Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko synnyttää kotona?

Vierailija
26.02.2025 |

Suomessa oletus on että synnytys tapahtuu valvotuissa olosuhteissa ammattilaisten avustamana steriilissä ympäristössä. Kotisynnytyksiä, autosynnytyksiä, jopa lentokonesynnytyksiä kuitenkin on. Jotkut haluavat synnyttää jopa kotona. Miten sinun turvallisuushakuisuutesi, olisitko valmis synnyttämään kotona? Jos et, niin mikä estää?

Tässä tuore Ylen artikkeli Tanskan synnytysmallista: https://yle.fi/a/74-20144208

Voisitko ajatella synnyttäväsi kotonasi?

Vaihtoehdot

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaamme tästäkin että suurin osa on valinnut ja valitsisi synnytyssairaalan. Nimenomaan lapsi ja lapsen etu edellä. Siellä on leikkaussali yötä-päivää valmiina, jos joudutaan puuttumaan tilanteeseen, siellä on kivunlievitykseen erilaisia menetelmiä, äitiä ei yleensä patisteta kuin ponnistamaan sitten aikanaan, eli saa rauhoittua ja sitten päättää mikä olisi parasta.

Samat kivut ne ovat myös kotona ja kivunlievitysmahdollisuudet rajallisemmat. Lisäksi matka on vähän pitempi leikkaussaliin, jos äidin tai lapsen henki on vaarassa. Ilmeisistä syistä synnytyssairaala on suositumpi vaihtoehto. Ja hyvä niin, myös vauvan terveyden kannalta.

Lisäksi muuten kannattaa muistaa ne jälkeiset ja mahdolliset repeämät. Toki kätilökin niitä voi ommella, mutta yleensä se on lääkärin juttuja.

Vierailija
42/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kätilöthän Suomessa rakastavat lääkkeettömiä luomusynnytyksiä. Heiltä saa todellakin tukea siihen, että valitsee itse asentonsa ja hoitaa homman ilman puuttumista.

Mutta kuten eräs kätilö sanoi joitakin vuosia sitten: synnyttäjät ovat degeneroituneita. Tullaan ja vaaditaan kaikki tropit ja odotetaan että synnytys hoidetaan kuin hampaan poisto. Kakkamyrskyhän se tuli, kun kätilö tämän sanoi. Ei käy kateeksi näitä kätilöitä, jos hoidat enemmän, teet väkivaltaa, ja jos hoidat våhemmän, teet sitä silloinkin. Itse olen ollut puhekunnossa kaikissa synnytyksissäni, ja yhdessä kätilön kanssa on päätetty kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää yks synnytysväkivaltahullu on? Joku uusi tapaus palstalla?

Vierailija
44/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaamme tästäkin että suurin osa on valinnut ja valitsisi synnytyssairaalan. Nimenomaan lapsi ja lapsen etu edellä. Siellä on leikkaussali yötä-päivää valmiina, jos joudutaan puuttumaan tilanteeseen, siellä on kivunlievitykseen erilaisia menetelmiä, äitiä ei yleensä patisteta kuin ponnistamaan sitten aikanaan, eli saa rauhoittua ja sitten päättää mikä olisi parasta.

Samat kivut ne ovat myös kotona ja kivunlievitysmahdollisuudet rajallisemmat. Lisäksi matka on vähän pitempi leikkaussaliin, jos äidin tai lapsen henki on vaarassa. Ilmeisistä syistä synnytyssairaala on suositumpi vaihtoehto. Ja hyvä niin, myös vauvan terveyden kannalta.

Lisäksi muuten kannattaa muistaa ne jälkeiset ja mahdolliset repeämät. Toki kätilökin niitä voi ommella, mutta yleensä se on lääkärin juttuja.

Alapeukutin tuota väitettä, että jälkeiset ja repeämät olisivat lääkärin juttuja. Kyllä ne ovat kätilön juttuja. 

Itselläni on kolme lasta, enkä ole synnytyssairaalassa tavannut muita lääkäreitä kuin lastenlääkärin kotiin lähtiessä.

Vierailija
45/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni tuskin olisi hengissä, jos olisi syntynyt vuosikymmeniä sitten tai olisin synnyttänyt kotona. Koska olin sairaalassa, vauvan huono vointi huomattiin ajoissa ja päädyttiin kiireelliseen sektioon. Hän vietti elämänsä ensimmäiset viikot vastasyntyneiden teho-osastolla, ja olen erittäin kiitollinen länsimaiselle lääketieteelle siitä, että mitään vakavaa ei sattunut, vaan meillä on nyt terve, jo täysi-ikäinen lapsi. Toinen lapsi syntyi myös sairaalassa, eikä olisi tullut ensimmäisen kokemuksen perusteella mieleenkään alkaa vouhota mistään kotisynnytyksistä. 

Osan mielestä vauvan kuolema synnytyksessä on kaiketi jotain luonnon valintaa, mutta kyllä minä mielelläni synnytän eläviä lapsia, enkä järjestä hautajaisia nimiäisjuhlien sijaan. 

Vierailija
46/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyskoneet synnyttää vaikka missä, jos tarve tulee. Sillä synnytyskoneiden tarkoitus on synnyttää lisää ihmisiä tänne maapallolle.

Vierailija
47/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ensimmäinen lapsista syntyi reilusti etuajassa ja minä menetin paljon verta. Olin aika heikossa kunnossa. Toisen kohdalla menetin myös paljon verta, lapsen sydämestä löytyi lisä-ääni ja lonkkia syynättiin kauan. Kolmas joutui teholle, tällä kertaa minä olin kunnossa, kun en menettänytkään paljon verta.

Vierailija
48/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menipä kummalliseksi.. No. Minulla eka synnytys meni lähes täysin ilman repeämiä ja silloin oli tosiaan kätilö joka ompeli. Toinen synnytys oli sitten tuskallisempi ja aika pahasti tyttö suurenteli aukkoa tullessaan. Silloin tuli lääkäri käymään, tuli kirurgi käymään ja lopulta lääkäri ja kätilö yhdessä ompelivat alapään.

Muuten ehdottomasti olen sitä mieltä että synnytys siellä missä se on tulevalle lapselle turvallisinta, eli synnytyssairaalassa.

Vierailija
49/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menipä kummalliseksi.. No. Minulla eka synnytys meni lähes täysin ilman repeämiä ja silloin oli tosiaan kätilö joka ompeli. Toinen synnytys oli sitten tuskallisempi ja aika pahasti tyttö suurenteli aukkoa tullessaan. Silloin tuli lääkäri käymään, tuli kirurgi käymään ja lopulta lääkäri ja kätilö yhdessä ompelivat alapään.

Muuten ehdottomasti olen sitä mieltä että synnytys siellä missä se on tulevalle lapselle turvallisinta, eli synnytyssairaalassa.

Tämä oli siis vastaus tuohon kätilö ompelee - kommenttiin. Kummallisesti välillä puuttuu peukut, välillä hidastelee, välillä nämä lainaa-laatikot ei tule jne. Onko vika Sanoman järjestelmässä vai minulla...

Vierailija
50/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomessa on hyvä synnyttää sairaalassa. Jotenkin kuitenkin samaistun tuohon tanskalaisen kätilön suomen harjoittelun kokemuksiin, että suomessa kohdellaan ihmisiä kylmästi tai ainakin "liukuhihnalla makaavana esineenä", empatia puuttuu. Oma kokemus juuri tuollainen, kaikki toimi kyllä molemmilla kerroilla, mutta asioista kerrottiin vasta jos osasi kysyä.

Vierailija
51/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisynnytys on vähän sama kuin ajaisi moottorikelkalla sulan yli, jos onnistuu on sankari.

Vierailija
52/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani halukkaat synnyttäkööt kotona. Lienevät rokotusvastaisiakin. Jos eivät itse lastensa terveydestä välitä, niin miksi minäkään niistä välittäisin. 

Vierailija
53/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen olisi kuollut jos olisin synnyttänyt kotona. Vasta lopuksi tuli ongelmia mutta ilman sitä anturia sitä ei olisi tiedetty ajoissa. 

Vierailija
54/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ensimmäinen lapseni olisi kuollut ja minäkin olisin kuollut ilman keisarileikkausta.

En halua synnyttää enkä kuolla kotona.

Vierailija
55/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monen muunkin täällä kirjoittaneen, minunkin esikoiseni pelasti hätäsektio.

Pelkäsin kipuja, jotka olivatkin ihan siedettäviä, mutta noihin ongelmiin en osannut varautua. Onneksi oltiin sairaalassa. Seuraavan kohdalla ehdottomasti sairaalaan.

Vierailija
56/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päättänyt vielä. Laskettu aikani on toukokuun lopulla.

M29

Vierailija
57/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole päättänyt vielä. Laskettu aikani on toukokuun lopulla.

M29

Otatko sektion vai tuuppaatko luomuna ahterista?

Vierailija
58/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies lukee synnytysjuttuja ja miksi hän vielä kommentoi päättömyyksiä? Häiriköinti on niin yleistä että toivoisin kyllä jonkinlaisen rekisreröitymispakon tulevan av:lle. Tämä ketju esim vain naisille, kuten luoja on luonut. Ei millekään tuomarin päättämälle sukupuolelle...

Vierailija
59/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kahdesti kotona - molemmilla kerroilla ilman kätilöä, koska täälläpäin ei edes ole kotikätilöitä. Viimeisimmässä raskaudessa en käynyt myöskään kertaakaan neuvolassa ja se todellakin oli elämäni paras päätös. Sain nauttia raskaudesta ilman ylimääräistä stressiä. Synnytyksissä ei mitään ongelmia ja lapset ovat terveitä ja hyvinvoivia.

Vierailija
60/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synnyttänyt kahdesti kotona - molemmilla kerroilla ilman kätilöä, koska täälläpäin ei edes ole kotikätilöitä. Viimeisimmässä raskaudessa en käynyt myöskään kertaakaan neuvolassa ja se todellakin oli elämäni paras päätös. Sain nauttia raskaudesta ilman ylimääräistä stressiä. Synnytyksissä ei mitään ongelmia ja lapset ovat terveitä ja hyvinvoivia.

Joku tässä tarinassa ei täsmää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän