Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" tissiroikkuja" OMAAN SÄNKYYN!?

08.03.2007 |

Meillä 4kk vauva joka asuu yöt tissillä ja hänet haluttaisiin opettaa nukahtamaan itse omaan sänkyynsä! Olen kuullut että tällaistakin tapahtuu :) Olen väsynyt tyrkkimään rintaa suuhun miljoona kertaa yössä ja kohta todennäköisesti lopetamme imettämisen allergioiden vuoksi muutenkin. Tytöllä siis kasvu häiriintynyt, enkä itse halua olla siihen vuoden ikään asti pelkällä hirssillä...

Noh, siinä nyt tuli jo asian sivustakin. Eli kuinka te olette vastaavassa tilanteessa toimineet? Minä aloitin nyt sellaisen " unikoulun" , että pidin tyttöä omassa sängyssä, annoin tuttia, silittelin, pidin käsistä yms. Nukuttaminen kesti vajaan tunnin, josta viimeinen vartti oli huutoa ja sitten tuli uni! Neiti on ehdollistanut tissin nukkumiseen ja yleensä huuto alkaa jo omaan sänkyyn laskettaessa. Tarkoitukseni ei ole poistaa yösyöttöjä kokonaan, mutta mielestäni tytön pitäisi nukkua edes 3-4h pätkiä yösyöttöjen välillä? Niin ja mieluusti jo omassa sängyssään... Olenkohan yhään oikeilla linjoilla?

Niin ja tyttö saa sekä tissiä, että apteekin korviketta niin paljon kuin vaan syö. Olemme myös ottaneet makuannoksia bataatti/maissi.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä suosittelisin ensin vieroitusta tissistä jos/ kun allergioita on niin paljon ettet pysty imettämään. Eli ensin vauvan masu kuntoon niin että voit olla varma että yöheräilyt eivät johdu allergioista.

Meillä on 7kk vanha maito-ja kananmuna-allergikko, ja meillä viime yönä oli tissillä varmaa 10 x yön aikana ja toissa yönä nukkui koko yön putkeen, eli meillä ei ole mitään ' rytmiä' noissa yöheräilyissä. Mutta meillä se ei ole ongelma, vauva nukkuu kainalossa ja saa tissiä halutessaan. Mulle vaan on ollut tosi tärkeää se, että saan olla edes makuuasennossa, koen itseni tosi onnekkaaksi kun ei ole tarvinnut öisin kannella ollenkaan itkuista/kipeää vauvaa. Eli en todellakaan tiedä kuinka väsyttävää /stressaavaa ja kurjaa se voi olla.

Suositushan on se, ettei alle 6kk:n ikäisiä vauvoja unikouluteta, mutta itse saattaisin jossain tilanteessa kokeilla sellaista keinoa, jossa vauva ei ole yksin eikä huuda. Ja kannattaa toki muistaa sekin että vauva kehittyy huimasti tuossa vaiheessa (erityisesti ne aivot) ja tottakai se näkyy vauvan unessa myös.

Tsemppiä arkeen ja virtuaalihali toisen allergisen äidiltä!

Vierailija
2/4 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos opettaa omaan sänkyyn - tissiähän saa tarvittaessa mutta nukutaan muualla? Meillä tyttö nukkuu omassa sängyssä, on muutamaa poikkeusyötä lukuunottamatta aina nukkunut. Viereen oon ottanut just niinä öinä, kun tissiä tarvitsee useemmin ku 3 kertaa ja yleensä joka yö viimeinen unipätkä nukutaan vierekkäin meidän sängyssä.

Mutta neuvoja mulla ei varsinaisesti ole, koska en ole joutunut " opettamaan" vaan on alusta asti näin tehty. Meillä ei joka kerta suinkaan nukahda itse, vaan saattaa olla unessa tai melkein unessa, kun laitan sänkyyn. Muutama juttu tulee mieleen, joilla nukahtaminen on varminta: mahan pitää olla täynnä, eli syötä hyvin! tytön pitää olla väsynyt, eli nukkumaan ruvetaan laittamaan vasta, kun ilmoittaa väsymyksestään tavalla tai toisella. tutin kanssa suostuu jäämään kohtuullisen hereilläkin, esim. äsken nukahti päikkäreille n. vartin ähellyksen jälkeen - tuttia joudun yleensä max. kaks kertaa nostamaan uudelleen suuhun ja ilman tuttia ei meillä nukahdeta. soittorasiaa soitatetaan 2-3 kertaa, ennen ku nukahtaa. Jos alkaa itkeä, mennään lohduttamaan, joskus annan lisää ruokaa, yleensä vaan tuttia suuhun. Huoneessa on pimeää, koska valossa tyttö ei oikein nukahda (herää usein siihenkin, kun laitamme nukkumaan mennessä lukulampun päälle).

Mutta jokainen vauva on sitten tietysti erilainen ja teillä voi vaatia jotain ihan muuta ku näitä keinoja... :) En todellakaan tiedä, mitä tehdä, jos vauva alkaakin heräilemään yöllä ja vaatimaan mua tutiksi. Yöllä ei kyllä yleensä edes huoli tuttia, vaan jos herää, yleensä on nälkä ja syö ahneesti ja nukahtaa uudelleen. Tiedän, olen erittäin onnekas! Mutta voi olla, että jos heräilyjä ja tissin vaatimisia olis enemmän, ottaisin suosiolla tytön viereen. Ehkä kannattaa edetä pienin askelin, eli laittaa alkuun vaikka ekaksi unipätkäksi omaan sänkyyn ja sitten päättäväisesti siirtää aina syötön jälkeen. Tuntuu, et pulloruokintaan siirryttäessä vois olla luontevaa myös siirtyä omaan sänkyyn, koska joudut kuitenkin nousemaan syötöllä ylös.

Jaahas, pää on vähän töttöröö, eikä tästäkään tainnut tulla kovin selkeää vastausta... toivottavasti edes jotain hyötyä olisi!

-Osse ja typykkä 4kk

the-masu:

Meillä 4kk vauva joka asuu yöt tissillä ja hänet haluttaisiin opettaa nukahtamaan itse omaan sänkyynsä! Olen kuullut että tällaistakin tapahtuu :) Olen väsynyt tyrkkimään rintaa suuhun miljoona kertaa yössä ja kohta todennäköisesti lopetamme imettämisen allergioiden vuoksi muutenkin. Tytöllä siis kasvu häiriintynyt, enkä itse halua olla siihen vuoden ikään asti pelkällä hirssillä...

Noh, siinä nyt tuli jo asian sivustakin. Eli kuinka te olette vastaavassa tilanteessa toimineet? Minä aloitin nyt sellaisen " unikoulun" , että pidin tyttöä omassa sängyssä, annoin tuttia, silittelin, pidin käsistä yms. Nukuttaminen kesti vajaan tunnin, josta viimeinen vartti oli huutoa ja sitten tuli uni! Neiti on ehdollistanut tissin nukkumiseen ja yleensä huuto alkaa jo omaan sänkyyn laskettaessa. Tarkoitukseni ei ole poistaa yösyöttöjä kokonaan, mutta mielestäni tytön pitäisi nukkua edes 3-4h pätkiä yösyöttöjen välillä? Niin ja mieluusti jo omassa sängyssään... Olenkohan yhään oikeilla linjoilla?

Niin ja tyttö saa sekä tissiä, että apteekin korviketta niin paljon kuin vaan syö. Olemme myös ottaneet makuannoksia bataatti/maissi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 1½ kk nukahdettu itse sänkyyn, tosin meidän sänkyyn mutta en ole itse vieressä nukuttamassa vaan vauva nukahtaa itsekseen, ikää nyt 3½kk. Mielestäni kaikista tärkeintä on säännöllisenä toistuvat iltarutiinit, meillä niihin kuuluu ensin pieni hieronta, sitten iltapesu, yöpaita, mennään makkariin ja sammutan valot, syöttö sängyn laidalla ja siitä röyhtäytyksen jälkeen nukkumaan. Tuttia joutuu laittamaan yleensä kerran, joskus viisikin kertaa. Ja tietenkin siten, että vauva on väsynyt mutta mielellään ei kamalan yliväsynyt ettei mene ihan huudoksi. Meillä nuo iltatouhut tapahtuu aikalailla samoihin aikoihin joka ilta 20.30-21. Esikoisen kohdalla tein samoin, mutta aloitin tuon vasta 3½ kk iässä, siihen asti hän roikkui tississä kunnes nukahti (kesti joskus jopa 5 h nukutus...argh).

Jos vauvasi protestoi, koita rauhoitella silittelemällä, ja jos huuto muutttuu muuksikin kuin vain protestihuhuiluksi ota syliin ja rauhoittele, ja toista.... Jos ei rauhoitu sylissä, niin rauhoita tissillä, mutta laita taas sänkyyn kun on vielä valveilla hieman. 4 kk ikäinen vauva hyötyisi jo unikaveristakin, ota joku nalle (jolla silmät yms. pysyvät kiinni) mukaan viimeiselle syötölle ja vaikka iltarutiinien yhteyteen, pistä nalle sitten vauvan kanssa sänkyyn. Meillä esikoinen tykkäsi halailla nallea, rauhoitti häntä, lisäksi sen tuominen illalla näkyville kertoi hänelle että kohta on nukkumaan menoaika. Älä annan tuota nallea sitten muutoin kuin illalla.

Yöheräilyjen määrään valitettavasti ei ole meillä vaikuttanut miten nukahtaa... :(

Vierailija
4/4 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan yritetty kaikenlaisia unikouluja huonolla menestyksellä. POika on nyt 10kk (terve) ja on aivan tissin perään. Heräilee yöllä 4-10 kertaa ja tarvii lähes aina tissin nukahtaakseen uudestaan. Nukkuu tietenkin vieressä, että jaksan itse yöt.

Ajattelin vierottaa kevään/ kesän aikana tissistä ja sitten muuttaa nukkumistapaa. Rintavauvoilla on vähän tämmöistä joskus...