Kuusihenkinen perhe, ruokakulut 100 e viikko
En olisi noin taitava emäntä. Toivottavasti kaikki ovat kylläisiä ja ravittuja.
Artikkeli myöhäsen rouvan kotiäitiydestä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin ja minulla menee tuon verran. Mahtavatkohan syödä puurovelliä ja pettuleipää jos noin vähällä pärjäävät?
Meinaatko että puuro ja pettu maksaa satasen viikossa kuudelle?
Jos itse tekee ruoat ja hyödyntää tarjoukset niin hyvin tuolla pärjää
Siinä taas yksi nuori kotiäiti, joka on naiivisti asettanut itsensä loukkuun. Ei mitään huolta omasta tulevaisuudesta, vaikka kaikki on miehen varassa. Ei koulutusta, ei työkokemusta, ei omaa omaisuutta tai varallisuutta, minimieläke tiedossa tulevaisuudessa. Siihen päälle kuusi lasta. Ja jos rahasta tulee joskus tiukkaa, voi kuulemma mies ruveta tekemään töitä lauantaisinkin? Voi morjens. Tuosta kun mies jonain kauniina päivänä lähtee kävelemään, jää nainen täysin tyhjän päälle. Onnea vaan.
Ehkä jos kalastaa, kerää marjat ja sienet itse, omat perunat pellosta yms. vois ehkä tuolla summalla pärjätä...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos kalastaa, kerää marjat ja sienet itse, omat perunat pellosta yms. vois ehkä tuolla summalla pärjätä...
Näin on, kun ei metsästys - ja kalastuskuluja huomioida ruokalaskussa. Jos kenelläkään ei ole mitään rajoitteita ja lapset syövät koulussa, hoidossa, kavereitten ja isovanhempien luona, niin hyvin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, kun ei metsästys - ja kalastuskuluja huomioida ruokalaskussa. Jos kenelläkään ei ole mitään rajoitteita ja lapset syövät koulussa, hoidossa, kavereitten ja isovanhempien luona, niin hyvin riittää.
Ei taida tuossa perheessä lapset syödä isovanhemmilla tai kavereilla. Hoidosta puhumattakaan, tuo nainenhan sanoi että pahinta mitä voi lapselle tehdä on viedä ne päiväkotiin.
No onhan tuo mahdollista. Meillä menee noin 150€/henki/kk, eli kuuden hengen perheenä 900€/kk, ja siinä on mukana jo herkkuja, vessapaperit ja esimerkiksi lemmikkien ruokia, joita en ole muistanut eritellä pois. Näen jonkin verran vaivaa, mutta oikeasti pystyisin tuosta vielä nipistämään vähän pois.
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi nuori kotiäiti, joka on naiivisti asettanut itsensä loukkuun. Ei mitään huolta omasta tulevaisuudesta, vaikka kaikki on miehen varassa. Ei koulutusta, ei työkokemusta, ei omaa omaisuutta tai varallisuutta, minimieläke tiedossa tulevaisuudessa. Siihen päälle kuusi lasta. Ja jos rahasta tulee joskus tiukkaa, voi kuulemma mies ruveta tekemään töitä lauantaisinkin? Voi morjens. Tuosta kun mies jonain kauniina päivänä lähtee kävelemään, jää nainen täysin tyhjän päälle. Onnea vaan.
Neljähän lapsia on jos kuusihenkinen perhe kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljähän lapsia on jos kuusihenkinen perhe kyseessä.
Jutussa luki näin:
Myöhäsen perheen lapsiluku ei ole vielä täynnä. Toiseen autoon mahtuu kuusi lasta. Töihin hän suunnittelee palaavansa aikaisintaan kymmenen vuoden päästä.
Lisää lapsia on siis tulossa.
Tulija sai heti pankkikortin jolle ladattu 100 euroo , sillähän elelee herroiksi . Jos puheet pitävät paikkansa ja tokihan häntä on uskominen .
Kyllähän tuollaiseen voi päästä, jos ei käytä alkoholia, tupakoi ja tekee kaiken itse alusta asti. Mä en todellakaan jaksa ja ostan paljon puolivalmista, siihen menee paljon rahaa. Herkutellaan myös aika paljon. Joskus olen kokeillut sellaista, että teen ihan kaiken itse ja viikonloppuherkutkin ovat jotain itse leivottua. Säästyy pitkä penni. Mutta kuka töissäkäyvä vanhempi sellaista pitkän päälle jaksaa.
Ei varmaan teini-ikäisiä poikia? Sellaisen urheilevan teinin ruokiin uppoaa helposti 10 eur/pv. Siihen ei edes tarvi ostaa kuin pieni paketti lihaa, 2 l maitoa, leiåäpussi, hedelmiä ja rahka. Ja siitä tuleekin 300 e kk.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo mahdollista. Meillä menee noin 150€/henki/kk, eli kuuden hengen perheenä 900€/kk, ja siinä on mukana jo herkkuja, vessapaperit ja esimerkiksi lemmikkien ruokia, joita en ole muistanut eritellä pois. Näen jonkin verran vaivaa, mutta oikeasti pystyisin tuosta vielä nipistämään vähän pois.
Heillähän menisi vain 400 euroa kuukausi jos 100 euroa viikko.
Itsekin kyllä lajittelen ruuan ja käyttötavarat eroon laskelmissani . Asun yksin, kuukauden kaikki kauppaostokset erittelemättä lähelle 300 euroa kuussa. Siitä ruokaan 5 - 7 euroon päivä siis aivan ruoka. En syö halvalla, tiedän sen itsekin. Hedelmiä paljon, valmisruokaakin, kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillähän menisi vain 400 euroa kuukausi jos 100 euroa viikko.
Itsekin kyllä lajittelen ruuan ja käyttötavarat eroon laskelmissani . Asun yksin, kuukauden kaikki kauppaostokset erittelemättä lähelle 300 euroa kuussa. Siitä ruokaan 5 - 7 euroon päivä siis aivan ruoka. En syö halvalla, tiedän sen itsekin. Hedelmiä paljon, valmisruokaakin, kalaa.
Joo, mutta vertasinkin omaan tilanteeseeni, koska tiedän, voinko vielä tinkiä omasta kulutuksesta vai en. Ja koska tiedän, että voisin, niin uskon, että tuokin 100€/viikko 6 henkeä voi olla mahdollista. Tosin meillä se ero, että nuo lapset ovat pieniä, alakoululaisia maksimissaan, meillä taas on neljä teiniä. Mutta jos NYT minulla olisi ruokittavana neljä alle teini-ikäistä lasta, niin uskon, että se olisi "helppoa" satasella viikossa. Huom! minulla on NYT paljon enemmän elämänkokemusta, mitä oli silloin 10v sitten, kun meillä oli tuo tilanne.
Ja mainitsin toisiaan noi poikkeukset kauppalaskun sisällä, koska tiedän, etten aina erittele niitä pois, kun lasken kustannuksia. Jos ottaisin ne pois, niin olisin jo lähempänä tuon esimerkkiperheen kulutusta - tosin en vielä kovin paljon lähempänä.
Meitä on 14 saman katon alla niin meillä menee 70e/kk ruokaan. Eli jos on yksinäinen työtön niin riittää tueksi 70/14= 5e/kk. Eli 5 euroa kuukausi tukea. Orpo ja kokoomus ottakaa koppi tästä.
Laskin huvikseni ostoslistan millä pääsin aika lähelle.
Oletus että kaikki 6 syö myös lounaan kotona (sunnuntaisin meillä ei syödä lounasta joten se puuttuu), suolaa ja pippuria on kotona ja että annoskoot on aikuisten normiruokaisten mukaisia (isompia kuin meillä kuitenkin). Vain herkut ja mättö puuttuu. Mutta toisaalta - itsetehty hillo ja letut ei nosta hirveästi hintaa mutta auttaa makeanhimoon. Tai vaikka itsetehty pulla. Hedelmiä kaipaisin tuohon jos ei kotona ole marjoja, kasviksia sentään lähes joka päivä edes vähän (keitot)
Aamupalalla jugurttia, sämpylöitä, puuroa. Ostoista jää seuraavalle viikolle ainakin kuivahiivaa, ehkä kahvia, riisiä ja linssejä.
7l maitoa 6,23
4l jugurttia 6
juusto 1kg 6
oivariini iso 4
sämpyläjauho 2,4
kaurahiutale 1,4
hiiva 2,15
ruisleipä 4
kahvipaketti 5
päivälliset
makaronilaatikko 9 (2 pv)
broilerin koivet riisillä 8,5 (1 pv)
munakas peruna/kana 4,5 (1 pv, mahd kanan jämät tähän)
carbonara 5 (1pv)
karjalanpaisti+perunat 20 (2 pv)
lounaat
jauhelihakeitto 8,7 (2 pv)
kanakeitto 14 (2 pv)
linssikeitto 6 (2 pv)
112,88
Asun yksin ja minulla menee tuon verran. Mahtavatkohan syödä puurovelliä ja pettuleipää jos noin vähällä pärjäävät?