Minkä ikäisenä alkaa kropan vaivat?
Olen toki vasta kolmekymppinen ja tehnyt 15 vuotta nyt hoitotyötä. Askeleita tulee 10 000 töissä ja paljon asukkaiden fyysistä avustamista.
Liki jokainen työkaverini, joka on 50-60-vuotias, on kaikenlaista vaivaa. Ketä vaivaa ranteet, kenellä on nivelrikko sormissa, kellä on selkävaivat, polvivaivat, lonkkavaivat ja olkapäävaivat.
Itsellä ei oo VIELÄ tullut mitään kremppoja. Ainoastaan mitä ei 20-vuotiaana ollut, on selän jäykkyys aamulla, joka menee minuutissa jo ohi, muuten ei oo kolotuksia.
Tietenkin työstä riippuen, vaivansa kullakin. Minkä ikäisenä sulla alkoi "vaivat" ja kolotukset, ja mitä teet työksesi?
Kommentit (30)
Ne vaivat tulee silloin kun niitä alkaa miettiä.
Ja kuvittelee, että kolmikymppinen on "vanha"
Tein yli 40 vuotta vanhustyötä eikä mulla ollut kremppoja, olen ollut eläkkeellä nyt 4 vuotta ja vuosi sitten tuli iskias. Ei voi tietää milloin vaivat alkavat vai alkavatko ollenkaan, olemme yksilöitä.
Olen 45-vuotias eikä vielä mitään vaivoja. Kuntosalilla käyn huoltamassa kehoa ja lihaskuntoa. Fyysistä työtä olen aina tehnyt. Nykyisin kuljetusalalla.
Mulla jotain 28 iässä alkoi polvet ja nilkat paukkua liikuntaharrastuksissa, sitten muuta jalkavaivaa päälle. Selkäkin taisi nitkahtaa ekan kerran kolmikymppisenä.
Ei noita oireita koko ajan ole, mutta liikuntaa olen joutunut karsimaan ja siitä taas seurannut liikakiloja.
Mulla alko 50 veenä.
Mutta korkeaan verenpaineeseen lääkitys ja burnoutti tuli jo 44 vuotiaana.
Kuinka paljon fyysinen työ vaikuttaa kropan kolotuksiin verrattaen, jos vaikka istumatyötä tekisi koko elämän? Vai onko se enemmänkin vain kiinni geeneistä ja hyvästä tuurista
Vierailija kirjoitti:
Tein yli 40 vuotta vanhustyötä eikä mulla ollut kremppoja, olen ollut eläkkeellä nyt 4 vuotta ja vuosi sitten tuli iskias. Ei voi tietää milloin vaivat alkavat vai alkavatko ollenkaan, olemme yksilöitä.
Niinpä. Joku saa sydänkohtauksen, toinen muistisairauden, kolmannella hajoaa nivelet ja neljäs saa syövän. Kaikilla on oma ristinsä kannettavana.
Itselläni paukkui jo ennen 30 ikävuotta selästä välilevyt ja nelikymppisenä on pahat kulumat kaularangassakin. Muuten olen täysin terve eikä ole mitään ongelmia esim. Verenpaineen tai kolesteroliarvojen kanssa.
Äärimmäisen yksilökohtaista. Itse olen 54vee vielä suht terve, ei lääkityksiä. Toki on kaikenlaista ohimenevää ollut matkan varrella.
40-70-vuotiaana. Hyvin yksilöllistä.
Minulla alkoi jo 21v täytettyä yhdessä yössä. Kroppa vaan petti vaikken elänyt paheellisesti. Nyt joutuu koko ajan pitämään itsestään huolta, koska lyhytkin "repsahtaminen" (huonosti syöminen tai liikkumattomuus jne) tuntuu heti esim. hengenahdistuksena tai päänsärkynä.
Vaivoja tulee vaikket tekisi mitään työtä. Liikkumattomuus myös sairastuttaa.
Mutta ainakin itse olen saanut vammoja ihan omien harrastusten parissa.
5kymppisenä alkoi ihme krempat. Vaihdevuodet alkoi 53v.
60 v, kävelet ylös ja alas 13 kerrostalon raput ja kaks seuraavaa päivää pohkeet pois pelistä. Rasittava, kun kroppa rajottaa tekemisiä.
45v tulee naisille vaihdevuosijuttuja. Saa ottaa elektrolyyttejä ja ravinteita. Unia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon fyysinen työ vaikuttaa kropan kolotuksiin verrattaen, jos vaikka istumatyötä tekisi koko elämän? Vai onko se enemmänkin vain kiinni geeneistä ja hyvästä tuurista
Voisin helposti kuvitella, että fyysinen työ pitää ihmisen terveempänä. Ellei ole tosi raskaita kuormia kannettavana jatkuvasti. Istumatyössä ollaan ihmiselle luonnottomassa asennossa paikoillaan tuolilla. Ja semmoisessa voi tulla yksipuolista rasitusta esim. ranteille.
Joskus viidenkympin jälkeen alkoi vähän kaikenlaiset vaivat.
Olen myös lähihoitaja, 43 vuotias. Välillä on pahoja jumeja ja pikkukremppaa. Kun nousee tuolista niin saa vääntää itsensä suoraksi kun menee jumiin. Vanhuspuolella työskentelen ja se 10k askelta tulee päivässä ja nostelut, kääntelyt yms. Kuntosalilla käyn muutaman kerran viikossa ja se kyllä auttaa tosi paljon. Kun oli taukoa salilta niin olin aivan jumissa jne. Ja jos nyt mietin niin 10v sitten ei ollut näitä pikkuvaivoja ja jumeja eikä oikeastaan tietoakaan sellaisista.
Mulla ikää 50, eikä ole vielä mitään sairauksia tai vaivoja. En ole edes elänyt lainkaan terveellisesti, ja olen sairaalloisen lihava alkoholin suurkuluttaja. Ilmeisesti geenit hyvät, kun 80 v vanhemmatkin vielä paina pirteinä pitkin maailmaa reissaten, eikä kummallakaan ole vieläkään esim. mitään pysyvää lääkitystä. Vanhemmat on kyllä eläneet huomattavasti terveellisemmin kuin minä, eikä ole koskaan olleet ylipainoisiakaan.
Olen 56 v ja opettaja. Ei ole mitään vaivaa. Verenpaine- ja kilpparilääkkeet on, mutta ei niistä ole vaivaa. Tunnen olevani täysim terve. Kopkop.
Tuli syöpä alle 40v