Helsinkiläiset ja kotimaanmatkailu
Toisessa ketjussa taivasteltiin 21 v Jimiä, joka ei ollut matkustellut ulkomailla. Aika moni kommentoi, että maaseutu on täynnä tuollaisia.
Mä sen sijaan olen ihmetellyt pääkaupunkiseudulla asuvia, joiden tietämys Suomesta ja eri paikkakunnista ja maakunnista on aivan onneton.
Mulla on viisikymppinen työkaveri, joka on käynyt muutaman kerran Vaasassa sukuloimassa ja pohjoisin paikka missä on käynyt (kerran) on Jyväskylä. Muuten einm missään. Toinen hesalainen kaveri ei tiennyt, missä on Pohjanmaa, arveli että siellä Turun ja Porin seudulla jossakin.
Näistäkin voisi tehdä jutun lehteen.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen stadilainen ja matkustelen myös Suomessa. Koskaan en ole mitään vihaa kokenut missään ja nähtävääkin on löytynyt ja mukavia ihmisiä sekä erilaisia yöpymis- ja ruokapaikkoja. Joku harva idiootti jossain, mutta niihin nyt törmää silloin tällöin Stadissakin sekä ulkomailla. Kummallisia yleistyksiä täällä. Melkeinpä ihmettelen käyttekö te koskaan missään oikeasti.
Tämä on oikeaa ja asiallistakin ajattelua jollakin. Kyllä ihmiset on yllättävän samanlaisia kaikkialla, kunhan vaan osaavat ensin hylätä ennakkoluuloiset asenteensa toisiaan kohtaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jengi vissiin luulee, ettei Helsingin tai Turun edustalla olisi saaristoa, luontoa, saunoja, veneilymahdollisuuksia jne.? Sitä se teettää, kun kyhjöttää päivät pitkät Tuupovaaralla. Ei tunneta edes oman kotimaan isoimpia kaupunkeja ja niiden lähiluontoa.
Tavan ymmärtämättömyyttä ja itsekästä kaupunkilaista ylimielisyyttä joka kateudesta kumpuaa. Että toisaalla ei tunnettaisi muita, jos ajatellaan että "syrjäseutua" muka.
No, Turun saaristossa on se 20 000 saarta ja Saaristomerellä 40 000. Koeta opetella itse ympäristösi paremmin, ja tutustu niihin keistä eniten ennakkoluuloja on !
Luen tekstisi kolme kertaa, enkä vieläkään ymmärrä, mitä yritit sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysykää vaan pk-seudun perslävet siellä Kehäkolmosen sisäpuolella.
Mielelläni. En ole tulossa sinne päin keikkahammaslääkäriksi vaikka kymppitonnia on tarjottu. Muutama kerta keikkatöissä maakunnissa riitti toteamaan, että pysyttelen ihmisten ilmoilla.
elintasosi silti heikompi
asut jossain hikisen paskaisessa kerrostalossa
Olet selvästi joku peräkammarinpoika, joka ei tunne edes Suomen pääkaupunkia. Pelottaako poistua äidin helmoista? Pelkäät varmaan homoja, ulkomaalaisia ja susiakin? Ja ei, en ole edes helsinkiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen pointti oli varmaan se, että kun joku nurmolainen tai kokemäkeläinen sanoo, ettei matkaile eikä ole ikinä käynyt Helsingissä, niin sitä pidetään hirveän näköalattomana ja maalaisena ja junttina ja voi päästä vaikka lehtijuttuun asti.
Kun joku pohjoishaagalainen tai vuosaarelainen sanoo, ettei ole ikinä käynyt kehäkolmosen ulkopuolella eikä edes oikein tiedä, että missähän Oulu on, niin se on ihan fine. Ei pääse lehteen asti.
Kyllä tuota olisi paljon mielenkiintoisempaa mielestäni kartoittaa että miten keskiverto helsinkiläinen tuntee ja kokee maan muita kolkkia, etenkin mitä enemmän muka "syrjäseuduille" mennään. Tosin voisihan sitä verrata toisinkin päin, mutta Helsinkin on vain yksi paikka sikäli, että jos sinne ei ole mitään suoria siteitä, niin tuskin kummempaa on kiinnostustakaan, sama tosin pätee moneenkin päin tätä käänneltynä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen pointti oli varmaan se, että kun joku nurmolainen tai kokemäkeläinen sanoo, ettei matkaile eikä ole ikinä käynyt Helsingissä, niin sitä pidetään hirveän näköalattomana ja maalaisena ja junttina ja voi päästä vaikka lehtijuttuun asti.
Kun joku pohjoishaagalainen tai vuosaarelainen sanoo, ettei ole ikinä käynyt kehäkolmosen ulkopuolella eikä edes oikein tiedä, että missähän Oulu on, niin se on ihan fine. Ei pääse lehteen asti.
Ja tämä kaikki on siis mielikuvitusta. Vai onko sinulla näyttää yhtäkään lehtijuttua kummastakaan?
suomi voisi paljon paremmin jos hesa ja etenkin sen asukkaat poistettaisiin suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni. En ole tulossa sinne päin keikkahammaslääkäriksi vaikka kymppitonnia on tarjottu. Muutama kerta keikkatöissä maakunnissa riitti toteamaan, että pysyttelen ihmisten ilmoilla.
Olet selvästi joku peräkammarinpoika, joka ei tunne edes Suomen pääkaupunkia. Pelottaako poistua äidin helmoista? Pelkäät varmaan homoja, ulkomaalaisia ja susiakin? Ja ei, en ole edes helsinkiläinen.
huutista juntille
Sanoisin, että suomalaisen yleissivistykseen kuuluu tuntea ainakin Turku ja Helsinki.
Vieraskielisten osuuksia Helsingissä
Itäkeskus 41,2 prosenttia
Kallahti 40,0
Meri-Rastila 39,3
Kontula 37,7
Jakomäki 37,1
Kurkimäki 35,9
Kivikko 35,8
Puotinharju 31,4
Vesala 29,3
Kannelmäki 28,6
Tilastokeskus 31.12.2020.
Vierailija kirjoitti:
suomi voisi paljon paremmin jos hesa ja etenkin sen asukkaat poistettaisiin suomesta
Kenen raholla sä sitten elät?
Vierailija kirjoitti:
75: Olen matkustanut melkein jokaisessa Euroopan maassa. Suomessa on paikoitellen todella hyvää palvelua, mutta sisämaassa tätä ihmettä en ole kertaakaan todistanut. Virossakin palvelu on vaihtelevaa. Entisissä neuvostomaissa on menneisyyden varjo vahvana, mutta Suomessa tätä ei pitäisi olla.
Esimerkiksi Himoksella palvelu aivan ala-arvoista hintaansa nähden. Asiakaspalvelu oli pyöreä nolla. Saimaalla syrjäinen rantaravintola tarjosi pelkästään halpaa kaljaa ja pannun pohjalla lojunutta kahvia, ja tarjottavien ruokien sisältöä kysyttäessä vain tuhahdeltiin ja raaka-aineet selvästi halvimmat mahdolliset. Ruoka on todella usein pelkää grillissä käräytettyä sontaa tai pizzaa maakunnissa. Sen sijaan rannikolla on hyvää ruokaa ja palvelua. Rosalan saari on pieni ja syrjäinen, mutta siellä on silti paikallisen leipomon tuotteita, oma panimo ja mahtavaa ruokaa upeissa puitteissa. Asenteesta tää homma on kiinni.
Just olin Himoksella hiihtolomalla. Seurueessa myös ulkomaisia. Meidän mielestämme palvelu toimi oikein hyvin. Vuokraamo oli tehty oikein sujuvaksi siitä huolimatta, että vuokraajia oli jonossa paljon, jono veti, ja välineet tuli nopeasti ja asiallisesti (tästä huolimatta jonossa yksi nainen puhisi kiukkuisesti, kuinka käsittämätöntä on joutua jonottamaan ja meinasi antaa palautetta, haha. Hiihtolomaviikko, että onhan siellä nyt muitakin, ja saa muuten aika kauan jonottaa välineitä huomattavasti huonommin organisoiduissa vuokraamoissa vaikka Ranskan Alpeilla, vaikkei olisi ruuhka-aikakaan.). Hissiliput netistä. Ravintoloissa palvelu sujui hyvin sekä suomeksi että englanniksi. Joka hiihtohissillä oli henkilökuntaa auttamassa (näin ei todellakaan ole Alpeilla tai Tatra-vuorilla, eikä Pohjoismaissakaan kaikissa keskuksissa). Pubissa baarimikko jutusteli mukavia sopivissa määrin ja aktiviteeteihin ohjeistettiin hyvin. Eivät edes valittaneet, vaikka kirjauduimme majoituksesta ulos 15min myöhässä.
Veikkaan, että asiakkaan omakin asenne voi vähän vaikuttaa, jos kovin tulee negatiivisia palvelukokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jengi vissiin luulee, ettei Helsingin tai Turun edustalla olisi saaristoa, luontoa, saunoja, veneilymahdollisuuksia jne.? Sitä se teettää, kun kyhjöttää päivät pitkät Tuupovaaralla. Ei tunneta edes oman kotimaan isoimpia kaupunkeja ja niiden lähiluontoa.
Tavan ymmärtämättömyyttä ja itsekästä kaupunkilaista ylimielisyyttä joka kateudesta kumpuaa. Että toisaalla ei tunnettaisi muita, jos ajatellaan että "syrjäseutua" muka.
No, Turun saaristossa on se 20 000 saarta ja Saaristomerellä 40 000. Koeta opetella itse ympäristösi paremmin, ja tutustu niihin keistä eniten ennakkoluuloja on !
Luen tekstisi kolme kertaa, enkä vieläkään ymmärrä, mitä yritit sanoa.
Tuskin ymmärrät seuraavillakaan kerroilla. Mutta se taasen riippuu asuinpaikastasi, jota et valitettavasti ole voinut itse köyhyttäsi valita.
Edelleenkään ei niitä koettavia ja nähtäviä paikkoja ole tähän listaan maakunnista löytynyt. Mikä on se ihan must juttu, että helsinkiläisen kannattaa lähteä maakuntiin ennemmin kuin Keski-Eurooppaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän suurena rikkautena tuntea hyvin maamme kolkat ja historiaa. Ja olen onnekseni lapsesta saakka saanut siihen mahdollisuuden. Se ei pätkääkään myöskään poista sitä, että haluan tutustua eri maiden kulttuureihin ja kohteisiin.
Olen reissannut työni puolesta kolmekymmentä vuotta ympäri maailmaa kaikissa maanosissa. Vapaa-aikaa vietän kesäisin ajelemalla moottoripyörällä ympäri Suomea, olen käynyt mm. jokaisessa Suomen kunnassa ja kaupungissa, Helsinki mukaan lukien. Suomi on täynnä hienoja paikkoja jamielenkiintoisia ihmisiä. Niitä arvostaa ehkä enemmän kun on vähän reissannut ja se on varmaa, etten lomillani ainakaan ulkomaille lähde. Voi olla, että moottoripyörällä liikkuessa ihmisten kanssa pääsee juttuihin paljon helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ihminen on pohjimmiltaan metsäläinen, joka ei pidä muista ihmisistä. Tämä on syy moneen ongelmaan.
Se on ongelma ollut vasta siinä vaiheessa milloin se metsäläinen koettaa asettua johonkin niin sanottuun kaupunkiin, muitten samanmoisten keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ei niitä koettavia ja nähtäviä paikkoja ole tähän listaan maakunnista löytynyt. Mikä on se ihan must juttu, että helsinkiläisen kannattaa lähteä maakuntiin ennemmin kuin Keski-Eurooppaan?
Ihan vaikka oman maan historia :) Menehän vaikka Raatteentielle.
On ihan selvää, että oppiakseen parhaiten muista kulttuureista, on ensin tunnettava hyvin omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mut pesunkestävä kusipää taidat olla.
Vierailija kirjoitti:
Odotan myös innokkaasti. Kertokaahan nyt, mihin meidän perheen kannatta lähteä seuraavaksi reissuun. Mielelläni kuulen vinkkejä ja perusteluja, miksi kotimaahan ulkomaan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos et arvosta kotimaatasi muuten kuin nenänpäähäsi asti, niin varmasti sitten ei yhtikäs mikään. Mutta se on vaan sun oma ongelmasi.
5 vuoden päästä tää keskustelu käydään somaliaksi ja arabiaksi