Psykologilla käyminen
Olen käynyt nyt muutaman kuukauden psykologilla ADHD testeissä. Olen siis 18-vuotias ja opiskelen ammattikoulussa. En lähde selittelemään asiaa enempää kuin että haasteita on aina ollut mutta vanhempani ovta olleet syy miksi apua en ole saanut. He eivät hyväksy minua eivätkä halua minulle mitään diagnooseja.
Veljelläni on diagnosoitu ADHD jo ennen 2000- lukua. Hän on huumeiden käyttäjä ja alkoholisoitunut pahasti. Nyt kuitenkin kun diagnoosiin vaaditaan vanhempien haastattelu olen kertonut tilanteeni ja että en ole vanhempiini juurikaan tekemisissä.
Lääkäri ei suostu ottamaan kantaa ilman haastattelua. Muuten opettajien lausunnot, koulutodistukset, neurologiset testit ja omat kertomukset tukevat ADHD olemassa oloa. Kyse ei ole vain diagnoosista vaan siitä että haluan saada elämäni järjestykseen, apua amk opintoihin ja lääkkeet joiden avulla selviytyä jokapäiväisestä elämästä. Ja kyllä, olen pohtinut hyötyhaittasuhdetta kauan lääkkeiden suhteen. Uskotteko että ilman vanhempien lausuntoa on mahdollista edetä asiassa? Kyllähän ihmisille joiden vanhemmat ovat kuolleet voidaan diagnoosi antaa ilman haastattelus. Tarjosin kuitenkin toista veljeäni joka on ollut täysi-ikäinen ennen kouluun menoani haastateltavaksi. Ei käynyt.
Kommentit (48)
Ei kyllä lue missään ns.virallisessa suosituksessa että diagnoosin tekoon on pakko olla vanhempien haastattelu.
Voitte ihan itse googlettaa ton asian.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman hassun kuukauden yli. Sitä paitsi mun mielestä lääkäri voi todeta jolla on oikeudet siihen ja psykologi sanoi että koululääkäri pystyy antamaan diagnoosin koska hänellä on oikeudet siihen tutkimuksien alussa.
muutaman hassun kuukauden. Teinikieltä todella 🤣👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman hassun kuukauden yli. Sitä paitsi mun mielestä lääkäri voi todeta jolla on oikeudet siihen ja psykologi sanoi että koululääkäri pystyy antamaan diagnoosin koska hänellä on oikeudet siihen tutkimuksien alussa.
muutaman hassun kuukauden. Teinikieltä todella 🤣👍
Teinit on ihan normaaleja ihmisiä eikä stereotypioita. Sulle menis vissiin läpi joku "anteex voisittexte auttaa mua, ku mä niinku tartten niinku lekurin apuu niinku"
En tiedä ketä kukkahattutäti täällä nyt vaan vittuilee mutta ihan totinen tilanne on ja olen 18- vuotias vaikken käytäkkään amis sanaa ammattikoulun sijaan😂
No kyllä se ihan diagnoosikriterreihin kuuluu
Yksikään 18-v ei kirjoita noin pitkiä aloituksia. Sensijaan 58-v täti pöytäkoneella kirjoittaa.