Mikä amk-insinööri - kone-, automaatio- vai sähkö?
Kaikki kiinnostaa. Millä perustelulla kannattaa valita?
Kommentit (32)
Älä mene korkeasaareen vaan teknilliseen yliopistoon. Mieluiten Aaltoon.
Mulla on kaksi automaatioveljeä ja molemmilla on kyllä töitä riittänyt. Mitään muuta en alasta sitten tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Matikkaosaaminen ei riitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele. Tarvitset sitä kuitenkin opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen fiksu kommentti. Olet varmaan ylpeä itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele. Tarvitset sitä kuitenkin opinnoissa.
Opinnothan ovat sitä varten, että siellä opetellaan.
Ope
Sähkö- ja automaatio taitaa nykyään olla saman linjan suuntautumisvaihtoehtoja. Näiden välillä ehtii miettimään suuntautumistaan myöhemmin. Itse aloitin joskus koneautomaatiolla, mutta huomasin, ettei sorviöljynkäry ollut mun juttu ja vaihdoin prosessiautomaatioon. 30 vuotta on rakenneltu kaikenlaisia häppäsbärkkejä ympäri maailmaa. Mikäs siinä jos tykkää.
Automaatiossa vähän yhdistyy kone sähkö ja IT mutta itse en tykännyt ollenkaan, paljon esim PLC ohjelmointia jne. Töistä varmaan voi olla hyvin.
Sähköä opiskelin lopulta yliopistossa ja kyllä siinäkin varmaan töitä riittää, haastava ala kuitenkin jos jotain laskentaa meinaa tehdä töikseen.
Oikeasti monissa työpaikoissa ei loppupelissä ole väliä, kunhan joku tekniikan alan korkeakoulututkinto.
Kyllä konepuolellakin töitä löytyy vaikka monet suosittelee sähkö/automaatiota. Suurimmassa osassa sähkö/energia-alan firmoista myös mekaniikkasuunnittelua.
Itse sähköDI ja mietin että konepuoli voisi olla ehkä se rennoin näistä. Helpompi tajuta asioita kuin sähkö ja ohjelmointipuolella.
ICT-alalle ei kannata mennä, sinne on koulutettu liikaa insinöörejä tarpeeseen nähden.
Mä valitsin tutan, nyt olen pörssiyhtiössä päällikkö. Kauheasti ei tarvi tehdä eikä osata, kunhan esittää vaan ja delegoi.
M40
Vierailija kirjoitti:
Mä valitsin tutan, nyt olen pörssiyhtiössä päällikkö. Kauheasti ei tarvi tehdä eikä osata, kunhan esittää vaan ja delegoi.
M40
Eikö tuta ole lähellä kaupallista puolta? Saman nimisiä opintojaksoja.
Miten tuotantotalouden amk-insinööri eroaa tradenomista? Molemmissa voi opiskella johtamista.
'Miten tuta eroaa tradenomista?'
Luulen, tuta on lähempänä insinööriä ja teknistä alaa. Riippuu toki myös pääaineesta, mut luulen, helpompi työllistyä eri aloille.
Tradenomin ajattelisin tyypillisesti työllistyvän tilitoimistoon, taloushallintoon jne.?
Mieluummin kysymys voisi olla, miten tuta ja kauppakorkea eroavat toisistaan? Ja siinäkin vastaus, tuta lähempänä DI:tä ja teknistä alaa ja työllistyvyys perinteisesti hyvä monelle alalle. Kauppiksesta valmistuu pääaineesta riippuen esim rahoitusalalle?
Miksi vain nuo alat? Miksei esim. rakennusala, joko työmaille tai suunnitteluun?
Automaatio ja sähkö lienevät sellaisia, joissa on aina hommia. Energiatekniikka voisi myös olla hyvä.