Miksi työnantajat pakottavat kertomaan työhakemuslomakkeissa iän?
Sitähän ei saa oikeasti työnhakijalta udella esim. haastattelussa, eli miten voivat laillisesti tehdä lomakkeen, joka on täytettävä hakemusta varten, ja johon on pakko laittaa syntymäpäivä, jotta voi lähettää hakemuksen? Kuulostaa vähän laittomalta. Tosi monet touhuaa tätä.
Kommentit (82)
Minusta olennainen asia ainakin samoin kuin sukupuoli tai mikä tahansa asia, jolla on merkitystä työnantajalle. Minulle nuo ainakin ovat merkittäviä asioita. Niillä on väliä ja työnantajalla on oikeus tietää. Jos ei työnhakija halua kertoa niin tuskin tulee valituksikaan.
Kyllähän sen iän voi päätellä ansioluettelostasi. Jos hankit maisterin paperit viime vuosituhannella niin ikää on 50+
Työhakemusten kuuluisi olla täysin anonyymejä. Ei nimiä, ei ikiä, ei poliittista kantaa, ei suosittelijoita=suhteita jne.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olennainen asia ainakin samoin kuin sukupuoli tai mikä tahansa asia, jolla on merkitystä työnantajalle. Minulle nuo ainakin ovat merkittäviä asioita. Niillä on väliä ja työnantajalla on oikeus tietää. Jos ei työnhakija halua kertoa niin tuskin tulee valituksikaan.
Sitä kutsutaan ikärasismiksi ja se on nimenomaan kielletty Suomessa lailla, eli työnantaja ei saa syrjiä hakijaa sellaisen asian perusteella, ei myöskään sukupuolen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen iän voi päätellä ansioluettelostasi. Jos hankit maisterin paperit viime vuosituhannella niin ikää on 50+
Mun cv:stä ei voi päätellä ikää muuten kuin, että mun on pakko olla vähintään 30.
Sillä karsitaan turhat haastateltavat. Säästyy aikaa ja rahaa. Ei rekryfirmat mitään halpoja ole.
Monissa paikoissa on iätön haku, eli esim. valmiissa hakupohjissa ei ole kohtaa syntymäajalle. Kukapa kieltää Ap:ta hakemaan omalla tavallaan, oma hakemus sähköpostin liitteenä ilman iän ilmoitusta tai vaikka suoraan sähköpostilla. Vai oletko niin aivoton, että luulet, että hakemukset on ihan pakko tehdä vain ja ainoastaan firman sivuilta löytyvältä lomakkeella?
Monet haluavat myös valokuvan, vaikka työ ei liity millään tavalla ulkonäköön.
Mitä helvettiä ne tekee sun hetulla? Ei mitään. Tilaavat vielä vippejä sun nimiin.
Vierailija kirjoitti:
Tai videon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai videon.
Vaikka ei ole kyse tv-juontajan työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä ne tekee sun hetulla? Ei mitään. Tilaavat vielä vippejä sun nimiin.
Ei hetua kysytä, vaan syntymäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Työhakemusten kuuluisi olla täysin anonyymejä. Ei nimiä, ei ikiä, ei poliittista kantaa, ei suosittelijoita=suhteita jne.
Mitenkäs työnantaja sitten osaa kenellekään osoittaa edes työpaikkahaastattelupyyntöä, jos ei tiedä edes hakijan nimeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan ikärasismiksi ja se on nimenomaan kielletty Suomessa lailla, eli työnantaja ei saa syrjiä hakijaa sellaisen asian perusteella, ei myöskään sukupuolen.
Pikkuisen vaikea toki saada näyttöä...
Saatte toki kieltäytyä, vaikka siitä nimenne kertomisestakin. Töihin te ette pääse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hetua kysytä, vaan syntymäaikaa.
No eikö siihen kohtaan voi laittaa jotain muuta kuin oikean syntymäajan, sellaisen tiedon että siitä heti näkee ettei ole oikea?
up