Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko synnyttää kotona?

Vierailija
26.02.2025 |

Suomessa oletus on että synnytys tapahtuu valvotuissa olosuhteissa ammattilaisten avustamana steriilissä ympäristössä. Kotisynnytyksiä, autosynnytyksiä, jopa lentokonesynnytyksiä kuitenkin on. Jotkut haluavat synnyttää jopa kotona. Miten sinun turvallisuushakuisuutesi, olisitko valmis synnyttämään kotona? Jos et, niin mikä estää?

Tässä tuore Ylen artikkeli Tanskan synnytysmallista: https://yle.fi/a/74-20144208

Voisitko ajatella synnyttäväsi kotonasi?

Vaihtoehdot

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskaltaisi synnyttää sairaalassa vaikka maksettaisiin.

Montako lasta olet synnyttänyt kotona?

Vierailija
22/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin ihan synnytyssairaalan vieressä, niin joo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan siinä tapauksessa, että kotoa löytyy kätilö, lääkäri ja valmiudessa oleva leikkaussali.

Nimenomaan ei, veitset eivät kuulu synnytykseen vaan teurastamolle. Eivätkä vieraat ihmiset ja komentelu. Nämä ovat seksuaalista väkivaltaa ja uhkaavat sekä naista että vauvaa. Plus nykyään sairaaloissa käytetään myös imukuppia, millä lasta revitään väärän asennon vuoksi liian kapean synnytyskanavan läpi, joka vahingoittaa vakavasti lasta. Tästä ei tietenkään edes puhuta, sillä vauva on välineellistetty väkivallan ja kontrollin välineeksi naista vastaan ja tätä väkivaltaa ja kontrollia perustellaan vauvan terveydellä, mutta tosiasiassa se vauvan terveys on ihan yhtä lailla uhattuna sairaalassa. Puhumattakaan traumoista, mitä äidistä erottaminen ja välitön väkivalta (mm. Piikitykset) vauvalle aiheuttavat. Synnytystraumat eivät siis kosketa vaan naisia, vaan myös vauvoja.

Vierailija
24/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Kun kerran sairaalatasoista hoitoa ja apua on saatavilla.

Vierailija
25/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan siinä tapauksessa, että kotoa löytyy kätilö, lääkäri ja valmiudessa oleva leikkaussali.

Nimenomaan ei, veitset eivät kuulu synnytykseen vaan teurastamolle. Eivätkä vieraat ihmiset ja komentelu. Nämä ovat seksuaalista väkivaltaa ja uhkaavat sekä naista että vauvaa. Plus nykyään sairaaloissa käytetään myös imukuppia, millä lasta revitään väärän asennon vuoksi liian kapean synnytyskanavan läpi, joka vahingoittaa vakavasti lasta. Tästä ei tietenkään edes puhuta, sillä vauva on välineellistetty väkivallan ja kontrollin välineeksi naista vastaan ja tätä väkivaltaa ja kontrollia perustellaan vauvan terveydellä, mutta tosiasiassa se vauvan terveys on ihan yhtä lailla uhattuna sairaalassa. Puhumattakaan traumoista, mitä äidistä erottaminen ja välitön väkivalta (mm. Piikitykset) vauvalle aiheuttavat. Synnytystraumat eivät siis kosketa vaan naisia, vaan myös

No miten hoidat vauvan siitä liian ahtaasta synnytyskavanasta ulos ilman veistä tai imukuppia kotona, jos ei vaan mahdu tulemaan?

Vierailija
26/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole minua sairaalassa käskyttänyt, itse olen saanut valita asennon ja paikan jonne synnyttää. Henkilökunnalle voi myös sanoa, että saa puuttua vasta jos vauvalla hätä. Ei sitä varten tarvitse olla kotona.

Vierailija
27/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tämä "vauva kuolee" papukaijameemi mitä toistellaan on kyseenalainen. Synnytysten aikainen äiti- ja lapsikuolleisuus on saattanut aikanaan johtua muista syistä, kuin sairaalattomuudesta. Esim. Lapsensurma on ollut huomattavasti yleisempää silloin, kun ei ole ollut aborttienkaan mahdollisuutta. Yhtä lailla viha ja raivo on voinut kohdistua naiseen, jos lapsi on ollut epätoivottu jonkun muun toimesta, kuin naisen

Ei siis ole olemassa mitään uskottavaa tietolähdettä sille, että sairaala pelastaisi, vaan tuo on yksinkertaisesti heidän ohutta propagandaansa terrorisoidakseen ja manipuloidakseen itselleen asiakkaita erittäin kyseenalaisin metodein. Vihjailu, että "sinä tai vauvasi kuolette, jos ette suostu palveluumme" on jo itsessään väkivaltaa, ja kertoo täydellisesti myös itse palvelun tasosta ja laadusta.

Vierailija
28/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. En tajua, mitä lisäarvoa kotisynnytys tuo?

No mitä lisäarvoa kodinomainen yksityisyys ja turva tuovat hedelmöittämistilanteeseen? Saman ne tuovat synnytykseen. Pitäisikö hedelmöittäminenkin siirtää sairaalaan ja uhata skalpellilla, jos ejakulointi ei raivon ja terrorin keskellä onnistu? Näin tasa-arvon aikoina.

Mitä sä horiset. Kukaan ei uhkaa sairaalassa mitenkään. Kaksi lasta, eikä mitään raivoa tai terroria.

Vierailija
29/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ei, veitset eivät kuulu synnytykseen vaan teurastamolle. Eivätkä vieraat ihmiset ja komentelu. Nämä ovat seksuaalista väkivaltaa ja uhkaavat sekä naista että vauvaa. Plus nykyään sairaaloissa käytetään myös imukuppia, millä lasta revitään väärän asennon vuoksi liian kapean synnytyskanavan läpi, joka vahingoittaa vakavasti lasta. Tästä ei tietenkään edes puhuta, sillä vauva on välineellistetty väkivallan ja kontrollin välineeksi naista vastaan ja tätä väkivaltaa ja kontrollia perustellaan vauvan terveydellä, mutta tosiasiassa se vauvan terveys on ihan yhtä lailla uhattuna sairaalassa. Puhumattakaan traumoista, mitä äidistä erottaminen ja välitön väkivalta (mm. Piikitykset) vauvalle aiheuttavat. Synnyty

Aluksi vaikka asennon korjaamisella luonnolliseen synnytysasentoon. Repeymiäkin voi tulla myös luonnollisessa synnytyksessä ja niiden on todetru paranevan paremmin kuin silpomisten.

Vierailija
30/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ei, veitset eivät kuulu synnytykseen vaan teurastamolle. Eivätkä vieraat ihmiset ja komentelu. Nämä ovat seksuaalista väkivaltaa ja uhkaavat sekä naista että vauvaa. Plus nykyään sairaaloissa käytetään myös imukuppia, millä lasta revitään väärän asennon vuoksi liian kapean synnytyskanavan läpi, joka vahingoittaa vakavasti lasta. Tästä ei tietenkään edes puhuta, sillä vauva on välineellistetty väkivallan ja kontrollin välineeksi naista vastaan ja tätä väkivaltaa ja kontrollia perustellaan vauvan terveydellä, mutta tosiasiassa se vauvan terveys on ihan yhtä lailla uhattuna sairaalassa. Puhumattakaan traumoista, mitä äidistä erottaminen ja välitön väkiv

Montako kertaa olet synnyttänyt kotona?

Vierailija
31/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole minua sairaalassa käskyttänyt, itse olen saanut valita asennon ja paikan jonne synnyttää. Henkilökunnalle voi myös sanoa, että saa puuttua vasta jos vauvalla hätä. Ei sitä varten tarvitse olla kotona.

Vauvalle voi tulla.hätä esim. Siitä, että joku huutaa vieressä PONNISTA PONNISTA ja äiti keskeyttää luonnollisen synnytysprosessin pakkoponnistamalla. Synnytys on täysin automaattinen prosessi, joka ei vaadi tietoista pakottamista, vaan se itse asiassa haittaa sitä. Tämän todistaa se, että nainen voi synnyttää jopa koomassa ollessaan. Tietoinen ponnistaminen ja varsinkin sen pakottaminen on tuon prosessin häirintää: mutta standardisoitu osa sairaalasynnytystä, joka jälleen kerran kertoo sen tasosta

Lisäksi keskustelussa kannattaa huomioida, että menetelmät ovat muuttuneet senkin osalta, että nykyään vauvaan saatetaan pakottaa laittamaan anturi, jolla perustellaan "hätää". Kuten muissakin lääketeollisissa pakotuksissa, muttauksia lisätään ja raja-arvoja lasketaan, jotta kuluttaja saadaan manipuloitua uskomaan, että on oikeasti hätä ja tarve. Näin ei ole ja lääketeollisuus on jäänyt monessa muussakin asiassa tästä kiinni

Vierailija
32/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvalle voi tulla.hätä esim. Siitä, että joku huutaa vieressä PONNISTA PONNISTA ja äiti keskeyttää luonnollisen synnytysprosessin pakkoponnistamalla. Synnytys on täysin automaattinen prosessi, joka ei vaadi tietoista pakottamista, vaan se itse asiassa haittaa sitä. Tämän todistaa se, että nainen voi synnyttää jopa koomassa ollessaan. Tietoinen ponnistaminen ja varsinkin sen pakottaminen on tuon prosessin häirintää: mutta standardisoitu osa sairaalasynnytystä, joka jälleen kerran kertoo sen tasosta

Lisäksi keskustelussa kannattaa huomioida, että menetelmät ovat muuttuneet senkin osalta, että nykyään vauvaan saatetaan pakottaa laittamaan anturi, jolla

Edelleen, kukaan ei sairaalassa pakota mihinkään. Itse olen synnyttänyt sairaalassa ammeeseen. Kätilö oli hiljaa vieressä osan ajasta, mies piti minusta kiinni.

Vierailija
33/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä lisäarvoa kodinomainen yksityisyys ja turva tuovat hedelmöittämistilanteeseen? Saman ne tuovat synnytykseen. Pitäisikö hedelmöittäminenkin siirtää sairaalaan ja uhata skalpellilla, jos ejakulointi ei raivon ja terrorin keskellä onnistu? Näin tasa-arvon aikoina.

Mitä sä horiset. Kukaan ei uhkaa sairaalassa mitenkään. Kaksi lasta, eikä mitään raivoa tai terroria.

Se on sitten ollut sitä aikaa. Ehkä antureita, silpomisia ja imukuppeja ei vielä ollut? Sairaala ei myöskään ole robotti ja henkilökunta vaikuttaa siihen, mitä palvelu on. Tämänkin vuoksi on naurettavaa, että yhden kokemuksen perusteella yhdessä paikassa pakotetaan toiseen toisessa paikassa.

Yksinkertaisesesti: asiassa on käytettävä tilannekohtaista harkintaa eikä kukaan muu voi päätöstä tehdä, kuin äiti. Tämä ei valitettavasti toteudu suomessa tällä hetkellä, joka rikkoo vakavasti naisten ja vauvojen ihmisoikeuksia. Vauvallakin on oikeus syntyä turvallisesti.

Vierailija
34/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten ollut sitä aikaa. Ehkä antureita, silpomisia ja imukuppeja ei vielä ollut? Sairaala ei myöskään ole robotti ja henkilökunta vaikuttaa siihen, mitä palvelu on. Tämänkin vuoksi on naurettavaa, että yhden kokemuksen perusteella yhdessä paikassa pakotetaan toiseen toisessa paikassa.

Mitä ihmeen sitä aikaa? Mä olen synnyttänyt v. 2009, 2013, 2015, 2018, 2021 ja 2024. Ja synnytän jatkossakin sairaalassa kätilön avustuksella. Eipä ole kukaan mua sairaalassa komentanut tai huutanut. Ihan on sanottu että missä asennossa haluan ponnistaa ja ihan omaan tahtiin vaan.

Vierailija
35/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi keskustelussa kannattaa huomioida, että menetelmät ovat muuttuneet senkin osalta, että nykyään

Tuollaisten väitteiden esittäminen on erittäin vaarallista sillä on paljon caseja, missä näin ei ole. Sinäkö otat vastuin kaikista niistä synnytysväkivaltatapauksista, joita suomessakin raportoidaan vuosittain? Jos et, niin älä sano "kukaan ei pakota", sillä kyllä pakottaa.

Ja siitäkin huolimatta vaikka ei pakottaisi, nainen saa synnyttää halutessaan vaikka huoppuvuorilla. Siihen ei ole yksinkertaisesti kenelläkään mitään sanomista vaan kuuluu itsemääräämisoikeuden piiriin, kuten rauhallinen ja yksityinen lapsivuoteuskin. Lääketeollisuus r aiskaa raskautta, synnytystä, lapsivuoteutta ja imetystä ja tämä on normalisoitu: se ei ole oikein eikä se saa jatkua.

Vierailija
36/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen synnyttänyt kolme kertaa sairaalassa. Ei ole ollut antureita, ei puudutuksia ja luonnollisessa asennossa olen saanut synnyttää.

Ulkomaalainen ystäväni on saanut lapsensa kotona, ja hänellä on yhtä hyviä kokemukset. Voisin kuvitella synnyttäväni kotona, mutta toisaalta ei siinä sairaalassakaan mitään vikaa ollut. Lapsiluku on täynnä ja ikääkin on, joten tämä on nyt enää vain teoreettista pohdintaa.

Toivottavasti en loukkaa ketään, mutta sanoisin että silloin kun kaikki menee hyvin, on paikka samantekevä. Silloin, kun jotain menee pieleen, kannattaa olla sairaalassa. Tämän sisäistettyään on jokaisen hyvä tehdä päätöksensä. 

Vierailija
37/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten ollut sitä aikaa. Ehkä antureita, silpomisia ja imukuppeja ei vielä ollut? Sairaala ei myöskään ole robotti ja henkilökunta vaikuttaa siihen, mitä palvelu on. Tämänkin vuoksi on naurettavaa, että yhden kokemuksen perusteella yhdessä p

Se on sinun valintasi sitten ja muilla on omansa. Älä kuitenkaan tee yleistyksiä, että suomessa ei tehtäisi pahaa siksi, että sinä et ole joutunut uhriksi tai ehkä ymmärrä joutuneesi uhriksi.

Vierailija
38/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mutta en. Minulla on mielikuva kuitenkin ihanasta rauhallisesta paikasta, puoliso vieressä ja lapsi vain tulee. Tiedän kyllä synnyttäneenä, että se ei vain tule, jokainen hel.. ponnistus sattui, sattui kamalasti. Mutta kuitenkin, se kuului asiaan, ei se ole paha muisto. Kivun kestää kun tietää että se loppuu ihan kohta. Samalla tavalla se kroppa toimisi kotonakin.

Kai se on tuo spinaalin käyttö kivunlievityksessä, jonka takia virallinen taho ei suosi kotisynnytyksiä, siihenhän pitää olla anestesialääkäri. Kumma kun kai kolmasosa synnytyksistä menee nyt anestesialääkärin kautta. Eikö meillä ole enää muita kivunlievityskeinoja, joita voisi kotioloissakin käyttää?

Eiköhän se suurin syy ole se, että on leikkuri, tehohoito, verivarastot ja elvytysvalmius vieressä. 

Vierailija
39/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi keskustelussa kannattaa huomioida, että menetel

Osaatko lukea? Kirjoitin kukaan ei ole MINUA... Henkilökunnalle VOI SANOA... Mitä vastuun ottamista noihin tarvitsee? En ole välittänyt mitään?

Vierailija
40/65 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ei, veitset eivät kuulu synnytykseen vaan teurastamolle. Eivätkä vieraat ihmiset ja komentelu. Nämä ovat seksuaalista väkivaltaa ja uhkaavat sekä naista että vauvaa. Plus nykyään sairaaloissa käytetään myös imukuppia, millä lasta revitään väärän asennon vuoksi liian kapean synnytyskanavan läpi, joka vahingoittaa vakavasti lasta. Tästä ei tietenkään edes puhuta, sillä vauva on välineellistetty väkivallan ja kontrollin välineeksi naista vastaan ja tätä väkivaltaa ja kontrollia perustellaan vauvan terveydellä, mutta tosiasiassa se vauvan terveys on ihan yhtä lailla uhattuna sairaalassa. Puhumattakaan traumoista, mitä äidistä erottaminen ja välitön väkivalta (mm. Piikitykset) vauvalle aiheuttavat. Synnytystraumat eivät siis kosketa vaan naisia, vaan myös

Just joo. Moniko vauva ja äiti saisi mielestäsi kuolla tai vammautua siksi, ettei leikata jos tarve on? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan