Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässäpä maailman absurdein työhaastattelu kaikille viihteeksi

Vierailija
26.02.2025 |

Haen töitä. En ole epätoivoinen, olen saanut jo kaksi tarjousta joista neuvottelen.

No, suostuin kuitenkin vielä yhteen tapaamiseen.

Ensinnäkin laittoi matkustamaan tunnin tapaamaan häntä lounaalle (yleensä ensimmäinen haastattelu on aina tehokkuuden vuoksi netin kautta). No, tapasin sitten hänet ja:

- hän ei esitellyt itseään, ei sanonut sanaakaan firmasta ja tehtävästä kertoi, että he eivät tiedä mitä etsivät, edellinen otti loparit ja he ajattelivat jotain etsiskellä mutta laittoivat ilmoitukseen kolmen eri tehtävän sisällön katsoakseen mitä markkinoilta löytyisi (tehtävä myynnin kehitystä ja myyntiä)

- tai no, sen verran firmasta kertoi, että väitti jokaisen (12 henkilöä firmassa) siellä puhuvan täydellisesti kahdeksaa kieltä, niin että osaavat tehdä kaikkien maailman asiakkaiden kanssa töitä asiakkaan äidinkielellä (joopa, työ on bioinformatiikkaa jossa on melkoisen erikoistunut sanasto ...)

- saavuimme ravintolaan ja istuimme syömään. Ei mitään normaalia keskustelua, ei mitään työhön liittyvää, ei itse asiassa yhtään mitään keskustelua vaan heppu ojentaa minulle kynän ja paperia ja vaatii tekemään matemaattisia päättelytehtäviä. Myyntirooliin. Meluisassa ravintolassa. Lounaalla. Itse keskittyy syömiseen.

- Tein pari, sitten totesin että jos tämä on tärkeintä tehtävässä niin en taida olla fitti koska en ollut hakenut matematiikon töitä ja tämä ei ole kiinnostuksen kohteeni. Heppu kertoi ylpeänä, että joo, aiemmin haastateltavat ovat vihaisina kävelleet ulos kesken lounaan kun hän on heittänyt heille näitä tehtäviä. Kun ihmiset nyt vain ovat tyhmiä.

Että sellainen haastattelu. Firmalla hikinen millin liikevaihto, ei kasvua 15 vuoteen, ei rahoitusta ...

V*tuttaa aivan p*rkeleesti että tuhlasin aikaani.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa?

Oletan, että et tullut valituksi.

Eihän tuolla firmalla ilmeisesti ollut mitään aukikaan vaan tuokin tyyppi huvitti itseään tuhlaamalla muiden aikaa syödessään.

Todennäköisesti juuri näin. Ei kyllä tee firman maineelle hyvää.

Haastatellut tuskin ovat firman asiakkaita. Eikä tässäkään mainita firmaa nimeltä, joten kukaan tavis ei tiedä, eikä varmaan edes tarvitse kansainvälisen bioinformatiikkalafkan palveluja muutenkaan.

Juu, tämä on av. Mutta Suomi on pieni maa, sana kiirii ja vaikka asiakkaat olisivat ulkomailla niin huono maine potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa Suomessa on riski. Kuinka monen hyvän tekijän kuvittelet kiinnos

Ihan vain LinkedIn tai HS riittää. 

Vierailija
42/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastatellut tuskin ovat firman asiakkaita. Eikä tässäkään mainita firmaa nimeltä, joten kukaan tavis ei tiedä, eikä varmaan edes tarvitse kansainvälisen bioinformatiikkalafkan palveluja muutenkaan.

No, juttu Hesarissa tuskin on parasta työnantajamainetta .... Tai auta saamaan rahoitusta. Ja Hesari julkaisee mielipidekirjoituksia anonyymisti.

Suomi on pieni, pieni maa. Ja vaikka asiakkaat olisivat ulkomailla, niin firma on Suomessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tehtävä on lounaan yhteydessä ratkoa matemaattisia tehtäviä, niin parempaa mittaria tuskin älykkyydelle löytyy.

Jokaiseen hyväpalkkaiseen työhön tulisi olla esimerkiksi todennäköisyyslaskelmien ratkaisua työhaastattelutilanteessa, jotka kertovat välittömästi stressin siedosta ja älystä.

Tämän jälkeen meillä ei olisi enää yhtään paperiviisasta idioottia kunnon töissä ja laatu ja taso voisi jopa nousta!

Kas kummaa kun tämä firma ei silti ole 15 vuodessa onnistunut missään. Ei rahoitusta, ei kasvua, ei kunnon tulosta. Ei mitään.

Omaa vikaa, jos edes hakee tuollaiseen firmaan. 

Vierailija
44/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tehtävä on lounaan yhteydessä ratkoa matemaattisia tehtäviä, niin parempaa mittaria tuskin älykkyydelle löytyy.

Jokaiseen hyväpalkkaiseen työhön tulisi olla esimerkiksi todennäköisyyslaskelmien ratkaisua työhaastattelutilanteessa, jotka kertovat välittömästi stressin siedosta ja älystä.

Tämän jälkeen meillä ei olisi enää yhtään paperiviisasta idioottia kunnon töissä ja laatu ja taso voisi jopa nousta!

Kas kummaa kun tämä firma ei silti ole 15 vuodessa onnistunut missään. Ei rahoitusta, ei kasvua, ei kunnon tulosta. Ei mitään.

En hakenut, minulle laitettiin viestiä LinkedIn:issä. Kieltäydyin jo kerran lounaasta, mutta sitten ajattelin että voinhan käydä lounaalla juttelemassa.

Vierailija
45/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro edes firman nimi

Vierailija
46/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa?

Eihän tuolla firmalla ilmeisesti ollut mitään aukikaan vaan tuokin tyyppi huvitti itseään tuhlaamalla muiden aikaa syödessään.

Todennäköisesti juuri näin. Ei kyllä tee firman maineelle hyvää.

Juu, tämä on av. Mutta Suomi on pieni maa, sana kiirii ja vaikka asiakkaat olisivat ulkomailla niin huono maine potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa Suomessa on riski. Kuinka monen hyvän tekijän kuvittelet kiinnos

Av:n jankut kyllä leviää mediaankin jos sattuu sopivia olemaan toimittajan haluamaan tarinaan, tai joskus kuulee jopa poliitikkojen toistavan tavalla tai toisella täälläkin hoettua tuolla isossa maailmassa.

Eli kyllä tätä tuntuu lukevan useampi kuin tunnustaa ääneen lukevansa. Toki turha täällä on 99% kommenteista ottaa vakavasti missään tapauksessa mutta aina välillä lantaa penkomalla löytyy herkkupaloja tai jotain, miten se sanonta menikään. 

Vierailija
47/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Av:n jankut kyllä leviää mediaankin jos sattuu sopivia olemaan toimittajan haluamaan tarinaan, tai joskus kuulee jopa poliitikkojen toistavan tavalla tai toisella täälläkin hoettua tuolla isossa maailmassa.

Eli kyllä tätä tuntuu lukevan useampi kuin tunnustaa ääneen lukevansa. Toki turha täällä on 99% kommenteista ottaa vakavasti missään tapauksessa mutta aina välillä lantaa penkomalla löytyy herkkupaloja tai jotain, miten se sanonta menikään."

Tästä saisi kyllä hyvän jutun mediaan. Pitäisiköhän vinkata? Jotain "järjettömimmät työnhakukokemukset"?

Vierailija
48/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap trollailee huvikseen, mutta olen samantapaisessa tilanteessa sanonut, että en ryhdy tekemään mitään tehtäviä ennen kuin on ensin keskusteltu firmasta ja sen arvoista, tehtävät teen siinä työtilassa, jonka firma minulle tarjoaisi. Jos se on kahvilan pöytä, niin vastaukseni on jo ennen lounasta, että kiitos ei, mutta oli mukava tavata.

Haastattelija oli ihmeissään ja selitti, että enkö ole oikeasti kiinnostunut tehtävästä ja minä vastasin, että koska en tarvitse tätä työtä ja epäilen, tarvitseeko firma osaamistani, niin voin syödä lounaani paremmassakin seurassa.

Kohtasin tuon haastattelijan kaksi vuotta myöhemmin, kun hän oli uuden firman palveluksessa ja kauppasi silloiselle työnantajalleni jotain. Keskustelu oli asiallinen, mutta sen päätteeksi totesin, että voin jo nyt sanoa, että kiitos mutta ei kiitos.

Vierailija
49/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LouLou kirjoitti:

Eikö hän edes tarjonnut sinulle lounasta?

Tarjosi, mutta ei antanut mahdollisuutta syödä. Jätin ruoat lautaselle ja ilmoitin lähteväni.

Kuten hänen kertomuksensa mukaan ovat tehneet muutkin.

En yhtään ihmettele. Toivottavasti menee konkurssiin moinen pellefirma

Vierailija
50/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap trollailee huvikseen, mutta olen samantapaisessa tilanteessa sanonut, että en ryhdy tekemään mitään tehtäviä ennen kuin on ensin keskusteltu firmasta ja sen arvoista, tehtävät teen siinä työtilassa, jonka firma minulle tarjoaisi. Jos se on kahvilan pöytä, niin vastaukseni on jo ennen lounasta, että kiitos ei, mutta oli mukava tavata.

Haastattelija oli ihmeissään ja selitti, että enkö ole oikeasti kiinnostunut tehtävästä ja minä vastasin, että koska en tarvitse tätä työtä ja epäilen, tarvitseeko firma osaamistani, niin voin syödä lounaani paremmassakin seurassa.

Kohtasin tuon haastattelijan kaksi vuotta myöhemmin, kun hän oli uuden firman palveluksessa ja kauppasi silloiselle työnantajalleni jotain. Keskustelu oli asiallinen, mutta sen päätteeksi totesin, että voin jo nyt sanoa, että kiitos mutta ei kiitos.

Mielenkiintoista että pidät kuvattua tilannetta niin absurdina, että kuvittelet minun trollailevan. En trollaile, kuvasin täsmälleen eilen tapahtunutta tilannetta. Mielenkiintoista että se oli tosiaan niin absurdi että joku pitää sitä trollailuna. Voisin kertoa firman, paikan ja ajankohdan jos haluaisin.

Vierailija
51/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hakenut, minulle laitettiin viestiä LinkedIn:issä. Kieltäydyin jo kerran lounaasta, mutta sitten aj

Edelleen oma vikasi. Mitä oikein ajattelit ryhtyä tekemään firmassa, joka mielestäsi on täysi susi? Mitä hyötyä siitä sinulle olisi ollut? Ei sinusta mitään älykästä kuvaa kertomuksesi perusteella saa. 

Vierailija
52/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista että pidät kuvattua tilannetta niin absurdina, että kuvittelet minun trollailevan. 

Tarinasi:

1. Sinulla on kaksi työtarjousta, joista neuvottelet

2. Et pidä lainkaan firmasta, josta kolmas tarjous tuli

3. Lähdit kuitenkin lounaalle tunnin päähän

4. Olet id*ootti

Vierailija
53/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarinasi:

1. Sinulla on kaksi työtarjousta, joista neuvottelet

2. Et pidä lainkaan firmasta, josta kolmas tarjous tuli

3. Lähdit kuitenkin lounaalle tunnin päähän"

A. En tiennyt kaikkea tuota firmasta etukäteen.

B. En tietenkään tiennyt mitään siitä, että haastattelija on tyhmä, luuseri autisti.

C. Normaali ihminen ei oleta haastattelijan olevan tyhmä, luuseri autisti.

D. Haastattelija oli tyhmä, luuseri autisti.

Vierailija
54/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikein ajattelit ryhtyä tekemään firmassa, joka mielestäsi on täysi susi? Mitä hyötyä siitä sinulle olisi ollut?

A. En tiennyt kaikkea tuota firmasta etukäteen.

B. En tietenkään tiennyt mitään siitä, että haastattelija on tyhmä, luuseri autisti.

C. Normaali ihminen ei oleta haastattelijan olevan tyhmä, luuseri autisti.

D. Haastattelija oli tyhmä, luuseri autisti.

Vierailija
55/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika härski haastattelija, peluri selkeästi. Ensi kerralla vastaavassa tilanteessa: ota esitetyt aivopulmat vastaan, vilkaise niitä ja totea, että joo, muuta mä syön ensin. Sitten syöt lounaan kaikessa rauhassa, juot kahvit. Palaat annettuun tehtävään, samalla visioit itse mitä olet tulossa tekemään (ei haittaa vaikka ei olisi mitään käryä, keksi! Pelaa mukana). Piirtelet kukkia ja tähtiä, kirkkoveneitä yms., kysyt haastattelijalta, etteihän hänellä ole tässä mitään kiirettä. Käytä aikaa ainakin 1,5 h, jonka jälkeen sanot että nääh, ei taida olla mun osaamisalaa, ja poistu (unohdat tarkoituksella kiittää lounaasta, kätellä, just vaan kävelet ulos), et nimittäin kaikesta huolimatta saa sitä paikkaa, mutta sait lounaan ja kahvit ja pelaamaan samaa peliä pelurin kanssa. Mahdollinen työnhakuvelvoitekin tuli täytettyä. No hard feelings for anyone.

Vierailija
56/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa?

Pitäisikö.

Ohis 

Vierailija
57/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on härskiä. Tyhmä tyyppi ja kuka tommoiseen duuniin menisi, kun noin osaamaton on jo alussa. Parempi, että tuli heti alkuun tiedoksi. Tää aika puskee kaiken maailman yrittäjiä näköjään. Itse olin finanssikriisin aikaan parissa kahvilahaastiksessa ja ne oli ihan asiallisia, mutta kolutukseen liittyviä ja lähinnä tarvitsivat rahoittajalle hakemuksiin päteviä kouluttajia. Onneksi en tullut valituksi. Eivät siis saaneet rahoitusta ja työ olisi ollut ympäri Suomea. Aina tarvittaessa. Tsemppii ap:lle ja kiitos, kun kerroit ajankuvaa työnhausta.

Vierailija
58/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarinasi on totta kirjoittaisin palautteen siitäkin huolimatta, etteivät lukisi tai vastaisi siihen. Sisältö koskisi yrityksen mainetta ja joka ei heidän kehittämänsä(?)  työhaastattelun pohjalta paremmaksi kehity. Perustelisin miksi niin. Lisäksi, jos alalla on kattojärjestö, liittäisin heidät saman viestin vastaanottajiksi.

IHmisten nolaaminen ja nöyryyttäminen ei ole koskaan oikein. 

Voit myös hyödyntää somea esim. LinkedIn. Sinun ei tarvitse mainita yritystä, mutta jos osaat kirjoittaa asiallisen humoristisesti sinua ei voi syyttää mustamaalaamisesta ja ihmiset tulevat joka tapauksessa uteliaiksi. Voit vastata yksityisesti mikä firma. Näin et ole vastuussa kunnianloukkauksesta.

Asiat eivät muutu, jos vain harmittelee yksikseen.

Miksi palautetta. Miksi haluaisi auttaa kyseistä firmaa jos ne mahdollisesti oppisivat palautteesta. Miksi haluat kehittää heitä. Miksi enää pitäisi yhtään minuuttia tehdä mitään tuon firman eteen. Miksi. Miksi

Vierailija
59/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarinasi on totta kirjoittaisin palautteen siitäkin huolimatta, etteivät lukisi tai vastaisi siihen. Sisältö koskisi yrityksen mainetta ja joka ei heidän kehittämänsä(?)  työhaastattelun pohjalta paremmaksi kehity. Perustelisin miksi niin. Lisäksi, jos alalla on kattojärjestö, liittäisin heidät saman viestin vastaanottajiksi.

IHmisten nolaaminen ja nöyryyttäminen ei ole koskaan oikein. 

Voit myös hyödyntää somea esim. LinkedIn. Sinun ei tarvitse mainita yritystä, mutta jos osaat kirjoittaa asiallisen humoristisesti sinua ei voi syyttää mustamaalaamisesta ja ihmiset tulevat joka tapauksessa uteliaiksi. Voit vastata yksityisesti mikä firma. Näin et ole vastuussa kunnianloukkauksesta.

Asiat eivät muutu, jos vain harmittelee yksikseen.

Asiat ei muutu...

Miksi AP pitäisi muuttaa firmaa ja edistää heidän kehittymistä.

Vierailija
60/79 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajilla on tällä hetkellä niin kissanpäivät, että se tuo esiin kaikenlaisia mielisairaitakin puolia heissä. Huvitellaan ihmisiä nöyryyttämällä jne.