Kiltteys ei kannata
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kannata kiltteyttä ehdottomasti sille joka on kiva, mutta ei kannata jakaa kaikkea kaikille ja pitää olla varovainen. Ei kynnysmatto.
Tämä. Kiltteys on hyvä asia, mutta pitää silti osata myös pitää puolensa, maailma ei ole mikään reilukerho. Omalla kohdallani olen kokenut, että olen ollut aivan liian miellyttämishaluinen. Sen takia en ole päässyt oikein missään asiassa alkua eteenpäin. Monet tuntemani ihmiset ovat kyllä kilttejä, mutta osaavat myös puolustaa itseään silloin kun pitää ja he ovat kyllä menestyneet elämässään ihan joka tasolla.
Kiltteyden lisäksi mulla oli varsinkin nuorena myös ihan nolla itsetunto, olin todella ujo ja arka, niin tietysti sekin kaikki vaikutti. Toisaalta arkuuteni auttoikin paljon, siinä mielessä, että en nolla-itsetunnollani uskaltanut tehdä monia normaaleina pidettyjä asioita, mikä jälkiviisaana ajateltuna kyllä suojelikin minua monilta ikävyyksiltä.
Olisin varmasti onnistunut tyrimään elämäni lopullisesti, jos en olisi ollut niin arka. Selvästi vedin puoleeni haitallisia ihmisiä, mutta tässä kohtaa arkuuteni olikin siunaus, vaikken silloin sitä tajunnut.
Sen sijaan joissakin asioissa arkuuteni ei ollut siunaus. Mutta kuitenkin tässä olen ja tiedostavampana kuin koskaan. Olen kiitollinen elämänpolustani, vaikkei se mennytkään niin kuin olisin halunnut. Mitään hätää ei kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa. Kiltteys kantaa. Olen aina ollut kiltti ja se on tasoittanut tieni joka paikkaan, kiltteyden avulla olen saanut kaiken haluamani.
Näytä niin uskon, tai sitten olet liikkunut sinulle oikeissa ympyröissä
Itselleen oikeissa ympyröissä nimenomaan pitäisi ihmisen aina pyrkiä liikkumaan. Vääristä tulee vain ankeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervettä itsetuntoa kehiin ja uskallusta ottaa omansa.
Niin kuin sanoit, kiltteys ei kannata.
"Tervettä itsetuntoa kehiin ja uskallusta ottaa omansa." ---> Toisten vahingoittaminen ei kuulu siihen kategoriaan
Lukihäiriö? Missä kohtaa tuossa puhutaan vahingoittamisesta?
Röyhkeys kannattaa enemmän, totta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa. Kiltteys kantaa. Olen aina ollut kiltti ja se on tasoittanut tieni joka paikkaan, kiltteyden avulla olen saanut kaiken haluamani.
Monelle tytölle, pojalle, miehelle ja naiselle on käynyt päinvastoin.
Rikollisuus kannattaaa. Jos on jännämies rikollinen niin kaikki naiset haluaa sellaisen miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervettä itsetuntoa kehiin ja uskallusta ottaa omansa.
Niin kuin sanoit, kiltteys ei kannata.
Kiltteys ei sulje pois itsetuntoa eikä uskallusta. Omia mielipiteitä tai tärkeitä asioita voi ajaa ja puolustaa myös kiltisti, ja se johtaa parempiin lopputuloksiin.
Oman mielipiteen sanominen voi loukata toista, samoin faktan tarkasteleminen toisesta näkökulmasta.
Kiltteys on kuin "pravda", eli "taktinen totuus". Se voi kuulostaa hyvältä ajatukselta antaa toisen pitää epärealistinen ajatuksensa, mutta totuuden sanominen johtaa pitkällä aikavälillä parempiin lopputuloksiin.
Kasvihuoneessa kasvanut puu, joka ei ole koskaan kokenut tuulta, sortuu omaan painoonsa. Ole realismilla se tuuli, joka kasvattaa ja koventaa.
LIIKA kiltteys ei kannata, mutta sopiva kiltteys on suorastaan supervoima! Sillä saa ystäviä, verkostoja, työpaikkoja, löytää puolison, saa ihmiset auttamaan tarpeen tullen. Toimii toki myös toisin päin, mutta siitäpä vasta hyvä mieli tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilttinä olen hakenut elämäni aikana kolmea työpaikkaa, kaikkiin pääsin, kilttinä en ole saanut vihamiehiä vaan aina tullut toimeen kaikkien kanssa, myös niiden työkavereiden joita muut väittivät "vaikeiksi", kilttinä pääsin myös valitsemaan parhaista miehistä parhaan, ja kilttinä myös voitin anopin ystäväkseni. Kiltteys lisää kiltteyttä, kun on kiltti niin muutkin ovat.
Tähän samaistun kovasti. Olen aina työpaikoillakin tullut toimeen niiden hankalana ja jopa ilkeinä pidettyjen ihmisten kanssa. Nämä ilkeät tyypit riitaantuvat keskenään työpaikoilla, mutta mä vaan tuun jokaisen kanssa toimeen.
Mulla on aina ollut se motto, että koskaan et voi tietää minkälaisten asioiden kanssa kukakin painiskelee ja siksi jokaista kohtaan tulee olla empaattinen.
Näin yksinkertaisella ajattelutavalla olen pärjännyt. En silti väitä etteikö kiltteydestäni olisi todella paljon ollut haittaakin, mutta se oli lähinnä nuoruudessa kun vielä etsin itseäni. En kuitenkaan syytä itseäni siitä, että jotkut ovat olleet kohtaani epäreiluja, se on heidän oma häpeänsä ja itse joutuvat sen kanssa elämään, ei varmasti ole helppoa sekään?
Tarkoitan sitä, että mieluummin kannan loppuelämäni haavoja siitä että olen tullut hyväksikäytetyksi kiltteyteni takia, kuin että kärsisin loppuiän katumusta siitä kun käytin jonkun toisen kiltteyttä hyväkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilttinä olen hakenut elämäni aikana kolmea työpaikkaa, kaikkiin pääsin, kilttinä en ole saanut vihamiehiä vaan aina tullut toimeen kaikkien kanssa, myös niiden työkavereiden joita muut väittivät "vaikeiksi", kilttinä pääsin myös valitsemaan parhaista miehistä parhaan, ja kilttinä myös voitin anopin ystäväkseni. Kiltteys lisää kiltteyttä, kun on kiltti niin muutkin ovat.
Tähän samaistun kovasti. Olen aina työpaikoillakin tullut toimeen niiden hankalana ja jopa ilkeinä pidettyjen ihmiste
Olet idolini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina muut eivät ole kilttejä vaikka itse olisi.
Vierailija kirjoitti:
Rikollisuus kannattaaa. Jos on jännämies rikollinen niin kaikki naiset haluaa sellaisen miehen.
Sä olet hyvä esimerkki ihmisestä, joka ei ole kiltti. Ihannoit rikollisia. Mikset ihannoi tavallisia perheen isukkeja ja heidän tavallisia vaimojaan? Heitä on kuitenkin suurin osa ihmisistä, mutta sä päätät ihannoida pahiksia.
Pyrin olemaan aina kiltti. Olen nähnyt ja kokenut sen verran paljon pahoja asioita, että taivun myös siihen ajatteluun, ettei kiltteyttä voi olla koskaan liikaa. Ja ei, kiltteys ei tosiaan tarkoita sitä, että on rajaton kynnysmatto, kuten täälläkin on monesti sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina muut eivät ole kilttejä vaikka itse olisi.
Aina on poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti kiltteydellä pärjää. Ehkä tämä perustuu ns. peilisoluihin joita on aivoissa. Kun on kosketuksissa toisen ihmisen kanssa peilisolut peilaavat toisen ihmisen ilmeitä, käytöstä jne. ja ihminen toistaa vastapuolen käytöstä. Tähän perustuu se, kun vanhat pariskunnat tai hyvät ystävykset alkavat muistuttaa toisiaan. Tietysti tämä toimii toisinpäinkin, ja siksi ilkeät ihmiset saavat osakseen ilkeyttä.
Kannattaa. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Kiltteys palkitsee aina jossain vaiheessa. Ilkeys ei ikinä. Sitä on turha edes odottaa. Kiltteydessä on sentään jotain järkeä.
Lisäksi, iän myötä oppii puolustamaan itseään paremmin, vaikka olisikin kiltti.
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeys kannattaa enemmän, totta.
No jos oma pää kestää sen niin go for it. Mutta ethän sä silloin ole kiltti. En mä ainakaan ihaile röyhkeitä ihmisiä, vaikka he saavuttavatkin enemmän. Muiden selkänahasta se kaikki on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle tytölle, pojalle, miehelle ja naiselle on käynyt päinvastoin.
Ja monelle tytölle, pojalle, miehelle ja naiselle on käynyt hyvin. Päätä itse kumman polun valitset. Uhriutumisella ja itsesäälillä et saavuta kumpaakaan polkua.
Ainakaan ei kannata, jos on mies. Kilttimiehet on jostain syystä tosi halveksittuja 😞