Muistatteko ajan kun käytettiin kankaisia räkäliinoja?
Herää kysymys, että miksi kauppojen ilmastotoimet on asiakkaan vastuulla.
Kommentit (29)
Se oli aika kamalaa. Lapsena oli krooninen nuha ja koulussa karhea hankala paksu paperi. Kotona harsoliina, isoja. Toki hätätilanteessa harso ok.
Ennen ei varmaan ollut niin paljon räkätauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmillakin oli niitä. Järkkyä kyllä. Ei voisi kuvitellakaan enää.
Eloapinatkin istuu kadulla ja heittää paperiliinat vaan kadulle. Montakohan puuta/vrk on kaadettava kaikkeen paperiin ja pahviin mitä menee. Turha selittää että uusioo, ei sekään ole tyhjästä tullut.
Joko Elokapina on kielletty? Miten on?
Tiedätkö ap, edelleen on olemassa ihmisiä jotka käyttävät kankaisia nenäliinoja.
Vierailija kirjoitti:
Olin unohtanut, pitäisikin palata niihin kotioloissa niin ei olisi nenänalus auki.
Samoin, nenä on aina rikki parin viikon niistämisestä. Taidan tehdä niinkuin joku kirjoitti: vanhat pehmeät vaaterievut käyttöön kotona :)
Muistan ukkini kangasnenäliinat 60- ja 70-luvuilta, hän asui meillä lapsuudessani. Hän pesi niitä itse vessan lavuaarissa ja kuivatti huoneensa patterilla. Äitini inhosi sekä ukkiani että hänen nenäliinojaan ja emme saaneet ottaa ukilta edes paperipäällisiä karkkeja, joita ukki-parka yritti meille tarjota. Myöhemmin ymmärsin miten se ukkia loukkasi, hän halusi vain ilahduttaa lapsia :( Muutenkin äitini kohteli ukkiani kuin sen tarinan vanhemmat, jotka istuttivat vanhuksensa nurkkapöytään ja poika alkoi veistämään puulusikoita omille vanhemmilleen!
Sori, meni vähän ohi, mutta vieläkin harmittaa ukkini kohtelu. Onneksi karma kosti...
80-luvun lapsena minulla oli kankaisia, piirroshahmokuvioisia nenäliinoja.
Avioeron jälkeen kaivoin esiin ex-anopilta saadut kangasnenäliinat. Niihin oli hyvä itkeä, kun silmien ympärys oli jo ihan haavoilla paperinenäliinoista.
Näin aikuisena en ikinä niistäisi tuollaisiin liinoihin, kun itse joutuisin ne pesemään. Miten ne on edes tarkoitus pestä? Kerätä koneellinen räkäpyykkiä (tosi ekologista omistaa sata kangasnenäliinaa) vai sinne vaan keittiöpyyhkeiden ja tyynyliinojen sekaan?
Kotona käytän edelleen. Leikkelen vaatejätteet paloiksi ja niitä tulee käytettyä milloin minkäkin sotkun siivoamiseen, myös niistämiseen ja käytön jälkeen roskiin. En ala niitä pesemään.