En oikeasti osaa/ymmärrä tuota Qr-koodin lukemista puhelimella
Jos esim. paperilaskussa sellainen on, niin miten sen saa luettua puhelimella? Ei auta vaikka latasin lukijasovelluksen (tuli vielä turhia mainosbannereita kylkiäisenä).
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun laskuissa on viivakoodi ja kun avaan pankin sovelluksen, vaihtoehtona on lukea viivakoodi ja kamera aukeaa itsestään. En tosin minäkään qr koodeja ole harrastanut ollenkaan.
Kyse oli Ropon maksumuistutuksesta. Ajattelin että kävisin niiden sivuilla. Pääsen sinne toki muutenkin kirjautumaan. Vai onko tuo qr-koodi siis tarkoitettu laskun maksamista varten?
Ap
Varmaan se on kuvan muodossa annettu linkki sivustolle. Mutta kai siihen vois koodata laskun tiedotkin ohan niin kuin paperilsskun viivakoodiin, josta tiedot voi lukea verkkopankin laskuun. Eivaan taida mobiilipankeissa ollavielä qr koodin lukua
Niissä gr-koodin lukija apeissa on ollut myös huijauksia. Varokaa ladattavia lukijoita.
Vierailija kirjoitti:
Niissä gr-koodin lukija apeissa on ollut myös huijauksia. Varokaa ladattavia lukijoita.
MIKÄ V***U ON GR-KOODI?
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti pitää joku helkutin appi ladata ja sitähän minä en tee.
Ei tarte kun käytät kännykän kameraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ V***U ON GR-KOODI?
Ne on niitä hassuja neliöitä, joiden sisällä pikkuisia kuvioita. Vähän kuin labyrinttejä. Inhoan niitä.
QR-koodi oli kätevä vain siihen asti, kunnes huijarit keksivät sen käytön ja nyt ainakin minä välttelen koodin avaamista. Turhan usein siitä pääty tunnistautumaan ja osassa ei käykään mobiilivarmenne eli hälytyskellot soivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi esim. Kelan päätöksessä on qr-koodi? Millä sen luen ja mihin sillä pääsen. Olen tietämätön tässä asiassa.
Ap
Todennäköisesti QR-koodi on linkki Kelan sivuille jossa on lisätietoa. Modernit älypuhelimet osaavat tarjota QR-koodin lukua kun osoitat sitä puhelimen kamerasovelluksella, silloin yleensä avautuu linkkinappi jota painamalla se aukeaa. Jos eivät, niin sovelluskaupoista löytyy lukuisia sovelluksia jotka osaavat lukea koodin.
Joo, piti vain ensin älytä valita kamerasta se kohta, jonka valitsemalla pääsen lukemaan qr-koodin. Olen tottunut laskutkin ja kaikki asiat hoitamaan läppärillä. Toki tunnistaudun mobiilisovelluksen kautta
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen osoitellut kameralla ja mitään ei tapahdu. Luovutin koko pelleilyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ V***U ON GR-KOODI?
Ne on niitä hassuja neliöitä, joiden sisällä pikkuisia kuvioita. Vähän kuin labyrinttejä. Inhoan niitä.
Se on QR-koodi, mutta mikä on gr-koodi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun laskuissa on viivakoodi ja kun avaan pankin sovelluksen, vaihtoehtona on lukea viivakoodi ja kamera aukeaa itsestään. En tosin minäkään qr koodeja ole harrastanut ollenkaan.
Kyse oli Ropon maksumuistutuksesta. Ajattelin että kävisin niiden sivuilla. Pääsen sinne toki muutenkin kirjautumaan. Vai onko tuo qr-koodi siis tarkoitettu laskun maksamista varten?
Ap
Hei, mee sinne jollain muulla tavalla kuin qr-koodilla. Pitää osata ja ymmärtää ennen kuin tekee. Yks ymmärtämätön täällä kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mulle ja kaverille tuli lukija, joka ohjasi huijareiden sivustolle. Googlen kaupassa oli saastuneet lukijat, eri kummallakin. Mikrotuen koodinlukija ohjasi oikeaan paikkaan. Tän jälkeen poistin ladatut lukijat ja aloin käyttämään kameraan integroitua lukijaa.
Myös niin huijataan, että liimataan oma huijaussivustolle johtava koodi vaikkapa linja-autopysäkin aikataulukoodin tai museo-opasteen päälle.
Tarkkana saa siis olla.Kuten minkä tahansa muun linkin kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää valita kamerasta se kohta, joka lukee qr-koodin. Muutenhan kamera vaan ottaa siitä koodista kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita mitään erillista lukijasovellusta. Ihan vaan tavallinen puhelimen kamera riittää. Kamera päälle, ja tähtäilet sillä sitä QR-koodia. Sitten kun tunnistus on onnistunut, siihen kameran kuvan alalaitaan tulee linkki, jota klikkaamalla QR-koodin osoittama webbisivu avautuu.
Ei minulla toimi noin, piti ladata erikseen sovellus qr-koodin lukua varten. Onhan tää toki jo kolme vuotta vanha puhelin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi esim. Kelan päätöksessä on qr-koodi? Millä sen luen ja mihin sillä pääsen. Olen tietämätön tässä asiassa.
Ap
Todennäköisesti QR-koodi on linkki Kelan sivuille jossa on lisätietoa. Modernit älypuhelimet osaavat tarjota QR-koodin lukua kun osoitat sitä puhelimen kamerasovelluksella, silloin yleensä avautuu linkkinappi jota painamalla se aukeaa. Jos eivät, niin sovelluskaupoista löytyy lukuisia sovelluksia jotka osaavat lukea koodin.
Joo, piti vain ensin älytä valita kamerasta se kohta, jonka valitsemalla pääsen lukemaan qr-koodin. Olen tottunut laskutkin ja kaikki asiat hoitamaan läppärillä. Toki tunnistaudun mobiilisovelluksen kautta
Ap
Laskun maksu mobiilipankin kautta on turvallisempaa kuin läppärin selaimen kautta. Ei päästä tekemään huijausta, jossa huijari on läppärisi ja verkkopankin välissä kyselemässä ja käyttämässä koodeja. Man in the middle huijaus. Näin sanovat sekä pankkien että tietorvayhtiöiden asiantuntijat.
Tounen on että itse sählää vääriä tietoja laskuun. Jos ei jää kiinni tarkistusluvuissa, niin maksu lähtee ja rahojen saanti takaisin on työn ja tuskan takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kameran asetuksissa qr koodin skannaus on luultavasti estetty. Tai sitten sulla on niin vanha kännykkä, että koko ominaisuus puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Laskun maksu mobiilipankin kautta on turvallisempaa kuin läppär
Mutta jos se tarkistusluku on sama sekä läppärin näytöllä että mobiilisovelluksessa, niin ei kai se voi olla huijaus? Olen luullut että koneella maksaminen olisi turvallisempaa kuin mobiilisovelluksella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kameran asetuksissa qr koodin skannaus on luultavasti estetty. Tai sitten sulla on niin vanha kännykkä, että koko ominaisuus puuttuu.
Ainakin mun Honor-puhelimen yläreunasta vasemmalta piti ensin aktivoida sellainen neliösymboli, eli ei auta että avaa vaan kameran. Jos vaan avaa kameran niin se oletusarvoisesti ottaa kuvan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun Honor-puhelimen yläreunasta vasemmalta piti ensin aktivoida sellainen neliösymboli, eli ei auta että avaa vaan kameran. Jos vaan avaa kameran niin se oletusarvoisesti ottaa kuvan
No nää on joka merkin kännyköissä tehty pikkasen eri tavalla. Että yleispätevää kaikille toimivaa ohjetta on mahdontonta antaa.
Oleellista siis, että jos ei toimi, niin on etsittävä asetuksista tai kateltava käyttöohjeesta ( netistä löytyy) miten se just tässä minun kännykässä pelaa.
En mäkään ymmärrä Qr-koodeja. Häpäisisin vain itseni yrittämällä saada sen luettua kännykälläni.
Antakaa osoite, please.