Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret naiset eivät osaa kävellä

Vierailija
27.02.2025 |

Tänään neljä nuorta naista käveli jalkakäytävällä rinnakkain, eikä väistäneet vastaantullutta vanhempaa ihmistä. 

Käytöstavat ovat todella huonot, ei auta Vuittonin laukut eikä  Chanelin huivit. Onko se niin vaikeata kävellä oikeata reunaa kuten kuuluu ? Ja pitää toinen puoli vapaana vastaantulijoille. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kävellään jalat sisäänpäin jota ennen pidettiin vähän tyhmän oloisena.

Jalkojen asento kävellessä paljastaa. Jos jalkaterät kääntyy sisäänpäin on kyseessä takapillu, ulospäin etupillu.

Jalkaterät suoraan eteenpäin=Oravapillu joka kiipeää vartta pitkin.

Vierailija
22/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osasivathan he kävellä. Väistää eivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä onkin hyvä avaus ja asiaa pitäisi selvittää enemmänkin.

Nimittäin! Olen huomannut että nykyään kävellään milloin vasenta, milloin oikeaa laitaa. Oikea laitahan on se ilmeinen tapa ryhmittyä, sillä meillä on oikeanpuolinen liikenne.

Mutta. Maantiellä kävellessä kävellään vasenta laitaa, niin että takaa tuleva auto kohdataan mahdollisimman kaukaa. Päteekö sama pyöräilijöihin?

Olenko minä joku katanankalistelija, jos talsin kevyenliikenteenväylän oikeaa reunaa? Vai miksi törmään nykyään muihin? Kummalla puolella sitä oikein pitäisi nykyään kävellä?

Kävelijä saa itse valita puolensa.

Vierailija
24/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ollut jo pidemmän aikaa outoa ajattelutapaa, että sillä osoitettaisiin valtaa ja asemaa, kun pakotetaan muut väistämään jonnekin veetun katuojaan. Vaikka sillä osoitetaan vain huonoa käyttäytymistä ja sivistymättömyyttä.

Ulkomailla miljoonakaupungeissa käydessä suurin järkytys on ollut siinä, kuinka siellä kaikki pyrkivät huomioimaan muut julkisilla paikoilla ja sujuvoittamaan kaikkien jalankulkijoiden liikkumista. Jopa rikkaat pyytävät anteeksi, jos vahingossa vähän hipaisevat käsivartta ohi mennessään. Siellä ei ollut päinkävelijöitä ainakaan vielä muutama vuosi sitten.

Nyt on niin suurta höpöhöpöä että oksat pois.

Vierailija
25/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimittäin! Olen huomannut että nykyään kävellään milloin vasenta, milloin oikeaa laitaa. Oikea laitahan on se ilmeinen tapa ryhmittyä, sillä meillä on oikeanpuolinen liikenne.

Mutta. Maantiellä kävellessä kävellään vasenta laitaa, niin että takaa tuleva auto kohdataan mahdollisimman kaukaa. Päteekö sama pyöräilijöihin?

Olenko minä joku katanankalistelija, jos talsin kevyenliikenteenväylän oikeaa reunaa? Vai miksi törmään nykyään muihin? Kummalla puolella sitä oikein pitäisi nykyään kävellä?

Ei. Kyllä fiksut kävelevät oikeaa laitaa. Ja kävelevät kuten sivistyneet aikuiset kävelevät - kiemurtelematta ja lääppimättä puhelinta.

Pikkulapsen, sairaan, huonokuntoisen vanhuksen ja alkoholistin sallittakoon hoipertelevan.

Vierailija
26/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No semmoisia ne ihmiset on. Milloin on teinityttöjä, milloin mummoja, milloin miehiä, milloin teinipoikia, mutta keskellä tietä kävellään tai seisotaan rupattelemassa eikä varmaan väistetä ellei ihan meinaa päälle ajaa pyörällä. 

Mutta alinta kastia on Spandex-pyörämies!

Vierailija
27/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ei hahmota aineettomia asioita, kuten yhteinen tila. Olisi hyvä, että alettaisiin oivaltamaan senkin merkitys. Pienet huomionosoitukset, kuten tilan antaminen vastaantulijalle, voivat lisätä yhteisömme hyvinvointia.

Vierailija
28/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen myös huomannut. Neljä rinnakkain kävellään ja minä yksin jalkakäytävällä vastaan tulossa. Ei pienintäkään aietta siirtyä yhtään syrjään koko köörillä. Ehkä olen näkymätön. Eilen tilanne ratkesi niin, että kun itse kävelin aivan reunassa, en  voinut väistää, ojassa olisin ollut. Siinähän sitten tenityttöryhmän laitimmainen veti vatsaa sisään sen verran että pääsivät ohi, mutta vaatteita hipoen mentiin.

Vierailija
29/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa myös tönitään surutta ja anteeksipyytämättä. Muualla maailmassa täysin käsittämätöntä ja moukkamaista käytöstä. 

Esim. kaupan kapeilla käytävillä usein saatetaan osua ostoskorilla  ohikulkevaan, mikä saattaa helpostikin sattua kenelle tahansa. Ongelma on siinä, että siinä tilanteessa törmääjä jatkaa matkaa mitään sanomatta eikä pyydä anteeksi. Miten se on niin vaikea avata suunsa ja hymyillen huikata pikku anteeksipyyntö. Vastaavasti, jos itse olen näin ihan ystävällisesti toiminut, katsoo vastapuoli suu auki sanomatta mitään, sekin on täällä tavallista.  Mikä tässä sosiaalisessa, luontevassa kanssakäymisessä on täällä niin vaikeaa?

Vierailija
30/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ihan tulee oma nuoruus mieleen. Aina on nuoriso pilalla.

Vierailija
31/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ollut jo pidemmän aikaa outoa ajattelutapaa, että sillä osoitettaisiin valtaa ja asemaa, kun pakotetaan muut väistämään jonnekin veetun katuojaan. Vaikka sillä osoitetaan vain huonoa käyttäytymistä ja sivistymättömyyttä.

Ulkomailla miljoonakaupungeissa käydessä suurin järkytys on ollut siinä, kuinka siellä kaikki pyrkivät huomioimaan muut julkisilla paikoilla ja sujuvoittamaan kaikkien jalankulkijoiden liikkumista. Jopa rikkaat pyytävät anteeksi, jos vahingossa vähän hipaisevat käsivartta ohi mennessään. Siellä ei ollut päinkävelijöitä ainakaan vielä muutama vuosi sitten.

Tämä on niin totta. Ulkomaille lähtiessä opettelen yleensä kielestä kuin kielestä yleensä sen kohteliaan "excuse me" -anteeksifraasin, koska olen huomannut, että kadulla kulkiessa paikalliset käyttävät sitä ohittaessaan ihmisiä kävellessään jalkakäytävillä tms. Suomessahan ei kukaan ikinä pyytele anteeksi. Olemme juntteja!!!

Vierailija
32/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mua tulee vastaan ryhmä joka ei väistä niin pysähdyn ja odotan kunnes nmua väistetään. Kerron siinä samalla että teistä jonkun kuuluu väistää koska kävelette vierekkäin. Joka kerta nämä typerykset jää suu auki tuijottamaan. Tiktok aivot. Ei voi muuta todeta.

Nyt pitää jonkun tikkitokkisuursankarin äkkiä tehdä video kuinka käyttäydytään jalkakäytävällä. Sitä odotellessa...

Vierailija
33/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Ulkomaille lähtiessä opettelen yleensä kielestä kuin kielestä yleensä sen kohteliaan "excuse me" -anteeksifraasin, koska olen huomannut, että kadulla kulkiessa paikalliset käyttävät sitä ohittaessaan ihmisiä kävellessään jalkakäytävillä tms. Suom

Meidän käytöskoodistosta tosiaan puuttuu sellainen ystävällinen anteeksipyyntö.  Jos joskus anteeksi pyydetään, sanotaan se ivallisella äänellä passiivisaggressiivisesti.

Vierailija
34/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomannut lastenvaunuja työntäessä, että silloinkaan ei väistetä oikealle puolelle tietä. Odotetaan, että minä väistän vasemmalle heidän tieltään.

Tai sitten sinä kuljet väärää puolta

Liikenneturva:

"Jalankulkija saa yhdistetyllä väylällä valita, kulkeeko hän oikeaa vai vasenta reunaa. Suosittelemme valitsemaan turvallisimman reunan esimerkiksi lasten tai koirien kanssa kuljettaessa joskus on parempi valita reuna, mikä on kauimpana ajoradasta. Tämän laki myös sallii.

Vierailija
35/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut saman asian. Ikään, sukupuoleen täysin katsomatta. Useat eivät osaa liikennesääntöjä !! Etenkään noi tänne Suomeen KUULUMATTOMAT henkilöt. Onks mä nyt ainoo, joka OSAA LIIKENNESÄÄNNÖT OIKEIN ?? Siltä vähän tuntuu. TÄNNE kaivattaisiin kipeästi opastauluja ja ehdottomasti ULKOILU/KULKUKORTTI, joka takaa sen, et henkilö osaa liikennesäännöt tasan oikein. Talvisinhan väärin menemisestä jää JÄLJET näkyviin. On se noloa. Ei saa kukaan kävellä, pyöräillä yms mennä noin leveästi ! Vauvasta vaariin ja mummoon. Mut nää nykynuoret eivät vaan osaa liikennesääntöjä, heille opetetaan väärin meno ja et o mukamas ok mennä liian leveästi, et muut eivät pääse ohi tai vastaan tuleva. Ei mitään tietoakaan ! Opetelkaas jokainen LIIKENNESÄÄNNÖT !!!!!!! 

Vierailija
36/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki sanoo että kevyenliikenteenväylällä pitää kävellä reunassa mutta kulkija saa itse valita kummassa reunassa.

Vierailija
37/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapukansa kävelee aina ojan vartta vaikka olisi mikä puoli tiestä. Tämä ärsyttää. Ja he eivät väistä. Tekis mieli tyrkätä huntuhelena ojaan, kun lyllertää väkisin väärää puolta kevyen liikenteen väylää.

Vierailija
38/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki sanoo että kevyenliikenteenväylällä pitää kävellä reunassa mutta kulkija saa itse valita kummassa reunassa.

Ymmärrän, että koiraa taluttaessa kävellään pientareen puolella, koska koira haluaa haistella muutakin kuin asfalttia, mutta muuten ihmiset oikeaan reunaan.

Vierailija
39/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kävellään jalat sisäänpäin jota ennen pidettiin vähän tyhmän oloisena.

Jalkojen asento kävellessä paljastaa. Jos jalkaterät kääntyy sisäänpäin on kyseessä takapillu, ulospäin etupillu.

Oieaoppisesti jalkaterät pitää olla suoraan eteenpäin. Olen aina kävellyt noin ja sain yhdeltä ammattilaiselta kiitosta, että harvat kävelevät oikein. Näin kävellessä vältytään nilkan kudosten vaurioilta.

Niin, koska sulla on neutraali, eli juuri oikealla kohtaa.

Vierailija
40/43 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että koiraa taluttaessa kävellään pientareen puolella, koska koira halua

Voihan koirankin kanssa kävellä oikeaa laitaa ja antaa sen koiran mennä pientareella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän