HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen.
Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen. 24/7/52
Mulla on nuo kaikki ja silti käyn töissä, paskapalkalla koska en pysty parempaan. Tuntuu niin käsittämättömän väärältä, että joku toinen saa samoilla sairauksilla saman rahan kuin minä, mutta saa vain olla.
En vaan ymmärrä kuinka jotkut pääsee eläkkeelle ja toiset ei. Siinä ei tunnu olevan mitään säännönmukaisuutta.
Sama
Itsellä myös sairauksia ja luin jutun kuinka joku toinen nainen on samasta työkyvyttömyyseläkkeellä ja hänellä on vielä avustaja.
Tilasin kyllä itselle lääkärin jo.
Joku tuossa valitteli, että leskeneläkettä on VAIN 10 v. Minusta kuulostaa aivan liian pitkältä. Mihin sitä ylipäänsä tarvitaan, on niin jäänne menneestä
Kyllä moni mielenterveyskuntoutuja yrittää viimeiseen asti olla terve.
Luulen että hän toipuu. Voisiko olla eri ala kokonaan? Käsille tekemistä.
Tsemppiä ja eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä töitä tekee, viisas on eläkkeellä.
Työssäkäyvällä keskimäärin vähän toinen elintaso kuin nuorena eläkkeelle joutuvalla.
Ihan sama näyttää olevan sellaisen nuoren eläke joka ei koskaan ole ollut töissä, kun koko ikänsä matalapalkka-alalla työskennellä vanhuksella. Se ero tosin on ettei se vanhus saa mitään muuta tukea, kun on tottunut koko elämänsä tulemaan toimeen vähällä.
Keskieläke on kyllä 1800e /kk.
Mitä merkitystä sillä keskieläkkeellä on ihmiselle, joka ei sitä saa?
Entä jos on ollut 5 eri työpaikkaa 6 vuoden aikana.
Miten eläke lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vähättelevät mielenterveysongelmia... Oikeasti se on välittäjäaineiden vamma päässä. Voisi verrata vammaiseen. Miksi kukaan haluaisi henkisesti vammaista ihmistä töihin? Sehän on vaara yhteiskunnalle... Ei ne sovellu asiakaspalvelutöihin tai mihinkään muuallekaan koska ei välineitä yksinkertaisesti ole. Ei vaikeasti mielenterveysongelmainen tuo mitään hyvää yhteiskunnalle.
Voin antaa esimerkin omasta elämästäni. Olen 43-vuotias nainen, joka on sairastanut masennusta parikymppisestä eteenpäin. Siitä huolimatta olen pystynyt opiskelemaan ja tekemään valmistumisen jälkeen keskituloisia töitä (sikäli kun sillä on mitään merkitystä.) 35 täytettyäni masennusoireilu paheni merkittävästi, oli myös työuupumusta, paniikki- ja pelkotiloja ja muuta mukavaa. Olin vuoden sairaslomalla ja koska työpaikalle sattui sopivasti YT:t niin jäin työttömäksi kesken sairasloman. Nyt olen ollut 7 vuotta pois työelämästä, olen syönyt 12 eri mielialalääkettä, käynyt terapiassa ja kuntoutusryhmissä, jonotan sähköhoitoon ja silti en täytä eläkkeenmyöntökriteerejä edes että saisin määräaikaista eläkettä. Vointi on mennyt vuosi vuodelta vain alaspäin, silti eläkeyhtiön mielestä työkykyä on jäljellä. Lääkärit eivät enää tiedä mitä tekisivät mun kanssa koska mikään kuntoutus ei ole auttanut eikä ole töitä, joita pystyisin tekemään. Silti joudun roikkumaan työttömänä työnhakijana työmarkkinatuella työkkärin soittaessa säännöllisin väliajoin että onko parantumista tapahtunut. Voitte ehkä kuvitella miltä tuntuu lukea tämmöisiä juttuja kun oma tausta on tämmöinen.
Vierailija kirjoitti:
Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen.
Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen. 24/7/52
Olisiko eutanasia ratkaisu niin pääsist eroon kivusta, masennuksesta, pelosta, paniikista, surutsta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jaahas. Nyt on pelko, hätä ja yksinäisyyskin "sairauksia". Oikein mikään tuossa listassa ei ole. Yritä selvitä ittes kanssa."
Kun mulla on tuollaisia oireita, mietin mikä niihin on syynä. Sillä joku asia tai kenties elämäntapa/tyytymättömyys ne laukaisee. Kun syyn ymmärrän, muutan elämääni joskus joudun vähän pakottamaankin itseäni ja pakko mennä epämukavuusalueelle löytääkseni elämässä sen polun jossa voin hyvin. Eikö nuo em. oireet ole vain itsetuntemuksen puutetta/tunnekoukkuun jäämistä josta ei joskus haluta tai ymmärretä pyrkiä pois muutamalla jotain elämässään vaikka se tuntuukin vaikealta niin siitä huolimatta.
Ajatukset pois omasta navasta, pakota itsesi suuntaamaan huomiosi oman itsesi ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nuo kaikki ja silti käyn töissä, paskapalkalla koska en pysty parempaan. Tuntuu niin käsittämättömän väärältä, että joku toinen saa samoilla sairauksilla saman rahan kuin minä, mutta saa vain olla.
En vaan ymmärrä kuinka jotkut pääsee eläkkeelle ja toiset ei. Siinä ei tunnu olevan mitään säännönmukaisuutta.
Ilmeisesti pystyt tekemään töitä. Ja se toinen ei. Se toinen voi haluta tehdä töitä, vaikka sinä et haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Suomi= siivellä eläjien sosiaalitoimisto!
Tämä.
Sipilältä kysytty neuvoja, kun näitä uutisia on alkanut 10v tauon jälkeen taas ilmestymään kuin sieniä sateella?
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa valitteli, että leskeneläkettä on VAIN 10 v. Minusta kuulostaa aivan liian pitkältä. Mihin sitä ylipäänsä tarvitaan, on niin jäänne menneestä
Miksi sitten 1974 syntyneet ja vanhemmat saa sitä loppuelämän?
Eli 2 sisarta toinen syntynyt 1974 ja saa leskeneläkettä loppuelämän ja 1975 syntynyt saa 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pystyt tekemään töitä. Ja se toinen ei. Se toinen
Ei vaan riippuu siitä kuinka hyvin osaa oireet lääkärille selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan niin tiukoilla että taytyy ruveta maksamaan vuokraa puolisolle tasatakseen kuluja. Asumistukea tähän ei toki saa. Jatkossa omaa rahaa jää 200 euroa kuukausi, tästä lääkkeet ja lääkärikäynnit.
Pitäiskö sun mennä töihin? Hyvä, että asumistukea et saa.
Pistä ihmeessä tietoa jos sinulla vapaa paikka on. Et taida tietää työllisyystilanteesta mitään..
Tuolta löytyy 30.000 työpaikkaa, toki kaikkiin on sulla seliselitys, miksei käy.
Ja sitten loataat niiden oikeiden avoimien paikkojen määrän. Tampereelta, pitää nuo perheen vanhuksetkin hautaan hoitaa jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vähättelevät mielenterveysongelmia... Oikeasti se on välittäjäaineiden vamma päässä. Voisi verrata vammaiseen. Miksi kukaan haluaisi henkisesti vammaista ihmistä töihin? Sehän on vaara yhteiskunnalle... Ei ne sovellu asiakaspalvelutöihin tai mihinkään muuallekaan koska ei välineitä yksinkertaisesti ole. Ei vaikeasti mielenterveysongelmainen tuo mitään hyvää yhteiskunnalle.
Voin antaa esimerkin omasta elämästäni. Olen 43-vuotias nainen, joka on sairastanut masennusta parikymppisestä eteenpäin. Siitä huolimatta olen pystynyt opiskelemaan ja tekemään valmistumisen jälkeen keskituloisia töitä (sikäli kun sillä on mitään merkitystä.) 35 täytettyäni masennusoireilu paheni merkittävästi, oli myös työuupumusta, paniikki- ja pelkotiloja ja muuta mukavaa. Olin vuoden sairaslomalla ja koska työpaikalle sattui sopivasti YT:t niin jäin työttöm
Ja sun kaltaisia elätetään. Pitäiskö sun ottaa itseäsi niskasta kiinni ja mennä vaikka johonkin yksinkertaiseen työhön? Sun pää ei näemmä kestä mitään, missä joutuu ajatella. Kokeile vaikka tehdastöitä. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten 1974 syntyneet ja vanhemmat saa sitä loppuelämän?
Eli 2 sisarta toinen syntynyt 1974 ja saa leskeneläkettä loppuelämän ja 1975 syntynyt saa 10 vuotta.
Olisi pitänyt pistää raja nuorempaan sukupolveen eikä niille jotka on jo 40.
Toinen on ollut naimisissa 30 vuotta eikä saa leskeneläkettä ja toinen menee ennen 50-vuotis syntymäpäivää naimisiin ja saa loppuelämän leskeneläkettä.
Sain itse eläkkeen sen verran helpolla, että kyllä huolettaa, riittääkö Suomen maksukyky kaikkiin työkyvyttömyyseläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko eutanasia ratkaisu niin pääsist eroon kivusta, masennuksesta, pelosta, paniikista, surutsta jne.
Ohiksena väitän, että aika paljon siihen auttaisi toisten ihmisten empatia ja mielen sairauksien ymmärtäminen. Jos mielen sairaudet ei olisi enää tabu, niin se energia mikä menee siihen, vapautuisi siitä omasta sairaudesta selviämiseen. Jos sairastuneet jätettäisiin rauhaan, niin suurempi osa pystyisi tervehtimään. Ja väitän että99% heistä haluaisi olla terve. Ja yrittää tulla terveeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi= siivellä eläjien sosiaalitoimisto!
Tämä.
Sanotteko siis, että mielisairas on siivelläeläjä?