Suomen tieverkosto on aivan tuhoutunut, tiet ovat niin huonossa kunnossa. Infrastruktuuri hajoaa täysin.
Valtavia kuoppia, reikiä, kulumia jne., tiet tuhoutuvat Suomessa.
Ja kaikki suomalaisten rahat on kannettu rikkaille EU maille ja Ukrainaan. Valtava määrä miljardeja. Milloin näitä aletaan periä takaisin ja keskitytään Suomen valtaviin ongelmiin välillä?
Kommentit (114)
Onko pakko olla aina menossa tai tulossa. Minä en ole omistanut autoa kolmeen vuoteen. Se on täysin tarpeeton isossa kaupungissa. Bensan ja lataussähkön hinta pitää nostaa niin korkealle, että on varaa korjata teitä. Lataussähköstä pitää peria dieselvero.
Vierailija kirjoitti:
Typerää vetää Ukraina tähän mukaan. Meidän infrastruktuuria ei sentään ole pommitettu paskaksi.
Entä sitten? Ei ole suomalaisten autoilijoiden tehtävä maksaa Ukrainan tieverkkoja. Nyt jo kerätään 8 miljardia autoilijoilta erilaisina maksuina, mutta tienhoitoon laitetaan hiluja, muutama sata miljoonaa.
Huonossa ja vaarallisessa kunnossa on tiet joo. Isoja syviä reikiä, autoja hajoaa ja moottoripyöräilijöille hengenvaarallista. Sitten paikataan pieni monttu ja reikä kerralla että tie on 15 vuoden paikkailun jälkeen vielä karmeempi.
Euroopassa on maalla kylätietkin paremmassa asfaltissa kun meillä Suomessa.
Tänäkin vuonna päällystetään ja korjataan teitä yli 3tuhatta kilometriä kiitos Orpon hallitukselle määrää voisi vieläkin kyllä nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Liikenneministerinä on persu.
Ei mulla muuta.
Näin on yli 3tuhatta kilsaa kuntoon tänäkin vuonna.
Meidän tietä on päällystetty viimeksi 30 vuotta sitten. Minne ne tien kunnostusrahat oikein menee?
Auttaako muut maat Suomea siten kuin me olemme heitä auttaneet? Satoja miljardeja olemme lahjoittaneet vuosikymmenien saatossa ympäri maailmaa.
Piti ihan tosissaan harkita että käykö vaihtamassa kesärenkaat vanhoille peltivanteille. Tiet on kun pommituksen jäljiltä, näyttää että ihmiset ajaisi kännissä, vaikka vaan väistellään monttuja tiessä.
Vierailija kirjoitti:
Tänäkin vuonna päällystetään ja korjataan teitä yli 3tuhatta kilometriä kiitos Orpon hallitukselle määrää voisi vieläkin kyllä nostaa.
Hyvässä kunnossa olevia päällystetään vuodesta toiseen uudelleen mutta entä ne tiet joita viimeksi päällystetty 30 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenneministerinä on persu.
Ei mulla muuta.
Näin on yli 3tuhatta kilsaa kuntoon tänäkin vuonna.
Vertailun vuoksi v2022 Marinin hallituksen aikana nippa nappa tuhat kilometriä kunnostettiin ja asvaltoitiin.
Totta. Teiden tilanne on karmea ja jo niin paha että korjaaminen alkaa olla mahdotonta. Ei ole enää toivoakaan että paljon liikennöityjä sorateitä asfaltoitaisiin, kun on jo alettu päinvastoin poistamalla asfaltteja ja palauttamaan tie soraksi. Eikä vilkkaidenkaan liikenneväylien päällystettä enää uusita, vaain paikkallaan vain pahimpia reikiä asfaltissa. Ja kahden viikon kuluttua siinä on uudet reiät.
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan tosissaan harkita että käykö vaihtamassa kesärenkaat vanhoille peltivanteille. Tiet on kun pommituksen jäljiltä, näyttää että ihmiset ajaisi kännissä, vaikka vaan väistellään monttuja tiessä.
Karmeessa kunnossa on ja vaarallista kulkea. Autojen iskarit, jouset ja renkaat hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso maa, liian iso tieverkko. Pitäisi supistaa. Ja omat mökkitien ylläpidot maksetaan tottakai itse.
Mökkitie on maksettu itse jo 30 vuoden ajan itse ja viime vuonna laitettiin puomi, jolla estetään muita sitä käyttämästä. Kun vaihtoehtoinen valtion tie alkoi olla surkeassa kunnossa, siirtyi ihmiset käyttämään meidän tietä ja nyt se on muille mahdotonta. Isot kiukuthan siitä nousi, kun hyväkuntoinen tie jäi omaan käyttöön, mutta näin yhteiskunta toimii: ne käyttävät, jotka maksavat.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi yksityistie, joka ei saa valtionapua, pitää rakentaa läpiajotieksi. Alunperinkään ongelmia läpiajosta ei tulisi, jos tehtäisiin umpiteitä.
Siperiassakin paremmat tiet kun täällä.
Ajan maasturilla en tarvitse teitä.
Eräs laajalevikkinen matkailulehti juuri ohjeisti että Suomeen ei kannata lähteä autolomalle koska huonokuntoiset tiet tuhoavat kulkuneuvot.
Noloa että Suomen tiestöt on päästetty rapakuntoon, ollaan taannuttu 50-luvulle ja ajetaan kohta hiekkateitä, hoitaakohan niitäkään kuitenkaan kukaan.
Eikö noi päättäjät ajele autoilla missään kun niitä ei haittaa tiestöt.
Minäkin vähän ihmettelen tätä väitettä. Talvikunnossapito on saamatonta osalla pienemmistä kantateistä, mutta uutta päällystettä on saatu joka vuosi kaikille Joensuusta lähteville pääteille. Joensuusta Kajaaniin tiellä on Lehmon kohdalla urat asvaltissa, niitä korjattiin pätkä viime kesänä ja lisää ensi kesänä. Lappeenrannantie, Kupiontie ja Ilomantsintie on priimaa. Samoin Lieksantie. Ja kyllä, myös Uimaharjuun johtava tie jota ajan monta kertaa viikossa on hyvä, talvikelillä siinä on usein polanteet, mutta ei tänä talvena kun ei ole ollut luntakaan.
Missä ne on ne hirveän huonossa kunnossa olevat tiet Joensuun seudulla? Eno-Ilomantsi?