Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun kestovaippainto lopahti

Vierailija
07.03.2007 |

Eli olen kestoillut nyt 8kk, mutta enää ei oikein nappaa ja käytössä kertsit, koska yksi kertsi voi mennä 3h kun taas siinä ajassa sain vaihtaa jo 4-6 kestot. Ylensä kestoja pitää vaihtaa n.40min välein kun poju pissailee pitkin päivää, kun taas kertsi imee ne pois.

Toiseksi jouduin pesemään joka päivä pyykkiä, kun pyykkikori täyttyi päivässä ja mulla on 30 kestot, joten joka toinen pv vähintään pakko pestä. No, kun on muutakin pyykkiä, niin pitää pyykätä joka pv. Kun lopetin kestot, niin pyykkään joka 3pv.

kolmas, poika liikkuu, konttaa ja kiipee ja iso kestopakettipylli turhan tuhti , kun nyt kertsillä tuntuu olevan kivempi liikkua.

Mutta näin kävi, toisaalta haluaisin innon takaisin, mutta kertsit on nIIIN hellpot

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä enää tarvitse pyykätä niin usein, ei tarvitse muuta kuin heittää vaippa roskiin ja seuraava päälle. Ja kyllä sitä aikaa säästyy, se on ihan fakta!

Kestoilin 7kk ja se riitti. Mennään siitä mistä aita on matalin, jää enemmän aikaa kaikkeen muuhun. Ei elämä pyöri paskavaipoissa.

Vierailija
42/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos meet sössimään homman kertiksillä(lapsi pissailee niihin, niitä ei vaihdeta ja lapsi unohtaa pissauksen ja märkyyden yhteyden), niin saat todennäköisesti vaihdella niitä huomattavasti pidempään.

Lapset on ennen saatu vaipoista aika järjestäen siinä 1-2 ikävuoden välillä, nykyään menee helposti lähemmäs 3:a vuotta.

Joten koita vaikka osittaisesti jaksaa kestoilla, jottei poika menettäisi tuntumaa hommaan, kun se selkeästi hänellä tuntuu olevan.

Vierailija:

muutenkin kun otan vaipan pois, niin poika pissaa hoitopöydälle tai matolle ;) ja kitisee heti, jos pikkupissa vaipassa (tosin siis kertsi imee)

No, kun kesä koitaa, niin pikkumies saa juosta ilman housuja!

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän elämä ei " pyöri paskavaipoissa" . Me laitamme lapselle vaipan, sitten otamme pois n. neljän tunnin päästä, laitamme vaipan koneeseen ja sieltä kuivuriin. Otamme pois ja laitamme päälle. Kuulostaako vaikealta?

Vierailija
44/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkea tarvitse tehdä niin fanaattisesti, että sitten menee hermo. Miksei voi vaikka kestoilla osittain silloin kun siihen ei löydy intoa ja sitten taas kun on enemmän jaksamista kestoilee enemmän? Miksi täytyy aina olla kaikki tai ei mitään?

Vierailija:

Kestoilin 7kk ja se riitti. Mennään siitä mistä aita on matalin, jää enemmän aikaa kaikkeen muuhun. Ei elämä pyöri paskavaipoissa.

Vierailija
45/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan yrittää jaksaa pitää ainakin osittain kestotusta yllä ja kesällä vierottaa koko vaippatarpeesta. ap

Vierailija
46/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon helpommalta kuin: vaippa pois, koneeseen, kone päälle, pois koneesta, kuivuriin, kaappiin.....

Ei kiitos, mulle riitti kokonaan.

Vierailija
47/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kestoiltu kuukauden verran, ja laskin että mulla menee viikossa ehkä 10 min aikaa enemmän vaippajuttuihin kuin ennen.

Kippaan vaippasangon sisällön koneeseen, pesuaine sisään ja kone päälle alle minuutissa. Kun kone on pysähtynyt, kippaan vaipat kuivausrumpuun, se vie ehkä minuutin. Sitten vaipat pois rummusta ja kaappiin, missä menee korkeintaan 2 minuuttia.

Vaipanvaihtoon ei kulu aikaa, sillä saan aio-vaipan nepparit suljettua aivan yhtä sutjakkaasti kuin vetäisin lapselle kertakäyttöisen housuvaipan jalkaan.

Likaisen vaipan vaihdossa menee muutama sekunti kauemmin, kun huuhdon kakat ensin vessanpönttöön, ennen kun vien vaipan likoamaan sankoon.

Niin, ja sangon täyttämiseen vedellä + etikkatilkan lorauttamiseen menee ehkä minuutti.

Pesen vaipat kaksi kertaa viikossa, joten aikaa tähän koko rumbaan menee noin 10 minuuttia/viikko enemmän kuin menisi, jos käyttäisin kertakäyttövaippoja. Ja siitä vielä pois se aika, jonka käyttäisin vaipparoskiksen tyhjentämiseen ja uuden pussin vaihtamiseen, roskapussin sulkemiseen ja viemiseen eteiseen odottamaan, tai ulos asti ettei koko eteinen haise.

Enpä voi mennä valittamaan, että kestoilu olisi aikaavievää!

Vierailija
48/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatko, ihan sama kaava. Ei se pesukoneen napin painaminen niiin raskasta ole.

Vierailija
49/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hienoa, että jaksoit kestoilla noinkin pitkään! Pienet teot ovat todella merkittäviä maailman tilanteen parantamiseksi.

Minulla oli tuon ikäisellä pojalla käytössä iguleet, tosi hyvät, ja poika oppi päiväkuivaksi 1,5 vuotiaana (meillä vessahätäviestinnän opetteluakin).

Nostan sinulle hattua saavutuksestasi! Moni ei jaksa ja välitä noinkaan paljoa! Toivottavasti vielä palaat kestoiluun, koska se on hieno juttu.

Vierailija
50/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt toisen lapsen kohdalla (7 kk) päätin pelastaa maailman ja käyttää kestovaippoja :) En koe niitä lainkaan hankalimmiksi kuin kertakäyttöisiä.

Vierailija:

On todella hienoa, että jaksoit kestoilla noinkin pitkään! Pienet teot ovat todella merkittäviä maailman tilanteen parantamiseksi.

Minulla oli tuon ikäisellä pojalla käytössä iguleet, tosi hyvät, ja poika oppi päiväkuivaksi 1,5 vuotiaana (meillä vessahätäviestinnän opetteluakin).

Nostan sinulle hattua saavutuksestasi! Moni ei jaksa ja välitä noinkaan paljoa! Toivottavasti vielä palaat kestoiluun, koska se on hieno juttu.

Vierailija
51/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kestoilet? Sillä jos peset koneessa ja kuivaat kuivurissa, niin käytät energiaa jo aikalailla sekä pilaat ja tuhlaat vettä, joten sen brittitutkimuksen mukaan on yhtä sama pahe luonnon kannalta olla vaikka ilman kestoja ja kertsit kehiin.

Kuivausrumpu on todella hirveä energiasyöppö ja minusta jokaisen kestoilijan, joka ajattelee luontoa, tulisi välttää sitä!!!!!

Vierailija
52/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
53/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat ei koskaan lopu kesken, kun kestoillaan. Samoja vaippoja voi käyttää toisella ja kolmannellakin lapsella, eli siinä mielessä ne ovat kyllä ekologisiakin. Ja lapsen peppu voi paljon paremmin kestovaipassa kuin kertakäyttöisessä.

Enkä minä aina kuivaa kuivausrummussa :)

Vierailija:

Miksi kestoilet? Sillä jos peset koneessa ja kuivaat kuivurissa, niin käytät energiaa jo aikalailla sekä pilaat ja tuhlaat vettä, joten sen brittitutkimuksen mukaan on yhtä sama pahe luonnon kannalta olla vaikka ilman kestoja ja kertsit kehiin.

Kuivausrumpu on todella hirveä energiasyöppö ja minusta jokaisen kestoilijan, joka ajattelee luontoa, tulisi välttää sitä!!!!!

Vierailija
54/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se siitä.

Vierailija
55/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonvarojen kulutuslaskelman arviointi

Kertakäyttövaippojen materiaalipanos vuoden aikana on 1134 kg, kestovaippojen on 353 kg. Kertakäyttövaippoja käytetään vuodessa 1725 kappaletta, kestovaippoja 24 kappaletta. Jos kertakäyttövaippojen kuljetukset tehtaalta kauppaan ja kaupasta kotiin laskettaisiin, tämä muuttaisi tulosta vielä suotuisammaksi kestovaipoille.

Pesukoneen kuluttaman veden ja energian määrää voi pienentää laitevalinnoilla. Jos kestovaipat kuivataan koneellisesti, kasvaa materiaalinkulutus 263 kg vuodessa (olettaen, että kuivaaja kuluttaa sähköä 3,5 kWh/käyttökerta).

Todellisuudessa kestovaippoja käytetään useimmiten kauemmin kuin vuosi. Samoja vaippoja voi käyttää useampi lapsi ennen kuin ne ovat kuluneet käyttökelvottomiksi. Näin ollen kestovaippojen materiaalipanos on vieläkin pienempi suhteessa kertakäyttövaippaan kuin laskelma antaa olettaa.

Yhteenvetoa ja muita huomioita

Suomessa syntyy vuosittain n. 55 500 lasta. Jos jokainen kuluttaa 5000 vaippaa noin 30 kk kestävän vaippaiän aikana, on yhden ikäluokan vaippaiän materiaalipanos 117 160 500 kg. Vuotta kohden materiaalipanos tältä ikäluokalta on 46 864 200 kg.

Kaatopaikalle vaippajätettä päätyy pelkästään pääkaupunkiseudulla lähes 2 000 tonnia vuodessa

Vierailija
56/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällainen stressitön osakestoilija, joskus päivän mittaan kuluu yksi kesto ja joskus useampi.

Minulla käytössä pelkkiä Fuzzeja, olen kyllä kokeillut monia muitakin, mutta myynyt pois. Imuna käytän 1-vuotiaalla pelkkää microinserttiä, niin ei tule semmoista älyttömän suurta pakettia.

Tuosta fleecestä kuivaliinana, että ap sitä ei saa pestä saippuallisella (max. 5 % saippuaa, lue tuoteseloste) pesuaineella, koska saippua estää fleecen imukyvyn.

Vierailija
57/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestot lyhyesti: pyykinpesu useammin ja se kuivausrumpu kaikin pahin kuluttavat energiaa ja luonnonvaroja ja pesuaineet saastuttavat vesistöjä.

On monta tutkimusta (esim. Kuluttaja-lehdessäkin) missä näitä puolueettomasti vertailtu.

Vierailija
58/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAAPARANTA, Suvi. Vaipoilla on väliä – vertailussa lasten kesto- ja kertakäyttövaippojen käyttökokemukset ja ympäristövaikutukset. YTV. Julkaisusarja C 2002:14.

Vierailija
59/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena ei ole ekologista ostaa vaippoja!

Ostat muutaman käytetyn aio:n ja vaippailu on yhtä helppoa kuin kertakäyttöisten kanssa.

Vanhoja pyyhkeitä yms. voi käyttää imuna.

Minä käytin lapsellani vain vanhoja harsoja ja muovikuorta ja muutamaa aio-vaippaa. Eikä tarvi joka päivä pestä ja vaipan vaihtoväli on tunteja.

Vierailija
60/60 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei otettaisi huomioon kuljetusten (huom. ulkomailta, jos liberoita yms käytätte!) ja kestovaippojen uudelleenkäytön kestovaipoille tuomia etuja ja laskettaisiin kulutukseen mukaan koneellinen kuivaus, on kestovaippojen aiheuttama kuormitus ympäristölle siitä huolimatta vain noin puolet kertakäyttöisten aiheuttamasta kuormituksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi