Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: työtön filosofian maisteri: -se jatkuva nöyryytys ja alentuvuus, jota työttömänä kohtaa, on täysin sietämätöntä

Vierailija
26.02.2025 |

Ihmisarvoisen kohtelun ei pitäisi olla työstä kiinni, mutta sitä se todellakin on, työtön maisteri avautuu

-Tuntemattomat ihmiset kokevat asiakseen kertoa, kuinka sinun tulisi ottaa itseäsi niskasta kiinni. Hallitus leikkaa ihmisiä kilometritehtaalle, ja päälle valtiovarainministeri naljailee, että kuritukset kohdistuvat vain niihin, jotka voivat tehdä tilanteelleen jotain, työtön maisteri pukahtaa

-Työtöntä ei kunnioita kukaan. Työllisyyspalveluiden silmissä olet ongelma, jota on valvottava ja patistettava kuukausittain. Sinulle annetaan kaavamaisia tehtäviä ja määrätään tapaamisaikoja kysymättä aikatauluistasi, työtön maisteri harmittelee

-Jos et ilmesty paikalle sinulle määrättyyn aikaan kuin vanki, sinua rangaistaan. Oletus on, että työttömänä sinulla ei ole suunnitelmia eikä muuta elämää ja aikasi on vapaasti käytettävissä, työtön maisteri laukoo

Kommentit (322)

Vierailija
121/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on outoa, että varataan vaan aika kysymättä yhtään mitään ja jos sinne ei mene niin saa karenssin. Mullekin kilahti vaan puhelimeen tällainen viesti reilu viikko ennen tuota ajankohtaa.

"Hei! Sinulle on varattu aika työnhakukeskusteluun, työllistymissuunnitelman päivittäminen ke 14.2.25 klo 11.00"

Tuo on vain ehdotus. Pitää ilmoittaa, jos aika ei käy, niin sovitaan parempi aika. Ja voihan sitä vaikka sairastua siinä viikon mittaan, ettei pääse, vaikka olisi ollut menossakin. Älkää nyt olko ihan lampaita. 

Miksi se ei sitten ole ehdotuksen muodossa? Viestissä ei myöskään lukenut, että ajan voi siirtää. Aika vahvasti tuosta välittyi "minä määrään sinut tulemaan tänne x ajankohtana".

ajan voi joskus vaihtaa oma-asioinnissa, käy kattoo onko pantu maholliseksi.

Vierailija
122/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevytyrittäjänä tai toiminimellä saa töitä paljon helpommin, kuin hakemalla jotain vakituista tai määräaikaista työsuhdetta. Näin toimimalla ohittaa käytännössä ne kaikki avointa paikkaa hakevat. 

Itse ehdin olla työtön 7 kuukautta ja turhautua nykyiseen tilanteeseen, jossa joka paikkaan hakijoita oli vähintään kymmeniä, eikä mikään tuntunut etenevän mihinkään. Nyt kun teen toiminimellä, niin heti löytyi duunia. Ei haittaa yli 50v ikä eikä muut asiat.

Tällä hetkellä kaiken lisäksi tienaan paremmin kuin koskaan aiemmin ollessani suoraan työsuhteessa. Itselleni maksamani palkan lisäksi joka kuukausi jää viivan alle vielä nettotuottoa, josta voin jossain kohtaa nostaa itselleni pienen summan osinkoa verovapaasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nyt vuoden työttömänä ollut pitkäaikaistyötön enkä tunnu kelpaavan oikein minnekään. En kuitenkaan koe et mua mitenkään nöyryytettäs tai alistettais. Haen töitä mitä haen ja omavalmentaja soittelee aina välillä. Seuraavaksi katsotaan yhdessä löytyskö joku täsmäkoulutus mulle. 

Mä nyt tietty muutenkin olen vähän kovanahkainen, välinpitämätön enkä jaksa loukkaantua siitä jos joku toinen on idiootti. 

Tää nyt on tätä. Toki nämä hallituksen ja edeltäjien työttömien kyykytys byrokratiat on melko perseestäja turhia, mut mitäpä sitäkään itkemään. Elelen omaa elämääni, treenailen, kirjoitan kirjaa ja haen töitä. 

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. 

Ei näin. Työtön hakee työtä, vain ja ainoastaan hakee työtä, ei mitään muuta.

Edustat kantaa, jonka mukaan työttömän ei kuulu laajentaa osaamistaan eikä ylläpitää henkistä ja fyysistä kuntoaan. Entä onko sinulla(kaan) kantaa siihen, että kaikki eivät voi työllistyä vaikka kuinka hakisivat työtä kellon ympäri?

Vierailija
124/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on outoa, että varataan vaan aika kysymättä yhtään mitään ja jos sinne ei mene niin saa karenssin. Mullekin kilahti vaan puhelimeen tällainen viesti reilu viikko ennen tuota ajankohtaa.

"Hei! Sinulle on varattu aika työnhakukeskusteluun, työllistymissuunnitelman päivittäminen ke 14.2.25 klo 11.00"

Tuo on vain ehdotus. Pitää ilmoittaa, jos aika ei käy, niin sovitaan parempi aika. Ja voihan sitä vaikka sairastua siinä viikon mittaan, ettei pääse, vaikka olisi ollut menossakin. Älkää nyt olko ihan lampaita. 

Miksi se ei sitten ole ehdotuksen muodossa? Viestissä ei myöskään lukenut, että ajan voi siirtää. Aika vahvasti tuosta välittyi "minä määrään sinut tulemaan tänne x ajankohtana".

Tottakai se on määräys. Ja jos sitä joudut siirtämään niin pitää tuoda lappusta ja selvitystä kuin koululaisen pitää todistaa että oli oikeasti kipeä eikä vaan lintsannut. Eli työkkäri asennoituu asiakkaisiinsa kuin pikkulapsiin hyvin alentuvalla asenteella. Kaveri esim. sai palautetta kun täytti jonkun lomakkeen pölkkykirjaimilla. Eihän tuo ollut kirjoittanut käsin mitään muuta kuin nimmaria jotain 20 vuoteen tuota ennen. En kyllä ole minäkään mutta ei ole onneksi tarvinnut aikoihin kirjoittaa lomakkeita mihinkään käsin.

Vierailija
125/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tunne kun koko ikänsä julkisella ja viimeksi TE-palveluissa duunissa ollut takakireä täti tulee haastateltavaksi ns saittiassarin hommiin tuottavalla sektorilla.

Sanotaan nyt näin että oli ensimmäinen kerta kun me haastattelijat pyrskähdettiin nauruun kun täti lähti. "Kuka tämän edes päästi haastateltavaksi astl?". 

Vierailija
126/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se maisteri mitään lappua kaulassaan kanna: OLEN TYÖTÖN

Jos kantaa, niin kyllä saa ihan itse itseään syyttää 

Esim. lainan saaminen ja vuokra-asunnon vuokraaminen vaikeutuvat, kun ei ole työpaikkaa. Puhumattakaan sosiaalisesta stigmasta, jos paljastaa läheisilleen ja naapureilleen olevansa työtön. Eikä netissä ja somessa riehuva "menkää töihin laiskurit" -huutelu kohenna työttömän mielialaa.

Vierailija
127/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nyt vuoden työttömänä ollut pitkäaikaistyötön enkä tunnu kelpaavan oikein minnekään. En kuitenkaan koe et mua mitenkään nöyryytettäs tai alistettais. Haen töitä mitä haen ja omavalmentaja soittelee aina välillä. Seuraavaksi katsotaan yhdessä löytyskö joku täsmäkoulutus mulle. 

Mä nyt tietty muutenkin olen vähän kovanahkainen, välinpitämätön enkä jaksa loukkaantua siitä jos joku toinen on idiootti. 

Tää nyt on tätä. Toki nämä hallituksen ja edeltäjien työttömien kyykytys byrokratiat on melko perseestäja turhia, mut mitäpä sitäkään itkemään. Elelen omaa elämääni, treenailen, kirjoitan kirjaa ja haen töitä. 

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. 

Ei näin. Työtön hakee työtä, vain ja ainoastaan hakee työtä, ei mitään muuta.

Edustat kantaa, jonka mukaan työttömän ei kuulu laajentaa osaamistaan eikä ylläpitää henkistä ja fyysistä kuntoaan. Entä onko sinulla(kaan) kantaa siihen, että kaikki eivät voi työllistyä vaikka kuinka hakisivat työtä kellon ympäri?

Työkkäriläiset tuntuu edistävän omaa työllisyyttään sillä, että nuo levittää joka suuntaan käsitystä siitä että on täysin tarpeellista että työkkärin virkalija arvioi ennalta jokaisen työttömän aktiviteetin tarpeellisuuden ennen kuin se sallitaan tai kielletään työttömältä.

Esim. laki ei missään käske noita vahtimaan yksittäisiä avoimen yliopiston kursseja vaan vain sitä ettei kukaan opiskele tutkintoon johtavassa koulutuksessa työttömänä ilman lupaa. Nuo on vaan keksineet tuohon päälle ihan omat sääntönsä jolla saa itsensä pidettyä kiireisinä.

Enemmänkin tuo työkkärin tarkoitushakuinen kyylääminen passivoi työttömät kun kaikkea vahditaan kuulemma somesta lähtien että löytyykö sieltä kiellettyä esim. järjestössä toimimista tai muuta puuhastelua jolla voi lätkiä karenssia ja selvityspyyntöä.

Vierailija
128/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne haastatteluajat on mahdollista siirtää, jos on joku oikeasti tärkeä meno juuri samaan aikaan. Työttömillä on kuitenkin velvollisuudet, jotka on laissa määriteltyjä ja monelle nämä jo pelkästään tuntuu kyykytykseltä. Virkailijoissa kyllä on hajontaa osaamisen suhteen. Osa on vanhan ajan v-mäisiä ja osa sitten hoitaa asiat asioina, vaikka kuinka ottais päähän.

Nykyään kaiketi vähemmän tulee näitä työhönosoituksia eli jokainen saa itse päättää ne suunnitelmassa määrätyt paikat.

Vierailija
129/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä työttömän nöyryytys ilmenee?

Itse olen myös työtön, enkä kyllä koe nöyryyttävänä hakea työpaikkoja. Hakuvelvoite itellä 4/kk. Töitä haen muutenkin, niin nyt noi vaan täytyy kirjata palveluun.

Vierailija
130/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä ongelmana filosofian maisterin minä-kuva eli hän ei ole vielä sisäistänyt työttömän roolia. Aikaa kun menee niin oppii olemaan ja käyttätymään kuten työttömän pitääkin. 

Asiallinen pitää olla mutta miksi toisten rahoilla eläviä kunniakansalaisia pitäisi kohdella kuin kuninkaita. Moni työtön kuvittelee että hakemuksia lähettelemällä tai kotona oleilemalla työpaikka ikään kuin ilmaantuu itsestään.

Nykytilanne on niin vaikea  että menee vuosia ennen kuin töitä alkaa olla enemmän tarjolla. Nyt  työttömän oleville se tarkoittaa että heidän koulutuksensa on mennyt hukkaan ja kaikki on aloitettava alusta kun työmarkkinoile puskee koko ajan uusia valmistuneita.

Ellei ole ollut töissä tai valmistumassa puutealallle niin melkein ainoa keino saada töitä on lähteä katsastamaan töitä ulkomailta.

Vierailija
131/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin totta. Miten kelpasin työelämään vuodesta 1989 vuoteen 2024? Nyt en kelpaa enää mihinkään minne olen hakenut. Ainut syy minkä keksin on ikäni joka on yli 50.

Joo, sama havainto. Mutta on vähän ristiriidassa sen työuran jatkamisen kanssa, mitä tässä on tavoiteltu. Vielä kun joku kertoisi sen mekaniikan että millä se irtisanomisen helpottaminen lisää niitä työpaikkoja.

Vierailija
132/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta työkkärin touhut ovat inhimillistyneet, parantuneet aikojen saatossa. Varmaan nuoremmat työntekijät sielläkin ovat fiksumpia ja ajan hermolla ja ymmärtävät ettei töitä riitä kuin murto- osalle. Ei ole tullut yhtään työtarjoustakaan kolmeen vuoteen. Virkailija oikein korosti ettei pakoteta mihinkään, katsele itse löytyykö mitään sopivaa. Enpä usko että kukaan tuntematon tietää työtilanteestani joten ei kukaan kommentoi. Tutut ja kaverit viis veisaavat. Pyytävät risteilyille ja matkoille kun arvelevat että olen vapaalla.

No ysärilamassa ei juuri ollut mitään "työkkärin touhuja". Sininen pahvikortti leimattiin puolen vuoden välein, ja todettiin molemmat yhdessä että nähdään taas. Ei ollut nettiä. Jatko-opiskelu ei ollut enää mahdollista. Tätä kun oli jatkunut viitisen vuotta, niin siitä on todella vaikea lähteä taas pyrkimään töihin. Itse menin taksikurssille joka siihen aikaan maksoi ihan rahaa eikä sitä sossu maksanut, itse piti tuista säästää. Jäin työttömäksi syksyllä 1991 ja pääsin taksin rattiin syksyllä 1998. Toki siinä välissä oli joitain lyhytaikaisia hanttihommia, mutta ei mitään vakavempaa, sekä olin kolme kertaa kuntouttavassakin, jota ei silloin tosin kutsuttu tuolla nimellä eikä saanut yhdeksää euroa. Yhdessä sairaalassa olin huoltomiehenä ja minulla ei ollut työllistettynä oikeutta syödä lounasta sairaalan ravintolassa, en saanut ruokalippua vaikka tein täyttä päivää. Omia eväitä täytyi sitten järsiä varastossa kun kaikki muut lähtivät syömään. Nyt reilusti päälle viisikymppisenä en enää jaksaisi yhtään "kuntouttavaa" enkä työkkärin tapaamista. On nähty asiallisia tapaamisia, ja sitten niitä vähemmän asiallisia.

Vierailija
133/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-palvelujen käyttö on edellytys työttömyyskorvausten saamiselle. Eli senverran pitää rahojensa eteen nähdä vaivaa että noudattaa byrokratian.

Jos pärjää ilman työttönyysrahoja ei mikään pakko ole olla te-toimiston asiakkaana.

Ihan tästä sivusta. Työelämän ulkopuolelta.

Vierailija
134/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin totta. Miten kelpasin työelämään vuodesta 1989 vuoteen 2024? Nyt en kelpaa enää mihinkään minne olen hakenut. Ainut syy minkä keksin on ikäni joka on yli 50.

Joo, sama havainto. Mutta on vähän ristiriidassa sen työuran jatkamisen kanssa, mitä tässä on tavoiteltu. Vielä kun joku kertoisi sen mekaniikan että millä se irtisanomisen helpottaminen lisää niitä työpaikkoja.

Se tulee siitä, että suurempi osa työnantajista uskaltaa palkata edes sen ensimmäisen työntekijän, kun pelko/riski virhearvioinnista pienenee. 

Suurin osa työnantajistamme on pieniä/ keskisuuria yrityksiä. Mitä useampi yrittäjä uskaltaa palkata sen ensimmäisen työntekijän, niin sitä parempi.

Vierailija
135/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevytyrittäjänä tai toiminimellä saa töitä paljon helpommin, kuin hakemalla jotain vakituista tai määräaikaista työsuhdetta. Näin toimimalla ohittaa käytännössä ne kaikki avointa paikkaa hakevat. 

Itse ehdin olla työtön 7 kuukautta ja turhautua nykyiseen tilanteeseen, jossa joka paikkaan hakijoita oli vähintään kymmeniä, eikä mikään tuntunut etenevän mihinkään. Nyt kun teen toiminimellä, niin heti löytyi duunia. Ei haittaa yli 50v ikä eikä muut asiat.

Tällä hetkellä kaiken lisäksi tienaan paremmin kuin koskaan aiemmin ollessani suoraan työsuhteessa. Itselleni maksamani palkan lisäksi joka kuukausi jää viivan alle vielä nettotuottoa, josta voin jossain kohtaa nostaa itselleni pienen summan osinkoa verovapaasti. 

Ei toiminimellä nostella osinkoja. Lisäksi jos alat yrittäjäksi täytyy sulla olla myös jotain myynti-osaamista ja rohkeutta mainostaa omaa yritystäsi. Ei yrittäjiäkään kukaan hae kotoa töihin 

Vierailija
136/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ylilääkäri paljastaa hätkähdyttävän syyn pitkiin potilasjonoihin: suurin osa kalliista ostolääkäreistä tekee vain 1-2 työpäivää viikossa Pirkanmaalla."

https://yle.fi/a/74-20054509

Vierailija
137/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa vaikuttamaan, että kansalaispalkka on ainoa ulospääsy yhteiskunnan tilanteesta. Jokaiselle kuukausittain maksettava summa, joka korvaa KAIKKI muut yhteiskunnan rahalliset tuet ja etuudet. Kansalaispalkan päälle sitten jokainen saisi tienata mitä haluaa ja pystyy. Tämä lopettaisi esim. työttömien kyykyttämisen kokonaan.

Ja paljonko tämä kansalaispalkka sitten olisi?

Vierailija
138/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lainan saaminen ja vuokra-asunnon vuokraaminen vaikeutuvat, kun ei ole työpaikkaa. Puhumattakaan sosiaalisesta stigmasta, jos paljastaa läheisilleen ja naapureilleen olevansa työtön. Eikä netissä ja somessa riehuva "menkää töihin laiskurit" -huutelu kohenna työttömän mielialaa.

Minkälainen FILOSOFIAN maisteri ottaa henkilökohtaisena loukkauksena jonkun vauva-palsta kirjoittelun? Menikö nyt filosofian opinnot täysin hukkaan? 

Vierailija
139/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos olet arvokas läheisillesi ainoastaan työsi kautta, niin ei sulla ole oikeasti läheisiä. Itse olen työtön tällä hetkellä, eikä mun läheiset mua mitenkään halveksi.

Ja mitä nettiin tulee, niin väitellään siellä siitäkin onko maa litteä, saako lihaa syödä ja lemmikkejä pitää. Niille keskusteluille sitten itse kukin antaa arvoa ja aikaansa sen verran kuin haluaa.

Vierailija
140/322 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriläisillä ei ainakaan hommat paina päälle kun riittää aikaa avautua palstalla haukkuen työttömiä ja takoen ketjuun alapeukkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi