Hyvä mielipidekirjoitus Hesarissa: työttömiä kohdellaan epäkunnioittavasti
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
"Sinulle annetaan kaavamaisia tehtäviä ja määrätään tapaamisaikoja kysymättä aikatauluistasi
Jos et ilmesty paikalle sinulle määrättyyn aikaan kuin vanki, sinua rangaistaan. Oletus on, että työttömänä sinulla ei ole suunnitelmia eikä muuta elämää ja aikasi on vapaasti käytettävissä."
Tämä on niin ärsyttävää. Olen kysynyt voisiko aikaa vaihtaa kun ensimmäinen bussi kulkee vasta 8.30 ja vastataan että et sinä työajoistakaan voisi päättää. No ehkä en mutta silloin minulla olisi varaa omaan autoon.
Ja tämä, ettei tapaamisaikaa voitu siirtää puoli tuntia, johti siihen että minun piti pyytää kyytiapua omilta vanhemmiltani jotka asuvat toisella paikkakunnalla. Aivan typerää kyykyttämistä.
-aiempi
Aika pitkälle vaikuttaa tapahtuvan omassa päässä nuo. Työvoimaviranomaisten on hoidettava omaa virkaansa ja sillä on tietty päämäärä ja tarkoitus. Netissä ihmiset möyhöttävät kaikenlaista, mutta ei sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti.
Työtön on asiakas, ei vanki tässä järjestelmässä. Kuitenkin kohdellaan kuin toisen luokan kansalaista. Inhimillisellä vuorovaikutuksella saadaan paremmin tuloksia aikaan ja luottamusta.
Kaikkia kun pitää kohdella samalla tavalla, vaikka joukkoon muutama ahkerakin sitten osuu. Mielellään ottaisin mallin, jossa voisi erikseen päättää kenelle mitäkin maksetaan ja mitä sääntöjä kukakin noudattaa. Tästäkin vaan joku sitten suuttuisi.
Helppoa se on kohdella muita huonosti, kun itse saa kaiken valmiina. Itselläkin eräs lapsuudenkaveri sai aina työpaikat isänsä kautta. Sitten samaan aikaan puhui todella halventavasti työttömistä ja minustakin, kun olin työttömänä. Sitten kun sain hyvän duunipaikan, niin yhtäkkiä halusikin olla enemmän kanssani tekemisissä. Nykyään ei tosin enää olla, koska en luota tuollaisiin ihmisiin lainkaan, jotka arvottaa muita vain jonkun statuksen perusteella.
Yhteiskunnan sivistyksen taso mitataan sillä miten se kohtelee heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä, ja Suomen kohdalla ei kyllä hyvältä näytä...
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan sivistyksen taso mitataan sillä miten se kohtelee heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä
No on tuokin vähän alentuvaa. En koe olevani "heikoimmassa asemassa" saati "heikompi ihminen" niin kuin Purra kutsuu työelämän ulkopuolella olevia.
Työtön
"Sinulle annetaan kaavamaisia tehtäviä ja määrätään tapaamisaikoja kysymättä aikatauluistasi
Jos et ilmesty paikalle sinulle määrättyyn aikaan kuin vanki, sinua rangaistaan. Oletus on, että työttömänä sinulla ei ole suunnitelmia eikä muuta elämää ja aikasi on vapaasti käytettävissä."
Tämä on niin ärsyttävää. Olen kysynyt voisiko aikaa vaihtaa kun ensimmäinen bussi kulkee vasta 8.30 ja vastataan että et sinä työajoistakaan voisi päättää. No ehkä en mutta silloin minulla olisi varaa omaan autoon.