mitä joku ajattelee mun kotiäitiydestä. Ei sitä tarvitse sen kummemmin arvostaa. Aika helppoa mulla on. Yhden lapsen kanssa jää kohtuullisesti omaakin aikaa enkä muutenkaan ole mikään siivous/ tai muu kotihommafanaatikko. Iltaisin voi hyvällä omalla tunnolla käydä jumpassa ja tapailla kavereitaan ja aamuisin ei ole koskaan hoppu minnekään. Kammotuksella ajattelen sitä päivää, kun tämä lysti loppuu. Ensi syksyyn saakka olisi vielä aikaa.
ei tarvi kenenkään ruveta puolustelemaan itseään ja haukkumaan sinua, tai sitten vastaavasti ruveta kanssasi morkkaamaan sitä toista osapuolta.
Täytyy kirjoitaa provosoivampia juttuja niin saa tappelua aikaan.
Jokainen toimii sillä tavalla minkä on kokenut perheelleen parhaaksi. Jollekin se on töihin paluu ja toiselle kotiäitiys. Kun elämäntilnatneet ja lähtökohdat ovat erilaiset, ei kukaan voi (varsinkaan tällaisella palstalla jossa ei todellisuudessa tiedä toisesta mitään) arvostella toisen ratkaisuja sanomalla että minä olisin toiminut tilanteessasi näin koska se on ainoa oikea ratkaisu.
Jos nyt vain keskityttäisiin jokainen siihen omaan elämään ja annettaisiin toisten huolehtia omistaan. Olen onnellinen siitä että minulla oli mahdollisuus hoitaa lapseni kotona 2,5v, mutta ei suinkaan ole minulta ja lapseltani pois että joku toinen palaa töihin lapsen ollessa 1v. Enkä ymmärrä miksi joku toinen taas raivostuu minulle siitä että vein lapseni hoitoon 6kk enen tuosta viimeistä rajaa.