Lapsi päiväkotiin työttömäksi jäädessä?
Miten toimisitte?
Lapsi meni päiväkotiin 2-vuotiaana kun pääsin töihin. Minulla loppuu kuitenkin työt 2kk päästä, silloin lapsi reilu 3v. Meillä ei ole juurikaan lapsikavereita. Oma extrovertti lapseni on tykännyt olla päiväkodissa tosi paljon, on saanut kavereita ja kehitys vuorovaikutustaidoissa on ollut hurjan nopeaa. Työssäoloaikanani lapsi on ollut hoidossa klo 8-14 joka arkipäivä.
Nyt kun työni loppuu, pitäisikö hänet kuitenkin viedä edelleen 2-3 päivänä viikossa päiväkotiin, esim. 15h/vko? Kyse ei ole mistään täyteen ahdetusta päiväkodista, ja hoitajatkin pääosin samoja, eli tilanne siltä osin ok.
Jos jätetään hoitopaikkatarvetta jatkamatta, niin sitten ryhmä ja kaverit muuttuu jos pääsen töihin, koska joudun hakemaan kokonaan uutta paikkaa. Lapsikontaktit vähenee lapsella myöskin sen myötä, meillä päin on vain yksi kerhotoimintapäivä viikossa eikä tosiaan lapsikavereita. Mutta niin paljon pahaa olen kuullut subjektiivisen päivähoidon oikeuden käytöstä, miten sen käyttö on väärin..
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi niitä päiväkotikavereita kai tavata muutenkin, tutustu vanhempiin?
Itse en kehtaisi tässä maamme tilanteessa viedä lasta hoitoon jos istun itse kotona tukia nostamassa.
Kaikki tekee kuitenkin omat ratkaisunsa :)
Ei kolmevuotiaat ja heidän perheensä enää työ- ja päiväkotipäivän päälle jaksa mitään leikkitreffejä vaan ne illat menee ihan oman perheen kesken. Täytyisi löytää jostain sellaisia kavereita jotka ei ole hoidossa tai ovat vain osa-aikaisesti
Mutta kaikkein järkevintä tuossa ap:n tilanteessa on jatkaa päiväkodissa.
Juu siinä kun pääsee klo 16 töistä ja klo 20 pitää taaperon olla nukkumassa, niin ei enää kyllä jaksa lähteä lapsikaan mihinkään leikkitreffeille.
Olen toiminut niin, että pidin lapsella osa-aikaisen paikan. Oli sitten helpompi saada kokoaikainen hoitopaikka, kun pääsin töihin.
Oikeasti siihen aikaan saattoi tulla kutsu töihin "kuinka nopeasti ehdit?" Sekin parin päivän sijaisuus jatkui monta kuukautta ja olisi mennyt sivu suun, jos olisi pitänyt odottaa lapselle hoitopaikkaa ensin monta viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti pitää hoitopaikka koska haet töitä. Voit kuitenkin lyhentää hoitoaikaa. Puhut vain reilusti tilanteen päiväkodin henkilökunnalle niin mietitte tilanteen yhdessä.
T. Päiväkodin hoitsu.
Tosiaan kuten aloituksessa kirjoitin, ajattelin nyt toistaiseksi tiputtaa tunnit esim. 15 tuntiin viikossa, eli puoleen nykyisestä. En varmasti joka päivä viitsi tunniksi tai kahdeksi lähteä viemään, koska vaatii kuitenkin autolla liikkumista päiväkotiin vienti, mutta osaatko sanoa onko joka toinen päivä tai esim. ti-to parempi?
Lapsi tosiaan menee todella innolla aina päiväkotiin, tykkää olla tosi paljon. En mitenkään pysty kaikkea tarjoamaan kotioloissa mitä lapsi saa päiväkodissa, esim. juurikin lapsien välistä vuorovaikutusta ja lapsentasoisia leikkejä.
Mutta eniten mikä jännittää päiväkotiin viemisessä työttömänä, niin onko
Ei tosiaan ole, jos noin lyhyttä päivää lapsellasi pidät ja loma-ajat olette kotona.
Ne työttömät, jotka pitävät lapsiaan aamusta iltaan ja kaikki loma-ajat, tällä alalla ärsyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti pitää hoitopaikka koska haet töitä. Voit kuitenkin lyhentää hoitoaikaa. Puhut vain reilusti tilanteen päiväkodin henkilökunnalle niin mietitte tilanteen yhdessä.
T. Päiväkodin hoitsu.
Tosiaan kuten aloituksessa kirjoitin, ajattelin nyt toistaiseksi tiputtaa tunnit esim. 15 tuntiin viikossa, eli puoleen nykyisestä. En varmasti joka päivä viitsi tunniksi tai kahdeksi lähteä viemään, koska vaatii kuitenkin autolla liikkumista päiväkotiin vienti, mutta osaatko sanoa onko joka toinen päivä tai esim. ti-to parempi?
Lapsi tosiaan menee todella innolla aina päiväkotiin, tykkää olla tosi paljon. En mitenkään pysty kaikkea tarjoamaan kotioloissa mitä lapsi saa päiväkodissa, esim. juurikin lapsien välistä vuorovaikutusta ja lapsentasoisia leikkejä.
Mutta eniten mikä jännittää
Mistä lh tietää, että jonkun lapsen vanhempi on työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kehtaisi tässä maamme tilanteessa viedä lasta hoitoon jos istun itse kotona tukia nostamassa.
Mulla on kokemusasiantuntemusta sekä töissä käynnistä että hoitovapaalla olosta, tosin ihan pientä en ole hoitoon vienyt. Ja voin ihan suoraan sanoa, että siinä vaiheessa kun pyöritetään työssäkäyvän perheen arkea kolmevuotiaan kanssa, ei siinä todellakaan kyläillä lapsen entisten päiväkotikavereiden luona.
Arki-illat rauhoitutaan kotona, levätään, luetaan ja tehdään kotitöitä, ja viikonloput huolehditaan ikääntyvistä isovanhemmista. Ei siinä todellakaan pysty enää repeämään tutustumaan lapsen entisten päiväkotikavereiden vanhempiin ja vielä tyydyttämään näiden lasten seurankaipuuta, kun oma lapsi on ollut päivähoi
No niinpä. Sitä voi ehkä niitä leikkitreffejä sopia joskus viikonloppuisin, mutta ei kovin usein. Ei se lapsikaan jaksa enää päiväkotipäivän jälkeen lähteä kaverille!
Vielä erittäin ekstrovertin eskarilaisenkin kanssa tuntuu hankalalle löytää leikkikavereita illoiksi, kun kaverit on joko harrastuksissa tai eivät jaksa lähteä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Kerta viikkoon riittää hyvin.
Itse varmaan jatkaisin hoitoa samoin ajoin kello 8-14 ja kahtena päivänä viikossa.
Näin lapsella säilyy kontakti muihin lapsiin ja tarvittaessa hoitopaikka, jos menet töihin.
Yt. Vakaope
Voihan se lapsi päiväkotiin mennä muutamaksi päivää viikossa, mutta ei joka päivä, jos olet kotona.
Ethän sinäkään joka päivä niitä töitä hae.
Eikö se olisi kiva nyt lapsenkin olla kotona äitinsä kanssa, kun olet töissä ollut. Siinä saa äitikin liikuntaa Extrovertin kanssa leikkipuistossa ja pyöräillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule en istu, enkä edes nosta tukia. Ap
Oho, elätkö säästöilläsi vai puolison tuloilla, jos ei edes työttömyystukia tarvitse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ei enää ole päivähoitoa eikä siten myöskään subjektiivista päivähoito-oikeutta. Päivähoidon sijasta päiväkodeissa järjestetään varhaiskasvatusta joka on kaikille lapsille tarkoitettu kasvatuspalvelu. Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatus riippumatta siitä ovatko vanhemmat työssä vai eivät. Varhaiskasvatus on osa lapsen koulutuspolkua siinä missä esi- ja alkuopetuskin.
T: vakaope
Miksi pitää aina tulla pilkkua nussuminaan kun jokainen varmasti tietää mistä puhutaan
Vakaope haluaa päteä! Ihan kuin tuo korjaus asiaa muuttaisi.
Alle 3v lapsi ei tarvitse varhaiskasvatusta, vaan oman kodin turvaa ja vanhempiaan. Tämä varhaiskasvatussössötys on ihan kamalaa luettavaa. Ihan kuin pieni lapsi kehittyisi paremmin vaihtuvien, vieraiden hoitajien ja ammattitaudottomien sijaisten kasvatettavana kuin kotona vanhempiensa luona, olkoot se äiti tai isä.
Tämä kaikki sössötys opettaa vanhempia omasta kasvatusvastuusta ja se näkyy sitten myöhemmin koulussa. Silloin ei enää päiväkotiin lasta viedä vaan pitää pärjätä lapsen kanssa itse, mutta miten pärjää, kun ei yhteyttä lapseen ole. Hänet on kasvattanut vieraat hoitajat 1v alkaen.
Jos itse voisin elää sen ajan uudelleen, kun lapseni olivat pieniä, en missään nimessä heitä laittaisi päiväkotiin 1,3 vuotiaana vaan ottaisin hoitovapaata kunnes lapsi olisi ainakin 2v ja mielummin 3v. Nuorimmaisen kohdalla niin tein ja kyllä on ollut eroa siinä miten nuorimmainen aloitti reippaana päiväkodin, halusi päiväkotiin mennä ja sopeutui nopeasti. Kahden vanhemman kohdalla se oli pitkään koti-ikävää, ahdistusta ja parkua kun aamulla piti lähteä. Kadun sitä nyt kovasti. Nuorimmainen on muutenkin ollut itsevarmempi ja reippaampi erilaisissa tilanteissa, kun taas vanhemmat eivät.
Ja te voitte arvostella asiaa miten haluatte tyyliin " lapset ovat niin erilaisia" , olen kuitenkin sitä mieltä, että 1v lapsi ei kuulu päiväkotiin, vaan oman äitinsä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mun 19v tapaa edelleen paria päiväkotikaveriaan joihin tutustui 2-3 vuotiaana. Laitoin lapsen pieneen kivaan päiväkotiin kun ei ollut sisarruksia ja koska muuten olisi ollut vain minun kanssani päivät pitkät. En kadu.
Keskity työnhakuun ja laita lapsi päiväkotiin.
Oletko kysynyt lapseltasi oliko kivaa?
Lapsen paikka on kotona, kun äiti on kotona. Parina päivänä viikossa voi käydä päiväkodissa leikkimässä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kannattaa noilla tiedoilla jatkaa päiväkodissa. On sitten tuttu päivähoitopaikka olemassa jos työllistytkin uudelleen ja jos lapsi viihtyy siellä niin miksi ei. Oikeasti se työnhakukin on hankalampaa jos ei ole lapselle edes osa-aikaista päiväkotipaikkaa, nimim kokemusta on.
Älkää nyt viitsikö. Todellako työn hakuun käytetään 5 pv viikossa koko päivä. Ei käytetä! Työpaikat vilkaistaan netissä ja tai soitetaan ko. paikkaan, ei niitä päivät pitkät etsitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oikeus varhaiskasvatukseen on niin iso punainen vaate?
Miksi pienen lapsen oikeus omiin vanhempiinsa on unohdettu asia lapsen näkökulmasta. Äidit selittelevät kuinka lapsi viihtyy päiväkodissa, vaikka lapsi ei osaa edes tunteistaan oikein puhua, jos osaa puhua laisinkaan.
Jos vanhempi loisii päivät kotona niin sitä lasta ei todellakaan viedä päivähoitoon! Monet työtätekevät valittaa kun ei ole hoitopaikkoja.
Tottakai pidät lapsen päivähoidossa. Hoitopaikkaa ei välttämättä saa lyhyellä varoitusajalla, kun saat työpaikan. Voithan pitää lapsella lyhyempiä hoitopäiviä nyt kun olet kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se muiden lapsiperheiden tapaaminen ole siitä työnhausta sitten pois jos tuolla logiikalla ajatellaan ":)"
Kaikki äidit eivät ole noin avuttomia, he osaavat hoitaa työnhaun vaikka lapsi tai lapset ovat läsnä. Vai miten sinä ymmärrät työnhaun? Sitenkö, että kierretään lappu kaulassa ( etsin töitä) työpaikasta toiseen päivät pitkät tai tehdään pitkiä hakemuksia päivästä toiseen netissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Päiväkodin hoitsu.
Älä höpötä. Naapurin tyttö oli pienen ikänsä eli 7 vuotiaaksi mummonsa hoidossa isan päivää ja osan päivää vanhempiensa hoidossa. Koulussa tapasi kaverinsa eka kertaa, ei edes kerhoissa käynyt. Tunnen hänet hyvin, sillä on tyttöni kaveri. Tosi reipas, asiallinen ja osaava tyttö. Niin iloinen ja toiset huomioonottava.
Kotona kasvaminen on lapselle hyväksi, ei pahaksi. Tutkittua on se, että kotona kasvaneet saavat eka luokan aikana kiinni päiväkodissa kasvaneet sekä taidoissa että oppimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Päiväkodin hoitsu.
Miten voit väittää tätä palstaa eläkeikäisten palstaksi? Oletko selvänäkijä vai miten se on mahdollista? Mielestäni keskustelussa on mukana pienten lasten äitejä, jotka ovat asioista vähän eri mieltä kuin sinä, mutta sinä et vain näytä sitä hyväksyvän.
Kun seuraa varhaiskasvatuksen hätähuuto-keskustelua, niin ihan toisenlaisen kuvan sieltä kylläkin saa...