Painonhallinta ja terveyden ylläpito olisi helppoa
Jos ymmärrettäisiin, että sokeri on pahin vihollinen.
Tosin se ymmärtäminen tehdään vaikeaksi kun virallisissa suosituksissa painotetaan sokerin syöntiä.
Oma ajattelu puuttuu niin monelta.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole lihottanut itseään kilolla omenoita tai appelsiineja, eiköhän ne kilot tule aivan muualta kuin hedelmistä. Liikaa rasvaa (kaloreita öljyssä melkein 900/100g, voissa 500/100g) syö helposti lihavalmisteiden, jauhelihan, juustojen, leipomotuotteiden ja rasvaisten maitotuotteiden kautta. Höttöhiilarit eli valkoinen raffinoitu vilja ja sokeri myös turhia ja turhan paljon verensokereita nostavia. Ihminen tarvitsee antioksidantteja mitä saa hedelmistä ja marjoista hyvinvointiinsa. Yksi omena ja yksi sitrushedelmä päivässä ovat oikein kelpoa syötävää esimerkiksi ja vähentävät aivohalvausriskiä.
Kaikki, jotka ovat lihavia, ovat lihottaneet itsensä sokerilla. Sokerin lähteellä ei ole merkitystä.
Rasvaa syömällä ei liho kukaan.
Juuri muutama viikko sitten eräs lääkäri totesi, että huonontuneet yöunet ja unettomuus lihottavat suomalaisia. Unen määrä on vähentynyt radikaalisti älypuhelimen lanseeraamisen jälkeen.
Tein Finelissä tuollaisen metukkaleivän ja hummusleivän. Molemmissa pohjana kauraa sisältävä Reissumies. Metukkaleivässä 407 kcal ja rasvaa 34,8 grammaa, josta kovaa rasvaa 12,4 grammaa. Laitoin tuohon puolitoista voinappia, kaksi ohutta siivua Oltermannia, kolme ohutta metukkasiivua ja 10 grammaa voileipäpikkelsiä.
Hummusleivässä leipä sama ja päälle margariinia puolitoista voinappia, hummusta ja paprikaa. Kaloreita 187, rasvaa 9,4 grammaa, josta kovaa rasvaa 2,1 grammaa.
Jos ei tuosta ymmärrä, että rasva lihottaa niin mistä sitten? Esimerkin hummusleipiä saa syödä kaksi kappaletta ja kalorimäärä ei yllä sittenkään vielä metukkaleivän määrään.
Aloituksen väite ei ole totta. En todellakaan ole mikään pullahiiri, mutta painan yli sata kiloa. Sen olen saanut aikaan tavallisella kotiruoalla ja voileivillä. Rakastan myös juustoja. Teen jotakin sinänsä terveelllistä kalakeittoa vaikka, ihan itse alusta pitäen (keitän myös kalaliemen fileoimani kalan päästä ja ruodoista),siihen ei todellakaan tule sokeria, ja sitten vetäisen melkein kattilallisen yhdellä istumalla.
Kyläillessä jos on sekä makeaa että suolaista tarjolla, kuten usein on, niin sinne suolaisen puolelle käteni hakeutuu. Ravintolassa en tilaa makeaa jälkiruokaa koskaan. Juustoja voin ottaa jos niitä on, mutta mukana tuleva hillo tms. jää syömättä. Ei maistu myöskään makeat siiderit, lonkerot tai limuviinapaukut. Kuivaa punkkua voin juoda, tai viskiä siltään.
Vierailija kirjoitti:
Mutku Mariannea tarttee saada
Marianne tuhoaa hampaat erittäin tehokkaasti, koska tarttuu helposti kiinni ja osa hampaasta voi repeytyä irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkitäpä tähän virallinen suositus, jossa painotetaan sokerin syöntiä.
Olen eri mutta totta on että sokeria ei suositella mutta työnnetään JOKA PAIKKAAN.
Esim HK maksamakkarassakin on sokeria!
"Suomalainen porsaanliha, vesi, suomalainen porsaanmaksa (22 %), kamara, silava, jodioitu suola, sokeri..."
Suomen laki ei velvoita laskemaan mihinkään ulkomaalaisten tuotteiden fruktoosi- ja glukoosisiirapin määrää. Keskivertoihminen, joka syö valmisruokaa (myös maksamakkaraa jne), saa vuodessa liki 42 kiloa kotimaista fruktoosi- ja glukoosisiirappia ruokansa mukana. Jos vielä syö ulkomailla tehtyjä karkkeja, keksejä ja muita tuotteita, saa lisää fruktoosi- ja glukoosisiirappia. Todellisuudessa suomalaisten syömää fruktoosi- ja glukoosisiirapin määrää ei laske kukaan luotettavasti.
Sokerin syönti vähenee koko ajan Suomessa. Vielä 1970-luvulla keskivertosuomalainen söi vuodessa 40-42 kiloa lisättyä sokeria vuodessa. Nykyään keskivertosuomalainen syö lisättyä sokeria vajaat 33 kiloa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai liiallinen syöty rasva keräntyy rasvaksi kehoon ja nopeasti kertyykin. Suositus on 40-100 grammaa päivässä ja siitä maksimi kolmasosa tyydyttyneitä rasvahappoja, loput tyydyttymättömiä. Jos itse söisin 100 grammaa rasvaa päivässä, se olisi jo puolet päivittäisestä ravinnontarpeestani, mikä on epäterveellistä ja yksipuolista.
Kaiken liiallinen syönti aiheuttaa lihomista. Ei liity rasvaan erityisesti. (rasvaa on muuten tosi hankala syödä liikaa)
Ai, kyllä minulta onnistuu syödä rasvaa aika lailla mielin määrin. Joskus toiveikkaana kokeilin karppausta, hiilarit jotain 20 g päivässä, ja vedin kaikkea rasvaista kaksin käsin, kun kerran oli lupa. Juustoa, pekonia, oliiveja ja sen sellaista. En laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Sokerin syönti vähenee koko ajan Suomessa. Vielä 1970-luvulla keskivertosuomalainen söi vuodessa 40-42 kiloa lisättyä sokeria vuodessa. Nykyään keskivertosuomalainen syö lisättyä sokeria vajaat 33 kiloa vuodessa.
Vielä kun annat lähteen väitteellesi. Minua kiinnostaa tietää, miten tuo muka on pystytty laskemaan.
70-luvulla syötiin paljon enemmän kotimaista ja itse valmistettua. Senaikaisen kulutuksen on melkein voinut laskea siitä, kuinka paljon menee kotimaista juurikassokeria ja ulkomailta tuotua ruokosokeria yhteensä, ja jakamalla tämä väestön määrällä.
Penskat syötiin jonkin verran karkkia, ja ehkä osa siitä oli ulkomaista. Se oli kuitenkin sitä, että kioskin luukulla roikuttiin ja laskettiin, mihin taskurahat riittää: "kaks kappaletta noita vihreitä merkkareita, ja sit noita mustia neljä, ja loput vaikka nallekarkkeja kun mulla on yks markka". Yleisimmin makeaa saatiin niin, että kotona leivottiin, tai oli jälkiruoaksi jotain marjapuuroa tai kiisseliä tai lettuja itse keitellyn hillon kanssa.
Nykyään moni syö valmisruokia, joita ei välttämättä ole tehty kotimaassa. Makeisten, virvoitusjuomien, valmiiden keksien, jäätelön ym. kulutus on ihan eri luokkaa kuin 70-luvulla. Miten niiden myötä tuleva sokeri saadaan laskuihin mukaan?
"Oma ajattelu puuttuu niin monelta" = niin moni ei ajattele samoin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Muitakin turhia hiilareita on, kuten vehnä.
Itse ainakin rakastan vehnäleipää ja olen normaalipainoinen ja erittäin terve. Vehnässä on ihan kivasti proteiinia ja kuituja, sokerissa ei ollenkaan.
Esim isäni, melkein 100 vuotiaaksi toimintakykyisenä ja terävä-älyisenä eli, vaikkakin päivittäin söi munkkeja, herkkuja , makeaa juotavaa. Joten ei se sokeri yksinään ole pahis, tai vehnä, tai viini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saa sitä itsensä muullakin kuin sokerilla lihotettua. Rasvat esim. ovat paljon energiatiheämpiä kuin sokeri.
Rasva on energiatiheämpi, mutta ei aiheuta ylensyöntiä niinkuin sokeri. Rasva vaikuttaa päinvastoin syömisen vähentämistä. Kaloreilla ei siinä systeemissä ole merkitystä.
Rasvaa voi helposti syödä liikaa. Jos haluaa laihtua, kannattaa vähentää ruokavaliostaan 25-50 grammaa kovaa rasvaa. Vatsa ei tajua sitä, täytetäänkö sitä kaloririkkaalla vaiko vähäkalorisella ruoalla. Vatsa reagoi sen täyttymiseen.
Rasvaa EI PYSTY syömään yli tarpeen. Kylläisyys riippuu ruuan sisällöstä, ei voluumista..
Ei pidä tyhmentää elimistön toimintaa, vaikka itse ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai liiallinen syöty rasva keräntyy rasvaksi kehoon ja nopeasti kertyykin. Suositus on 40-100 grammaa päivässä ja siitä maksimi kolmasosa tyydyttyneitä rasvahappoja, loput tyydyttymättömiä. Jos itse söisin 100 grammaa rasvaa päivässä, se olisi jo puolet päivittäisestä ravinnontarpeestani, mikä on epäterveellistä ja yksipuolista.
Kaiken liiallinen syönti aiheuttaa lihomista. Ei liity rasvaan erityisesti. (rasvaa on muuten tosi hankala syödä liikaa)
Ai, kyllä minulta onnistuu syödä rasvaa aika lailla mielin määrin. Joskus toiveikkaana kokeilin karppausta, hiilarit jotain 20 g päivässä, ja vedin kaikkea rasvaista kaksin käsin, kun kerran oli lupa. Juustoa, pekonia, oliiveja ja sen sellaista. En laihtunut.
Tuohan ei ole pelkästään rasvaa, vaan noiden ruoka-aineiden mukana on myös runsaasti proteiinia. Sitä ei karppauksessakaan suositella ylenmäärin syötäväksi, vain 1-1,5 g/ kehonpainokilo. Eli jos pystyy syömään voita, oliiviöljyä, kookosöljyä tai muuta puhdasta rasvaa pelkiltään sen verran että lihoo, on jo poikkeus, joka vahvistaa säännön. Kaksin käsin syöminen tuskin ketään laihduttaa, eikä sitä ole missään niissä karppausta koskevissa kirjoissa suositeltu ja ohjeistettu, joita minä olen lukenut.
Raivostuttaa myös sokeripitoisten herkkujen ja pullan tuputus, eikä hyväksytä kun toinen sanoo ettei ota pullaa. Ihan kuin olisi joku saatanan pakko syödä pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa saa helposti rasvaisesta levitteestä, juustosta ja leikkeleestä. Kerran TV-ohjelmassa henkilö teki itselleen hiukopalaksi voileipiä. Levitti ensin leipäpalalle voita. Sen päälle juustosiivu, kolme metwursti-siivua ja 6 cm voileipäpikkelsiä tuubista. Onhan tuossa radikaali ero verrattuna toisen leipään, jonka p
Onhan noissa tietenkin ero, mutta kumpaa syöt enemmän saadaksesi kylläisyyden?
Jälkimmäistä syöt helposti liikaa, koska siitä ei tule kylläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun annat lähteen väitteellesi. Minua kiinnostaa tietää, miten tuo muka on pystytty laskemaan.
70-luvulla syötiin paljon enemmän kotimaista ja itse valmistettua. Senaikaisen kulutuksen on melkein voinut laskea siitä, kuinka paljon menee kotimaista juurikassokeria ja ulkomailta tuotua ruokosokeria yhteensä, ja jakamalla tämä väestön määrällä.
Penskat syötiin jonkin verran karkkia, ja ehkä osa siitä oli ulkomaista. Se oli kuitenkin sitä, että kioskin luukulla roikuttiin ja laskettiin, mihin taskurahat riittää: "kaks kappaletta noita vihreitä merkkareita, ja sit noita mustia neljä, ja loput vaikka nallekarkkeja kun
Evira seuraa noita asioita. Se on eviralaisten työtä. Monella on romantisoitu kuva 1970-luvun elämästä. Kyllä siihen aikaan oli joka kaupassa ranskanleipää ja lapset laittoivat arkisinkin sokerista hilloa ranskanleivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tein Finelissä tuollaisen metukkaleivän ja hummusleivän. Molemmissa pohjana kauraa sisältävä Reissumies. Metukkaleivässä 407 kcal ja rasvaa 34,8 grammaa, josta kovaa rasvaa 12,4 grammaa. Laitoin tuohon puolitoista voinappia, kaksi ohutta siivua Oltermannia, kolme ohutta metukkasiivua ja 10 grammaa voileipäpikkelsiä.
Hummusleivässä leipä sama ja päälle margariinia puolitoista voinappia, hummusta ja paprikaa. Kaloreita 187, rasvaa 9,4 grammaa, josta kovaa rasvaa 2,1 grammaa.
Jos ei tuosta ymmärrä, että rasva lihottaa niin mistä sitten? Esimerkin hummusleipiä saa syödä kaksi kappaletta ja kalorimäärä ei yllä sittenkään vielä metukkaleivän määrään.
Niin, JOUDUT syömään sitä hummusleipää enemmän saadaksesi kylläisyyden verrattuna voileipään.
Järjetöntä, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saa sitä itsensä muullakin kuin sokerilla lihotettua. Rasvat esim. ovat paljon energiatiheämpiä kuin sokeri.
Rasva on energiatiheämpi, mutta ei aiheuta ylensyöntiä niinkuin sokeri. Rasva vaikuttaa päinvastoin syömisen vähentämistä. Kaloreilla ei siinä systeemissä ole merkitystä.
Rasvaa voi helposti syödä liikaa. Jos haluaa laihtua, kannattaa vähentää ruokavaliostaan 25-50 grammaa kovaa rasvaa. Vatsa ei tajua sitä, täytetäänkö sitä kaloririkkaalla vaiko vähäkalorisella ruoalla. Vatsa reagoi sen täyttymiseen.
Rasvaa EI PYSTY syömään yli tarpeen. Kylläisyys riippuu ruuan sisällöstä, ei voluumista..
Ei pidä tyhmentää elimistön toimintaa, vaikka itse ei tajua.
Sinä täytät vatsasi kuin auton tankin? Et yhtään kuuntele tuntemuksiasi tai tunne sitä, kuinka vatsa täyttyy? Aivot rekisteröivät vatsan venymisen 10 minuuttia jälkijunassa kylläisyydentunteena. Sen kesto riippuu ruoansulatuksesta. Kuitupitoinen ruoka sulaa hitaammin ja pitää siten kauemmin kylläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaankaan laihtunut, koska et ymmärtänyt, että karppaus ei tarkoita ylensyöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa saa helposti rasvaisesta levitteestä, juustosta ja leikkeleestä. Kerran TV-ohjelmassa henkilö teki itselleen hiukopalaksi voileipiä. Levitti ensin leipäpalalle voita. Sen päälle juustosiivu, kolme metwursti-siivua ja 6 cm voileipäpikkelsiä tuubista. Onhan tuoss
Hummusleivästä saa kuitua 5,2 grammaa. Metukkaleivästä saa kuitua 3,1 grammaa. Kuitupitoinen pitää kylläisempänä. Metukkaleivän kaloreilla saisi kaksi hummusleipää ja silloin niistä saisi kuitua 10,4 grammaa.
Rasva pääsee puolestaan oikotietä nahan alle. Sokeri rasvoittaa ensimmäisenä maksan.