Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi päiväkotiin työttömäksi jäädessä?

Vierailija
02.03.2025 |

Miten toimisitte?

Lapsi meni päiväkotiin 2-vuotiaana kun pääsin töihin. Minulla loppuu kuitenkin työt 2kk päästä, silloin lapsi reilu 3v. Meillä ei ole juurikaan lapsikavereita. Oma extrovertti lapseni on tykännyt olla päiväkodissa tosi paljon, on saanut kavereita ja kehitys vuorovaikutustaidoissa on ollut hurjan nopeaa. Työssäoloaikanani lapsi on ollut hoidossa klo 8-14 joka arkipäivä.

Nyt kun työni loppuu, pitäisikö hänet kuitenkin viedä edelleen 2-3 päivänä viikossa päiväkotiin, esim. 15h/vko? Kyse ei ole mistään täyteen ahdetusta päiväkodista, ja hoitajatkin pääosin samoja, eli tilanne siltä osin ok.

Jos jätetään hoitopaikkatarvetta jatkamatta, niin sitten ryhmä ja kaverit muuttuu jos pääsen töihin, koska joudun hakemaan kokonaan uutta paikkaa. Lapsikontaktit vähenee lapsella myöskin sen myötä, meillä päin on vain yksi kerhotoimintapäivä viikossa eikä tosiaan lapsikavereita. Mutta niin paljon pahaa olen kuullut subjektiivisen päivähoidon oikeuden käytöstä, miten sen käyttö on väärin..

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 19v  tapaa edelleen paria päiväkotikaveriaan joihin tutustui 2-3 vuotiaana. Laitoin lapsen pieneen kivaan päiväkotiin kun ei ollut sisarruksia ja koska muuten olisi ollut vain minun kanssani päivät pitkät. En kadu.

Keskity työnhakuun ja laita lapsi päiväkotiin.

Vierailija
22/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voisi vaikka parina päivänä viikossa käydä päiväkodissa, mutta niissä on niin kuitenkin aika paljon tungosta ja kallistakin lystiä se on, että kyllä voisin omaa lasta hoitaa välillä kotonakin. Liian vähän on työssäkäydessä aikaa tutustua lapsiinsa ja rakentaa heihin hyvää suhdetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi niitä päiväkotikavereita kai tavata muutenkin, tutustu vanhempiin?

Itse en kehtaisi tässä maamme tilanteessa viedä lasta hoitoon jos istun itse kotona tukia nostamassa.

Kaikki tekee kuitenkin omat ratkaisunsa :)

Todellakin voi viedä päiväkotiin. Työttömänäkö jatko tulee edullisemmaksi yhteiskunnalle?

Vierailija
24/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä kannattaa noilla tiedoilla jatkaa päiväkodissa. On sitten tuttu päivähoitopaikka olemassa jos työllistytkin uudelleen ja jos lapsi viihtyy siellä niin miksi ei. Oikeasti se työnhakukin on hankalampaa jos ei ole lapselle edes osa-aikaista päiväkotipaikkaa, nimim kokemusta on. 

Vierailija
25/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin itsekin tuossa tilanteessa hoitopaikan ja vähensin tunteja. Hyvä päätös koska työllistyttyäni pystyin aloittamaan hyvin nopeasti ja tuttu päiväkoti pysyi. 

Vierailija
26/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oikeus varhaiskasvatukseen on niin iso punainen vaate?

Vierailija
27/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oikeus varhaiskasvatukseen on niin iso punainen vaate?

Siksi koska iso osa ihmisistä ei ymmärrä varhaiskasvatuksen tarkoitusta ja merkitystä vaan luulee sitä joksikin lastenvahtipalveluksi.

Vierailija
28/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti pitää hoitopaikka koska haet töitä. Voit kuitenkin lyhentää hoitoaikaa. Puhut vain reilusti tilanteen päiväkodin henkilökunnalle niin mietitte tilanteen yhdessä.

T. Päiväkodin hoitsu.

Tosiaan kuten aloituksessa kirjoitin, ajattelin nyt toistaiseksi tiputtaa tunnit esim. 15 tuntiin viikossa, eli puoleen nykyisestä. En varmasti joka päivä viitsi tunniksi tai kahdeksi lähteä viemään, koska vaatii kuitenkin autolla liikkumista päiväkotiin vienti, mutta osaatko sanoa onko joka toinen päivä tai esim. ti-to parempi?

Lapsi tosiaan menee todella innolla aina päiväkotiin, tykkää olla tosi paljon. En mitenkään pysty kaikkea tarjoamaan kotioloissa mitä lapsi saa päiväkodissa, esim. juurikin lapsien välistä vuorovaikutusta ja lapsentasoisia leikkejä.

Mutta eniten mikä jännittää päiväkotiin viemisessä työttömänä, niin onko asenne siellä sitten sama kuin täällä, että "kotona vaan maataan ja tukia nostellaan ja annetaan päiväkodin kasvattaa lapsi", vaikka kyse olisi tosiaan tyyliin siitä 15h/vko tunneista..

ap

Vierailija
29/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kehtaisi tässä maamme tilanteessa viedä lasta hoitoon jos istun itse kotona tukia nostamassa.

Eikös se muiden lapsiperheiden tapaaminen ole siitä työnhausta sitten pois jos tuolla logiikalla ajatellaan ":)"

Vierailija
30/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eniten mikä jännittää päiväkotiin viemisessä työttömänä, niin onko asenne siellä sitten sama kuin täällä, että "kotona vaan maataan ja tukia nostellaan ja annetaan päiväkodin kasvattaa lapsi", vaikka kyse olisi tosiaan tyyliin siitä 15h/vko tunneista..

Varhaiskasvattajat ymmärtävät oman työnsä merkityksen ja tietävät, että varhaiskasvatetuksi tuleminen on jokaisen lapsen oikeus.

Vierailija
31/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei enää ole päivähoitoa eikä siten myöskään subjektiivista päivähoito-oikeutta. Päivähoidon sijasta päiväkodeissa järjestetään varhaiskasvatusta joka on kaikille lapsille tarkoitettu kasvatuspalvelu. Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatus riippumatta siitä ovatko vanhemmat työssä vai eivät. Varhaiskasvatus on osa lapsen koulutuspolkua siinä missä esi- ja alkuopetuskin.

T: vakaope

Ööö no ihan samalla tavalla se on ollut varhaiskasvatusta ennenkin🤦🏻 Se, että joku virallinen määritelmä muuttuu, ei tarkoita sitä että itse asia muuttuu. 

Vierailija
32/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pitäisin. Työnhaku ja mahdolliset haastattelut helpompaa. Pidin myös, kun vauva syntyi. Juurikin kahtena päivänä viikossa lyhyet päivät. On kaikille paras meidän perheessä. Jotkut saattavat paheksua, mutta siinäpä :D sitä en kyllä ymmärrä, että pidettäisiin täydet päivät 5 päivänä viikossa ja vanhempi/vanhemmat kotona.

Vierailija
33/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti pitää hoitopaikka koska haet töitä. Voit kuitenkin lyhentää hoitoaikaa. Puhut vain reilusti tilanteen päiväkodin henkilökunnalle niin mietitte tilanteen yhdessä.

T. Päiväkodin hoitsu.

Tosiaan kuten aloituksessa kirjoitin, ajattelin nyt toistaiseksi tiputtaa tunnit esim. 15 tuntiin viikossa, eli puoleen nykyisestä. En varmasti joka päivä viitsi tunniksi tai kahdeksi lähteä viemään, koska vaatii kuitenkin autolla liikkumista päiväkotiin vienti, mutta osaatko sanoa onko joka toinen päivä tai esim. ti-to parempi?

Lapsi tosiaan menee todella innolla aina päiväkotiin, tykkää olla tosi paljon. En mitenkään pysty kaikkea tarjoamaan kotioloissa mitä lapsi saa päiväkodissa, esim. juurikin lapsien välistä vuorovaikutusta ja lapsentasoisia leikkejä.

Mutta eniten mikä jännittää päiväkotiin viemisessä työttömänä, niin onko

Ei tietenkään varhaiskasvatuksessa tuomita. Jopa täällä eläkeikäisten palstalla valtaosa ihmisistä ymmärtää, että kolmevuotiaan sosiaalisen kehityksen kannalta on hyvä opetella lapsiryhmässä toimimista, ja kerho kerran viikossa ei siihen riitä. Hoitopaikan pitäminen on lapsen etu.

Vierailija
34/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin, mutta lyhentäisin hoitoaika 3 päivään viikossa. Koko viikkoa en missään nimessä pitäsi, koska päiväkoti myös stressaa lasta. Ja viettäisin myös itse enemmän aikaa lapsen kanssa, kun kerran mahdollista.

Vierailija
35/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ehdottomasti kiinni päiväkotipaikasta jos haluat työllistyä uudestaan nopeasti. Aloitin tammikuussa uudessa työssä ja paikan saamisen ratkaisi lopulta se että pystyin aloittamaan heti. Nyt voi olla hurjasti hakijoita mihin tahansa työhön. 

Vierailija
36/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V ittu mikä kommentti. Et taida kehdata paljon muutakaan.

Vierailija
37/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kokemusasiantuntemusta sekä töissä käynnistä että hoitovapaalla olosta, tosin ihan pientä en ole hoitoon vienyt. Ja voin ihan suoraan sanoa, että siinä vaiheessa kun pyöritetään työssäkäyvän perheen arkea kolmevuotiaan kanssa, ei siinä todellakaan kyläillä lapsen entisten päiväkotikavereiden luona.

Arki-illat rauhoitutaan kotona, levätään, luetaan ja tehdään kotitöitä, ja viikonloput huolehditaan ikääntyvistä isovanhemmista. Ei siinä todellakaan pysty enää repeämään tutustumaan lapsen entisten päiväkotikavereiden vanhempiin ja vielä tyydyttämään näiden lasten seurankaipuuta, kun oma lapsi on ollut päivähoidossa jaksamisen rajoille saakka. 

Jotain realismia näihin ehdotuksiin.

Vierailija
38/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä ehdottomasti kiinni päiväkotipaikasta jos haluat työllistyä uudestaan nopeasti. Aloitin tammikuussa uudessa työssä ja paikan saamisen ratkaisi lopulta se että pystyin aloittamaan heti. Nyt voi olla hurjasti hakijoita mihin tahansa työhön. 

Hyvä pointti muuten.

Itse työttömänä en päässyt haastatteluun vaadittuun aikatauluun seuraavana aamuna, koska piti järjestellä lapsen hoito ennen sitä. Tämä oli ihan ymmärrettävästi erittäin negatiivinen puoli minussa työnhakijana ja se aiheutti kyllä selkeästi närää.

Päiväkotikaan ei pitänyt mitään kiirettä varhaiskasvatushakemuksen käsittelyssä, koska olin työtön, meni juuri siihen neljän kuukauden rajaan, olikohan toiseksi viimeinen päivä kun myönnettiin paikka. 

Vierailija
39/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti päiväkotiin. Kotona lapsi turhautuu. Päiväkodissa oppii sitä sosiaalisuutta ja kasvaa normaaliksi ihmiseksi. Nämä vanhemmat jotka suorastaan pelkäävät päiväkoteja ja pitävät lapsensa monta vuotta vain kotona pilaavat lastensa elämän. Lapsista on tullut epäsosiaalisia ja jälkeenjääneitä. 

Joo tottakai päiväkotiin ja vielä jos vaan pari päivää viikossa niin tosi hyvä. No ei meilläpäin päivähoitoja juuri ollut lähistöllä joten jälkikasvu oli joko kaverin vanhemmilla tai isovanhemmilla ym. Ihan hyvin ovat menestyneet vaikka eivät päiväkodissa olleet ikinä. Samoin ne ystävien ja tuttujen lapset. Kyllä sitä vähintään 12 kouluvuoden aikana on opittu sosiaalisia taitoja jos ei muuten. Tilanteita on erilaisia, ei pidä yleistää.

Vierailija
40/84 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa tietysti, sä et välttämättä saa muuten lasta samaan paikkaan takaisin hoitoon kun saat uuden työn. Lisäksi lapsen elämässä on parempi että ei tule isoja muutoksia arkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan