Pankit uskovat korkojen nousuun, mitä ajatuksia herättää?
Mahdollisesti tänä vuonna nousee viiteen prosenttiin. Siinä on jo aikamoinen nousu niille jotka ottivat lainan kun korot oli alhasimmillaan ja laina oli suuri tuloihin nähden...
Ylen tekstiteeveltä löytyy lisää asiasta sivulta 164.
Kommentit (31)
millaisia korkoja teillä nyt on? Meillä on itse asiassa kai aika iso korko 4.345% isoimmassa lainassa. Toisessa on jo 4.715 ja ihan parin tonnin remppalainassa 4%. Oiskohan syytä vaihtaa pankkia?
ja tarkistetaan 12kk:n välein, viimeksi lokakuussa.
Minusta on hyvä, että pankit nyt vihdoinkin uskaltavat pakon edessä sanoa/kirjoittaa sen mikä on ollut itsestään selvää jo pari vuotta tai jos taloutta yhtään osaa tulkita taaksepäin, niin ei nää nousukaudet ole yleensä yli 10 vuotta kestäneet ja nyt on menty jo 11. Mä olen tännekin kirjoitellut paljon semmoisia juttuja, että korot nousee 2-3% yksikköä ja sitä myötä asuntojen hinnat laskee 20-30% ja olen melkoisen pahanilmanlinnun maineen saanut. Väittäisin kuitenkin, että olen ollut vain realisti. Nyt jo korot nousseet 1,5% yksikköä ja ei se tästä nyt alaspäin taitu.
Kuten olen aikaisemminkin kirjoittanut, niin harvaa perhettä yksistään korkojen nousu kaataa. Mutta jos kohdalle osuu joku muu ikävä juttu, kuten vaikka avioero, työttömyys, työkyvyttömyys tms. niin silloin talous kyllä keikkaa hyvin helposti. Noista ehkä avioero lienee todennäköisin. Vain hyvin harvoilla on varaa ostaa toinen puolisko ulos asunnosta, jos lainaa on 200000 euroa jäljellä ja jos taas talon myy, kun hinnat on tippuneet vaikka 20%, niin lainaa saattaa jäädä, vaikka mitään omaisuutta ei enää sen vastineeksi ole.
Meillä on kans laskettu niin, että yksistään toisen palkalla (tosin ehkä jostain tinkien, kuten vaikka toisesta autosta, mutta sitä tuskin tarvitaankaan, jos ei ole toisella töitäkään) pystytään maksamaan asumiskustannukset. Meillä tosin on muutakin puskuria tarvittaessa, jota voi realisoida tai vuokrata.
teidän kokonaiskorot on?? Please! Että tiedän, maksetaankohan me jo ihan tolkuttomia korkoja? Meillä olisi varaa nostaa muutamalla sadalla erää, muttei haluttaisi.
ja sä voit verrata omaa lainaasi keskimääräisiin 12kktarkistettaviin lainoihin vertaamalla sitä teidän marginaalia tuohon puoleen prosenttiin. Koska Euribor on kaikille sama ja pankin prime-korko on kaikille sen pankin asiakkaille sama (ja aika samoja ne on pankkien välisessäkin vertailussa).
Jos teidän marginaali on siis alle puolen, hyvä. Jos se on yli, kannattaisi harkita neuvotteluita/tarjouspyyntöä sen laskemisesta.
mutta kun en tiedä mistä löydän tiedon siitä, että mikä meidän marginaali on? Muistaakseni se on n. 1%????
sieltä löytyy kyllä se marginaalikin.
eli jos pankin sivuilla Euribor 12kk on 4% niin meidän 4.7% (se korkein korkoinen). 0.7%?? Vai kuinka paljon se euribor on ollut lokakuussa, mistä sen löydän?
näe mistään. Kyllähän se niissä lainalapuissa on sitten ilmoitettu.
ja tämä on ihan viime viikon tieto
Kulutusluottoja saa aivan liian helposti monesta eri paikasta ja korko on kova. Minusta lainaa pitäisi ottaa vain asuntoa ja korkeintaan autoa varten. Muuten suu säkkiä myöten eli ostetaan sitten kun on varaa.