Mitä mieltä olette päiväkodin "Pakkosyömisestä"? ov
Meidän lasten päiväkodissa on se periaate, että kaikkea maistetaan ja isot lapset saavat itse päättää ottavatko maistiaisen vai ison annoksen. Jos ottaa maistiaisen, ruokaa ei tarvitse ottaa lisää, jos ei tykkää. Mutta jos pyytää ison annoksen, lautanen on pakko syödä tyhjäksi, jos ei tykkääkkään ruuasta. Mielestäni tuo oli hyvä systeemi, mutta tämän päivän jälkeen en ole asiasta ihan niin varma..
Esikoisella oli tänään 5v neuvola ja toin lapsen takaisin päiväkodille just ennen päikkäreitä. Huomasin kuin yksi lapsi istui edelleenkin ruokapöydässä, vaikka kaikki muut lapset olivat jo riisuneet ja köllöttivät sängyissä kuunnellen unimusiikkia ja odottivat sadun alkamista. Kuulin myös kuinka yksi täti sanoi tuolle ruokailijalle, että sun pitää syödä lautanen tyhjäksi, kun kerta pyysit ison annoksen. Mitäs pyysit isoa annosta, jos et kerta tykkää tästä??!!! Lapsi ei totellut vaan pyöritteli sitä ruokaansa pitkin lautasta.
En sitten tiedä, että joutuiko tuo syömään lautasen tyhjäksi vai ei, mutta sääliksi kävi tuota. Tuli omat tarha-ajat mieleen ja se pakko syöttö.
Kommentit (8)
On ihan ok, että maistatetaan kaikkia eri makuja, ja opetetaan ruokailutapoja ja kulttuuria monipuolisesti, liiaksi periksi antamatta.
Mutta jos toinen ei halua syödä, niin silloin EI VOI PAKOTTAA!
Siinä kyllä poljetaan lapsen oikeuksia aika rajusti minusta, eikä siitä ole mitään hyötyä kuitenkaan, kurjat muistot vaan jää:(
tuosta tilanteesta en tietenkään voi mennä sanomaan tuon perusteella yhtään mitään. Voihan olla, että lapsi on temppuillut ruuan suhteen tai monen muunkin asian suhteen ja hoitaja yritti jotenkin palauttaa ruotuun. Suomessa on kyllä taatusti liikaa syömishäiriöisiä ilman pakkosyöttöäkin. Toisaalta sekin on ärsyttävää, jos lapsi joka päivä ottaa liian isoja annoksia, eikä opi millään, että ruokaa voi aina hakea lisää. Silti se on aikuisen vastuulla, eli jos lapsi ei kykene säätelemään annoksensa kokoa, aikuisen pitää huolehtia, että ruokaa ei tule liikaa.
Mutta kyllä opea hirvittää kun lapset ottavat monta perunaa, maistavat pienen palan ja heittävät loput roskiin. Saavan minun mielestä istuakin vähän kauemmin. Ja sitä paitsi osa ryhtyy syömään vasta kun muut on poistuneet ja meno vähän rauhoittunut.
jos sitten haluavat lisää niin sitä saa. Ja leipää ei saa ennenkuin lautanen on tyhjä. En ymmärrä miksi sitä ruokaa pitäisi roskiin heittää? Lapsen on monesti vaikea itse arvioida minkä verran syö. Voi luulla että ruoka on jotain muuta kuin kuvitteli eikä näinollen jaksakaan syödä kaikkea vaikka pyytää paljon :/
t. pph (ei pakkosyöttäjä)
(ja kurkussa alkaa "potkimaan"). Minulle on "pakkosyötetty" aikoinaan pinaattikeittoa. Yritin leivän kanssa huuhtoa keittoa alas väkisin, mutta leivästä mätkähti taas kauha soppaa lisää! En kertakaikkiaan pystynyt syömään sitä! Istuin ruokapöydässä vielä kun minua tultiin hakemaan kotiin. Silloin sain nousta pöydästä ja jälkiruuan sain evääksi kotiin. Aivan kamalaa oli. Yököttää kun tätä kirjoitan. Pinaattikeitto on yhä ainoa ruoka jota en missään olosuhteissa pysty syömään!
Tuollainen sääntö on niin perseestä.
Viekää vaan lapsenne päiväkotiin jota valvotaan ja jossa on monta kiduttajatätiä.
Ruokana oli kalapullia, joita en tiennyt olemassa olevankaan. Olin juuri aloittanut tässä päiväkodissa eskarissa ja nämä oli ihan ekoja tarhapäiviä. Luulin niitä siis lihapulliksi, joista pidin. Pyysin kalapullia 3 kpl:ta ja ne maistuivat ihan kauhealla. Taisin istua 3-4 tuntia ruokapöydässä, mutta en pystynyt niitä syömään. Myöskään selitykseni, että luulin eri ruoaksi, ei kelvannut. Lopulta sain yhden syötyä, yhden litisteltyä ja leviteltyä lautaselle ja kolmas kerta kaikkiaan lensi pöydän alle salaa. Se ei välttämättä mennyt minun piikkiini, vaikka löydettiin sitten joskus sieltä. Jatkossa sille ainoalle kalapullalle, mikä piti syödä tämän ruoan ollessa vuorossa, kävi niin, että puolet liiskasin lautaseen päälle ja alle ja puolet heitin muruina lattialle.
En ole 24 vuoteen eli koskaan tuon jälkeen syönyt kertaakaan kalapullia. Pelkkä ko. ruoan näkeminen aiheuttaa oksentamistarvetta. Nytkin tuli huono olo tätä kirjoittaessa.
että lapsi kuolee nälkään ruokapöydässä.