En oikeasti osaa/ymmärrä tuota Qr-koodin lukemista puhelimella
Jos esim. paperilaskussa sellainen on, niin miten sen saa luettua puhelimella? Ei auta vaikka latasin lukijasovelluksen (tuli vielä turhia mainosbannereita kylkiäisenä).
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kännykästä kamera päälle ja siellä on lue gr-koodi.
Ihmisille on jo lähetetty vale-qr-koodeja, joiden avulla heidät on saatu kirjautumaan valesivustolle kaikkine seurauksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä gr-koodin lukija apeissa on ollut myös huijauksia. Varokaa ladattavia lukijoita.
Jep, mulle ja kaverille tuli lukija, joka ohjasi huijareiden sivustolle. Googlen kaupassa oli saastuneet lukijat, eri kummallakin. Mikrotuen koodinlukija ohjasi oikeaan paikkaan. Tän jälkeen poistin ladatut lukijat ja aloin käyttämään kameraan integroitua lukijaa.
Myös niin huijataan, että liimataan oma huijaussivustolle johtava koodi vaikkapa linja-autopysäkin aikataulukoodin tai museo-opasteen päälle.
Tarkkana saa siis olla.Kuten minkä tahansa muun linkin kanssa
Ei kai kukaan muista noita kuvioita ulkoa? Miten siis voi tietää, että nyt onkin kyseessä valekoodi?
"Mutta jos se tarkistusluku on sama sekä läppärin näytöllä että mobiilisovelluksessa, niin ei kai se voi olla huijaus? Olen luullut että koneella maksaminen olisi turvallisempaa kuin mobiilisovelluksella."
No jos sä olet huijareiden sivustolla etkä verkkopankissa, niin ne tietysti näyttää suille oikeita pankista saamiaan koodeja ja sinä hyväksyt heidän sinun tileilläsi tekemän tempun. Jotenkin tähän tyyliin.
Minä uskon kuitenkin noita tietorva-asiantunteja niin F-Securella kuin pankissa mieluummin kuin luulen itse mitään.
Sitte jää vielä nuo sinun itse tekemät mokat, vaikka huijari ei olekaan välissä.
Käytät kuitenkin mobiiliappia hyväksyntään ja luotat siihen. Miksi et tekisi koko hommaa mobiilipankissa? Itse koen sen paljon helpommaksi kuin selaimen kautta.
Mäkin vihaan näitä. Puhelin ei aina suostu linkkaamaan. En myöskään tajua miten vaikka sähköisen laskun koodi luetaan meiliboksista koneella sinne pankin sivuille kameralla😭. Pitää varoa huijauskoodejakin.
Mun pankki uhkasi että pitää kaikki laskut kohta maksaa koodin kanssa ja olin jo ihan kylmässä kalmassa kun pitää niiden kanssa säätää. Onneksi selvisi että antoivat asian olla, ehkä protestien takia. Nyt maksan laskut ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä gr-koodin lukija apeissa on ollut myös huijauksia. Varokaa ladattavia lukijoita.
Jep, mulle ja kaverille tuli lukija, joka ohjasi huijareiden sivustolle. Googlen kaupassa oli saastuneet lukijat, eri kummallakin. Mikrotuen koodinlukija ohjasi oikeaan paikkaan. Tän jälkeen poistin ladatut lukijat ja aloin käyttämään kameraan integroitua lukijaa.
Myös niin huijataan, että liimataan oma huijaussivustolle johtava koodi vaikkapa linja-autopysäkin aikataulukoodin tai museo-opasteen päälle.
Tarkkana saa siis olla.Kuten minkä tahansa muun linkin kanssa
Ei kai kukaan muista noita kuvioita ulkoa? Miten siis voi tietää, että nyt onkin kyseessä valekoodi?
Ei sitä koodista voikaan tunnistaa. Tunnistus on tehtävä siellä aukeavalla sivustolla. Ihan kuten minkä tahansa googlehaun perusteella avaamasi sivun tai jonkun saamasi linkin kautta avautuvan sivun tapauksessa. Ei QR koodilinkki e4os mitenkään noista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykästä kamera päälle ja siellä on lue gr-koodi.
Eikä ole 🤣
Varmaan temusta tilattu puhelin.
Ei kai laskuissa mitään qr-koodeja ole, vaan viivakoodit ja ne luetaan pankin sovelluksella. Qr-koodit luetaan millä tahansa lukijalla ja ne antaa vaan linkin jonnekin tuotesivulle.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ymmärrä Qr-koodeja. Häpäisisin vain itseni yrittämällä saada sen luettua kännykälläni.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Nää on jotain helvetin appijuttuja taas. En vaan jaksa.
Joo onhan siinä puhelimen kamerassakin toki appi.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin vihaan näitä. Puhelin ei aina suostu linkkaamaan. En myöskään tajua miten vaikka sähköisen laskun koodi luetaan meiliboksista koneella sinne pankin sivuille kameralla😭. Pitää varoa huijauskoodejakin.
Mun pankki uhkasi että pitää kaikki laskut kohta maksaa koodin kanssa ja olin jo ihan kylmässä kalmassa kun pitää niiden kanssa säätää. Onneksi selvisi että antoivat asian olla, ehkä protestien takia. Nyt maksan laskut ilman.
No, sähköpostiin tulleen laskun tiedot voit joko kopioi liitä komennoilla siirtää verkkopankissa luotavaan laskuun. Tai lukea koodin lääpärin viivakoodin lukijalla näytöltä, tai käyttää mobiilipankkia ja lukea laskun viivakoodi kännykän kameralla.
Harvemmalla vaan on läppärissä erillinen viivakoodinlukija, mutta kyllä niitäkin saa kaupasta. Jos läppärin näyttö on huonolaatuinen, niin ri se koodin luku aina onnistu siitä. Silloin kannatta yrittää säätämällä kirkkautta ja suurentamalla koodia.
Laskun alkuperä sinun tulee arvioida itse. Jos et tunnista laskua niin älä maksa selvittämättä laskun lähettäjältä mistä on kyse.
Et varmaan maksa postilaatikkoonkaan tullutta laskua jos et tiedä, mistä laskutetaan. Ja on niitä postilaatikkoonkin tiputettuja laskuja väärennetty. Tilinumero vaihdettu toiseksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai laskuissa mitään qr-koodeja ole, vaan viivakoodit ja ne luetaan pankin sovelluksella. Qr-koodit luetaan millä tahansa lukijalla ja ne antaa vaan linkin jonnekin tuotesivulle.
Meillä on kyllä tasan joka laskussa Qr-koodi. Suurin osa tulee vielä paperisena kotiin. En asu Suomessa. Inhoan noita koodeja.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta jos se tarkistusluku on sama sekä läppärin näytöllä että mobiilisovelluksessa, niin ei kai se voi olla huijaus? Olen luullut että koneella maksaminen olisi turvallisempaa kuin mobiilisovelluksella."
No jos sä olet huijareiden sivustolla etkä verkkopankissa, niin ne tietysti näyttää suille oikeita pankista saamiaan koodeja ja sinä hyväksyt heidän sinun tileilläsi tekemän tempun. Jotenkin tähän tyyliin.
Minä uskon kuitenkin noita tietorva-asiantunteja niin F-Securella kuin pankissa mieluummin kuin luulen itse mitään.
Sitte jää vielä nuo sinun itse tekemät mokat, vaikka huijari ei olekaan välissä.
Käytät kuitenkin mobiiliappia hyväksyntään ja luotat siihen. Miksi et tekisi koko hommaa mobiilipankissa? Itse koen sen paljon helpommaksi kuin selaimen kautta.
Okei eli maksaessasi laskun mobiilisovelluksella luet vain laskun viivakoodin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä tasan joka laskussa Qr-koodi. Suurin osa tulee vielä paperisena kotiin. En asu Suomessa. Inhoan noita koodeja.
Tää on kiinni siitä, että miten missäkin pankissa ja maassa on päätetty. QR koodiin voidaan käsittääksei koodata enemmän tietoa kuin viivakoodiin. Molemmissa voidaan koodata mitä tahansa nyt eri tilanteissa halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei eli maksaessasi laskun mobiilisovelluksella luet vain laskun viivakoodi
Näin, mobiilipankki auki, uusi lasku ja kameralla viivakoodi. Ja vahvistat sen sitten mobiiliavaimella op, tunnuslukusovelluksella tai laitteella nordea jne. Mikä nyt minkin pankin sydteemi on.
Mutta tilaa elasku suoraan oankkiin. Paperilaskusta maksat ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen puhelimen kanssa pelleily on niin rasittavaa. Asioista on tehty ihan turhan monimutkaisia vain siksi että joku sovellusrakentaja intoilee.
Joo ja autolla liikkuminen on kallista ja pitää osata ajaa tai ostaa matkalippu jos menee bussilla. Liian monimutkaista, kyllä ennen oli paremmin kun käveltiin tai ratsastettiin aasilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helvetin yksinkertainen voi ihminen olla? Laskujen maksaminen oli kymmenen kertaa monimutkaisempaa ennen kun piti nypeltää jotain fakin pitkiä numerosarjoja paperilapuille ja mennä pankkiin paikan päälle jonottamaan ja selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan nyt kaikki laskut Qr-koodilla. Tosi helppoa maksaa laskuja nyt. Tosi harvoin kyllä pitää maksaa mitään laskuja, kun yleensä kaikki menee suoraveloituksella.
Vierailija kirjoitti:
Esim. S-Pankissa tilin verkkomaksurajaa voi muuttaa vain verkkopankissa.
Vierailija kirjoitti:
Totta! Neuvokaas fiksut, miten luet puhelimella koodin, kun se koodi on saman puhelimen näytöllä!
Kaikenlainen puhelimen kanssa pelleily on niin rasittavaa. Asioista on tehty ihan turhan monimutkaisia vain siksi että joku sovellusrakentaja intoilee.