Kuntoiletteko jos olette nukkuneet tosi huonosti?
Viime yönä taas heräsin ennen 04 enkä onnistunut enää nukahtaa. Olo hutera, kuin kevyesti humalassa. Olin suunnitellut lihaskuntotreenin, ja unettomana tuntuu sekin tosi vaikealta. Kevyt lenkki ok, mutta kun mulla on näitä unettomia öitä melkein joka viikko joitain kertoja ja suututtaa jos niiden antaa syödä seuraavan päivän suunnitelmat. Tavallaan tekee mieli unohtaa, ettei saanut nukuttua vaan pökkyräolo tuntuu kehossa.
Miten muut teette unettoman yön jälkeisenä päivänä?
Kommentit (35)
Jaksamisen mukaan, sitten jos valvottaa monta yötä perätysten, katsoisin tarkemmin tekemisiä, syketasoa ja verenpainetta voisi seurailla.
Toki, olen nukkunut viimeiset 10 vuotta huonosti, esivaihdevuosien alusta alkaen, ja ihan normaalisti elän siitä huolimatta, teen työni, kuntoilen, hoidan kodin jne. 3-4 tunnin unilla yössä mennään. Energiajuomaa vaan koneeseen jos on ihan sippi olo.
Normaalisti kuntoilen mutta mulla on max kerran viikkoon huonot unet ts. nukun su-ma yönä tyypillisesti joku 4-5h parissa pätkässä. En vain saa unta ja herätys kuitenkin ennen kuutta.
Menen silti normaalisti kamppailulajin kovaan treeniin illalla ja nukun sitten hyvin seuraavan yön jos vain mahdollista.
Minä olen niin herkkä kropaltani että keho menee jo yhden yön 4h unista "säriseväksi" ja päässä tuntuu huojuvalta. Teen työt normaalisti, mutta muuten pinna kireällä ja tokkurainen olo. Siksi mietin onko keholle tällöin lihaskuntotreeni hyvä vai huono.
Nukun aina huonosti, joten kyllä, elän silti elämääni ihan normaalisti, myös kuntoilen.
Vuosia vaivannut unihäiriöt. Kyllä niitä on tosi monella ja pakko vaan elää normisti, käydä töissä jne. Ei tässä vois tehdä yhtään mitä jos olis huono yö takana, niitä on jokainen yö, lääkkeistä huolimatta! Elämä on.
N60v
Joskus lyhyt yöuni on antanut virtaa mutta joskus taas vie virrat ja jotenkin keho sanoo että pitäisi ottaa rauhallisemmin. Syke tahtoo tuolloin nousta korkeammalle eikä lenkki kulje ihan normaaliin tapaan.
Mutta sitä en tiedä mistä johtuu että välillä todella antaa myös virtaa.
Jos teillä uneton tai 3-4h unet takana niin huomioitteko asiaa jotenkin seuraavana päivänä, että nukkuisitte sitten paremmin? Mikä teitä auttaa nukkumaan?
Sillon erityisesti pitää kuntoilla kun on nukkunut huonosti. Virkistää joksikin aikaa ja illalla uni maistuu paremmin.
En lähde salille vaan teen leppoisan kävelylenkin ulkona illan suussa.
Kyllä. En ole 20 vuoteen nukkunut muuten kuin huonosti, mutta hyvässä kunnossa olen.
Kuntoilisin fiiliksen mukaan.
Todennäköisesti tekisin lyhyen max. 30 min palauttavan peruskuntolenkin, venyttelisin hyvin, söisin ja saunoisin. Ja menisin nukkumaan heti kun tuntuu siltä.
Toinen vaihtari olisi lihaskuntotreeni kevennettynä ja samat venyttely, sauna, ruoka.
Kolmas olisi välipäivä ja rehellinen lepo ja vaikka kirjan lukeminen tai tv:n katselu.
Itse en tosin tee mitään tarkkoja treenisuunnitelmia, joten ei harmita jos joku päivä/treeni jää välistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoilin, slaagi pysäytti.
Kerro tarkemmin?
En, koska tapaturmariski kasvaa jos vireystila on huono. Kevyt ulkoilu on ok, mutta jos crossfittiin menisin univajeisena niin voisi olla että tullaan sieltä pois ambulanssikyydillä.
En. Ehdin salille tai lenkille vasta illalla ja kumpaankaan on turha mennä jos on hirveän väsynyt jo siihen aikaan univelan takia.
Ei siitä kuitenkaan tule yhtään mitään. Voimat ja motivaatio pois.
Up