Missä on vanhan kunnon kodinhoitajat?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Laita lehteen ilmoitus -TARVITSEN VANHAN KUNNON KODINHOITAJAN, ota yhteyttä...
:D
Sitten puhelin soi, kuuluu -niin että minkä ikäinen se vanhan kunnon kodinhoitajan pitikään olla, kun mä olen 60v ...?
Vierailija kirjoitti:
Heitä oli vielä kuntien palveluksissa ennen lamaa, silloin ysärin alussa.
Piti olla väliaikainen tauko mut ei heitä ole tänäpäivänä tuolla nimikkeellä.
Olivat oiva apu esim.lapsiperheissä.Ennalta ehkäsevää perhetyötä.Heidät siirrettiin paljolti kotihoidon palveluksiin vanhuspuolelle.Menikö noin?
Nykyään saa avuksi lasun, joka kantaa perheelle reppukaupalla ongelmia, diagnooseja, laskuja, sääliä, huolta, negatiivisuutta, pätemistä, istuskelevat sohvalla arvostelemassa, esittävät asiantuntijoita, kaappailevat lapsia, jne.
Voi palkata ihan itse. Kyllä löytyy, kun etsii. Meillä oli, kun lapset olivat pieniä. Maksettiin sosiaalikulut yms ja ihan verokortilla teki . Todella kannatti, joskin oli arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Heitä oli vielä kuntien palveluksissa ennen lamaa, silloin ysärin alussa.
Piti olla väliaikainen tauko mut ei heitä ole tänäpäivänä tuolla nimikkeellä.
Olivat oiva apu esim.lapsiperheissä.Ennalta ehkäsevää perhetyötä.Heidät siirrettiin paljolti kotihoidon palveluksiin vanhuspuolelle.Menikö noin?
2016 oli kodinhoitajia vielä, kaikki kolme tuntemaani jäivät tuona vuonna eläkkeelle. Itse tein sijaisuuden lähihoitajana kodinhoitaja nimikkeellä. Palkkaero n. 30€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kodinhoitajia.
Ennen oli ja ennen oli paremmin. Kodinhoitaja kävi iäkkäiden isovanhempieni luona joka arkipv. Hän kävi kaupassa, siivosi, teki ruokaa ja jopa leipoi, lämmitti saunan ja kylvetti vanhukset. Näin isovanhempani pystyivät elämään omassa kodissaan. Ukki kuoli 95v ja mummi 98v.
On monia yrityksiä joista voi ostaa nuo palvelut. Esim käyttämäni, tulemme tekemään mitä tarvitset. Voisin ostaa vaikka kahvitteluseurankin. Sairaanhoidon palveluja eivät tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
Ai missäkö - no keskiasteen koulunuudistuksessa, joka alkoi 1970-luvulla ja jonka ansiosta kodinhoitajien koulutus poistui. Se ei ollut oikein minkään isomman kokonaisuuden osanen vaan pala sieltä ja toinen täältä, sille ei löytynyt AMK-koulutusta "ylenemismahdollisuudeksi", joten koulutus ja työtehtävät katosivat. Lisäksi nykyisin työ olisi aivan liian vaativaa, kun pitäisi hallita hoito ja hoiva, ravitsemus, puhtaus, siivous, vaatehuolto jne. Ei meillä voi olla tehtävää, jossa vaaditaan kaikki ja annetaan palkkaa 1800 e/kk.
No nyt pomppasi. Itse olisin päässyt kodinhoitajakouluun 90- luvun alussa, en mennyt. Olen myöhemmin lukenut lähihoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kodinhoitajia.
Ennen oli ja ennen oli paremmin. Kodinhoitaja kävi iäkkäiden isovanhempieni luona joka arkipv. Hän kävi kaupassa, siivosi, teki ruokaa ja jopa leipoi, lämmitti saunan ja kylvetti vanhukset. Näin isovanhempani pystyivät elämään omassa kodissaan. Ukki kuoli 95v ja mummi 98v.
On monia yrityksiä joista voi ostaa nuo palvelut. Esim käyttämäni, tulemme tekemään mitä tarvitset. Voisin ostaa vaikka kahvitteluseurankin. Sairaanhoidon palveluja eivät tarjoa.
Ikävä kyllä monella vanhuksella ei ole varaa 🙁 joten heidät lykätään hoitokotiin jossa he kuihtuvat pois parissa vuodessa 😢
Vierailija kirjoitti:
Laita lehteen ilmoitus -TARVITSEN VANHAN KUNNON KODINHOITAJAN, ota yhteyttä...
Vielä vanhanaikaisempaa se on lukea jotain lehtiä, saati sitten ilmoittaa sellaisessa jotain...
Vierailija kirjoitti:
Onhan perhehoitajat.
😳 😂 tiedätkö mitä perhehoitaja tarkoittaa?!
Hietaniemen hautausmaalla. Siellä on useita säätyläisperheiden hautoja joissa on kodinhengettärelle oma pikku maininta. Käykääpä katsomassa esim. presidentti Relanderin hautaa. Siihen on haudattu myös Hulda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kodinhoitajia.
Ikävä kyllä monella vanhuksella ei ole varaa 🙁 joten heidät lykätään hoitokotiin jossa he kuihtuvat pois parissa vuodessa 😢
Yhtä lailla se monisairaus kuihduttaisi siellä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kodinhoitajia.
Yhtä lailla se monisairaus kuihduttaisi siellä kotona.
Minua aina ällistyttää kun ihmiset purkavat sydäntään. Mummu 89 saatiin hoitokotiin mutta siellä kuoli alle vuodessa. Kyllä oli huono hoito. (Sit erikseen nää, mummulle siellä "piikki" , vanhuksista eroon.)
Vierailija kirjoitti:
Ai missäkö - no keskiasteen koulunuudistuksessa, joka alkoi 1970-luvulla ja jonka ansiosta kodinhoitajien koulutus poistui. Se ei ollut oikein minkään isomman kokonaisuuden osanen vaan pala sieltä ja toinen täältä, sille ei löytynyt AMK-koulutusta "ylenemismahdollisuudeksi", joten koulutus ja työtehtävät katosivat. Lisäksi nykyisin työ olisi aivan liian vaativaa, kun pitäisi hallita hoito ja hoiva, ravitsemus, puhtaus, siivous, vaatehuolto jne. Ei meillä voi olla tehtävää, jossa vaaditaan kaikki ja annetaan palkkaa 1800 e/kk.
Tämäpä se kun mistään ei haluta maksaa tolkullista palkkaa, vaikka työ olisi vaativaa. Tämäkin on niin perinteinen 'naisten ammatti' että ei toivoakaan asian muuttumiseen. Itselleni tuo olisi jonkinlainen unelmatyö, se miten tuo yksi vastannut kodinhoitaja kertoi siitä miten suureksi ja tärkeäksi avuksi voi olla sai minut ihan liikuttuneeksi. Olisi ihanaa auttaa tarvitsevia perheitä, vanhuksia, ja ketä tahansa tarvitsevaa.
Nykyisin sellainen ihmisten ihan oikea avuntarve jotenkin syrjäytetään olankohautuksella. Kaikki supistetaan ja tehdään kasvottomaksi, leikataan terveydenhuollosta, palveluista, ja minun nähdäkseni tässä maassa ei edes ole julkista mielenterveyshoitoa. Siis on niillä ne kulissit mutta ei siellä kukaan parane. On siis jotenkin mahdotonta, että maa jossa ihmisten näkyvät ja akuutit tarpeet työnnetään syrjään, ymmärtäisi arjen mahdollistamisen merkityksen. Kaikilla on koko ajan kamala kiire kun töitä pitäis tehdä yötä myöten ja lapset hoitaa siinä sivussa. Tai voit olla vain ihan väsynyt ja kulunut vanhempi. Tähän kun saisi apua niin ne perheiden lapset eivät tulevaisuudessa kuormita olemattomia "palveluita" ihan yhtä paljon kuin huonosti voivat. Apua tarvitaan ruohonjuuritasolla.
Kodinhoitajan ammatti on nimikkeenä ym. lakkautettu. Lähihoitajat, hoiva-avustajat ja toimitilahuoltajat vastaavat nyt sitä, joskaan ei mikään niistä täysin vastaan kodinhoitajan ammattia.
Myöskään mitään entisajan kotiavustajia ei ole enää. Heitä kyllä löytyy nimen perusteella vieläkin, mutta nykyään heilläkin on lisäksi lääkeluvat, hygieniapassi jne., joita ei ennen vanhaan ole tarvittu. Itse uskon, että se toisi lisää työllisiä, jos olisi esim. vanhanaikainen kotiavustajan työ vielä olemassa ilman noita lääke- ym. vaatimuksia. Minunkin äiti oli kymmeniä vuosia sellainen, kun olin lapsi ja nuori. Hän kävi kaupassa, teki ruokaa ja siivosi ihmisten kodeissa. Jos oli jotain hoitojuttuja, ne ei kuuluneet hänelle.
Nykyään noita lääkelupia jaellaan monille ammateille, mikä karkottaa joitakin ihmisiä ko. tehtävistä ja ammateista. Kaikkia ei todellakaan kiinnosta joku osittainen hoitajan työ, kuten lääkkeitten antaminen, kodin hoitamisen ohessa, vaikka se kodinhoito ehkä kiinnostaisikin työnä. Tällä lääkeasialla on pilattu monta ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kodinhoitajia.
Kyllä he myyvät työsuorituksia myös lapsiperheille ja työikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vanhanajan kodinhoitaja, valmistuin vuonna 1992 tuohon ammattiin jota rakastan, toiseksi viimeisenä ryhmänä. Sitten koulutus vaihtui lähihoitajaksi mikä oli suuri virhe. Itse olen hoitanut lapsia yli 31 vuotta perheissä, ja tehnyt 9 Kk vuorotteluvapaa sijaisuuden kotipalvelussa V. 2000 jolloin vanhuksille annettiin siivousapua, ruuanlaitto apua, kylvetystä jne. Itse en suostu edelleenkään lukemaan itseäni lähihoitajaksi koska en halua vaihtaa toimenkuvaa pikavisiiteiksi, olen 100,% varma että meidän kodinhoitajien panosta tarvitaan. Monet äidit ovat sanoneet että he tarvitsevat juuri sitä käytännön apua koteihin kun perheellä akuuttia tarvetta, perheille olen ollut todella tärkeä.. se että elän vieläkin lasten ja perheiden ajatuksissa... Olen saanut myöhemin mm kutsuja myös hoitamieni lasten häihin, juhliin, valmistujaisiin koska perheet ovat kokeneet minun apuni niin suureksi. Se kertoo siitä että perheet ovat kokeneet koko
Kuule, tässä on sinulle oman yrityksen paikka. Koulutat nimenomaan kodinhoitajia. Monikin isossa kaupungissa on valmis maksamaan tästä palvelusta.
Sinkkuina hoitelemassa omaa kotiaan tietysti.