Lapsi päiväkotiin työttömäksi jäädessä?
Miten toimisitte?
Lapsi meni päiväkotiin 2-vuotiaana kun pääsin töihin. Minulla loppuu kuitenkin työt 2kk päästä, silloin lapsi reilu 3v. Meillä ei ole juurikaan lapsikavereita. Oma extrovertti lapseni on tykännyt olla päiväkodissa tosi paljon, on saanut kavereita ja kehitys vuorovaikutustaidoissa on ollut hurjan nopeaa. Työssäoloaikanani lapsi on ollut hoidossa klo 8-14 joka arkipäivä.
Nyt kun työni loppuu, pitäisikö hänet kuitenkin viedä edelleen 2-3 päivänä viikossa päiväkotiin, esim. 15h/vko? Kyse ei ole mistään täyteen ahdetusta päiväkodista, ja hoitajatkin pääosin samoja, eli tilanne siltä osin ok.
Jos jätetään hoitopaikkatarvetta jatkamatta, niin sitten ryhmä ja kaverit muuttuu jos pääsen töihin, koska joudun hakemaan kokonaan uutta paikkaa. Lapsikontaktit vähenee lapsella myöskin sen myötä, meillä päin on vain yksi kerhotoimintapäivä viikossa eikä tosiaan lapsikavereita. Mutta niin paljon pahaa olen kuullut subjektiivisen päivähoidon oikeuden käytöstä, miten sen käyttö on väärin..
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eniten mikä jännittää päiväkotiin viemisessä työttömänä, niin onko asenne siellä sitten sama kuin täällä, että "kotona vaan maataan ja tukia nostellaan ja annetaan päiväkodin kasvattaa lapsi", vaikka kyse olisi tosiaan tyyliin siitä 15h/vko tunneista..
Varhaiskasvattajat ymmärtävät oman työnsä merkityksen ja tietävät, että varhaiskasvatetuksi tuleminen on jokaisen lapsen oikeus.
Pelkkää demarisosialistien lässytystä. Haluavat vain tasapäistää kaikki lapset, kukaan ei saa olla parempi toista ja kotikasvatus on pahasta eikä kotona opita mitään. Arvostaisin varhaiskasvatuksen oppeja, jos sillä ei halvennettaisi vanhempien kykyä kasvattaa lastaan. Luotettaisiin siihen, että tärkein oikeus lapselle saada olla tarpeeksi vanhempiensa hoidossa ja se olisi hyvä asia. Mutta tuo tyyli, että kotikasvatus on pahasta/väärin, on niin loukkaavaa lasta kohtaan ja myös vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsi päiväkodissa erityisryhmässä eli kuntouttavassa aikoinaan. Sen ansiosta, kun päiväkotipaikka oli valmiina, sain työpaikan, joka piti aloittaa heti. Jos lapsi olisi ollut kotona, en olisi saanut sitä työtä. Se työ kesti vuoden. Lisäksi se helpotti haastatteluissa käymistä. Oli tosin puolipäiväisenä ja sain sen muutettua kokoaikaiseksi vain ilmoittamalla. Yhden kurssihaastattelun ja kurssinkin kävin ennen sitä ja minulla olisi ollut paikka iltapäiväryhmässä, mutta onneksi joustettiin ja sain paikan aamupäiväryhmästä, joku toinen aamu-uninen oli ollut halukas vaihtamaan. Sinnekin kurssille oli helppo mennä ja silloin myös lapsi oli kokopäiväisenä, mutta se oli lyhyehkö kurssi.
Koska sinulle kävi noin, niin uskottelet, mutta että kaikille muillekin käy noin. Olet yksittäistapaus tuhansien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pidä vanhemmista jotka eivät anna arvoa varhaiskasvatuksen asiantuntijoille ja jotka kutsuvat varhaiskasvatusta hoidoksi.
Lapsen tehtävä on leikkiä.
Naurettavaa tehdä HOPS:eja pennuille, jotka opettelevat pesemään kädet ja toimimaan toisten lasten kanssa siten, että hauska maksimoituu ja vahingot minimoituvat.
Joku voi julistaa jotain vaka-sanomaa rauhassa, minä toistan Seppo Bruunin ajatuksia päiväkodistamme.
Aikuiset tärkeilevät ja tuovat monimutkaista järjestystä maailmaan, joka on vielä hyvin yksinkertainen.
Näin juuri! Olin töissä päiväkodissa ja sen sanon että ne opit eivät ainakaan minulle kolahtaneet. En kestänyt katsoa sitä gestapotouhua.
Sinun kommenttisi asialliseen vastaukseen oli pahempi. Käyppä vilkaisee peiliin.