Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette oppineet vieraan kielen?

Vierailija
28.02.2025 |

Täytyykö asua maassa, jossa tuota kieltä puhutaan? Tai opiskella kokopäiväisesti? 

Onko helpompia tapoja? Kuulemma pelkkä Duolingo ei riitä kielen oppimiseen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunteleminen, puhuminen. Lukeminen, kirjoittaminen. Kielioppia kyllä täytyy opiskella.

Vierailija
2/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oppinutkaan. En jaksanut opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin Espanjaan työn perässä niin heti ensimmäisellä viikolla ilmoittauduin kielikurssille.

Vierailija
4/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan opiskelemalla, puhumalla kieltä ja lukemalla. Itse voi päättää miten monta tuntia päivässä käyttää siihen aikaa. 

Vierailija
5/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täytyy.

Vierailija
6/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan opiskelemalla, puhumalla kieltä ja lukemalla. Itse voi päättää miten monta tuntia päivässä käyttää siihen aikaa. 

Mutta mikä on realistista? Jos vaikka opiskelee noin tunnin päivässä viitenä päivänä viikossa, niin kuinka nopeasti voi odottaa saavansa jonkinlaisen kielitaidon?

Vierailija
7/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin opin hyvin Duolingon avulla. Duolingon oppimismetodi, eli esimerkkilauseiden kuuleminen ja ääneen toistaminen on tosi tehokas tapa oppia kieltä. Duolingossa ei vaan voi kaikkia kieliä opiskella kovin pitkälle. Olen oppinut myös kielikylpymenetelmällä asumalla ulkomailla, mutta sitä tehostaa tosi paljon se että kieltä osaa jo etukäteen. Englannin opin aikoinaan telkkarista jo ennen kuin se alkoi koulussa, mutta ei ole itsestäänselvää, että itselle täysin vieraan kielen oppii vain tv:n avulla. Mulla enkun oppiminen lähti käyntiin niin, että tykkäsin älyttömän paljon Paluu Tulevaisuuteen -leffasta ja katsoin sen viikkojen ajan joka päivä, tekstityksillä tietty. Sitten lopulta aloin jotenkin hahmottaa sitä kieltä. Tämän jälkeen nappasin sanastoa muistakin ohjelmista. 

Vierailija
8/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä on realistista? Jos vaikka opiskelee noin tunnin päivässä viitenä päivänä viikossa, niin kuinka nopeasti voi odottaa saavansa jonkinlaisen kielitaidon?

Opiskelin tunnin joka päivä ja kuukaudessa opin sen verran että pärjäsin perustilanteissa lomalla. Mitään huippukeskusteluja ei vielä tuossa ajassa saanut aikaan, mutta vuodessa alkoi jo keskustelukin luistaa. Muutamassa vuodessa oli jo kohtuullinen kielitaito.

Vierailija
9/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin paljon siitä, puhutko valmiiksi opiskeltavan kielen sukukieltä.

Vierailija
10/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa aikoinaan opin ne perusteet, kieliopin sun muut. Vuosiin en tarvinnut ruotsia mihinkään ja nyt kun töissä sitä pitää käyttää otin duolingon avuksi ja olen katsellut ruotsinkielisiä ohjelmia.

Duolingo on hyvä apu kielen oppimisessa, mutta jos ihan nollasta aloittaa en tiedä tulisiko siitä mitään. Kielioppia ei ole paljoa ja jos tekee virheen sitä ei kerrota miksi se oli väärin. Koulussa tai jollain kielikurssilla selitetään nämä perusasiat ja käydään läpi miksi sanat ovat tässä järjestyksessä ja miksi tuo sana oli tässä tapauksessa väärin.

Vierailija
11/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin paljon siitä, puhutko valmiiksi opiskeltavan kielen sukukieltä.

Esim. ruotsin oppiminen on helpompaa jos osaat jo valmiiksi englantia.

Vierailija
12/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen monesti muistaa paremmin tunnepitoiset asiat. Siitä syystä elokuvien kautta opittu kieli - mikä on yhteydessä tunteisiin - oppii nopeammin ja jää paremmin mieleen.

Vierailija
13/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkoraiskauksessa opin erään eksoottisen kielen.

Vierailija
14/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joukkoraiskauksessa opin erään eksoottisen kielen.

Savon murteen?

Vierailija
16/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta menee kuin alkaa ymmärtämään sitä kohtalaisesti. Aikamuotoja on niin paljon. Jos luet vain uutisia niin niissä on yksipuolinen teksti, et opi kommunikointitaitoja. Katso jotain elokuvaa englanniksi ja käännä tekstitys sille kielelle mitä haluat opiskella. Jos olet pro niin kuuntelet englanniksi, siinä on mukana 2 eri tekstitystä, tekstitys suomeksi ja sillä vieraalla kielellä. Alkuperäinen elokuva on englanniksi.

Vierailija
17/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohja koulusta, syventäminen ensin aikakauslehtiä lukemalla (esim. ensin vain ns. naistenlehtiä) sitten paljon romaaneja lukemalla. Näin opin lukemaan englantia erittäin hyvin, puhumistilaisuudet harvempia ja niin englannin puhuminen onkin mulle vaikeampaa kuin lukeminen.

Saksaa ja ruotsia opin koulussa ja myöhemmin Saksassa ja Ruotsissa töissä, ei tuota vaikeuksia puhe tai kirjoitus. Italiaa opin jonkin verran Duolingosta, niin että jotain tajuan sieltä täältä tv-ohjelmista.

Vierailija
18/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on helppo koska sitä tulee koko ajan telkkarista. Jätä telkkari vaan taustalle päälle. Googleta uutisia englanniksi, lue forumeita englanniksi, pelaa nettipelejä muiden kanssa englanniksi. Muita kieliä onkin hankalampi oppia mitä ei opeteta suomen kouluissa. Joutuu oppimaan kaiken ihan alusta, täytyy oppia jokainen sana nollasta.

Vierailija
19/21 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan puhelimen ja tietokoneen kielten vaihtaminen kys. kielelle auttoi jo paljon. Pakko oppia. Etsin myös kiinnostavia Youtubettajia kys. maasta, ja kuuntelin heidän videoita joko taustalla kun tein jotain tai luin samalla tekstitykset (jos niitä oli, joskus myös automaatti käännös, mutta se ei ole niin hyvä.)

Vierailija
20/21 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oppinutkaan. En jaksanut opiskella.

Eihän sulta sitten kysytty. Mikä hitto saa sut aina laittamaan näitä negatiivisia kommentteja? Ota lääkkeesi ja mene pois täältä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme