"Vaihde pyörä jalka jarru käsi jarru" - miksi yhdyssanavirheet ärsyttää?
Äidinkieleni oli peruskoulussa 8, puhelimella tekstatessa en jaksa välittää onko pisteet ja pilkut paikoillaan (koska on vähän sellaista tajunnanvirtaa) ja joskus on itselläkin sormi suussa yhdyssanojen kanssa, mutta otsikossa mainitsemani "vaihde pyörä jalka jarru käsi jarru" on ihan elävästä esimerkistä myynti-ilmoituksessa. Tuo yhdyssanojen r aiskaaminen ärsyttää suunnattomasti!
Kommentit (28)
Pisteiden puuttuminen häiritsee minua ehkä enemmän, mutta tuo vaihde pyörä jalka jarru käsi jarru on aika paha jo.
Vierailija kirjoitti:
Pisteiden puuttuminen häiritsee minua ehkä enemmän, mutta tuo vaihde pyörä jalka jarru käsi jarru on aika paha jo.
No mihin nämä vaikuttaa?
Riippuu tapauksesta. Satunnaiset kirjoitusvirheet ovat inhimillisiä, mutta tuo esimerkki viestii vahvasti, että kirjoittaja on älyllisesti vajaa.
pilkun nus siat ovat ihan tutkitustikin ärsyttävimpiä ihmisiä
Yhdyssanavirheet johtuvat kirjoittajan välinpitämättömyydestä lukijoita kohtaan. Ajattelee varmaan, että: "Kyllä tämä niille nuijille kelpaa".
Sama ajattelutapa kuin nykyisillä rap-sanoittajilla.
Itse en välitä virheellisestä kirjoituksesta. Ärsyttää enemmän ne jotka viitsivät niistä tulla sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
Se saa kirjoittajan vaikuttamaan heikkolahjaiselta.
ja sinä parempana ihmisenä vihaat ja haukut heikkolahjaisia ja vammaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin nämä vaikuttaa?
Jos vastaus on tätä luokkaa ettei aina tiedä koska lause loppuu tai alkaa olipa kaunis aamu tänään kun kävelin töihin pitäisiköhän ostaa siskolle syntymäpäivälahja vaikee sanoa kun ei ole rahaa vaikka työssä käynkin ahaha muistuu mieleen eräs joulu kun sisko heitti kärrynpyörän joulukuuseen mutta mitäs siellä töissä tänään tehtiinkään.
Niin onhan sitä häiritsevämpää lukea kuin ajaa vajaa älyisten polku pyörää.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä pilikunnjussimisen kanssa ole tekemistä, jos edes perinteisimmät yhdyssanat osaisi kirjoittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin nämä vaikuttaa?
Jos vastaus on tätä luokkaa ettei aina tiedä koska lause loppuu tai alkaa olipa kaunis aamu tänään kun kävelin töihin pitäisiköhän ostaa siskolle syntymäpäivälahja vaikee sanoa kun ei ole rahaa vaikka työssä käynkin ahaha muistuu mieleen eräs joulu kun sisko heitti kärrynpyörän joulukuuseen mutta mitäs siellä töissä tänään tehtiinkään.
Sii ne yhdysana virheet, luetaan se kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ja röökiä ja kaljaa vetävät bensalenkkariamikset ihsäan tutkitusti heikkolahjaisimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin nämä vaikuttaa?
Tuollaista kirjoitusta on vaikea ymmärtää.
Ensin näyttää siltä kuin siinä olisi vain toisiinsa liittymättömiä sanoja peräkkäin. Sitten vasta kun sanat yhdistää mielessään oikein, ymmärtää mitä siinä lukee.
Siinä ei ollutkaan pyöräjalka ja jarrukäsi, vaan jalkajarru ja käsijarru. Ei siis puhuta vaihteesta ja pyörästä vaan vaihdepyörästä.
Missä vaiheessa ne yhdyssanat opetetaan peruskoulussa? Ensimmäisellä? Toisella? Mielestäni yhdyssanat pitäisi osata jo kolmannella luokalla. Jos ei, niin sitten voisi jättää luokalleen.
Vierailija kirjoitti:
puu jalka pallo kenttä mestari
Pallokenttämestarilla on puujalka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin nämä vaikuttaa?
"äidinkieli" on eri asia kuin "äidin kieli"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin nämä vaikuttaa?
Sii ne yhdysana virheet, luetaan se kysymys.
Onko "äidin kieli" sama asia kuin "äidinkieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin nämä vaikuttaa?
Makaroni laatikko, ilta pala, aamu puuro jne.
Se saa kirjoittajan vaikuttamaan heikkolahjaiselta.