Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muitakin joiden mielestä peruna on ateriassa se pääaine ja se mitä sen kanssa on, on lisuketta?

Vierailija
28.02.2025 |

Esim jos on perunamuusia ja lihapullia, minulle se muusi on se pääruoka ja ne lihapullat vain muusin lisukkeena.

Keitossa tietysti perunakin on "muiden" kanssa samaa rahvasta, mutta kun syödään matalalta lautaselta mitä tahansa perunaruokaa, peruna on lautasella se tärkein, kastikkeet sun muut on lisukkeita, eikä toisinpäin. 

Olen aina ajatellut näin ja tulen aina ajattelemaan näin. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perunat ovat hyvälaatuisia, ovat erinomaista ruokaa.

Mutta harvoin ovat.

Vierailija
2/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen ihan samoin, hiilihydraatti ( juures, riisi, pasta, palkokasvit jne) on pääaine ja muut on tosiaan lisukkeita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Jos annoksena on peruna, lihapullat sekä tietysti salaatti niin perunan saatan jättää pois. Tai syön korkeintaan vain yhden hyvin pienen perunan. En minä kyllä lihapulliakaan juuri koskaan syö mutta olivat nyt esimerkissä. Aloitan ottamalla paljon salaattia ja vähän muuta.

Vierailija
4/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta harvoin ovat.

Meilläpäin kasvaa tosi hyvää perunaa. Ilmeisesti täällä on suotuisa maaperä perunalle, koska moni muualta tuleva onkin kehunut täällä  perunoita. Ilmeisesti on eroja eri puolella Suomea perunoissakin. 

Ap

Vierailija
5/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Peruna tärkein, se muu on perunan ohessa. 

Vierailija
6/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ajatteli koko Suomi suunnilleen ysärilamaan saakka. Normisettiä.

Kevyt aines on pääruoka, ja raskain aines on lisuke.

Päinvastainen muoti on apinoitu jenkeistä. Fries are sidedish blaa blaa blaa.

Nyt ollaan Suomessa eikä trumplandiassa. Liha on lisuke.

Vierailija
7/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täällä varmaan muitakin homoja on.

Vierailija
8/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomereitten älyttömyyksiä. Tunkekaa se peruna perssiseen. Kyllä härän pihvi on se pääruoka.

Vierailija
9/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juuri koskaan edes syö perunaa. En myöskään mieti oikeastaan mitään lautasellani pääruokana, siinä vaan on erilaisia komponentteja joista ateria muodostuu.

Vierailija
10/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli riittää kun laittaa perunaa tarjolle kun vieraita kylään. Syön sitten itse lohet ja pihvit sekä salaatit. 

Vierailija
11/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on lisuke!

Vierailija
12/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi kukaan ei men ravintolaan syömään perunaa, vaan aina pihviä tai lohta tai kanaa, siis vaikka ne ap:n mielestä ovat vain lisukkeita.

Vierailija
13/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön vauvoja!

Vierailija
14/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisuke on älytön sana. Olen boomeri enkä pidä mitenkään perunaa pääruokana - en ole koskaan pitänyt. Pääruoka on liha/kala ja peruna/riisi ym. lautasella. Salaatti on salaatti ja se on aina eri lautasella kuin pääruoka. Alkuruokia ei Suomessa ole tapana tarjota, muualla kyllä, esim. joku keittolautasellinen tai jotain suolaista piirakkaa pieniä paloja alkupaloiksi. Emme syö mitään lisukkeita tai jotain joka laitetaan johonkin kylkeen. Huh vaan.

Vierailija
15/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta harvoin ovat.

Kyllä hyviä perunoita aina löytää. Perunasta voi laittaa erinomaista ruokaa, se on totta muttei se mikään ruoka itsekseen ole. Ainakin silliä tai yrttirahkaa perunoiden kanssa niin on jo ruoka. 

Vierailija
16/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te nuoret ette muista aikaa, jolloin Suomi eli perunalla, ruisleivällä ja puurolla. Sitä ennen nauriilla, ruisleivällä ja puurolla. Ne oli ruokaa, ja vain joskus oli varaa lisätä lautaselle jotakin muutakin.

Minulla on ikää 75 vuotta ja muistan tuon hyvin vielä omasta lapsuudestani. Joten ymmärrän hyvin, että peruna on ap:lle pääruoka.

Vierailija
17/17 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taitaa peruna olla pääruoka, kun teen juuri uuniperunoita ja niihin on kahta sorttia lisuketahnaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi