Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hekan uudiskohde Oylunkylässä, hakuaika alkanut

Vierailija
04.03.2025 |

Hirveitä vuokria noissakin asunnoissa. Talo näyttää hienolta ja on toki uusi, mutta siltikin vuokrataso hirvittää. Pienemmissäkin yksiössä, joka on reilut 33 neliötä vuokra on tyyliin 730 euroa. Eihän tuollaiseen ole mitään mahdollisuutta. Järkyttävää tosiaan tuo hintataso kun kyseessä on kuitenkin kaupungin asunnot, eikä alue edes ole mikään hieno alue. Toki alue on parempi kuin joku Itä-Helsinki tai Jakomäki ja talo uusi, mutta silti. Mitä ihmettä yksiöt yksityisellä Helsingissä oikein maksavat? Oikeasti köyhä ei hakea asuntoa paitsi jostain Kittilän kirkonkylältä tai Lieksasta. Ei näin. Pettymys on paha. Oletin yksiön vuokran olevan näissä jotain 500 euroa.

Kommentit (173)

Vierailija
1/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan Oulunkylässä tarkoitin. Vuokrien kalleus järkytti niin paljon, että suuttumus aiheutti kirjoitusvirheitä.

Vierailija
2/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa talossa on tietysti uuden talon hinnat.

Ei kaikki ole muutenkaan köyhille tarkoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku hakemassa tuonne, vaikka vuokrat ovat korkeita? Eikö Hekan pitänyt tarjota kohtuuhintaisia asuntoja? Nämä uudet asunnot eivät kuitenkaan sitä ole. Missä ihmeessä köyhät ja työttömät Helsingissä oikein asuvat? Joudun itse asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen sukulaiseni luona, vaikka olen jo keski-ikäinen. Mitään mahdollisuutta omilleen muuttamiseen ei ole, vaikka olin toki siitä pitkälle tietoinen niin silti tämä vuokrataso oli järkytys. Mitään Itä-Helsingin halvimpia vanhoja lääniä en ole hakemassa.

Vierailija
4/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kittilä peräaukko

Vierailija
5/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat 500€ yksiön, saat tyytyä todella vanhaan taloon ja/tai huonommalla alueella. Tosin Helsingissä ei ole niin huonoja alueita ettei sinne voisi vähävarainen muuttaa.

Vierailija
6/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki, kallio 23m  680€/kk

Helsinki , malmi 21m 690€/kk

Helsinki, herttoniemi 18m  640€/kk

Helsinki, kannelmäki 30,5m 720€/kk

Siinä muutama esimerkki yksiöiden hinnoista Helsingissä. Kattele oikotieltä. 

Vierailija
7/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra 730e  + vesimaksu + sähkömaksu

Vierailija
8/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku hakemassa tuonne, vaikka vuokrat ovat korkeita? Eikö Hekan pitänyt tarjota kohtuuhintaisia asuntoja? Nämä uudet asunnot eivät kuitenkaan sitä ole. Missä ihmeessä köyhät ja työttömät Helsingissä oikein asuvat? Joudun itse asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen sukulaiseni luona, vaikka olen jo keski-ikäinen. Mitään mahdollisuutta omilleen muuttamiseen ei ole, vaikka olin toki siitä pitkälle tietoinen niin silti tämä vuokrataso oli järkytys. Mitään Itä-Helsingin halvimpia vanhoja lääniä en ole hakemassa.

Kohtuuhintainen ei ole synonyymi halvalle. Köyhä asuu siellä mihin sillä on varaa ja se ei välttämättä ole juuri se uusin kerrostaloasunto. Monelle työssäkäyvälle nuo ovat ihan kohtuuhintaisia.

Vierailija
9/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heka ei saa käyttää kaupunkilaisten kunnallisverorahoja subventoidakseen joillekin harvoille onnekkaille halpoja asuntoja. Ja se on ihan oikein! Eli niiden vuokrien pitää kustantaa noiden asuntojen rakentamista varten hankitut lainat ja lisäksi kiinteistöstä aiheutuvat muut kulut!

Jos kuvittelet, että 500 eurolla olisi saanut Oulunkylästä uudesta talosta vuokrattua 33 m2 asunnon, niin olet ihan pihalla!

Vierailija
10/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotka, karhuvuori 33m 425€/kk

Helsinki, kallio 13m 478€/kk

Loviisa, keskusta 32,5m 500€/kk

Oulu, 30m 430€/kk

Vierailija
11/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten ihmeessä työtön köyhä pystyy tuollaisia vuokria maksamaan kun työmarkkinatuki on tosiaan 595 euroa neljän viikon välein? Muita tuloja, säästöjä tai omaisuutta ei itselläni ole. En vaan pysty etsimään asuntoa jostakin Kittilän kirkonkylästä tai Lieksasta kun olen jo ajat sitten joutunut tuon sukulaiseni kotiorjaksi, eikä sukulaiseni edes pärjää yksin. 

Vierailija
12/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Itä-Pasilaan!

Vierailija
13/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä esimerkki siitä, kun vuokrataloyhtiön realiteetit ja asukkaan toiveet eivät kohtaa. Heka, kuten kaikki muutkin valtion tukemat vuokrataloyhtiöt tarjoavat asumista omakustanne hintaan. Tämä tarkoittaa sitä, että vuokralla pitää kattaa talon menot eikä saa tehdä voittoa. Tässä tapauksessa yksiötä voi +-0 tuloksella vuokrata hintaan 730 euroa kuukaudessa. Ihmettelen ajatusmallia, jossa vuokrataloyhtiöt voi tarjota asuntoja vuokralle tappiolla. 

Vierailija
14/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuuhintainen ei ole synonyymi halvalle. Köyhä asuu siellä mihin sillä on varaa ja se ei välttämättä ole juuri se uusin kerrostaloasunto. Monelle työssäkäyvälle nuo ovat ihan kohtuuhintaisia.

Heka on vuokraa kenellekään pulskalla sosiaalitädille

Vierailija
15/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten ihmeessä työtön köyhä pystyy tuollaisia vuokria maksamaan kun työmarkkinatuki on tosiaan 595 euroa neljän viikon välein? Muita tuloja, säästöjä tai omaisuutta ei itselläni ole. En vaan pysty etsimään asuntoa jostakin Kittilän kirkonkylästä tai Lieksasta kun olen jo ajat sitten joutunut tuon sukulaiseni kotiorjaksi, eikä sukulaiseni edes pärjää yksin. 

Asunnot eivät ole tarkoitettu työttömälle kyöhälle.

Vierailija
16/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja asun vuokralla 30 km Helsingissä yksiössä 820 e kk. 

Vierailija
17/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, että kaikki on rakennettu sitä työmarkkinatuen varassa elävää köyhää varten. Ja ota se sukulainen vaikka sinne  lieksaan mukaan ja etsitte sopivan halvan asunnon teille molemmille.

Ja jos elät orjuudessa, niin soita hätäkeskukseen tai tee vaikka teistä molemmista huoli-ilmoitus.

Vierailija
18/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista on asuminen Helsingissä. Olen toki tiennyt sen, mutta jotenkin se nyt kuitenkin iski karulla tavalla tajuntaani. Kovin vihamieliseksi tämä keskustelu on muodostunut. Aikaisemmin on saanut puhua Hekan kalliista asunnoista Jätkäsaaressa vai oliko Kalasatama ja kritisoida noita hintoja.

Vierailija
19/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on varaa asua vain jos on hyvätuloinen tai ei tuloja ollenkaan.

Vierailija
20/173 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallista on asuminen Helsingissä. Olen toki tiennyt sen, mutta jotenkin se nyt kuitenkin iski karulla tavalla tajuntaani. Kovin vihamieliseksi tämä keskustelu on muodostunut. Aikaisemmin on saanut puhua Hekan kalliista asunnoista Jätkäsaaressa vai oliko Kalasatama ja kritisoida noita hintoja.

Saa kritisoida, mutta oletus että kaiken pitää olla köyhälle mahdollista on vähintäänkin outo.