HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan niin tiukoilla että taytyy ruveta maksamaan vuokraa puolisolle tasatakseen kuluja. Asumistukea tähän ei toki saa. Jatkossa omaa rahaa jää 200 euroa kuukausi, tästä lääkkeet ja lääkärikäynnit.
Pitäiskö sun mennä töihin? Hyvä, että asumistukea et saa.
Pistä ihmeessä tietoa jos sinulla vapaa paikka on. Et taida tietää työllisyystilanteesta mitään..
Tuolta löytyy 30.000 työpaikkaa, toki kaikkiin on sulla seliselitys, miksei käy.
Ilman mitään rajoituksia:
"Löysimme 28 361 työpaikkaa, joista 6 976 on julkaistu viimeisen 7 päivän aikana."
Ja kun pistin oman paikkakunnan, tulos oli enää:
"Löysimme 8 työpaikkaa, joista 7 on julkaistu viimeisen 7 päivän aikana."
Vierailija kirjoitti:
Sain itse eläkkeen sen verran helpolla, että kyllä huolettaa, riittääkö Suomen maksukyky kaikkiin työkyvyttömyyseläkkeisiin.
Ei riitä ja nämä ovatkin seuraava luonnollinen leikkauskohde.
Onko tämä ketjun tarkoitus nostaa vihaa työkyvyttömiä ja heikommassa asemassa olevia kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen.
Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen. 24/7/52
Mulla on nuo kaikki ja silti käyn töissä, paskapalkalla koska en pysty parempaan. Tuntuu niin käsittämättömän väärältä, että joku toinen saa samoilla sairauksilla saman rahan kuin minä, mutta saa vain olla.
En vaan ymmärrä kuinka jotkut pääsee eläkkeelle ja toiset ei. Siinä ei tunnu olevan mitään säännönmukaisuutta.
Ilmeisesti p
Eiköhän lääkäreillä ole mittareita. Mielen sairauksiakin voidaan mitata fyysisesti.
Mahtava idea! Kerrotko vielä mistä löytyisi tehdas, joka palkkaa pitkään työelämän ulkopuolella olleita henkilöitä tekemään maksimissaan yhden tunnin työpäivää kun terveys ei riitä enempään? Voin laittaa hakemuksen heti.
Vain yksinkertainen idiootti kuvittelee nykySuomessa että töitä riittää kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi= siivellä eläjien sosiaalitoimisto!
Tämä.
Sanotteko siis, että mielisairas on siivelläeläjä?
Kyllä. Oletko tyhmä, kun pitää rautalangasta vääntää?
Toinen on hoitanut kotihoidontuella lapset eikä saa leskeneläkettä ja mies löytää uuden ja menee naimisiin ennen 50-vuotis syntymäpäivää ja uusi nainen saa leskeneläkkeen.
Sama juttu, että nyt tulee pariskuntia jotka olleet 60 vuotta yhdessä eikä nainen saa leskeneläkettä kuin 10 vuotta ja joku on 5 vuotta naimisissa ja saa loppuelämän leskeneläkettä, jos menee esim. naimisiin ennen 50 ikävuotta ja mies kuolee sydänkohtaukseen 6 vuoden päästä.
Hullu Suomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Sanotteko siis, että mielisairas on siivelläeläjä?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on kateellinen psykoosisairaalle. Aika perus. Menkää töihi.
Ei kateellinen vaan inhottaa.
Ymmärrän, muakin inhottaa kevytkenkäiset miehet, jotka hankkivat itselleen sukupuolitauteja ja syöpäsairaat ovat myös aika inhottavia.
Olen mt syistä pysyvällä eläkkeellä ja saan alle tonnin kuussa.
Mistä tuo repii 1400€?
Minä olen 58v.nainen. Minun halutaan työskentelevän vielä 10 vuotta. No hyvässä lykyssä ehtiihän sitä sitten vieläkin olla, vaikkapa 25 vuotta eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava idea! Kerrotko vielä mistä löytyisi tehdas, joka palkkaa pitkään työelämän ulkopuolella olleita henkilöitä tekemään maksimissaan yhden tunnin työpäivää kun terveys ei riitä enempään? Voin laittaa hakemuksen heti.
Ota yhteys työvoimaneuvojaasi ja laatikaa yhdessä suunnitelma. Jotain löytyy varmasti! Tsemppiä 👍
Vierailija kirjoitti:
Toinen on hoitanut kotihoidontuella lapset eikä saa leskeneläkettä ja mies löytää uuden ja menee naimisiin ennen 50-vuotis syntymäpäivää ja uusi nainen saa leskeneläkkeen.
Sama juttu, että nyt tulee pariskuntia jotka olleet 60 vuotta yhdessä eikä nainen saa leskeneläkettä kuin 10 vuotta ja joku on 5 vuotta naimisissa ja saa loppuelämän leskeneläkettä, jos menee esim. naimisiin ennen 50 ikävuotta ja mies kuolee sydänkohtaukseen 6 vuoden päästä.
Hullu Suomi
Amerikassa myös ex-vaimo saa leskeneläkkeen, jos on aikanaan hoitanut lapsia kotona.
Mistä noita elättejä oikein sikiää. Hesarissa oli juttu miten yliopistossa on opikelijoita joiden lähtötason on matalalla. Äidinkielen opiskelijat eivät luo kirjoja jne. Nykynuoriso päästetään aivan liian helpolla kaikessa ja se näkyy osaamisessa. Ei tarvitse ihmetellä että töitä ei löydy osaamattomille paskakasoille. Tutkintotoditust ei nykypäivänä takaa mitään osaamista joten töitä ei tipu pelkästään sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vi ttu, että on kateellisia ihmisiä palsta täynnä.
Ette taida tajuta, että ne "mukavat" asiat eivät ole meille mielenterveyden kanssa kamppaileville mikään itsestäänselvyys, vaan niiden eteen, että edes pystyy niitä tekemään, on saattanut joutua tekemään pitkän ja raskaan kuntoutumisprosessin, kun lähtökohta on ollut mustaakin mustempi kuilu.
Itse olen tällä hetkellä myös eläkkeellä, mutta sen verran jo kunnossa, että voin silloin tällöin, kun kunto antaa myöten, tehdä vähän töitä.
Kyllä ne pienet elämän ilot ( linnunlaulu, kavereiden näkeminen, hyvän kirjan lukeminen, rakas puoliso ) ovat ne asiat, jotka estävät minua vajoamasta takaisin sinne pohjattomaan pimeyteen.
Kateellisia? Huomaa, että sulla on mielenterveysongelmia,.koska olet noin tyhmä.
Ihmiset eivät ole kateellisia vaan halveksuvat vapaamatkustajia. Oik
Oletkohan samaa mieltä sitten jos sun oma- tai sukulaislapsi heiluu psykoosissa jonain päivänä? Mitä heille sun mielestä pitäis tehdä? Jotenkin rangaista siitä, että sairastuivat. Kukaan ei edes ota töihin, jos joutuu sanomaan työhaastattelussa olleensa joskus psykoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ehkä vaan ole ahneita ja itsekkäitä rahah*oria, vaikka sä oletkin sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä, kaikin puolin. Nauti rahoistani, sitten, mukavia kutomishetkiä. 😤
Vi...... ne mitään sun rahoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Pelkät aukot sairauden takia CV: ssä tekee sen, ettet pääse haastatteluun.
On se kumma jos työuupumus ei ole mennyt pois vuosien mittaan. Masennukseen saattaa auttaa ulkoilu, ystävät, liikunta ja avantouinti. Lääkkeet tuskin parantavat ketään. Lääketiede ei voi kaikkia parantaa. Jokaisen pitäisi hankkia elantonsa itse tai sitten sukulaiset saisivat elättää.
Suomessa työeläke on hyvä järjestelmä mutta siihen päälle Kela joutuu elättämään miljoona muuta eli työttömät, kansaneläkeläiset, opiskelijat, vammaiset yms. Ei ihme että elämme verohelvetissä ja tukien varassa olevat vinkuvat vuosi toisensa jälkeen lisää. Eikö tosiaan masentunut pysty toimimaan edes Wolt kuskina vai mikä siinä oikein on.
Jokainen työtä tekevä maksaa eläteille palkastaan keskimäärin 350 euroa kuukaudessa. Ainakin itselle olisi paljon käyttöä rahalle jonka valtio vie tukien varassa eläville.