Missä on vanhan kunnon kodinhoitajat?
Kommentit (64)
Vanhanajan pääsykokeet pitäisi olla kodinhoitaja tutkintoon tähtäävällä koulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Kodinhoitajan ammatti on nimikkeenä ym. lakkautettu. Lähihoitajat, hoiva-avustajat ja toimitilahuoltajat vastaavat nyt sitä, joskaan ei mikään niistä täysin vastaan kodinhoitajan ammattia.
Myöskään mitään entisajan kotiavustajia ei ole enää. Heitä kyllä löytyy nimen perusteella vieläkin, mutta nykyään heilläkin on lisäksi lääkeluvat, hygieniapassi jne., joita ei ennen vanhaan ole tarvittu. Itse uskon, että se toisi lisää työllisiä, jos olisi esim. vanhanaikainen kotiavustajan työ vielä olemassa ilman noita lääke- ym. vaatimuksia. Minunkin äiti oli kymmeniä vuosia sellainen, kun olin lapsi ja nuori. Hän kävi kaupassa, teki ruokaa ja siivosi ihmisten kodeissa. Jos oli jotain hoitojuttuja, ne ei kuuluneet hänelle.
Nykyään noita lääkelupia jaellaan monille ammateille, mikä karkottaa joitakin ihmisiä ko. tehtävistä ja ammateista. Kaikkia ei todellakaan kiinnosta joku osittainen hoitajan työ, kuten lääkkeitten antam
Ymmärrettävästi moni kaipailee entisajan kodinhoitajia ja kotiavustajia. Maailma vaan on muuttunut jonkin verran siitä, kun noita vielä oli.
Nykyisin suurin osa ihmisistä asuu paikoissa, joissa voi ostokset tilata kaupasta suoraan kotiin. Valmista ruokaa ja leivonnaisia saa kaupasta. Harva on valmis palkkaamaan ihmisen kotiinsa ruokaa laittamaan ja leipomaan. Enkä usko, että kovin moni haluaisi myöskään veroeurojaan siihen sijoittaa, että yhteiskunta kustantaisi kotiin leipojan.
Siivouspalveluja, lumitöiden tekoa, nurmikon leikkuuta yms ostetaan yleisesti yksityisiltä palveluntuottajilta. Mutta toki nämä muutkin kotityöt on ostettavissa, jos joku niitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi palkata ihan itse. Kyllä löytyy, kun etsii. Meillä oli, kun lapset olivat pieniä. Maksettiin sosiaalikulut yms ja ihan verokortilla teki . Todella kannatti, joskin oli arvokasta.
Joskus tarvitsin sairaan/toipilaslapsen hoitoon kodinhoitajaa. Se ei muuten maksanut silloin mitään, jos lapsi oli kunnallisessa päivähoidossa, jonne piti maksaa, vaikka oli tilapäisesti poissa. Ihania olivat. Lapset tykkäsivät todella heistä. Tekivät myös kotihommat niinä päivinä, jopa leipoivat pullaa.🤗😘
36, olen pahoillani kokemastasi. Tosi asia kuitenkin on, että monisairaus kuihduttaa myös sinne kotiin. Moni vanhus sinnittelee kotona ja kiire jättää paljon huomaamatta, mikäli kotiin apuja tarjotaan. Kuihtuminen on merkki lopun edeltä. Olen tehnyt vanhusten parissa töitä liki 40 vuotta, edennyt myös ammattinimikkeistä kotiavustaja-kodinhoitaja- lähihoitaja, eli aloitin siellä kotihoidossa, jossa jo tuolloin vain piti pärjätä sillä mitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon hoitaja yksityisellä kotihoidossa. Ja koen olevani vähän niin kuin vanhan ajan kodinhoitaja. Meillä on mm. aikaa esimerkiksi keittää asiakkaan luona ihan kotiruokaa.
Juu, yksityiseltä voi ostaa palveluja, rahalla. Hyvinvointialueet ei järjestä kodinhoitoa eikä siivousta. Eikä niitä verovaroin kuulukaan järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kodinhoitajia.
Ennen oli ja ennen oli paremmin. Kodinhoitaja kävi iäkkäiden isovanhempieni luona joka arkipv. Hän kävi kaupassa, siivosi, teki ruokaa ja jopa leipoi, lämmitti saunan ja kylvetti vanhukset. Näin isovanhempani pystyivät elämään omassa kodissaan. Ukki kuoli 95v ja mummi 98v.
On monia yrityksiä joista voi ostaa nuo palvelut. Esim käyttämäni, tulemme tekemään mitä tarvitset. Voisin ostaa vaikka kahvitteluseurankin. Sairaanhoidon palveluja eivät tarjoa.
Ikävä kyllä monella vanhuksella ei ole varaa 🙁 joten heidät lykätään hoitokotiin jossa he kuihtuvat pois parissa vuodessa 😢
Tai monella olisi varaa, mutta ovat pihejä. Meillä päin tuntiveloitus on 45 euroa, ja tunnissa tekee jo paljon. Siitä saa myös kotitalousvähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Lopetettu.
Kyllähän lähihoitajat ehtivät 15 minuutissa tiskata astiat, pedata sängyn, pestä ikkunat ja vaihtaa verhot, ei siinä erillistä kodinhoitajaa tarvita.
Eihän nuo työt lähihoitajille kuulu, ainakaan julkisella puolella. Jos haluaa kodinhoitajan tai siivoojan, se pitää tilata erikseen ja maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kodinhoitajia.
Ennen oli ja ennen oli paremmin. Kodinhoitaja kävi iäkkäiden isovanhempieni luona joka arkipv. Hän kävi kaupassa, siivosi, teki ruokaa ja jopa leipoi, lämmitti saunan ja kylvetti vanhukset. Näin isovanhempani pystyivät elämään omassa kodissaan. Ukki kuoli 95v ja mummi 98v.
On monia yrityksiä joista voi ostaa nuo palvelut. Esim käyttämäni, tulemme tekemään mitä tarvitset. Voisin ostaa vaikka kahvitteluseurankin. Sairaanhoidon palveluja eivät tarjoa.
Ikävä kyllä monella vanhuksella ei ole varaa 🙁 joten heidät lykätään hoitokotiin jossa he kuihtuvat pois parissa vuodessa 😢
Tai monella olisi varaa, mutta ovat pihejä. Meillä päin tuntiveloitus on 45 euroa, ja tunnissa tekee jo
Mä haluisin sellaisen puheliaan mummomaisen kodinhoitajan muutamaksi tunniksi viikossa. On yksinäistä ja paljon askareita. Olisi kiva hölöttää jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetettu.
Kyllähän lähihoitajat ehtivät 15 minuutissa tiskata astiat, pedata sängyn, pestä ikkunat ja vaihtaa verhot, ei siinä erillistä kodinhoitajaa tarvita.
Eihän nuo työt lähihoitajille kuulu, ainakaan julkisella puolella. Jos haluaa kodinhoitajan tai siivoojan, se pitää tilata erikseen ja maksaa itse.
Julkisen palveluissa on hoidettavalle aikaa 10 min. Mitä järkeä.
Minusta sellaisia vanhuksien kommuuneita pitäisi kokeilla. Vanhukset voisivarät pitää seuraa toisilleen.
Minä ihan kernaasti omalla rahallani palkkaisin kodinhoitajan tai vastaavan, jos tietäisin, mistä päästä alkaisin liikkeelle.
Ehkä ensimmäinen virkkeeni kertoo jo jotain oleellista: olen aivan lopun ryytynyt ruuhkavuosia elävä työssäkäyvä kahden pienen lapsen äiti, joka kaipaisi yksinkertaisesti sitä että vuorokaudessa olisi edes yksi hetki, jolloin saisi levätä, jolloin ei tarvitsisi venyä eikä ajatella itse. Että olisi kotona se kolmaskin aikuinen ottamassa koppia siitä loputtomasta ajatustyöstä. Puoliso on, mutta väsynyt hänkin. Mummot ja papat on, mutta kovin vanhoja jo, enkä hirveästi edes kehtaa heitä rasittaa, ja jo ihan pikkulasten sairastelukierrekin lyö kunnollisia taukoja vierailuväleihin, koska en suostu ottamaan sitä riskiä että kukaan meidän lapsilta saisi sitä viimeistä pöpöä.
Joku vanhan ajan järkevä naisihminen. Ai että, maksaisin hunajaa hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihan kernaasti omalla rahallani palkkaisin kodinhoitajan tai vastaavan, jos tietäisin, mistä päästä alkaisin liikkeelle.
Ehkä ensimmäinen virkkeeni kertoo jo jotain oleellista: olen aivan lopun ryytynyt ruuhkavuosia elävä työssäkäyvä kahden pienen lapsen äiti, joka kaipaisi yksinkertaisesti sitä että vuorokaudessa olisi edes yksi hetki, jolloin saisi levätä, jolloin ei tarvitsisi venyä eikä ajatella itse. Että olisi kotona se kolmaskin aikuinen ottamassa koppia siitä loputtomasta ajatustyöstä. Puoliso on, mutta väsynyt hänkin. Mummot ja papat on, mutta kovin vanhoja jo, enkä hirveästi edes kehtaa heitä rasittaa, ja jo ihan pikkulasten sairastelukierrekin lyö kunnollisia taukoja vierailuväleihin, koska en suostu ottamaan sitä riskiä että kukaan meidän lapsilta saisi sitä viimeistä pöpöä.
Joku vanhan ajan järkevä naisihminen. Ai että, maksaisin hunajaa hänelle.
Palkkaa lastenhoitaja. Ja vaatimus, että tekee myös kotitöitä.
Aupair voisi olla, jos teillä on ylimääräistä tilaa.
Ei kai kodinhoitajan vaatimukset niin kovat voi olla. Normaalijärjellä varustettu ihminen, joka osaa siivota, pyykätä, laittaa tavallista ruokaa. Ja hoitaa lapsia.
Pappan kuoleman jälkeen kävi mummollani (asui mummonmökissä) kodinhoitaja kaksi kertaa viikossa. Oli joskus 70-luvun lopulla ja 80-luvun alkupuolella. Keski-ikäinen ihminen ja todella riuska töissään. Siivosi mökin hienosti, pesi pyykit ja siinä sivussa laittoi ruokaakin toisella kertaa kantoi puita liiteristä ym. Mummoni kyllä pystyi itse leipomaan ja laittamaan ruokaa. Vaihtoi vuodevaatteet, silitti ja manklasi pyykit, 2x viikossa aamupäivän kävi. Viikonlopuksi menin minä mummolaan ja tein lisää hommia ja saunotin mummoni. Meillä oli niin mukavaa - lapsuutemme, veljeni ja minä vietimme melkein kokonaan mummolassa kunnes menimme kouluun. Silloin eli vielä pappakin. Lämöllä muistelen isovanhempiani kuten myös senaikaista kodinhoitajaa.
Eipä taida löytyä edes porukkaa kodinhoitajiksi enää. Eihän osata edes omaa kämppää pitää siistinä ja ruoat tilataan tai ostetaan eineksiä. Nuo hoivakodit ovat kyllä kaameita laitoksia, kuka tykkää laitosasumisesta ja niitten sapuskoista. Kyllä siellä kuollaan paljon nopeammin huonossa hoidossa kun jos kodinhoitaja kävisi vanhuksilla kotona auttamassa. Maailma on niin kylmä nykyään, ei välitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kodinhoitajia.
Tai monella olisi varaa, mutta ovat pihejä. Meillä päin tuntiveloitus on 45 euroa, ja tunnissa tekee jo
Tunnissa tekee jo paljon? Käy kaupassa, siivoaa, pyykkää, seurustelee, tekee ruokaa, kylvettää ym. Juu, kyllä 🤦
90-luvulla vanhempi oli pari päivää poissa kun oli pakko-tilanne, niin tuli kodinhoitaja. Mutta en tuntenut oloa turvalliseksi täysin ja se kodinhoitaja kävelytti omalle kodilleen, olisi tärkeää että lapsi tai vanhus voi elää normaalia elämäänsä kotona tai tuttua reittiä ulkoillen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinhoitajan ammatti on nimikkeenä ym. lakkautettu. Lähihoitajat, hoiva-avustajat ja toimitilahuoltajat vastaavat nyt sitä, joskaan ei mikään niistä täysin vastaan kodinhoitajan ammattia.
Myöskään mitään entisajan kotiavustajia ei ole enää. Heitä kyllä löytyy nimen perusteella vieläkin, mutta nykyään heilläkin on lisäksi lääkeluvat, hygieniapassi jne., joita ei ennen vanhaan ole tarvittu. Itse uskon, että se toisi lisää työllisiä, jos olisi esim. vanhanaikainen kotiavustajan työ vielä olemassa ilman noita lääke- ym. vaatimuksia. Minunkin äiti oli kymmeniä vuosia sellainen, kun olin lapsi ja nuori. Hän kävi kaupassa, teki ruokaa ja siivosi ihmisten kodeissa. Jos oli jotain hoitojuttuja, ne ei kuuluneet hänelle.
Nykyään noita lääkelupia jaellaan monille ammateille, mikä karkottaa joitakin ihmisiä ko. tehtävistä ja ammateista. Kaikkia ei todellakaan kiinnosta joku
Ei ostosten tekeminen ja leipominen ole sitä työtä, johon kodinhoitajia ja kotiavustajia on tarvittu. Ei vaan nimenomaan hoitamaan joko lapsia tai vanhusta silloin, kun oma hoitaja on estynyt. Lapsiperheessä vanhemman sairastumisen vuoksi, vanhuksen luona vaikka omaishoitajan asioilla käynnin vuoksi. Ei he koskaan leiponeet, mutta saattoivat hoidettavan pesemisen, pukemisen ja syöttämisen lisäksi ulkoiluttaa, niin lasta kuin vanhusta.
"Tunnissa tekee jo paljon? Käy kaupassa, siivoaa, pyykkää, seurustelee, tekee ruokaa, kylvettää ym. Juu, kyllä 🤦"
Ei kaupassa käynti ole koskaan kuulunut kodinhoitajien tehtäviin kuin ehkä poikkeustapauksissa. Ehkä silloin, kun kauppa-auto on käynyt pihassa. Pyykkäys ja siivous oli siinä rajalla, mutta eihän nykyisillä koneilla ehdi edes 4 tunnissa saada koneellista pestyksi. Kylvettämisestä ei ole koskaan kuultukaan, pikasuihkussa vanhuksia on käytetty jos siinäkään. Ruokaa kyllä laitettiin, mutta harvemmin leivottiin. Vauvoja ehkä kylvetettiin.
Kodinhoitaja oli ainakin vielä kymmenen vuotta sitten nimikkeellä kotipalvelutyöntekijä ja tämä oli siis ammattitutkinto. Suoritin omani 2010-luvun alussa ja tein ihan sitä vanhanajan kodinhoitoa pitkään kunnes opiskelin hoitajaksi. Syynä se että asiakkaat alkoivat olla yhä huonokuntoisempia ja saattoivat tarvita esim. kotisairaanhoitoa. Vaihdoin kokonaan sotealalle kun silloiselle työnantajalleni kelpasi kyllä koulutus mutta vastuukysymysten kanssa oli niin ja näin. Kaipaan kyllä takaisin kodinhoitajahommiin....
Minä voin tulla. Olen tuo liki 40 vuotta työskennelly. Hölötän ja höpötän oon ihan oikeasti pullan tuoksuinen mummu. Niin lapsenlapsi minut nimeää.
Uskoisin että kodinhoitajan apu lapsiperheelle tulisi halvemmaksi kuin uupuneet vanhemmat, erityislapset ja lopulta huostaanotto ja laitoshoito.