Meri-Tuulia, 37, ja Sonia, 52, kertovat, kuinka elämänlaatu parani Suomeen verrattuna: löytyi huippupalkkaista työtä ja Tinder-rakkautta.
Vau. Kaikkea sitä mistä suomalaiset naiset unelmoivat.
Meri-Tuulia, 37, ja Sonia, 52, tekivät sen, josta moni suomalainen nyt haaveilee, ja lähtivät etätöihin Espanjaan. He kertovat, kuinka elämänlaatu parani Suomeen verrattuna: löytyi huippupalkkaista työtä, Tinder-rakkautta ja ihanaa vapaa-aikaa.
Tällä alalla on paljon työpaikkoja, huippupalkka ja täysi etätyömahdollisuus Meri-Tuulia elää nyt unelmaansa Espanjassa
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Sonia muutti miehensä kanssa Esteponaan Etelä-Espanjaan myytyään kotinsa Porvoossa. Hän työskentelee tanskalaisessa yrityksessä etänä ja käy muutamana päivänä viikossa toimistolla, jossa tapaa muita kansainvälisiä työntekijöitä. Esteponassa hän on löytänyt aktiivisen sosiaalisen elämän, käy säännöllisesti ulkona syömässä ja harrastaa padelia sekä kuntosalilla käyntiä. Ravintoloissa syöminen on huomattavasti edullisempaa kuin Suomessa, ja esimerkiksi tapaksen ja viinilasillisen saa hintaan, joka Suomessa tuskin riittäisi kahvikuppiin.
Meri-Tuulia ja Sonia kokevat, että Espanjassa arki tuntuu enemmän elämältä, koska sosiaalinen elämä on aktiivisempaa ja ihmiset tapaavat toisiaan myös arkisin, toisin kuin Suomessa, jossa moni elää vain viikonloppuja ja lomia varten. Espanjassa he voivat spontaanisti lähteä ulos ystävien kanssa ilman, että sitä tarvitsee suunnitella viikkoja etukäteen.
Suomessa ei kyllä nauti mistään! on masentava sää, on kallista, ja huonot palkat asumiskustanuksiin verrattuna. Ja aivan kamala ilmapiiri, Haluan oikeesti pois täältä.
Vierailija kirjoitti:
Epäuskottava tarina. Ukko viiskymppinen muka hyväpalkkaisissa töissä, mutta asuu silti vuokralla. Ei myöskään sanota tytön koulutusta tai ammattia sen tarkemmin. Ja kolmanneksi Espanjan palkat eivät ole todellakaan hyvät. Selkeästi huonommat kuin Suomessa.
Ovat etätyössä ei-espanjalaisissa firmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjalaisille kelpaa huonommatkin suomalaiset naiset. Ja pari tonnia on hyvä palkkaa kela-tukiin verrattuna.
Blondit lähinnä kelpaa. Mutta hassua oli kyllä huomata, että siellä esim. mun kaveri joka on huomattavan lihava, oli miesten parissa paljon suositumpi kuin minä, koska hän on blondi ja minä taas tummatukkainen eikä ihokaan ole kalpeanvaalea. Suomessa asia on ihan toisin päin, miehet lähestyy mua mutta harvemmin häntä.
Blondi ja melko rehevähän tämäkin näyttää olevan
Vierailija kirjoitti:
Espanjalaismiehet 💞
Por favor!
Vierailija kirjoitti:
Saa siis suunnitella itse aikataulunsa. Mikähän tuollainen työpaikka on, Luulisi että it-alalla on aika stressi ja asiakkaat haluaa tavaran ulos silloin kun on sovittu. Kuulostaa vähä lalalalalaa-meiningiltä.
Työpaikasta riippuen it-alalla saa kuitenkin melko pitkälle valita, milloin työnsä tekee.Riippuu tietysti, kuinka itsenäistä työ on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuli onnellinen, kun unohdin miehet. Elämä on mahtavaa. En tiedä miksi suhteita hehkutetaan. Vanhat naiset saavat vaan pissatulehduksia likaisista yhdynnösitö ja nuoremmat tauteja. Ei oo sen arvoista. N38
Aika nuorella iällä olet mummoutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjalaismiehet 💞
Minäkin tykkään, mutta siellä vuoden asuneena, ne on keskimäärin sellaisia noin 170-senttisiä. Kun tällä palstallakin niin usein paasataan siitä miten pituus on tärkeää, niin miten se ei vaikka espanjalaisten tai italiaanojen kohdalla yhtäkkiä olekaan.
Latinorakastajien kohdalla kriteerit lipsuvat aika monessa muussakin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Epäuskottava tarina. Ukko viiskymppinen muka hyväpalkkaisissa töissä, mutta asuu silti vuokralla. Ei myöskään sanota tytön koulutusta tai ammattia sen tarkemmin. Ja kolmanneksi Espanjan palkat eivät ole todellakaan hyvät. Selkeästi huonommat kuin Suomessa.
Kaikkialla maailmassa ei ole sellaista pakkomiellettä omistusasumiseen kuin Suomessa. Hyvätuloisille ja varakkaille on aivan nornaalia asua vuokralla suurimmassa osassa maailmaa.
Ihmeellisen tärkeää on ihmisille on tuo ravintolassa syöminen. Sitä minä en ole käsittänyt koskaan. En ole vuosiin käynyt ulkona syömässä. Paljon parempaa ruokaa saa itse tekemällä. Voi myös kutsua ystävät kylään kokkaamaan. Ravintolasta saa vain kauhean suolaista ja epäterveellistä ruokaa joka pierettää ihan kamalasti - joka muuta väittää, on tottunut liian suolaiseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen tärkeää on ihmisille on tuo ravintolassa syöminen. Sitä minä en ole käsittänyt koskaan. En ole vuosiin käynyt ulkona syömässä. Paljon parempaa ruokaa saa itse tekemällä. Voi myös kutsua ystävät kylään kokkaamaan. Ravintolasta saa vain kauhean suolaista ja epäterveellistä ruokaa joka pierettää ihan kamalasti - joka muuta väittää, on tottunut liian suolaiseen ruokaan.
riippuu vähän mihin ravintolaan menee totta, mutta ei ne kaikki kyllä tuollaisia ole. Ja eikös siellä ravintolassa ole viihtyisää kun siellä kotona varsinkin Suomessa saa olla neljän seinän sisällä jatkuvasti jo paskojen sääilmojen takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa siis suunnitella itse aikataulunsa. Mikähän tuollainen työpaikka on, Luulisi että it-alalla on aika stressi ja asiakkaat haluaa tavaran ulos silloin kun on sovittu. Kuulostaa vähä lalalalalaa-meiningiltä.
Työpaikasta riippuen it-alalla saa kuitenkin melko pitkälle valita, milloin työnsä tekee.Riippuu tietysti, kuinka itsenäistä työ on.
IT alan töissä ei yleensä ole stressi eikä tilaaja pääsääntöisesti sanele deadlineja. Yleensä toimittajan ja tilaajan välillä yhteistyössä sovitaan, miten projektia lähdetään tekemään, ja suunnitelmia päivitetään jatkuvasti tarpeiden mukaan. Niinpä minkään tiukan deadlinen tekeminen yleensä mahdotonta - tavoitteita kyllä laitetaan. Lisäksi toimittajan edustajat antavat työaika-arviot itse, koska kukaan muu ei sitä voi antaa. IT-alalla on todettu, että on parempi tehdä töitä realistisin odotuksin yhteistyössä tilaajan ja toimittajan välillä. Näinpä työkuormakaan ei pääse muodostumaan kohtuuttomaksi - se johtaisi vain molemminpuoliseen harmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu vähän mihin ravintolaan menee totta, mutta ei ne kaikki kyllä tuollaisia ole. Ja eikös siellä ravintolassa ole viihtyisää kun siellä kotona varsinkin Suomessa saa olla neljän seinän sisällä jatkuvasti jo paskojen sääilmojen takia
Onko jossakin ravintola joka on viihtyisämpi kuin oma koti. Missä ihmeen Guantanamossa ihmiset asuvat?
Jos asuminen on rahasta kiinni niin ei varmaan tule rampattua ravintolassakaan.
Olivat Suomessa työttömiä siis.Palkkaa on taidettu vähän höntsäillä isommaksi. Satuja ja tarinoita tämä juttu,kaunottaria naisista ei kyllä saa kirurgikaan.
Tätä ketjua lukiessa ei oo ihme, että suomalaiset miehet on yksin. 95% kunnon ruikuttaja inseleitä. HÄVETKÄÄ!
-Suomalainen mies
Vierailija kirjoitti:
Meri-Tuulia tapasi paikallisen puolisonsa Oscarin Tinderissä.
https://images.sanoma-sndp.fi/7f4ff9cc348e6811fac2c3e65047c21c/normal/1…
Hyi helv miten ruma mies. Jopa Suomessa on komeammat. Nainen kuitenkin ihan kaunis.
Niin kuin tuossa alemmassa kommentissakin mainittiin, espanjalaiset lapset viettävät enemmän aikaa perheidensä kuin kavereidensa kanssa. Alle 12-vuotiaat (muistaakseni) eivät saa liikkua ainakaan Andalucian alueella ilman aikuista. Paikalliset puuttuvat helposti tilanteeseen, jos näkevät lapsen yksin esim kadulla.
Suomalaisissakaan kouluissa alle 12-vuotiaat eivät saa kulkea yksin koulumatkoja, vaan tulee olla saattaja mennen tullen. Lapset eivät voi siis samalla tavalla mennä koulusta suoraan kaverin luo tai leikkiä keskenään esim puistossa, niin kuin täällä.
En itsekään uskaltaisi antaa lapseni kulkea siellä yksin. Afrikka on kuitenkin vain lyhyen merimatkan päässä ja kaikenlaista rikollisuutta löytyy. Eihän Suomikaan enää lintukoto ole, mutta sanoisin että suht huolettomasti saa elää lapsuuttaan pienemmillä paikkakunnilla pk-seudun ulkopuolella.
Suosittelen silti etenkin Aurinkorannikkoa ensimmäiseksi kohteeksi lasten kanssa, on vähän niin kuin kotona olis, mutta huomattavasti mukavammassa ilmastossa 😄
-8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea kokemuksia Espanjaan muutosta! Itsekin olen nyt muutaman vuoden ajan viettänyt syksykauden Espanjassa. Terveysvaikutukset ovat aika kiistattomat, kun saa skipata flunssakierteet, astman pahemisvaiheen ja nauttia valosta ja lämmöstä.
Jos ei minulla olisi kouluikäisiä lapsia, viettäisin Suomessa ainoastaan kesät ja muun ajan Espanjassa. Lasten etu menee kuitenkin etusijalle, heillä on Suomessa kaverit, harrastukset ja vapaus liikkua itsenäisesti. Espanjassa kavereita ei tavata vapaa-ajalla eivätkä voi liikkua lapset kodin ulkopuolella ilman aikuisia.
Muutoin arki Espanjassa on todella mielekästä. Jatkuva hyvä keli antaa paljon mahdollisuuksia liikkumiseen ja harrastamiseen. Ja tapahtumia ja juhlia on aina jossain. Ruoka ja asuminen ei ole enää niin paljon halvempaa Suomeen verrattuna, esim neljän hengen ravintolassa syöminen maksaa keskivertoravintolassa 50-60€. Sen sijaan jos
Äskeinen kommentti siis vastaus tähän, en ikinä muista miten nämä vastaukset/lainaukset toimii.
-8
En silti muuttaisi Espanjaan. Oma mielipide on että Suomi on paljon parempi paikka asua ja elää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikeasti hyvä ettei lapset kuleksi yksinään/porukoissa ympäriinsä vapaa-ajalla vaan perheen kanssa vietetty aika on numero yksi. Käytöstavoista sen huomaa jos vertaa espanjalaislapsia kotimaisiin... Suomalaisten lasten suut voisi pestä saippualla, monella ei ole mitään tapoja. Kasvatus jätetään koululle ja yhteiskunnalle.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Käytöksestä todellakin huomaa. Suomalaislapsilta puuttuu lähtökohtaisesti kunnioitus vanhempia ihmisiä tai ylipäätään toisia kohtaan.
-8
Mitä jos joku toinen kokisi raskaana olla teknologiayhtiössä ja seurustella. Ellei aurinko piristä ja vesi. Vaihdevuodet osalla naisista vaikuttavat ainakin täällä Suomessa.