Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omasta mielestään sosiaalisesti taitavan ensimmäinen asia, jota sanoi minulle:

Vierailija
25.02.2025 |

"Sä oot kauheen hiljainen".

Juu tämäpä oli todella hyvä tapa luoda keskusteluyhteys. 🚫 Ehkä kannattaisi vaikka nimeä kysyä ja esitellä itsensä ensin.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikoina seuraani hakeutui eräs hyvin hiljainen ihminen. Ensin ajattelin, että on vain ujo aluksi. Tilanne meni todella kiusalliseksi, kun hän tuli jatkuvasti samaan ruokapöytään eikä puhunut mitään. Uudet kaverit siinä ihmettelivät, kuka hän on ja miksi hän roikkuu perässä sanomatta mitään. Tällaisissa tilanteissa tuppisuusta yksinkertaisesti vain halutaan eroon. Sori, mutta näin se menee.

Ette sitten kysyneet häneltä mitään? Verkostoitumistapahtumissakaan ei saa koskaan jättää ketään yksin. Se ettei huomioi uutta keskustelussa tai esim. Esittele itseään on sen porukan huonotapaisuutta, ei uuden

Kysyttiin, mutta vastaukset olivat tasoa emmätiedä. Siimaa ja mahdollisuuksia annettiin useasti, enemmänkin kuin olisi järkevää. Ei ole meidän velvollisuus haastatella ihmistä loputtomiin. 

Vierailija
22/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesti taitava ihminen ei tarkoita sitä, että haluaa olla mukava kaikille vaan osaa kommentoida juuri oikeat ilkeät sanat. Taisi onnistua?

Mitä? No todellakin sosiaalisesti taitava on lähtökohtaisesti mukava ja kaikki huomioon ottava. Se, että on taitava lukemaan ihminen heikkouksia ja kaiken lisäksi tyhmä, että sanoo ne ääneen, ei kyllä ole sosiaalista taitavuutta. 

Ei kukaan jaksa ottaa kaikkia huomioon ja olla mukava kaikille. Sosiaalisesti taitavat ovat hyviä myyjiä, juristeja ja poliitikkoja ja ohjata ihmisiä tiettyyn suuntaan. Halutessaan he osaavat miellyttää just ketä haluaa, mutta miksi pitäisi miellyttää kaikkia ihmisiä? Joskus ärsyttävästä ihmisestä eroon pääseminen vaatii muutaman valitun sanan.

Eli tuo ap:n mainitsema henkilö halusi heti tavatessaan ap:n loukata häntä, jotta pääsisi hänestä eroon? Ok... 

+ huomioon ottaminen ja neutraali mukava käytös työkavereita ja muita kohtaan ei todellakaan vaadi jotain jatkuvaa asiakaspalvelumielistelyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikoina seuraani hakeutui eräs hyvin hiljainen ihminen. Ensin ajattelin, että on vain ujo aluksi. Tilanne meni todella kiusalliseksi, kun hän tuli jatkuvasti samaan ruokapöytään eikä puhunut mitään. Uudet kaverit siinä ihmettelivät, kuka hän on ja miksi hän roikkuu perässä sanomatta mitään. Tällaisissa tilanteissa tuppisuusta yksinkertaisesti vain halutaan eroon. Sori, mutta näin se menee.

Saman tilanteen kokeneena, siitä hiljaisesta henkilöstä tuli maailmankuulu ja todella merkittävä vaikuttaja. Tuskin muistaa minua enää.

Vierailija
24/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesti taitava ihminen ei tarkoita sitä, että haluaa olla mukava kaikille vaan osaa kommentoida juuri oikeat ilkeät sanat. Taisi onnistua?

Mitä? No todellakin sosiaalisesti taitava on lähtökohtaisesti mukava ja kaikki huomioon ottava. Se, että on taitava lukemaan ihminen heikkouksia ja kaiken lisäksi tyhmä, että sanoo ne ääneen, ei kyllä ole sosiaalista taitavuutta. 

Ei kukaan jaksa ottaa kaikkia huomioon ja olla mukava kaikille. Sosiaalisesti taitavat ovat hyviä myyjiä, juristeja ja poliitikkoja ja ohjata ihmisiä tiettyyn suuntaan. Halutessaan he osaavat miellyttää just ketä haluaa, mutta miksi pitäisi miellyttää kaikkia ihmisiä? Joskus ärsyttävästä ihmisestä eroon pääseminen vaatii muutaman valitun sanan.

Eli et

En kuvittele, koska en nimenomaan jaksa ymmärtää ruikuttavia ja kaikesta loukkaantuvia ihmisiä. En ole puhelias, mutta puheliaat eivät minua ärsytä mitenkään eikä sekään, jos joku pitää itseään sosiaalisesti taitavana. Miksi ärsyttäisi? Minusta on vain huvittavaa miten tunteisiin ihmisillä menee mitä typerämmätkin asiat. Eikö ihmisillä ole elämässä oikeita murheita?

Vierailija
25/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis vetoat aivan ääliömäisiin esimerkkeihin? Ri se ole sosiaalista lahjakkuutta jos joutuu turvautumaan toisen henkilökohtaisiin asioihin/ vikoihin. Se on sosiaalista kyvyttömyyttä. Rajat voi asettaa kauniimmin. Se, että ihmisiä ärsyttää toisen ihmisten ruma käytös, ei ole minun mielestä mikään ihme. Kyllä sitä välillä itsekin miettii, että mikä saa toiset ihmiset nostamaan itsensä niin jalustalle, että alentuu tuollaiseen. Tuo ap:n esimerkki oli vain ja ainoastaan huonoa käytöstä ja täyttä kyvyttömyyttä. 

Vierailija
26/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto minua ärsyttää myös tuo "oletpas sinä hiljainen" -kommentointi! Mitä muuta sillä tarkoitetaan, kun että "olet vääränlainen ja siksi ärsyttävä"? Anteeksipyyntöäkö he odottavat? Miten minun pitäisi suhtautua kyseiseen ihmiseen tuon jälkeen, kun hän selvästi haluaa jotenkin nöyryyttää minua? 

Ja en edes ole hiljainen, en vain puhu ihan koko ajan ja esim. töissä yleensä keskityn työhöni. Olen kaukana jostain sosiaalisesti taidottomasta tuppisuusta, joka ei edes tervehdi tai reagoi keskustelunavauksiin. Mutta joillekin ei mikään riitä, vaan kaikkien pitäisi olla ekstroverttejä kuten he.

Vierailija
27/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis vetoat aivan ääliömäisiin esimerkkeihin? Ri se ole sosiaalista lahjakkuutta jos joutuu turvautumaan toisen henkilökohtaisiin asioihin/ vikoihin. Se on sosiaalista kyvyttömyyttä. Rajat voi asettaa kauniimmin. Se, että ihmisiä ärsyttää toisen ihmisten ruma käytös, ei ole minun mielestä mikään ihme. Kyllä sitä välillä itsekin miettii, että mikä saa toiset ihmiset nostamaan itsensä niin jalustalle, että alentuu tuollaiseen. Tuo ap:n esimerkki oli vain ja ainoastaan huonoa käytöstä ja täyttä kyvyttömyyttä. 

Ei ollut kivasti sanottu, mutta on se minusta silti suoraselkäisempää sanoa suoraan jotain tuollaista kuin olla ihan hiljaa, ja yleistää internetin syövereissä puheliaat ihmiset ties minkälaisiksi ja samalla nostaa itsensä jalustalle. Pata kattilaa soimaa.

28/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko tapailtu joskus?

Vierailija
29/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto minua ärsyttää myös tuo "oletpas sinä hiljainen" -kommentointi! Mitä muuta sillä tarkoitetaan, kun että "olet vääränlainen ja siksi ärsyttävä"? Anteeksipyyntöäkö he odottavat? Miten minun pitäisi suhtautua kyseiseen ihmiseen tuon jälkeen, kun hän selvästi haluaa jotenkin nöyryyttää minua? 

Ja en edes ole hiljainen, en vain puhu ihan koko ajan ja esim. töissä yleensä keskityn työhöni. Olen kaukana jostain sosiaalisesti taidottomasta tuppisuusta, joka ei edes tervehdi tai reagoi keskustelunavauksiin. Mutta joillekin ei mikään riitä, vaan kaikkien pitäisi olla ekstroverttejä kuten he.

Ei sinun tarvitse olla ekstrovertti mutta itsetuntoa voisit hieman petrata. Voit suhtautua tähän toiseen ihmiseen ihan miten haluat, tuskin se häntä kiinnostaa. Ei sinuakaan pitäisi liikaa hetkauttaa, mitä toinen möläytti, jos itsetuntosi on kunnossa.

Vierailija
30/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samantapaisen kommentin kuullessani tavannut tokaista takaisin, että "ainakaan en päästele suustani typeryyksiä". 

Vierailija
31/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksaa. Heikot ei jaksa. :)

Vierailija
32/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana hyvin ujo, mutta nyt yli kolmekymppisenä huomattavasti rohkeampi. Edelleenkin olen kuitenkin melko introvertti, se on perusluonteessani. Joskus joku on minullekin sanonut jotain samantyylistä kuin aloituksessa. Kommentoijat tuppaavat useimmiten olemaan itseäni huomattavasti vanhempia, erittäin suorasukaisia ja rempseinä pidettyjä ihmisiä, jotka usein verhoavat ilkeät tölväisyt huumoriksi. Ja jos kommentista loukkaantuu, vastaus on tyyliin "öhö öhö, kyllä pitää huumoria sietää/olla paksumpi nahka/testailin vain sua" jne.

Kommentit aiheuttivat nuorempana häpeää, mutta nykyään lähinnä kiukkua. Mikä kukaan, varsinkaan ventovieras ihminen, on sanomaan millainen minun tulisi olla? Miksi joku erilaisen persoonan omaava olisi oikeutettu sanomaan, että hänen tapansa olla on parempi kuin muiden? 

Nykyään sanon kyllä takaisin, ja useimmiten siten, että minusta toisen ihmisen persoonan arvostelu ei ole asiallista ja lähden menemään tilanteesta.

Vierailija
33/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että tällainen kommentti on heitetty silloin, kun hiljaisen ihmisen on odotettu osallistuvan johonkin, joka vaatii äänessä olemista ja oma-aloitteisuutta kuten ryhmätyön teko. Toinen tilanne joka tulee mieleen, on ajatus siitä ettei toisella ole kaikki kunnossa ja se näkyy ulospäin. Tuo, että näät asian niin päin, että sinussa oletetaan olevan anteeksi pyydettävää vikaa, ei ole terve. 

Vierailija
34/34 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että tällainen kommentti on heitetty silloin, kun hiljaisen ihmisen on odotettu osallistuvan johonkin, joka vaatii äänessä olemista ja oma-aloitteisuutta kuten ryhmätyön teko. Toinen tilanne joka tulee mieleen, on ajatus siitä ettei toisella ole ka

No ei ole ollut tuollaisista tilanteista kysymys, on vaan yhtäkkiä kommentoitu noin ilman syytä. Eikä minulla myöskään ole huono itsetunto, sillä en ala ajatella olevani huonompi vaan sen takia, että joku laukoo tahdittomia kommentteja. Mietin vaan, että ovatko nuo ihmiset oikeasti niin pöljiä etteivät ymmärrä olevansa noloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan