Jos lapselle antaa luunapin, onko se perheväkivaltaa?
Kommentit (13)
On. Ei yleensä puhuta perheväkivallasta, jos on yksittäisiä tapauksia. Jatkuva piina, josta koko perhe kärsii, on perheväkivaltaa.
Luunapit, tukistukset ja selkäsaunat olivat jokapäiväistä lastenkasvatusta vielä 60-luvulla kun minä olin pieni tyttö. Eiväthän ne vanhempien näkökulmasta täyttäneet väkivallan tai pahoinpitelyn kriteerejä, mutta tuskin äitini olisi itse tykännyt jos häntä olisi kohdeltu AIKUISENA samalla tavalla. Joku paljon isompi auktoriteetti olisi repinyt häntä hiuksista ja hakannut paljaalle pyllylle. Plus sitten vielä pakottanut pyytämään anteeksi.
Jätä lasten pakarat rauhaan, kiitos.
Somalit myös hakkaa lapsiaan kuin muslimit kuin kivittää. Ei tarvi nyt alkaa taas syyllistää suomea . Kyllä tätä on kaikissa maissa jokaisessa uskonnossa että lapsia hakataan. Tai puolisoa. Kyllä lapsia on jätetty ilman ruokaa arabeissa ja viety kadulle , ihan yleistä myös Turkissa. Jotkut Afrikan huumemiehet näkee lapsessa kiusaajan tai elukan niitä uhrielukoita. Tai synnytetään salaa ja piilotetaan kuolleet. Riippuu uskonnosta kasvatuksesta. Kun mies vie rahat ostelee huumeita ja autoja niin pennut on hiljaa. Vaimot myös. Meillä on yritetty pelastaa lapsia mutta ei sinne huumeluolaan pääse. Lapset jää ilman juomaa ruokaa hygieniaa. Vanhemmat on huumeiden takia vankilassa tai varastamassa ostarilla. Lapsia juoksutetaan asioilla ja kotitöissä kyllä. Jää ne koulutehtävät tekemättä. Meillä täällä pohjoisessa on paljon eri heimoista joilla on oma kotimaansa muualla. He käyttäytyy omiensa joukossa sen kulttuurin mukaan. Silmä silmästä hammas hampaasta.
Vierailija kirjoitti:
Luunapit, tukistukset ja selkäsaunat olivat jokapäiväistä lastenkasvatusta vielä 60-luvulla kun minä olin pieni tyttö. Eiväthän ne vanhempien näkökulmasta täyttäneet väkivallan tai pahoinpitelyn kriteerejä, mutta tuskin äitini olisi itse tykännyt jos häntä olisi kohdeltu AIKUISENA samalla tavalla. Joku paljon isompi auktoriteetti olisi repinyt häntä hiuksista ja hakannut paljaalle pyllylle. Plus sitten vielä pakottanut pyytämään anteeksi.
Aikuinen sai sakkoja tai joutui vankilaan. Lapselle se ei ollut mahdollista, joten lapsia varten oli lasten rangaistukset. Rangaistuksesta ei ole tarkoitus tykätä. Selkäsauna on sen puoleen paljon pienempi rangaistus kuin mitä vaikkapa vankilatuomio.
Luunapit näyttää kivalta neuleissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Oli suht normaalia vielä silloinkin kun minä olin kakara. Olen 80-luvulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Oli suht normaalia vielä silloinkin kun minä olin kakara. Olen 80-luvulla syntynyt.
Paskapuhetta! Omat lapseni ovat 80-luvulla syntyneet. Suomi oli silloin jo tunnettu siitä, että ruumiillinen kuritus oli laitonta!
Lapseni ovat syntyneet -90 luvulla, eivätkä kauhean kieroon ole kasvaneet, vaikka välillä saivatkin luunapin tai
tukkapöllyä. Pienellä kivulla saa lapsen jakamattoman huomion jolloin voi kieltää tai muuten ohjata tekemistä toisaalle.
Pahoinpitelyt ihan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ovat syntyneet -90 luvulla, eivätkä kauhean kieroon ole kasvaneet, vaikka välillä saivatkin luunapin tai
tukkapöllyä. Pienellä kivulla saa lapsen jakamattoman huomion jolloin voi kieltää tai muuten ohjata tekemistä toisaalle.
Pahoinpitelyt ihan erikseen.
Missä mielestäsi kulkee pahoinpitelyn raja? Pitääkö tulla mustelma, tulla verta vai murtua luita?
Onko määritelmä sama aikuisen ja lapsen osalta? Saako mielestäsi toiselle aikuiselle antaa luunapin jos tarvitsee jakamattoman huomion?
Jos lapsi ei ymmärrä puhetta, tuskin ymmärtää ajatusta luunapin tai muunkaan fyysisen kivun tuottamisen takana.
On, kumpaakaan ei saa tehdä. Tiedät kyllä itsekin.