Onko pienen lapsen parempi mennä hoitoon yksityiselle perhepäivähoitajalle kuin päiväkotiin, jos puhutaan noin 1-2v lapsista?
Kommentit (37)
On varmaan, jos on hyvä perhepäivähoitaja. Itse olin lapsena kahdella pph:lla ja molemmat oli ihan sekoja joten omia lapsia en uskalla laittaa. Pieni lapsi ei osaa vielä kertoa mikä meno siellä hoitopaikassa on.
Vierailija kirjoitti:
On varmaan, jos on hyvä perhepäivähoitaja. Itse olin lapsena kahdella pph:lla ja molemmat oli ihan sekoja joten omia lapsia en uskalla laittaa. Pieni lapsi ei osaa vielä kertoa mikä meno siellä hoitopaikassa on.
Miten käyttäytyy seko hoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin perhepäivähoitajalle, jos tietäisin varmaksi, että hoitaja on lämmin ja lastenhoitajaksi sopiva tyyppi.
Siinäpä se, päiväkodissa on muitakin hoitajia eli luotan niihin enemmän.
Päiväkodeissa on omat hullutuksensa kuten tunteiden sanoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käyttäytyy seko hoitaja?
Olen eri, mutta esimerkiksi minua hoitanut "vähän" ylikuormittunut pph oli aggressiivinen, joitain lapsia suosiva ja joitain ihan äänekkäästi mollaava ja arvosteleva. Muistan edelleen kuinka puhui jonkun kanssa puhelimessa ja kertoi miten haastava ja kamala lapsi olen ja kuinka perheeni on huono ja selitti jotain minun isoäitini taustoista!? Oikeasti, meidän lasten kuullen puhui tällaisia! Sairas vanha eukko.
Minun lapsi oli ihanalla ja kaupungissa tiedetyllä pph: lla ja viihtyi. En itse lastenhoitajana häntä halunnut päiväkotiin alle 3v. Mitään hoitosäätöä ei pph takia ollut sairauden tms takia, tottakai heillä on lomaa kuten muillakin vakahlöillä. 3v lapsi siirtyi päiväkotiin ja se oli kamala julkinen paikka. Vaihdettiin toiseen joka oli taasen tosi kiva paikka.
Itse olin lapsena sekä muutamassa pph kodissa ja tarhassa, kaikista huonoja muistoja. Nykyään kumminkin lasten on parempi hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perhepäivähoitajiakin kunnan varhaiskasvatuksen hallinto valvoo ja kouluttaa. Ongelmaksi saattaa tulla, ettei perhepäivähoitajiksi juuri ole nykyään uusia halukkaita ja vanhat eläköityvät.
Oma koti pitää valjastaa työpaikaksi ja asiakkaan kannalta aika hankalaa, jos/kun hoitaja esimerkiksi sairastuu. En tunne perhepäivähoidon sijaiskuvioita mutta voisi olla lapsen kannalta helpompaa päiväkoti, jossa sentään on useampi aikuinen ryhmässä ja muuttuvissa tilanteissakin joku tuttu aikuinen.
Tuo on jokin ihannemaailma, että lapsella on aina joku tuttu aikuinen päiväkodissa. Valitettavasti ei nykyisin enää useinkaan pystytä takaamaan tuota.
Minun poikani täyttää 5 v. Hän menee aamuisin päiväkodin päivystykseen klo 6.55. Päiväkodissa on ainoastaan aamupäivystys klo 06.30-08.00 välisenä aikana. Päivystyksessä voi olla kuka tahansa aikuinen, ei ole millään tavalla sidoksissa ryhmiin se päivystys, vaan koskee koko päiväkotia, ja sieltä siirrytään omaan ryhmään klo 08. Omassa ryhmässä on usein tilanteita, ettei ole yhtään tuttua aikuista. On sijaisia ja sijaisten sijaisia. Ennen joulua oli viikko, että pojalla oli joka ikinen päivä maalarinteippi puserossa ja teipissä nimi. Kysyin asiasta ryhmässä olleelta aikuiselta, ja hän sanoi, että pakko olla nimi, kun ei he muuten voi tunnistaa kuka on kuka. Eli koko viikolla ei ollut yhtään tuttua aikuista. Vaihtuvuus on suuri ja yhtään pätevää vaka-opea en ole nähnyt. Siellä on aika usein ollut lähihoitaja open sijaisena määräaikaisesti. Sitä en tiedä, miksei vaka-opettajia saada. Ja sitten se yksi lastenhoitaja, jota näin usein syksyllä, sehän on koko ajan poissa. Ihan kiinnittänyt huomion, että mikähän sairaus sillä lienee, kun jatkuvasti poissa. Kerran olen tainnut tämän vuoden puolella nähdä häntä, ja sitten taas seuraavana päivänä oli järjestelyt, että kaksi ryhmää oli ollut yhdessä. Ilmeisesti liian monta saikulla, niin joutuvat yhdistelemään ryhmiä ex tempore, että olisi edes pari ihmistä, jotka osaa liikkua päiväkodissa. Jossain vaiheessa niillä oli sellainen kielto, että ei voi olla ulkoilemassa pihalla, jos on vain sijaisia, aina pitää olla vakkari. Tuskin pystyvät enää pitämään siitä säännöstä kiinni, kun aina on sijaisia.
Meidän kunnassa perhepäivähoitajalla on koulutus, yleisimmin lasten ja nuorten osaamisalalta valmistunut lähihoitaja. Entisaikaan oli niin, että kuka vaan voi alkaa perhepäivähoitajaksi ilman kasvatusalan koulutusta, mutta ei niin ole ollut enää moniin vuosiin. Toki paikkojen määrä on pienentynyt, ja kaupungeissa tietysti yhtenä syynä, että asumisen hinnat ovat karanneet. Perhepäivähoitajalla pitää olla osoitettuna lapsille leikki- ja lepotila, toisin sanoen ylimääräinen huone. Maalla on hyvin paikkoja, mutta mitä lähempänä keskustaa, sitä vähemmän tarjontaa ja jono voi olla vuoden tai pidempään. Siinä mielessä perheet eivät ole tasavertaisessa asemassa valitessaan päivähoitomuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa perhepäivähoitajalla on koulutus, yleisimmin lasten ja nuorten osaamisalalta valmistunut lähihoitaja. Entisaikaan oli niin, että kuka vaan voi alkaa perhepäivähoitajaksi ilman kasvatusalan koulutusta, mutta ei niin ole ollut enää moniin vuosiin. Toki paikkojen määrä on pienentynyt, ja kaupungeissa tietysti yhtenä syynä, että asumisen hinnat ovat karanneet. Perhepäivähoitajalla pitää olla osoitettuna lapsille leikki- ja lepotila, toisin sanoen ylimääräinen huone. Maalla on hyvin paikkoja, mutta mitä lähempänä keskustaa, sitä vähemmän tarjontaa ja jono voi olla vuoden tai pidempään. Siinä mielessä perheet eivät ole tasavertaisessa asemassa valitessaan päivähoitomuotoa.
Hyvin harvoila yksityisillä perhepäivähoitajilla on eri huone hoitolapsille. Yleensä lapset nukkuvat päiväunet makkarissa, syövät perheen ruokapöydän ääressä ja jokin leikkinurkkaus on laitettu jonkin huoneen nurkkaan. On niinkin, että pieni nurkka olkkarista erotettu, jossa sekä leikitään että nukutaan. Osalla lapset pääsevät koko taloon, osalla rajattu pieni alue ja muualle ei mennä. Joillain voi olla erikseen leikkihuone.
Perhepäivähoitajilla on pienet tulot, ei ysein varaa pitää isoa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Laki ei kiellä kouluttamatonta toimimasta perhepäivähoitajana. Kunnallisten perhepäivähoitajien tapauksessa kunta voi toki halutessaan vaatia perhepäivähoitajalta koulutusta. Toisaalta koulutuksen vaatiminen voi merkittävästi vähentää työhön halukkaiden määrää, koska koulutetut tienaavat muualla selvästi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ei kiellä kouluttamatonta toimimasta perhepäivähoitajana. Kunnallisten perhepäivähoitajien tapauksessa kunta voi toki halutessaan vaatia perhepäivähoitajalta koulutusta. Toisaalta
En ole sama, mutta kunta tarkastaa tilat, ja siellä pitää olla riittävät tilat ruokailuun, leikkimiseen ja lepohetkeen. Kunta on vastuussa siitä, että tilat on asianmukaiset, ja mikäli oikeasti tiedät, että jossain ei ole, siitä voi ilmoittaa perhepäivähoidosta vastaavalle viranhaltijalle, jonka vastuulla valvonta on. Eri kunnissa eri nimikkeellä, ja olen itsekin aiemmin ollut vuoden sijaisuudessa, nimike oli silloin perhepäivähoidon ohjaaja. Joka ikinen uusi hakija tarkastettiin, rikostaustaotteesta ja koulutuksesta lähtien, ja kasvatusalan koulutustausta vaadittiin, koska työnantaja voi siirtää perhepäivähoitajan työskentelemään myös päiväkotiin. Esim. siinä tapauksessa, ettei hänellä ole lapsia hoidossa. Työnantajalla on velvollisuus tarjota silloin lastenhoitotyötä päiväkodissa. Yksityisiä perhepäivähoitajia ja sellaiseksi ryhtyviä katsottiin samalla seulalla, koska päivähoidon tulee lain mukaan olla tasalaatuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ei kiellä kouluttamatonta toimimasta perhepäivähoitajana. Kunnallisten perhepäivähoitajien tapauksessa kunta voi toki halutessaan vaatia perhepäivähoitajalta koulutusta. Toisaalta
Laki nimenomaan määrittää kelpoisuus ehdot. Sen lain nimi on varhaiskasvatuslaki.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskallat laittaa lapsesi lähes tuntemattoman ihmisen kotiin hoidettavaksi niin siitä vain. Sitten se säätö kun hoitaja on sairaana tai lomalla tms mihin sinun on varauduttava enemmän kuin päiväkodissa
Tuntemattomiahan ne on päiväkodissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ei kiellä kouluttamatonta toimimasta perhepäivähoitajana. Kunnallisten perhepäivähoitajien tapauksessa kunta voi toki halutessaan
En ole sama, mutta kunta tarkastaa tilat, ja siellä pitää olla riittävät tilat ruokailuun, leikkimiseen ja lepohetkeen. Kunta on vastuussa siitä, että tilat on asianmukaiset, ja mikäli oikeasti tiedät, että jossain ei ole, siitä voi ilmoittaa perhepäivähoidosta vastaavalle viranhaltijalle, jonka vastuulla valvonta on. Eri kunnissa eri nimikkeellä, ja olen itsekin aiemmin ollut vuoden sijaisuudessa, nimike oli silloin perhepäivähoidon ohjaaja. Joka ikinen uusi hakija tarkastettiin, rikostaustaotteesta ja koulutuksesta lähtien, ja kasvatusalan koulutustausta vaadittiin, koska työnantaja voi siirtää perhepäivähoitajan työskentelemään myös päiväkotiin. Esim. siinä tapauksessa, ettei hänellä ole lapsia hoidossa. Työnantajalla on velvollisuus tarjota silloin lastenhoitotyötä päiväkodissa. Yksityisiä perhepäivähoitajia ja sellaiseksi ryhtyviä katsottiin samalla seulalla, koska päivähoidon tulee lain mukaan olla tasalaatuista.
Yksityinen on yrittäjä joka ei ole kunnan palkkalistoilla ja jonka toiminnan aloittaminen ei vaadi kunnan lupaa vaan ainoastaan ilmoituksen kunnalle. Laki ei edellytä perhepäivähoitajalta koulutusta eikä kunta voi lähteä omalla päätöksellään siitä poikkeamaan koska heidän työnjohtovaltansa ei ylety yksityiseen yrittäjään.
Virheellistä tietoa.. kaikilta pph vaaditaan Koulutus alalle.
päiväkodissa olevilta Ei.
T. Vakan asiantuntija
Pph saattaa olla todella hyvä työssään, jos on hyvä tuuri. Mutta yhtä hyvin pph saattaa olla osaamaton, ilkeä tai vain työuupunut ja siksi saamaton. Mutta koska hän on työssään aina yksin, niin et oikein voi koskaan saada totuutta selville millainen hän on, hyvä vai huono. Päiväkodissa työyhteisö vähän vahtii toisiaan, ja esimies tietenkin on usein paikalla myös. Eli jos päiväkodissa on ilkeä tai todella huono työntekijä, niin asia paljastuu nopeasti ja siihen puututaan nopeasti. Kunnalliset päiväkodit on parempia paikkoja kuin yksityiset isojen ketjujen päiväkodit.