Millainen toimenpide on mahalaukun tähystys?
Pitäisi mennä semmoiseen viikon päästä ja tiedän mitä se on teknisesti, mutta mitä se on noin niinkuin muuten?
Kokemuksia?
Kommentit (21)
ja jatkan: ne kai välttävät turhia nukutuksia. Eivät varmaankaan noin vain suostu tekemään nukutuksissa muuta kuin lapsille. (Lapselle taas eivät suostu tekemään muuta kuin nukutuksessa, vaikka lapseni olisi suostunutkin.)
Älä nyt tuommoisen takia yöuniasi menetä. Pikkujuttu. Kestää vain hetkin. Laittavat sellaisen rinkulan suuhusi, jotta et purisi letkua. Ota rennosti.
Itse olin sellaisessa. Hirvittävä tunne, kun letku työnnetään henkitorveen. Koko tutkimuksen ajan olo muutenkin kuin hukkuvalla ja kaiken lisäksi näytteen otossa tungettiin vielä vettä (ns. huuhtelunäyte) keuhkoputkiin, jota sitten rohisi ja tunki ylös vielä pitkään tutkimuksen jälkeen. Ilomielin menisin keuhkotähystyksen sijaan mahalaukun tähystykseen.
tehdään humautuksessa? Yksi ihminen on menossa johonkin tähystykseen ja mainostaa kovasti sen tehtävän humautuksessa. Ei voi töihinkään siis kuulemma mennä pariin päivään.
Pyydä ihmeessä rauhoittavia ja kipupiikkiä. Ihan mitä vaan!
Kaksi kertaa tehty, eikä enää ikuna tehrä!
Suhteellisen paksu letku tungetaan kurkusta alas mahalaukkuun asti, ja se kyllä tuntuu. Oksennusrefleksi tulee väkisinkin, sitä ei voi välttää.
Ilmaa pumpataan sisään, että mahalukku laajenee näytteiden ottoa ja tähystystä varten, ei mikään mukava tunne sekään.
Itseä juttu inhotti ja limaa tuli paljon kurkusta, vähän tukehduttava tunne kun ei voi niellä eikä mitään. Kaverini meni niin paniikkiin että yritti repiä letkua väkisin pois ja päästyään toimenpiteestä itki 10 min. hysteerisesti. Toinen kaveri ei ollut moksiskaan, sanoi ettei tuntunut missään ja hoitajatkin kehuivat kun oli ollut niin rauhallinen...
Olen ollut myös keuhkojen tähystyksessä ja paksusuolen tähystyksessä. No ei se keuhkojen tähystyskään mitään erityisen mukavaa ollut. Siinä kylläkin puuduteltiin koko ajan. Se oli hyvä asia. En osaa sanoa, mikä näistä olisi helpoin tutkimus. Kaikki kumminkin olivat onneksi hyvin nopeita.
Jos sulla mahdollista saada jotain rauhoittavaa, ota ihmeessÄ!!!
Itselleni tehtiin ohutsuolen tähystys ja se oli varmaan epämiellyttävintä mitä olen kokenut! Letkun nieleminen oli kamalaa, sitä vaan silmät valuen yökkäili ja meinasi oksentaa koko ajan, kamalia kouristuksia, ja se letku oli PAKSU, mikä siihen kurkkuun tungettiin. IHan oikeasti suosittelen että pyydät jotain rauhoittavaa.
Ensinnäkin pyydä puuduttavaa ainetta nieluun: itselle sanottiin ettei satu ja voi h*lvetti että sattui niellä se letku kun kurkku oli pitkästä paastosta kuin hiekkapaperia. Sain lisäksi paniikkikohtauksen kun kärsin ahtaanpaikan kammosta. Onneksi hoitaja piti kädestä koko toimituksen ajan. jos vielä joudun, en suostu kuin nukutuksessa.
Se siis tutkitaan suun kautta, vai? Jos vielä haluat, niin miksi se tutkittiin? Miten kauan tutkimus kesti noin suunnilleen. Eikös ohutsuoli ole hirmu pitkä ja mutkikas.
Olin siinä käsityksessä, että annettaisiin, mutta en sitten saanutkaan.
Tehdäänkö n. 3-vuotiaalle tuo toimenpide nukutuksessa?
Minulle on kuulemma tehty lapsena ohutsuolentähystys, ja koko ikäni olen muistellut että joskus lapsena minut on viety sairaalasängylla jonnekin paikkaan ja muistan kun minulla oli yksi pehmolelu kainalossa siinä sängyssä, ja sitten muitan että nukahdin. En ole koskaan tullut kysyneeksi äidiltäni että nukutettiinko minut silloin, olen vaan aina muistellut ihmetellen että jonnekin minua sillä sairaalasängyllä kärrättiin...
Olen ollut siis 3-vuotiaana sairaalassa keliakiatutkimuksissa ja muistan siitä reissusta tosi paljon, mutta se on aina ollut hämärän peitossa, nukutettiinko minut silloin. Eli ilmemisesti nuo muistikuvani olivat oikeita ja minut nukutettiin tähystykseen?
minulla tutkittiin kai aika pieni pätkä ohutsuolta, kun siitä tutkittiin vain ohutsuolen nukan kuntoa. Eli riitti että alkupäätä kuvattiin ja otettiin siitä samalla koepaloja.
ja tutkimuksen kesto, hmm, vaikea muistaa kun siitä on jo muutama vuosi aikaa, olisikohan kestänyt yhteensä n. 15 minuuttia tähystys ja koepalojen otto, tosin siinä tilanteessa minuutit tuntuvat ihan äärettömän pitkiltä, joten en voi varmaksi sanoa kestoa.
t. 14
Mulle on tehty 3 kertaa. Tärkeintä on muistaa hengittää koko ajan rauhallisesti. Ja pian huomaa että henki kulkee hyvin ja mitään hätää ei ole. Oksennusrefleksejä tulee mutta niistä ei kannata välittää. Ohutsuolta ei muuten voi pitkälle tähystää sitä kautta. Ainoa keino nähdä ohutsuoli kunnolla on kapselitähystys. se on buranan kokoinen nieltävä kamera.
Koska nukkaa tutkittiin, niin se oli se keliakiakoe.
Sitten yksi kysyi, että nukutetaanko pienet lapset. Kuten jo kirjoitin tähän keskusteluun, niin 5-vuotiaani nukutettiin, vaikka en olisi halunnut ja lapsenikin olisi suostunut olemaan hereillä.
Sitten toinen kysyi, saako tähystyksissä rauhoittavaa normaalisti. Minulle ei ainakaan ole koskaan edes tarjottu sellaista.
olen 2 jne...
ollut 2 kertaa. Ei satu. Nielet letkun. Ei toki koko matkaa, vaan nielet sen kohdan vaan, kun tarttee mennä kurkusta. Sylkeä valuu. Kestää niin vähän aikaa, että kyllä sen sietää.
Tuskimpa suostuu/pystyy nielasemaan mitään letkua. Meidän neidillä on tässä lähiaikoina nimittäin tuo kyseinen toimenpide tiedossa.
Aivan järkyttävää. Letku painoi kurkkua ja teki kokoajan mieli oksentaa. Puudutetta annettiin kurkkuun, mutta sattui. Jälkeenpäin kurkku oli kipeä monta päivää.
Muutenkin kokemus oli todella inhottava.
Multa kysyttiin haluanko jotain rauhoittavaa. En halunnut.
Hoitava lääkäri oli nimittäin sen suhteen jokseenkin ylimielinen ja negatiivinen, vaikkei sinänsä terveydellistä syytä nukutuksen kieltämiseen ole.
En ole kipuherkkä ja kestän mielestäni paljonkin, mutta ajatuskin letkun tunkemisesta nieluun ja mahaan yököttää -- ja valvottaa nyt öisin :(
-ap