Tässäpä maailman absurdein työhaastattelu kaikille viihteeksi
Haen töitä. En ole epätoivoinen, olen saanut jo kaksi tarjousta joista neuvottelen.
No, suostuin kuitenkin vielä yhteen tapaamiseen.
Ensinnäkin laittoi matkustamaan tunnin tapaamaan häntä lounaalle (yleensä ensimmäinen haastattelu on aina tehokkuuden vuoksi netin kautta). No, tapasin sitten hänet ja:
- hän ei esitellyt itseään, ei sanonut sanaakaan firmasta ja tehtävästä kertoi, että he eivät tiedä mitä etsivät, edellinen otti loparit ja he ajattelivat jotain etsiskellä mutta laittoivat ilmoitukseen kolmen eri tehtävän sisällön katsoakseen mitä markkinoilta löytyisi (tehtävä myynnin kehitystä ja myyntiä)
- tai no, sen verran firmasta kertoi, että väitti jokaisen (12 henkilöä firmassa) siellä puhuvan täydellisesti kahdeksaa kieltä, niin että osaavat tehdä kaikkien maailman asiakkaiden kanssa töitä asiakkaan äidinkielellä (joopa, työ on bioinformatiikkaa jossa on melkoisen erikoistunut sanasto ...)
- saavuimme ravintolaan ja istuimme syömään. Ei mitään normaalia keskustelua, ei mitään työhön liittyvää, ei itse asiassa yhtään mitään keskustelua vaan heppu ojentaa minulle kynän ja paperia ja vaatii tekemään matemaattisia päättelytehtäviä. Myyntirooliin. Meluisassa ravintolassa. Lounaalla. Itse keskittyy syömiseen.
- Tein pari, sitten totesin että jos tämä on tärkeintä tehtävässä niin en taida olla fitti koska en ollut hakenut matematiikon töitä ja tämä ei ole kiinnostuksen kohteeni. Heppu kertoi ylpeänä, että joo, aiemmin haastateltavat ovat vihaisina kävelleet ulos kesken lounaan kun hän on heittänyt heille näitä tehtäviä. Kun ihmiset nyt vain ovat tyhmiä.
Että sellainen haastattelu. Firmalla hikinen millin liikevaihto, ei kasvua 15 vuoteen, ei rahoitusta ...
V*tuttaa aivan p*rkeleesti että tuhlasin aikaani.
Kommentit (79)
Haastattelija kuulostaa joltain oman elämänsä Elon Muskilta.
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla otetaan kaikki haastatteluun vaikea sudoku mukaan! Sitä saa mitä tilaa (paitsi syödä).
Ps. Mä olisin kyllä syönyt ensin.
Olisi piirtänyt kirkkoveneen siihen paperiin, syönyt rauhassa puhumatta mitään ja lähtenyt pois.
Teen saman tyylisiä haastatteluja välillä. Ideana on nähdä potentiaalinen työntekijä ennalta. Jos naamakerroin tai vaatetus ei välitä hyvästä työntekijästä, niin otan salkusta pilatehtävät esille.
Tuo menee yhtä härskiksi kuin nämä "yritys esitykset", joissa ei ole edes tarkoitus palkata ketään tai on jo paikka täytetty.
Voin ymmärtää turhautumisen, sillä olen ollut haastattelussa toisella puolella maata.
Tätä varten jouduin matkustamaan junalla ja pyytämään kaveria kuskiksi sinne hornan tuuttiin.
Työntekijää etsivä oli aika erikoinen, olin valmistautunut antamaan työnäytteen paikan päällä, mutta lähinnä kuulin valitusta siitä, kuinka ei voi olla varma, ellen istuisi viikkoa tekemässä töitä, mutta koska asuin muualla, ei henkilö vaivautunut järjestämään edes mahdollisuutta työnäytteeseen.
Kerroin, että olin valmis muuttamaan työn perässä, mutta hakija lähinnä piti vain hauskaa kustannuksellani ja sanoi lopuksi, ettei hänellä ollutkaan varaa palkata ketään. Haastattelun kulut olivat noin 200 euron luokkaa, koska sain sentään asua sukulaisen luona 1 yön ilmaiseksi.
Opettipa sen, ettei kannata kaikkiin haastatteluihin lähteä, eikä ihan jokaista työpaikkaa edes hakea.
Näitä bro-firmoja riittää. Parempi pysytellä kaukana ja kuulostella jo siinä vaiheessa kun tulee kutsua haastikseen, että millainen energia firmassa on. Oikeasti pelkkää ajan tuhlausta mennä tällaiseen "mä oon hyvä matikassa maailma pyörii matikalla" -tyyppiseen lafkaan.
Vierailija kirjoitti:
Voin ymmärtää turhautumisen, sillä olen ollut haastattelussa toisella puolella maata.
Tätä varten jouduin matkustamaan junalla ja pyytämään kaveria kuskiksi sinne hornan tuuttiin.
Työntekijää etsivä oli aika erikoinen, olin valmistautunut antamaan työnäytteen paikan päällä, mutta lähinnä kuulin valitusta siitä, kuinka ei voi olla varma, ellen istuisi viikkoa tekemässä töitä, mutta koska asuin muualla, ei henkilö vaivautunut järjestämään edes mahdollisuutta työnäytteeseen.
Kerroin, että olin valmis muuttamaan työn perässä, mutta hakija lähinnä piti vain hauskaa kustannuksellani ja sanoi lopuksi, ettei hänellä ollutkaan varaa palkata ketään. Haastattelun kulut olivat noin 200 euron luokkaa, koska sain sentään asua sukulaisen luona 1 yön ilmaiseksi.
Opettipa sen, ettei kannata kaikkiin haastatteluihin lähteä, eikä ihan jokaista työpaikkaa edes hakea.
Minäkin mietin tällaisen casen kohdalla, että pitää pyytää ensi kerralla kulukorvaukset matkoista. He saavat kuitenkin laittaa ne verotukseen, niin en minä ala siviilirahoistani sellaisia makselemaan. Ulkomaalaisiin fimoihin ihan normi käytäntö
Vierailija kirjoitti:
Teen saman tyylisiä haastatteluja välillä. Ideana on nähdä potentiaalinen työntekijä ennalta. Jos naamakerroin tai vaatetus ei välitä hyvästä työntekijästä, niin otan salkusta pilatehtävät esille.
Tajuat varmaan että annat jo tuollaisella dinner-työhaastis kutsulla firmasta amatöörimäisen bro-kuvan. Työmatkoilla kekkaloidaan jossain porttoloissa ja toimistolla sama meininki kuin jossain armeijan tuvassa.
Luulisi, että aloitus on kuvitteellinen, mutta kun on omalle kohdalle sattunut myöskin näitä ihme piipertäjiä. Paras omalla kohdallani oli se, kun haastattelijaa kiinnosti vain se, mitä mieltä 3 (huom! 3) entistä työkaveria on minusta. Pirust@ko minä tiedän, mitä minusta muut ajattelivat, pääasia että työt sujui. Oli niin tympeä haastattelu, että pistin loppuajan ihan lekkeriksi. 3kk myöhemmin firma sitten myytiin toiselle ja työntekijät irtisanottiin.
Täydellisesti 8 kieltä puhuvat ovat kyllä todella harvassa. Joku 30 vuotta sitten olin töissä pienessä firmassa, jossa omistaja puhui 8 kieltä ns. täydellisesti. Sen jälkeen ei ole vastaavaa henkilöä tullutkaan vastaan.
Ehkäpä hän haluaa katsoa miten ihmiset reagoivat odottamattomiin tilanteisiin. Ilmeisesti vielä ei ole tullut sitä tyyppiä joka tekisi vaikutuksen. Joko keksimällä ratkaisun jolla lopettaa älyttömyyden tai tekemällä tehtävät ilman draamaa ja huumorilla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä hän haluaa katsoa miten ihmiset reagoivat odottamattomiin tilanteisiin. Ilmeisesti vielä ei ole tullut sitä tyyppiä joka tekisi vaikutuksen. Joko keksimällä ratkaisun jolla lopettaa älyttömyyden tai tekemällä tehtävät ilman draamaa ja huumorilla.
Tämän tyyppiseen toimintaa törmää joskus
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että aloitus on kuvitteellinen, mutta kun on omalle kohdalle sattunut myöskin näitä ihme piipertäjiä. Paras omalla kohdallani oli se, kun haastattelijaa kiinnosti vain se, mitä mieltä 3 (huom! 3) entistä työkaveria on minusta. Pirust@ko minä tiedän, mitä minusta muut ajattelivat, pääasia että työt sujui. Oli niin tympeä haastattelu, että pistin loppuajan ihan lekkeriksi. 3kk myöhemmin firma sitten myytiin toiselle ja työntekijät irtisanottiin.
Ollaankohan haettu samaan paikkaan. Itse piti vastata vielä englanniksi tuohon kysymykseen. Oli todella inha haastattelija. Suurin osa haastattelusta keskittyi juuri nimenomaan tuohon, että mitä mieltä entiset/nykyiset työtoverit ovat sinusta.
En ymmärrä mitä h* nykyajan työnantajat haluaa. Jonkun voltteja heittävän neron, joka on multitaskauksen Duracell pupu.
Luin vasta, että kaupan haastattelussa olivat laittaneet tekemään 1-2 tunniksi myyjien töitä vaikka pomo väitti lehtijutussa että ei ne oo samoja töitä mitä myyjät tekee.
Viime yönä unessa oli kyllä aika absurdi työhaastattelu, johtaja mm. lennätti helikopterilla minua tehdasalueen yläpuolella noin niinkuin yleiskatselmuksena, mutta ei sitten lopulta kuitenkaan ottanut töihin :D
Jos tää nyt oli edes totta niin tuo ympäristö tuossa ihmetetyttää muutoinhan erilaisten matemaattisten tehtävien yllättävä ratkominen työhaastattelutilanteessa on maailman paras testi nähdä, onko korvien välissä mitään, työtehtävästä tai ammatista riippumatta.
Lisäksi jos tehtävä on liian vaikea, niin on hyvä seurata sitä käyttäytymistä, koska monessa työssä juuri tätä erilaisista tilanteista selviytymistä tarvitaan ja hyvä testata sitä tukalaan tilanteeseen joutumisen kykyä myös.
Vierailija kirjoitti:
Maine leviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maine leviää.
Varsinkin huono maine...
Ensi kerralla otetaan kaikki haastatteluun vaikea sudoku mukaan! Sitä saa mitä tilaa (paitsi syödä).
Ps. Mä olisin kyllä syönyt ensin.