Kiltteys ei kannata
Kommentit (44)
Miksi ei kannata? Olen mielummin kiltti ihminen kuin ilkeä tai paha. Hyvyys on fiksumpaa eikä yhtään noloa toisin kuin pahuus. Näitä asioita opetan myös lapsille juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin olemaan aina kiltti. Olen nähnyt ja kokenut sen verran paljon pahoja asioita, että taivun myös siihen ajatteluun, ettei kiltteyttä voi olla koskaan liikaa. Ja ei, kiltteys ei tosiaan tarkoita sitä, että on rajaton kynnysmatto, kuten täälläkin on monesti sanottu.
Tämä itsellänikin on kiltteyteni "takana". Olen nähnyt ja kokenut todella paljon pahaa. Ja nykyaikana kun on netti niin kaikki pahuus tulee entistä enemmän jokaisen silmille. Se pistää miettimään, että jos mä voin tuoda edes vähän kiltteyttä maailmaan, se huomataan. Ja se kyllä huomataankin, joka päivä, joka ikisessä asiassa mitä teen. Ei siitä mitään palkintoja jaella. Palkinto on se, kun näkee muiden ihmisten jopa häkeltyvän, kun joku ventovieras onkin todella kohtelias ja huomaavainen. Mä olen todella yksinäinen ihminen, ollut aina. Olen käynyt jo läpi sen katkerovaiheen siitäkin. Ihmisyys on hankala juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervettä itsetuntoa kehiin ja uskallusta ottaa omansa.
Niin kuin sanoit, kiltteys ei kannata.
Kiltteys ei sulje pois itsetuntoa eikä uskallusta. Omia mielipiteitä tai tärkeitä asioita voi ajaa ja puolustaa myös kiltisti, ja se johtaa parempiin lopputuloksiin.
Oman mielipiteen sanominen voi loukata toista, samoin faktan tarkasteleminen toisesta näkökulmasta.
Kiltteys on kuin "pravda", eli "taktinen totuus". Se voi kuulostaa hyvältä ajatukselta antaa toisen pitää epärealistinen ajatuksensa, mutta totuuden sanominen johtaa pitkällä aikavälillä parempiin lopputuloksiin.
Kasvihuoneessa kasvanut puu, joka ei ole koskaan kokenut tuulta, sortuu omaan painoonsa. Ole realismilla se tuuli, joka kasvattaa ja koventaa.
Tämä on tärkeä huomio, mutta keräsi heti pari alapeukkua. Kertoo siitä, että naiset pyrkivät pikemminkin myötäilemään ja miellyttämään, kuin olemaan totuudellisia.
Tämä aiheuttaa esim. työyhteisöissä kaksinaamaisen juoru- ja kuppikuntailmiön.
Tottakai kiltteys pitää kätkeä petoihmisiltä. Ei helmiä sioille. En mäkään 24/7 tuo ilmi kiltteyttäni. Sen opin jo peruskoulussa, valitettavasti jo lapset opettaa toisilleen nämä asiat. Mutta ei kannata jäädä junnaamaan siihen lapsuuteen. On olemassa kivojakin ihmisiä, ei kaikki todellakaan halua sulle pahaa. Mutta pahoja ihmisiä on olemassa, sekin täytyy siinä omassa kiltteyskuplassaan pitää mielessä. Yks ainut psykopaatti saa todella paljon epäluuloisuutta aikaan kilttien ihmisten mielissä.