HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mielenterveysongelmien kasvu on osittain kasvatuksen tulosta. Nuorilla ei ole sietokykyä epämukavuuteen. Autismin dg tulee yhä useamalle teinille, vaikka oikeasti takana on vain itsepäinen nuori, jolle ei ole asetettu ajoissa rajoja. Se näkyy lopulta lukkiutumisena ja valikoivuutena. Kyvyttömyytenä kestää ja sopeutua.
Lisäksi tämä ajattelu, että lapsia pitää suojella pahalta mieleltä, pettymyksiltä, haasteilta jne. Se tuottaa hauraita aikuisia, joiden psyyke pettää heti, kun maailman realiteetit tulee vastaan. Teini-ikäinen osaa vedättää vanhempia ja itkeä/hysterisoida asioita, kun ei halua jotain tehdä ja sillä saa tahtonsa läpi. Vanhemmat lulee, että lapsi voi oikeasti noin huonosti. Esimerkkinä vaikka esitelmän pito luokassa. Teini itkee kotona ja hyperventiloi. Vanhemmat pelästyy ja pyytää, ettei sitä esitelmää tarvitse pitää julkisesti, koska tilanne on niin mahdoton
Koko sen 30 vuoden ajan olet saanut palkkaa yli keskipalkan, maksanut sillä asunnon ja kasvattanut lapset. Minimi eläkkeellä alle 1000e/kk ei makseta lasten elastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhempi olisi kyllä noiden eläkkeiden suuremmassa tarpeessa. 23-vuotiaalla on elämä ja mahdollisuudet vielä edessä.
Juuri siksi nuoria on autettava. Jos hänkin saa itsensä kuntoon muutamassa vuodessa, niin hänellä on vielä 40 vuotta työaikaa jäljellä.
Jos nuorten hoitoon ei panosteta, niin sitten heitä hoidetaan hautaan saakka. Tulee yhteiskunnalle paljon edullisemmaksi hoitaa nuori ihminen kuntoon, vaikka sitten muutaman vuoden eläkkeellä olisikin.
Kaikki ei parane. Jos ei suostu syömään lääkkeitä, ei todennäköisesti parane. Minä parannuin, kun söin.
Toivottavasti respalla on hyvät pkv-lääkkeet, että elämä on makoisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?
Ei tietenkään tarvitse, jos pystyy itse itsensä jollain muulla tavalla elättämään. Tuilla eläminen ei ole sitä.
Tämähän se. Olen kyllä todella tyytyväinen nykyhallitukseen ja sen tekemiin leikkauksiin. Näistä turhista työkyvyttömyyseläkkeista voisi leikata seuraavaksi niin kuin joku täällä jo ehdottikin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi y-lauta siirtyi tänne? Luokattoman huonoa keskustelua, pelkkää kanssaihmisten haukkumista.
Tänäänkö huomasit?
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, valinnan vapaus on kaikilla kunhan et revi elantoasi muiden työtätekevien selkänahasta eli ei vastikkeettomia yhteiskunnan tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä töitä tekee, viisas on eläkkeellä.
Työssäkäyvällä keskimäärin vähän toinen elintaso kuin nuorena eläkkeelle joutuvalla.
Ihan sama näyttää olevan sellaisen nuoren eläke joka ei koskaan ole ollut töissä, kun koko ikänsä matalapalkka-alalla työskennellä vanhuksella. Se ero tosin on ettei se vanhus saa mitään muuta tukea, kun on tottunut koko elämänsä tulemaan toimeen vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhempi olisi kyllä noiden eläkkeiden suuremmassa tarpeessa. 23-vuotiaalla on elämä ja mahdollisuudet vielä edessä.
Kyllähän moni vanhempikin ihminen ehtii vielä kouluttautua uudelle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaanjohtava uutinen. Opiskelut ovat tauolla. Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke josta voi palata vielä töihin tai opiskelemaan.
Öh, olisin tuon ikäisenä ollut äärettömän onnellinen jos olisin päässyt ylipäätänsä yliopistoon eikä olisi tarvinnut raataa pskaduunissa. Sittemmin se olikin hyvä asia etten päässyt, olisi ollut aivan väärä ala=)
Kuka sut muka pakotti töihin? Ihan omaa ahneuttasi kävit.
Suomalainrn yhteiskunta. Ennen vanhaan ei saanut m i t ä ä n tukea jos ei ollut joko korkeakoulututkintoa tai ammattitutkintoa. Ylioppilailla ei siis maksettu markan markkaa tukea, ei todellakaan olisi yhtään mitään toimeentulotukea tippunut. Sitä tipah
Piti säästää rahaa ja potilaat laitettiin avohoitoon. Ennen potilas hoidettiin terveeksi ennen kuin pääsi pois. Potilaat eivät päässeet sairastuttamaan muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa millä tarmolla jotkut vääristelee näitä juttuja :') Eivät vaan opi käsittelemään vaikeita tunteita, sitten puretaan kaikki viha ja turhautuminen raukkamaisesti muihin.
Ja sinä huvitat, kun luulet, että kannanotoissa on vain tuosta yhdestä lusmuilijasta kyse. Meitä on monia, jotka ovat nähneet tämän nykyilmiön, kuten juuri nyt sai taas lukea "Fiksu pääsee vähemmällä" ja "Miksi pitäisi töihin mennä, kun saa tuet"?
Olen asunut erään rannikkokaupungin lähiössä (Varissuo) ja voin kertoa, että näitä "masentuneita ja ahdistuneita" riittää.
Kaikki on kivaa, kunhan rahaa saa "seinästä". Kauhua näissä herätti kun TE hieman patisteli töihin. Näitä oli mulla naapureina, itse kävin töissä. Juopot huuteli pihassa, että mihin sä nyt taas olet menossa, kun aamulla hommiin lähdin. Kun tulin iltavuorosta, niin oli bileet täydessä vauhdissa. Töihinkö? Huh huh, no ei hemmetissä me sellaista haluta kuulla, mitä sinäkään raadat, tuu mukaan...koiria ja kissoja kämpät täynnä, ja rahaa vaan tuli näköjään aina jostain. Kaikkien puheissa kuului "sossu"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse, jos pystyy itse itsensä jollain muulla tavalla elättämään. Tuilla eläminen ei ole sitä.
Tämähän se. Olen kyllä todella tyytyväinen nykyhallitukseen ja sen tekemiin leikkauksiin. Näistä turhista työkyvyttömyyseläkkeista voisi leikata seuraavaksi niin kuin joku täällä jo ehdottikin.
Erittäin tyytyväisiä ollaan tähän hallituksen päätökseen.
"Potkujen antaminen helpottuu radikaalisti."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b6020f87-89e5-481b-8f37-4f8cf738a…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi nuoria on autettava. Jos hänkin saa itsensä kuntoon muutamassa vuodessa, niin hänellä on vielä 40 vuotta työaikaa jäljellä.
Jos nuorten hoitoon ei panosteta, niin sitten heitä hoidetaan hautaan saakka. Tulee yhteiskunnalle paljon edullisemmaksi hoitaa nuori ihminen kuntoon, vaikka sitten muutaman vuoden eläkkeellä olisikin.
Ja lehmätkin lentävät.
Tuosta eläkkeestä menee asumiskuluhin eli vuokraan yli 500e.Eläke on alle 1000e/kk, asumistuki 400e.Oman asuntolainan lyhentämiseen ei makseta asumistukea. Jos asumiskuluja ei olisi, eläke olisi alle 1000e/kk eli käyttörahaa jää aina alle 1000e/kk. Sinä saat käyttää 2000 euroasi kuussa mihin haluat, myös oman asuntolainan lyhentämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan leimata sun eläke siihen tasoon mitä olet oikeasti maksanut. Olet eläkeläisloinen joka elää nykyisten työssäkävijöiden maksuilla.
Lisää ulkomaalaisia tänne, jotta kantasuomalaiset saavat lorvia ja "tehdä mukavia asioita" valtion tuilla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, valinnan vapaus on kaikilla kunhan et revi elantoasi muiden työtätekevien selkänahasta eli ei vastikkeettomia yhteiskunnan tukia.
Tuo herättää vaan sen kysymyksen, että miksi meillä on yhteiskunta, jos sairaista ei pidetä huolta? Pitäisi sairaat jättää vaan tuonne johonkin katuojaan pärjäämään omillaan?
Lopetetaan sitten samantien kaikki lapsilisät, ruokajonot, ilmainen kouluruoka, kodittomien yömajoitukset. Vai mitä
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025
Satonen lähti jo rekrytoimaan hoitajia ulkomailta.
Aha. Nyt mt-potilas näköjään jo tartuttaa mt-oireet muihin. Ei hyvää päivää.
Et taida ihan henkilökohtaisesti ymmärtää tätä sairautta tai tuntea yhtään tähän sairauteen sairastunutta. Kannattaisi ehkä sinunkin olla aukomatta päätäsi täällä.