Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemminpuolinen uskottomuus parisuhteen "sanomattomana sopimuksena". Onko yleistä?

Vierailija
28.02.2025 |

2 parhaista ystävistäni (keski-ikäisiä naisia) elää pitkissä ja ihan onnellisen ja toimivan oloisissa parisuhteissa, joissa kuitenkin esiintyy uskottomuutta puolin ja toisin. Tiedän siis ystäväni pettävän silloin tällöin miestään (tyyliin yökerhosta vieraan miehen luo) ja kun yleisesti olen asiasta (uskottomuudesta) hänen kanssaan jutellut, hän on sanonut, että "luultavasti mieskin on pettänyt, mutta en ole asiasta kysellyt". 

Itselleni uskollisuus on parisuhteen peruskivi ja ihmettelen kavereideni parisuhteita. Nimenomaan siis siksi, että nämä parisuhteet tosiaan muuten vaikuttavat olevan hyvin toimivia eikä eroa ole missään vaiheessa harkittu. Eli on siis olemassa tämä uskottomuus, josta luultavasti molemmat tietävät, mutta josta ei koskaan ole puhuttu.

Mahtaako tällaiset "avoimet suhteet, joita ei ole virallisesti avattu" olla miten yleisiä? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille varmaan se uskollisuus ei ole arvonsa sellainen, että sillä olisi erityisen suurta merkitystä, jos parisuhde muuten on toimiva ja hyvä.

Vierailija
2/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonhan sitä on ihmisten parisuhteissa muitakin vaiettuja asioita, joista on vain helpompi olla puhumatta. Sanoisin, että valtaosassa parisuhteita mahtaa asianlaita on näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti se pettävä osapuoli ei kestä toisen uskottomuutta, jos vaikka olisikin tällainen addiktio ongelma mihin ei itse pysty suurimmaksi osaksi vaikuttamaan. 

Vierailija
4/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kostoksi pettävät myös, siitä saa hyvän mielen itselleen, niin minä ainakin aikoinaan.

Vierailija
5/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkissä suhteissa suhdetta pitää kasassa moni juttu, mustasukkaisuus toisesta ei ole enää niin voimakasta ja iän myötä asiat eivät ole enää niin mustavalkoisia. Ehkä sitä epäilee, että toisella on ollut jotain juttua, mutta ei koe tarvetta alkaa selvittää sitä pohjia myöten, jos suhde on kuitenkin vakaalla pohjalla ja arki yhdessä toimii. Vähän sellaista ei järvi soutamalla kulu -mentaliteettia. Eihän tämmöinen tuoreessa nuorenparin suhteessa tule kysymykseenkään, mutta myöhemmin oma ajattelukin voi muuttua.

Vierailija
6/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän noissa kuvioissa se toinen "luultavasti pettänyt" ole ihan autuaan tietämätön tuollaisista sanattomista sopimuksista. Pettäjä suojelee itseään selittelemällä että toinenkin varmaan tai ehkä tai luultavasti pettää, minä en ole ainoa paskaläjä tässä suhteessa.

Vierailija
7/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä niin korkea moraali etten pettäisi. Onhan se mukava välillä nähdä muita ihmisiä esimerkiksi baarissa mutta siihen se jää, haluan ja pystyn olla pettämättä. Ymmärrän toisaalta tuon ajatuksen että olisiko sillä niin väliä parisuhteen kannalta kun ei siinä sillä hetkellä niin ole mielessä se toinen osapuoli, että ei sillein vaikuta se parisuhteen tila välttämättä tuollaiseen käyttäytymiseen vaan enemmän varmaan henkilökohtaiset ominaisuudet. 

Vierailija
8/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimuus suhteissa voi yllättävän useinkin olla asia, josta ei kerrota edes ystäville. Itse olen pitänyt sallittua sivusuhdettani täysin omana asianani, ainoastaan puoliso tietää. Avoin suhde tuli kuitenkin ystäville ilmi, kun olivat nähneet puolisoni toisen seurassa, ja huolestuneet. Nyt jotenkin harmittaa, että kaikki tietää, en osaa määritellä miksi. 

Vierailija
9/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkissä suhteissa suhdetta pitää kasassa moni juttu, mustasukkaisuus toisesta ei ole enää niin voimakasta ja iän myötä asiat eivät ole enää niin mustavalkoisia. Ehkä sitä epäilee, että toisella on ollut jotain juttua, mutta ei koe tarvetta alkaa selvittää sitä pohjia myöten, jos suhde on kuitenkin vakaalla pohjalla ja arki yhdessä toimii. Vähän sellaista ei järvi soutamalla kulu -mentaliteettia. Eihän tämmöinen tuoreessa nuorenparin suhteessa tule kysymykseenkään, mutta myöhemmin oma ajattelukin voi muuttua.

Tässäpä oli omat ajatukset tiivistettynä erittäin hyvin. Itsellä oli käänteentekevä asia oma parin vuoden takainen vakava sairaus, jonka aikana sain kokea sitä suurinta uskollisuutta ja tukea vaimolta. Tuon jälkeen olen ajatellut, että sallin kyllä hänelle lyhytaikaiset kokemukset muidenkin miesten kanssa, jos nämä joskus kiinnostavat.

Vierailija
10/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimuus suhteissa voi yllättävän useinkin olla asia, josta ei kerrota edes ystäville. Itse olen pitänyt sallittua sivusuhdettani täysin omana asianani, ainoastaan puoliso tietää. Avoin suhde tuli kuitenkin ystäville ilmi, kun olivat nähneet puolisoni toisen seurassa, ja huolestuneet. Nyt jotenkin harmittaa, että kaikki tietää, en osaa määritellä miksi. 

Vastauksesi ei liittynyt aloitukseen, jossa kysyttiin suhteista, joissa esiintyy uskottomuutta mutta joita ei ole virallisesti avattu.

Vierailija
11/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitä epäilee, että toisella on ollut jotain juttua, mutta ei koe tarvetta alkaa selvittää sitä pohjia myöten, jos suhde on kuitenkin vakaalla pohjalla ja arki yhdessä toimii. 

Tämä oli myös hyvin sanottu. Ainakin itsellä huolenaiheita on ihan riittämiin elämässä muutenkin, että tietoisesti en niitä halua lisää hankkia, jos asiat toimivat parisuhteessa.

Vierailija
12/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksesi ei liittynyt aloitukseen, jossa kysyttiin suhteista, joissa esiintyy uskottomuutta mutta joita ei ole virallisesti avattu.

No ei suoraan, mutta sillä tavalla, että joku ystäväni olisi voinut tehdä tämänkaltaisen aloituksen, ennen kuin he saivat tietää suhteemme olevan avoin. On ihan mahdollista, että joku olisi nähnyt minut tai puolison toisen kanssa, kuvitellen, että kyse on pettämisestä. Vaikka aloittaja tässä tapauksessa onkin perillä ystäviensä kuvioista. 

Vierailija
13/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tämmöinen ihminen en kovin omistushaluinen enkä mustasukkainen jos vaimo lähtee tyttökavereiden kanssa leville viikoksi niin en paljon kysele mitä tuli touhuttua ja kun minä lähden kavereiden kanssa formula matkalle niin ei odota kotona kuulustelu.

Yli 30v oltu jo yhdessä ja tuskin tässä enään erotaan koska toimitaan tiiminä tosi hyvin ja huumori kukkii arjessa ja sexi pelaa.

Vierailija
14/14 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tämmöinen ihminen en kovin omistushaluinen enkä mustasukkainen jos vaimo lähtee tyttökavereiden kanssa leville viikoksi niin en paljon kysele mitä tuli touhuttua ja kun minä lähden kavereiden kanssa formula matkalle niin ei odota kotona kuulustelu.

Yli 30v oltu jo yhdessä ja tuskin tässä enään erotaan koska toimitaan tiiminä tosi hyvin ja huumori kukkii arjessa ja sexi pelaa.

Toinen samanlainen täällä. Ja mitä nyt tuttavapiirini parisuhteita seurailen, niin kyllä meillä emännän kanssa varmaan suhde ihan sieltä parhaasta päästä on, vaikka ei aina ihan uskollisia olekaan oltu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä