Kovat ajat. Texasissa tuhkarokko leviää.
Länsi-Texasin tuhkarokkoepidemia leviää edelleen. Ja koska päiväkotien rokotusaste laskee eri puolilla Usaa, epidemiariski on todellinen. Nyt tapauksia jo reilut 100. Tuhkarokkoa havaittiin viime viikolla myös näissä osavaltioissa: New Mexico, Alaska, Georgia ja New York.
Kommentit (73)
Kuulun sukupolveen joka sairasti kaikki niin sanotut lastentaudit luomusti. Se millaisena itse muistan taudit ei ole ollenkaan sama kuin miten vanhempani sairastamisen näkivät. Kaikki lastentaudit on potentiaalisesti (hengen)vaarallisia ja on todella lyhytnäköistä jättää rokotus ottamatta. Laumasuoja voi vielä hetken toimia mutta sitä mukaa kuin taudit sairasteiden määrä vähenee suhteessa rokottamattomat heikkenee laumasuoja hyrkästi. Pian sitä ei enää ole ja silloin palataan taas suuremman lapsikuolleisuuden lukuihin. Haluaako joku oikeasti palata niihin aikoihin?
Miksi kukaan ei kysy sitä, että onko epidemia rokoteperäistä? Siis rokotteiden takia alkunsa saanut epidemia. Kaikki modernit polio-epidemiat on siellä olleet rokotuksista peräisin. Ja niin on ollut Ukrainassakin. Tässä uutisotsikko (v.2021): "Ukrainassa on havaittu rokoteperäisiä poliotartuntoja". Ja edellinen rokotealkuinen epidemia siellä oli 2015.
Tuhkarokko ei ole vaarallinen tauti. Menee ohitse kun ottaa vähän kuumelääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pelätyin komplikaatio on aivotulehdus, jonka saa noin yksi tuhannesta tartunnan saaneesta. Sen oireet alkavat noin viikon kuluttua muiden oireiden alusta. Noin joka tuhannes tartunnan saaneesta menehtyy tautiinsa. Suurimmassa vaarassa ovat pienet ja rokottamattomat lapset."
Ennen vanhaan tuohonkin tosiaan kuoli pieniä lapsia. Osa kuuroutui.
Mun isä oli lääkäri. Muisteli aina noita kuuroutuneita pikkulapsia, siis ennen kuin rokotukset saatiin. Oli se rankkaa. Nykyaikana on kyllä ihan luksusta elää.
Ai siitäkö se johtuu kun en kuule mitä muut sanovat ja korvat soivat koko ajan. Ikää on sen verran että ehdin sairastaa tuhkarokon ennen kuin rokotukset alkoivat.
Vierailija kirjoitti:
1930-luvulla "kehitysvirheet ja vastasyntyneiden taudit" olivat lasten yleisin kuolemansyy
Vuonna 1936 Suomessa kuoli alle vuoden vanhana 4 543 lasta ja 1-4-vuotiaana 2 036 lasta. Alle 5-vuotiaiden kuolleisuus tuhatta syntynyttä kohden oli 95.
Vuonna 2008 tilanne oli tyystin toinen: alle vuoden ikäisenä kuoli 159 lasta ja 1-4-vuotiaana 42 lasta. Alle viisivuotiaiden kuolleisuusluku on 3,4. (Kuvio 1.) Lapsikuolleisuuden alenemisen syistä saa hyvän käsityksen, kun tarkastelee alle 5-vuotiaiden yleisimpiä kuolemansyitä vuosina 1936 ja 2008 (taulukko).
Sellaista se oli ennenkuin "pahat" lääketehtaat alkoivat tekemään lääkkeitään.
Isäni sisaruksista kuoli 3 kulkutauteihin yhden talven aikana. Sellainen oli siihen aikaan normaalia, mutta silti se oli hirvittävä tragedia perheelle. Isoisäni järkyttyi lastensa kuolemista niin pahasti, että ei antanut haudata heitä. Piti heitä kotonaan useita viikkoja. Lopulta lapset oli haudattu väkisellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei kysy sitä, että onko epidemia rokoteperäistä? Siis rokotteiden takia alkunsa saanut epidemia. Kaikki modernit polio-epidemiat on siellä olleet rokotuksista peräisin. Ja niin on ollut Ukrainassakin. Tässä uutisotsikko (v.2021): "Ukrainassa on havaittu rokoteperäisiä poliotartuntoja". Ja edellinen rokotealkuinen epidemia siellä oli 2015.
Uutisotsikko mutta ei linkkiä uutiseen. Ei siis uskalla kertoa, kuka ja mikä hörhö "uutisoi".
Että semmosta hörhöilyä tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun sukupolveen joka sairasti kaikki niin sanotut lastentaudit luomusti. Se millaisena itse muistan taudit ei ole ollenkaan sama kuin miten vanhempani sairastamisen näkivät. Kaikki lastentaudit on potentiaalisesti (hengen)vaarallisia ja on todella lyhytnäköistä jättää rokotus ottamatta. Laumasuoja voi vielä hetken toimia mutta sitä mukaa kuin taudit sairasteiden määrä vähenee suhteessa rokottamattomat heikkenee laumasuoja hyrkästi. Pian sitä ei enää ole ja silloin palataan taas suuremman lapsikuolleisuuden lukuihin. Haluaako joku oikeasti palata niihin aikoihin?
Tuskin muistan aikaa kun sairastettiin polio lastentautina luomusti kun ei ollut rokotetta. Jotkut vanhemmat eivät rokottaneet lastansa myöhemminkään ja näitä jäi sitten pyörätuolin varaan jos hengissä selvisivät.
Minä olen syntynyt 1954, sairastin tuhkarokon, kuten kaikki muutkin ikäiseni. Tietty sairaus oli joillekin kovempi, mutta ihan kaikki me toivuimme.
Kertokaa minulle, mikä nykyään on erilaista, kiitos!
antaa taudin niittää satoa vaan oikein huolella, ehkä rokotevastaiset joskus ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saivat mitä tilasivat. Nyt saavat lapsilleen kovasti toivomansa "luonnollisen" suojan ilman lääketehtaiden "myrkkyjä".
Onnea vaan heille.
Tää on kyl hauska. Nää samat,jotka saarnaa rokotteista vetää kaikenmaailman "luonnontuotteita". Osa pahimmista ozempixia. Vaikka "lääketeollisuus paha".
Muuten noin, mutta viattomia lapset ovat vanhempiensa hulluuteen, joten sääliksi käy. Itse muuten olen jo niin vanha, että sairastin tuhkarokon. En kuollut enkä kuuroutunut, mutta kamala tauti - kauan kestävä kova kuume ja ne näppylät, ette voi kuvitella - se oli enkä ikinä sille lasta sille altistaisi, jos vaihtoehto on.
Minäkin sairastin. Olin varmaan 6-vuotias.
En sairaudesta muista mitään, mutta ilmeisesti oli ollut kova kuume. Muistan sen, kun sain nousta sängystä huterille jaloilleni. Verhot oli vedetty ikkunoiden eteen silmien suojaksi. Kurkistin salaa ulos, vaikka "tiesin", etten saisi.
Ikätoverini, joka oli sairastanut taudin 2-vuotiaana, kuuroutui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä oli uutinen ja mitä tässä haetaan? Yllättääkö että jättämällä lapselleen rokotuksen ottamatta altistaa lapsen sairauksille joita torjutaan rokotteilla? Pitäiskö nyt sääliä ja nyyhkyttää näiden perheiden puolesta?
Kyllähän näistä pitää uutisoida. Varoittava esimerkki. Ehkä joku vanhempi tajuaa virheensä ja korjaa sen.
Voisivat järjestää aikuisten kesken vaikka norobileet. "Tulkaa hakemaan, täältä sitä saa..." Ehkä siihenkin se immuniteetti tulee kun tarpeeksi noroilee. Ja jos ei, niin immunitteetii kuitenkin paranee. Niinpä niiin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teksasissa
Texas (suomeksi aiemmin myös muodossa Teksas)[1] on Yhdysvaltain toiseksi suurin osavaltio niin pinta-alaltaan kuin asukasluvultaankin
Näyttää aivan älyttämältä kun kirjoitetaan Teksas, tai vaikka pitsa. Kirjoittaakohan nää tyypit myös motsarella ja matkustavat Nitsaan? Beneluks-maat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teksasissa
Texas (suomeksi aiemmin myös muodossa Teksas)[1] on Yhdysvaltain toiseksi suurin osavaltio niin pinta-alaltaan kuin asukasluvultaankin
Näyttää aivan älyttämältä kun kirjoitetaan Teksas, tai vaikka pitsa. Kirjoittaakohan nää tyypit myös motsarella ja matkustavat Nitsaan? Beneluks-maat?
Luksempuri.
Vierailija kirjoitti:
Saivat mitä tilasivat. Nyt saavat lapsilleen kovasti toivomansa "luonnollisen" suojan ilman lääketehtaiden "myrkkyjä".
Onnea vaan heille.
Luonnollinen kuolema uskiksille ja magoille. Näin se käy.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokkoakin pelätään voi hyvät hyssykät.
Joku on niin i di ootti, ettei tajua tuhkarokon voivan oikeasti olla vaarallinen tauti, voi hyvät hyssykät.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokko ei ole vaarallinen tauti. Menee ohitse kun ottaa vähän kuumelääkettä.
Suurimmalle osalle ei olekaan. Vähän kuten viidessä tapauksessa kuudesta venäläinen ruletti on vaaratonta. Mutta tiedätkö varmasti, että juuri sinun lastesi kohdalle osuu se vaaraton tauti.
Valeuutinen, sanoo Trump, MAGA ja persut.
Thoughts and prayers nyt sitten vaan.
Olen sairastanut tuhkarokon ehkä noin 10-vuotiaana. Muistan, miten näin maailman punaisena. Se on myös ainoa kerta, kun olen eläissäni pyörtynyt.
Mun isä oli lääkäri. Muisteli aina noita kuuroutuneita pikkulapsia, siis ennen kuin rokotukset saatiin. Oli se rankkaa. Nykyaikana on kyllä ihan luksusta elää.