Lapsi kylässä, joka on ylikiltti? Kysyy lupaa veden juontiin, josta kiittää auliisti.
Pyytää lupaa jopa siihen, saisiko juoda vettä. Kiittää siitä kovin kauniisti mutta hieman pahoittelevasti. Huomasin kaataessaan maitoa kaakaoon, maidon olevan pilaantunutta mutta ei suostunut siihen, että hänen vuokseen avataan uusi maitopurkki vaan juo sen minkä kaatoi itselleen. Tilanne oli kiusallinen kaikille varmaan. Lopulta oli pakko vain ottaa pois kuppi ja antaa uusi, jotta ei oikeasti juoda sitä pilaantunutta.
Ulkoisesti ei näytä olevan puitteita ja asuu vanhempiensa luona mutta on todella kiltti, pahoitteleva, vähän arka ja huono itsetuntoinen.
Mikä tekee lapsesta noin älyttömän kiltin ja pahoillaan olevan?
Kommentit (73)
Niin no, kaikenlaisia mielipiteitä. Meitäkin opettivat vanhemmat käyttäytymään asiallisesti kylässä tai kun meillä oli vieraita. Muulloin sitten saatiin olla hyvinkin vapaasti kunhan ei tehty pahojamme. Erään kaverin tyttö meni jääkaapillemme katsomaan mitähän siellä olisi. Sanoin että hei, kotona voit tehdä mitä haluat mutta kylässä ei mennä kaapeille. Tyttö ymmärsi ja se oli siinä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun tarkoitus oli katsoa huomaavatko ihmiset kun ihminen ei voi hyvin ja pelkää. Muutama vain osasi lukea rivien välistä.
Aloitus on kuvaus siitä, miten arvottomaksi lapsi kokee itsensä joka paikassa mihin menee ja miten pelkää olevansa taakaksi.
Tuo lapsi kasvoi alkoholistien keskellä, jossa oli lähes jatkuva pelko ja epävakaus läsnä. Joutui koko ajan muuntamaan itseään ympäristön mukaan ja kulkemaan mahdollisimman varpaillaan.
Halusin vain nähdä huomaako kukaan hiljaisia viestejä. Olisipa joku huomannut silloin.
Sehän on hienoa kun lapsi osaa käyttäytyä yhtä hyvin kuin hyvän kotikasvatuksen saaneet.
Ei kai ap kannusta omia lapsia käymään kaapeilla ja ottamaan luvatta kylässä ollessaan?
Ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Millainen aikuinen kaataa lapselle maitoa varmistamatta ennen kaatamista, että maito on kunnossa?
Kun ap: lla oli mielipide lapsen vanhemmista, juoppoja, ensin ajatteli että juokoon tuon vanhaksi menneen, kiltti kun on.
Olin ujo ja arka lapsi ihan kunnollisesta kodista. Käyttäydyin kuvatulla tavalla koska jännitin kaikkia aikuisia, myös kavereitteni vanhempia. Tuskin sain sanaa suustani.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun tarkoitus oli katsoa huomaavatko ihmiset kun ihminen ei voi hyvin ja pelkää. Muutama vain osasi lukea rivien välistä.
Aloitus on kuvaus siitä, miten arvottomaksi lapsi kokee itsensä joka paikassa mihin menee ja miten pelkää olevansa taakaksi.
Tuo lapsi kasvoi alkoholistien keskellä, jossa oli lähes jatkuva pelko ja epävakaus läsnä. Joutui koko ajan muuntamaan itseään ympäristön mukaan ja kulkemaan mahdollisimman varpaillaan.
Halusin vain nähdä huomaako kukaan hiljaisia viestejä. Olisipa joku huomannut silloin.
Tapa se on tuokin yrittää pelastaa nahkansa, kun huomasit itsekin, että vika on vain siinä, ettet tunnista hyviä käytötapoja.
Ap näkee itsensä uhrina ja haluaa vielä aikuisenakin vahvistaa tuota tunnetta. Ehkä terapia olisi paikallaan?
Olin 80-luvulla lapsena ihan samanlainen ja johtui siitä, kun mummoni opetti minulle muutamia käytöstapoja. Niillä olen hyvin elämässä pärjännyt ja saanut hyvät työpaikatkin. Paremmin sitä pärjää vaikka ylikilttinä kuin sellaisena tättähääränä, joka on kyläpaikassa kuin kotonaan ja on koko ajan äänessä. Aikuisina niitä ei pidättele silloinkaan mikään, mokaavat työpaikasta toiseen ja ihmissuhteita riittää. Mukava kuulla että nykylapsissa on vielä tällaisia, he pärjäävät kyllä. Kotioloja ei kannata syyttää, minunkin koululuokalla oli parempien ihmisten lapsia ja ne olivat niitä pahimpia koulukiusaajia. Aikuisina niistä tuli surkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla oli pilaantunutta maitoa jääkaapissa?
Oli vahingossa jäänyt kaappiin ja tarjosin lapselle sen kaakaon tekoon. Olikin vanhentunutta ja heti tietenkin sanoin, että ota kaapista uusi purkki. Sanoi että ei häntä haittaa vaikka vähän on pilaantunutta, hyvin voi vielä juoda mutta lopulta päätin että nyt otetaan uutta.
Aloittaja
"Lopulta päätin että nyt otetaan uutta." Wtf? Lopulta. Kyllä sun olis heti pitänyt se päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kehtaisi edes aikuisena lapsia toiste keittiöön juomaan vettä kysymättä lupaa. Eikö se ole normaalia? Samoin kuin kiittäminen?
Ai ystäväsi keittiöön et kehtaa mennä hakemaan vettä?
Tämä lapsi on tuttu jo ollut monta vuotta, käy kyläilemässä ja leikkimässä mutta todella arka, pahoitteleva ja kiltti mutta tykkää ikäistensä kanssa puuhastella.
Aloittaja
En minä käynyt lapsena kenenkään keittiössä, oli syy mikä hyvänsä. En edes hakemassa vettä, joten jos jotain asiaa sinne olisi ollut, olisi sitä erikseen tosi ujostellen ja häpeillen kysytty. Vanhemmat opetti, että toisten keittiössä/henkilökohtaisilla alueilla (kuten vaikkapa makuuhuone) ei norkoilla. Vessaankin mennessä erikseen ujostellen kysyin. Olin toki ujo ja arka lapsi, joka ei kehdannut yökylässä edes grillilihaa ottaa koska pelkäsin, että jos en saa syötyä läskireunaa (jota en saanut syötyä), tulee nuhteita. Onneksi oli järjellä varustettu vanhempi kaverilla, joka valmisti lihaa minullekin, vaikka sanoin syöväni vaan yhden perunan.
Olkoonkin, että tämä oli 90-luvulla, niin minusta ei vieläkään vieraiden lasten paikka ole minun keittiössä, että jos sinne jotakin asiaa on (ala-asteikäisellä), niin lupa olis syytä kysyä tai vähintään ilmoittaa, että jano olisi. Eri asia sitten kun ovat jo teini-ikäisiä, jotka tietää mihin saa koskea ja mihin ei. En minä ainakaan halua ketään penkomaan omin nokkineni kaappejani, mutta ehkä se on vaan se oma kasvatus, että vieraassa paikassa ei tosiaankaan olla niin kuin kotonaan. Mummovainaata lainaten: talo ellää tavallaan, vieraat käyvvöö ajallaan.
Hyvät tavat on hieno asia, mutta tuon lapsen tavat on jotenkin liian hyvät. Jos nyt ei jumituta siihen vesi- tai maitojuttuun. Ap kuvaili esim. että jos se lapsi vahingossa astuu jonkun varpaille niin on siitä hädissään enemmän kuin tilanteen puolesta olisi normaalia. Ei kuulosta vain hyvin kasvatetulta, vaan ennemmin jonkinlaista henkistä väkivaltaa mukana. Sillä voi saada ulospäin niin helppoja lapsia hyvin olet kasvattanut. Not tietäisitpä totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan minulta. Meillä oli kotona säännöt. Kylässä kuului käyttäytyä. Kuului pahoitella jos mokasi jotain. Kuului kohteliaasti pyytää lupa ja kiittää. Ja ei, se ei ole ylikiltteyttä vaan toisten ihmisten huomioon ottamista. Jos menet esim. Ranskaan huomaat että lapset opetetaan ottamaan toiset huomioon ja olemaan kohteliaita. Ja läksytys tulee varmasti jos et käyttäydy.
Ranskassa tulee läksytys myös aloituksessa kuvaillusta käytöksestä. Siellä tulee olla reipas ja keskustella rohkeasti aikuisten kanssa.
Haitallisinta on näkymättömyyden kokemus. Se on eri asia kuin ranskalainen kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
No en kehtaisi edes aikuisena lapsia toiste keittiöön juomaan vettä kysymättä lupaa. Eikö se ole normaalia? Samoin kuin kiittäminen?
Sama, tietysti kysyisin enkä vaan lampsisi ja ottaisi itse lasia.
Kerran oltiin ravintolassa kun läheisessä pöydässä oli perhe joka puhui ranskaa ja parkissa oli myös Ranskaan rekisteröity auto siinä kadun varrella. Siinä oli arvioilta 8- vuotias poika. Yksikään suomalainen lapsi ei ole tullut koskaan pöytäämme tuijottamaan kuten tuo. Eikö vanhemmat sanoneet sanaakaan kun se lapsi kierteli häirisemässä muita.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin voinut olla tuollainen, meidät opetettiin käyttäytymään hyvin kylässä ja kysymään lupaa kaikkeen. Eikä käytetty mitään väkivaltaa tai uhkauksia. Lapsena olin vielä ujo enkä olisi kehdannut sanoa mitään vaikka se maito olisi ollut vihreinä kokkareina lasiin tullut.
Minäkin olin lapsena tällainen. Tosin meillä käytettiin väkivaltaa, eikä lapsia välttämättä kuunneltu. Tai ainakaan minua.
Kamalaa! Jotkut lapset osaavat käyttäytyä, mutta se ei tietenkään voi olla normaalia.
Kuulostaa alistetulta lapselta. Sekä laki että lastensuojelun käsikirja kieltävät lapsen alistamisen, joten tuo on selvä lasun paikka.
Alistamistapauksissa perheistä yleensä paljastuu myös muita kiellettyjä kasvatuskäytäntöjä kuten lapsen jäähyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kasvatettu lapsi alkaa olla jo niin harvinainen että sitä aletaan mollamaan koska omilla mukuloilla ei ole minkäänlaisia tapoja.
Juurikin näin. Itse sain kuulla koko ajan, miten lapseni ovat alistettuja ja eivät nyt ainakaan onnellisia. Pienestä jo osasivat keskustella, kätellä, kiittää, auttaa, pukeutua ja käyttäytyä kohteliaasti. Olin ihan äimänä, koska jotenkin itselleni oli selvää, että niissä piireissä missä eniten liikuttiin, kaikkien lapset osasivat käyttäytyä. Tosi surullista huomata, mihin suuntaan maailma menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatuksesta johtuu. Lapsi nöyryytetään ja alistetaan, silloin tulee tuollainen.
Ai, kun lapsi on kohtelias ja osaa käyttäytyä niin häntä on nöyryytetty ja alistettu kotona? Outoja ajatuksia sinulla.
Juo pilaantunutta maitoa, ja pyytelee anteeksi olemassaoloaan, sekö on sinun käsityksesi hyvästä käyttäytymisestä?
Millainen aikuinen kaataa lapselle maitoa varmistamatta ennen kaatamista, että maito on kunnossa?