MIKÄ NEUVOKSI? 2½ v herää joka aamu ennen KUUTTA!
Olen jatkuvasti väsynyt kun en itse ehdi nukkua riittävästi. Auttakaa!
Kommentit (11)
Mihin aikaan lapsi lähtee päiväkotiin?
illalla myöhemmin nukkumaan vaan herätään ennen kuutta ja sitten ollaan väsyneitä ja kiukutellaa. Muksut 7v, 4v, ja 1,5v. Sisäinen kello kytketty herätys ennen kuuta ylö. Onneksi 1,5v nukkuu vielä päiväunet.
mietin samaa itse juuri tänään vähän yli 6..itse pitäisi mennä ajoissa nukkumaan..
Varsinkin nyt päivän pidentyessä alkaa aamulla tulla valoisaa aikaisemmin. Huone pimeäksi, niin lapsi havahtuessaan luulee, että on vielä yö ja toivon mukaan jatkaa uniaan!
ei auta mikään muu kuin aika. Aamuvirkku on aamuvirkku. Jos laittoi myöhemmin nukkumaan, heräsi silti aikaisin ja oli vain väsyneempi seuraavan päivän.
Mene itsekin ajoissa nukkumaan.
jotka heräävät aikaisin riippumatta päiväunien pituudesta (vain hoidossa) tai nukkumaanmenoajasta. Jonkinlainen rytminvaihdos tapahtui viime kesälomalla, kun saivat usean viikon ajan olla ilman päikkäreitä ja valvoa illalla pidempään. Tosin palaaminen aikaiseen nukkumaanmenoon ja aikaisiin aamuherätyksiin hoitoon ja kouluun oli sitten vähän hankalaa. Yksi lapsista (6v.) on sitten vielä sellainen, että hän nukahtaa yleensä aina viimeistään 20.30 vaikka saisi valvoakin lomilla ja viikonloppuna. Olen tullut siihen tulokseen, että aikuisen on sopeuduttava pienten lasten rytmiin, lapsi ei paljon rytmiään osaa muuttaa.
Kyllä ne sitten murkkuikäisinä nukkuu....
Ihmisten täytyy elää aina tilanteiden mukaisesti, nyt teillä on tälläinen unirytmi, ehkä huomenna tai ens viikolla on ihan toinen rytmi. kiitä onneasi että lapsi sentään nukkuu, voisihan hän esim painajaisten vuoksi (tuon ikäiset rupeavat näkee painajaisia ja mörköjä) valvoa tai nukkua vain pieniä pätkiä.
että ongelma on ratkaistu sillä että menet itse aikaisemmin nukkumaan. eihän se kaikilla ole mahdollista! moni käy esim iltatöissä.
t. toisen aamuvirkun äiti, odottelee innoissaan kesäaikaan siirtymistä
Meillä myös 1,5-vuotias herää joka aamu klo 5, viimeistään 5.30. Eikä auta vaikka miten säätäisi nukkumaan menoa tai päiväunia.
Lapsi menee nukkumaan n. klo 20 ja minä itse painun pehkuihin klo 21. Ei väsytä! Ei vaikka lapsi edelleen heräilee välillä useitakin kertoja yössä. Kun väkisin koitin valvoa " oman ajan" vuoksi klo 22-23 asti, niin kyllä väsytti!
Kyllä sun ap pitää nyt vaan valita haluatko enemmän omaa aikaa vai vähemmän väsymystä. Elämä on. Olis kannattanut miettiä ehkä tätäkin asiaa 3,5-4-vuotta sitten? Mut älä hätäile, ei se ota kun 15-vuotta, niin kyllä sulla sit taas sitä omaa aikaa on :).
ihmettelin aikanaan kavereita jotka valitti miten lapsen huoneesen tulee jostain hemmetin verhon raosta valoa ja lapsi herää... mikseivät tilkinneet sitä! hölmöä
Nukkuu päiväunet mutta sitä en voi estää, on päiväkodissa.
ap