Mitä kaikkia laihdutusmenetelmiä sä olet ehtinyt kokeilla elämäsi aikana 🙈
Itsellä 2x painonvartijat, Nutrilett, Herbalife, ananasdieetti (joka toinen päivä tms. pelkkää ananasta), paastoaminen, laihdutuskahvi, CLA-tabletit (tms.), jotkut sitrustabletit tms. Turha kai sanoa, että painonvartijoilla paino putosi eniten, mutta tuli myös korkojen kanssa takaisin. Muilla paino ei tippunut.
Sitten tein elämäntaparemontin ihan ilman mitään ohjelmaa ja jojoilu loppui, joten kokeilematta jäi ainakin ketogeeninen, Atkins, pätkäpaasto, Cambridge ja mitä näitä muita on.
Mites sulla?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painonvartijat * 2, Atkins, Paleo, Ketogeeninen, Jutta Simple, Zone, Nutrilett, Cambridge (tällä isoin laihtuminen, 40 kg, mutta pikalihominen takaisin), Orlistat lääke (rasvaripulit housuun jee jee), Saxenda lääke (ei tehoa, lopetettiin 3 kk päästä).
Nykyään laihduttelen rauhallista tahtia virallisterveellisellä, johon ohjelman laatinut lääkäriaseman ravitsemusterapeutti, ja lisäksi olen personal traineriin ohjauksessa kuntosalilla. Hidasta, mutta enpä usko että toisaalta tulee jojoefektiäkään sitten, kuten noista aiemmista "tehokkaammista" konsteista.
Rasvaripuli kuulostaa todella ällöltä (mutta ehkä sit on tehokas kun alkaa iljettää kaikki, LOL!)
Kauan jouduit vetämään tuolla Cambridgellä?
Millainen oli Jutta Simple? Ja tää muistutti mua että jotkut tutut oli "Jutta Go Go" dieetillä.
Joo siis mä olen satavarma, että tuon orlistaatin ainoa teho on, että henkilö alkaa pelätä rasvan syömistä, koska se voi tarkoittaa että tulee rasvapskat housuun, ja näin saa siis vähemmän kaloreita :D
Cambridgella olin yhteensä 7 kk, josta 4 kk täysin niillä patukoilla ja pusseilla, 3 päivässä. Se oli yllättävän helppoa, ekan viikon jälkeen. Ei ollut nälkää eikä juuri mielitekojakaan. Mitään raskasta liikuntaa ei jaksanut, mutta muuten erittäin ok olo.
Jutta Simplessä vedettiin loputtomiin rahkaa ja raejuustoa. Siinä idea oli, että vähän kaloreita, paljon proteiinia. Ei oikein ollut mun juttu kun en edes pidä hapanmaitotuotteista.
"Mikä on Pariisilainen dieetti? Mistä tuli mieleen, että kerran näin italialaisessa lehdessä "jäätelödieetin", jonka ideana oli syödä joka päivä annos jäätelöä + sit muilla aterioilla lähinnä proteiinia ja kasviksia."
Se oli ranskalaisen ravitsemusterapeutin ja lääkärin Jean-Michel Cohenin kirjaan "Pariisilaiinen dieetti" perustuva dieetti. Tämä oli ehkä järkevimpiä ja myös nautinnollisimpia kokeilemistani. Mutta mulla oli tuota kokeillessa aika ruuhkavuodet päällä, ja tuntui mahdottomalta jaksaa tehdä itselleni niitä ranskalaisruokia ohjeiden mukaan, kun reseptit oli paljon työläämpiä kuin se mitä yleensä syön.
Tuossa dieetissä idea on, että ensin pidetään lyhyt 10 päivän "Kahvilavaihe", jona saadaan nesteet pois ja painonlasku hyvään alkuun. Sitten tuli bistrovaihe, jossa syödään jo vähän enemmän, mutta vielä sen verran vähän että paino laskee hyvin. Sitten lopulta tulee gourmet-vaihe, jossa opetellaan syömään kevyttä, terveellistä ruokaa tavalla, jolla voi elää loppuelämän. Koska kyse on ranskalaisesta dieetistä, mm. viinin nauttiminen on sallittua tässä vaiheessa, samoin täysrasvaiset juustot, vaalea patonki jne.
Itse asiassa kaikista kokeilemistani dieeteistä tämä oli varmaan se mulle paras, jos olisi olltu enemmän voimavaroja käyttää ruoanlaiton opetteluun. Voi olla että kaivan pariisitardieettikirjan vielä koipalloista ja kokeilen.
Nuorempana lasten jälkeen Painonvartijat x 2. Tehosi hyvin, mutta elämäntilanteet veivät sittemmin jaksamisen eikä pystynyt kurinalaiseen, säntilliseen syömiseen. Kaikenlaista on tullut sen jälkeenkin kokeiltua. Syksyllä aloitin Ozempicin ja se tuntuu hyvältä. Annoskoot pysyvät hallinnassa, makeaa ja alkoholia ei tee juurikaan mieli, ja painoa on 23 kiloa vähemmän. Liikuntakin alkaa pikkuhiljaa maistua. Ja joo, tiedän, että tämän kanssa ollaan naimisissa suunnilleen hautaan saakka, mutta siihen olen valmis.
Näitä lukiessa toivoo vaan, että hyvät geenit auttaa vielä vaihdevuosienkin jälkeen eikä tarvitse lähteä laihdutuskuurien kanssa säätämään 😅
Vierailija kirjoitti:
Mä oon dieetannut ihan vaan kaloreita laskemalla, pätkäpaastoamalla ja hiilarisyklityksellä (sis. kaloreiden laskemisen). Kaikkein tehokkain oli tuo hiilareiden syklitys yhdistettynä kaloreiden laskemiseen.
Mitä on hiilarisyklitys?
Vierailija kirjoitti:
20+20+30? Mistä se loppu tulee, ilmasta?
2+2+3 -> 2pv + 2pv + 3pv = 7 pv = viikko.
Aineenvaihduntaruokavaliossa syödään 2 päivää terveellisiä hiilihydraatteja kasviksista, hedelmistä, kaurasta (ei vehnää, sokeria yms. )
2 päivää proteiinia ja 3 päivää hyviä rasvoja. Repeat
Laihduin 4 viikossa 8kg.
En ole tuolla ruokavaliolla, koska siinä syödään niin paljon. Toki minulle tavaksi jäi että en syö soijaa enkä palkokasveja ja maissia, enkä juo alkoholia.
Kiellettyä on maitotuotteet, alkoholi, soija, sokeri, vehnä, lisäaineet ja vältetään perunaa, porkkanaa, maissia ja joitain muitakin tärkkelyspitoisia kasviksia.
80-luvulla, vai oliko se myöhemmin kaalikeitto. Joku pisteiden laskeminen, ei painonvartijat kuitenkaan. Kaikkia naistenlehtidieettejä. Tietty Kaloreiden laskeminen.
Nyt ottaa päähän. Olin tuolloin aina bmi 23, ja silti dieettasin. Luulen, että sain aineenvaihduntani sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla, vai oliko se myöhemmin kaalikeitto. Joku pisteiden laskeminen, ei painonvartijat kuitenkaan. Kaikkia naistenlehtidieettejä. Tietty Kaloreiden laskeminen.
Nyt ottaa päähän. Olin tuolloin aina bmi 23, ja silti dieettasin. Luulen, että sain aineenvaihduntani sekaisin.
Kuulostaa tutulta.
Tietämättäni GI-dieetillä. Aloin vaan syömään niin kuin mieleni teki saatuani selätettyä muutamat taloudelliset hankaluudet. Eli tilistä jäi enemmän rahaa kunnollisemman ruoan ostamiseen. Paino putosi itsekseen. Sittemmin onnistuin löytämään kirjakaupan alennusmyynnistä GI-dieetti -kirjan ja yllätyin sitä lukiessa että tutultapa tuntuu koko dieetti.