Miten tällaisessa parisuhteessa voi säilyä järjissään?
Miehelläni on taipumus suuttua, raivota ja huutaa minulle etenkin humalassa jos ilmaisen tyytymättömyyteni johonkin suhteen ongelmakohtiin tai siihen miten mies kohtelee minua. Mies on myös töninyt minua humalapäissään siten että olen saanut fyysisiä vammoja sekä käyttää henkistä väkivaltaa arvostelemalla ulkonäköäni ja heittelemällä kaikenlaisia loukkaavia "vitsejä."
Nyt sitten viimeisimmän riidan päätteeksi mies veti liinat kiinni ihan täysin ja huusi päin naamaa että olen luuseri ja mitä nyt vielä. Tuosta on jo pari viikkoa, mutta mies on siitä asti pitänyt mykkäkoulua, estänyt minua katsomasta televisiota, piilottanut autonavaimeni, häiritsee uniani öisin kolistelemalla, koputtelemalla, tönimällä ja rämppäämällä valoja päälle. Ollessamme samaan aikaan kotona mies ei sano mitään, mutta lauleskelee, hyräilee ja vislailee iloisen oloisena. En ole itse ottanut mitään kontaktia vaan pyrkinyt olemaan kotona mahdollisimman vähän.
Pahinta on kuitenkin, että mies kutsui äitinsä eli anoppini kylään keskustelemaan tilanteestamme. Tiedän tämän kuulostavan tässä kohtaa provolta, mutta näin siis tosiaan tapahtui ja itselleni yllättäen oman työpäiväni jälkeen. Kieltäydyin keskustelemasta tilanteesta sillä kaikki vastaavat keskustelut miehenkin kanssa ovat umpikujia joissa minut ajetaan nurkkaan kirjaimellisesti. Soittelimme kuitenkin myöhemmin anopin kanssa, jolta sainkin sitten kuulla että miehen mukaan olen kontrolloiva, mies maksaa kaiken ja en suostu puhumaan asioista. Anoppi oli kovasti huolissaan siitä että olisin imemässä eron tullen miehen ja kuiviin. Olin suoraan sanoen shokissa siitä ettei anoppi nähnyt poikansa toimissa ja minun systemaattisessa kiusaamisessani mitään ongelmaa ja siinä millaisen kuvan mieheni on antanut minusta äidilleen. Varmaan hyvä mainita, että käyn töissä, tienaan miestä enemmän ja maksamme kaiken taloudessamme puoliksi samalla kun mies ei tee ollenkaan kotitöitä.
Ero tulee vääjäämättä, mutta käytännön syistä sen järjestely ja omaisuuden myynti tulee ottamaan oman aikansa. Olen hermostunut, ahdistunut, surullinen ja tuntuu että järki lähtee.
Kommentit (76)
Selittelyä tuo viimeinen osa kirjoittamastasi. Eroa heti - nyt heti. Omaisuus jaetaan erossa, ei sitä etukäteen aleta jakamaan. Ensin ero ja prosessi alkaa siitä. Lähdet tänään tuosta kodistanne sukulaisten nurkkiin/ystävän luo/hotelliin/motelliin/turvakotiin ja todennäköisesti saat katon pääsi päälle pian sillä käytännössä olet asunnoton.
Nyt vain vuokra ovesta ja oikotieltä valitsemaan asunto ja ensi viikolla muutto.
Vuokraa heti itsellesi pieni asunto ja sinne huonekalut, viet sinne tärkeimmät tavarasi ym. Järjestä tilisi ja raha-asiasi niin, ettei mies pääse tileillesi tai säästöihisi käsiksi. Pidä suunnitelmasi salassa. Muuta sinne heti kuin mahdollista. Ilmoita miehelle, että lähdit. Hyvää loppuelämää. Älä tapaa häntä enää. Miehen äiti estoille, hänellä ei ole asiaa mitään sanottavaa. Tavarasi voit hakea miehen luota ystäviesi tai virkavallan kanssa. Pysy turvassa. Sinä olet tärkein.
Miksi et ole lähtenyt?
Kiinnostaa syyt miksi kukaan jää tällaiseen. Kerrotko?
Vierailija kirjoitti:
Valmistele ero salassa, hanki asunto ja siirrä omaisuutesi pois kun mies on poissa. Älä kerro uuden asunnon osoitetta. Turvakodissa saat tukea. Kerro luotettavalle ystävälle tilanteestasi.
Miten valmistella eroa salassa ja viedä samalla omaisuutta pois? Väkivallan uhan alla tämä neuvo ei oikein toimi. Turvallisinta ottaa ja lähteä kerralla, kun toinen on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistele ero salassa, hanki asunto ja siirrä omaisuutesi pois kun mies on poissa. Älä kerro uuden asunnon osoitetta. Turvakodissa saat tukea. Kerro luotettavalle ystävälle tilanteestasi.
Miten valmistella eroa salassa ja viedä samalla omaisuutta pois? Väkivallan uhan alla tämä neuvo ei oikein toimi. Turvallisinta ottaa ja lähteä kerralla, kun toinen on poissa.
No varmaankin tarkoitettiin pieniä henkilökohtaisia asioita kuten passi, lompakko, puhelin ja ne autonavaimet ym. Millään sohvalla nyt ei ole väliä kunhan on pankkikortit ja tärkeät paperit turvassa ennen kuin ero tulee ilmi.
Ei sinun parisuhteessasi ole kyse järjissään säilymisestä enää, koska sen sinä olet jo selvästi menettänyt.
Nyt on kysymys hengissä säilymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Piilotti autonavaimesi? Anteeksi mitä? Etkö ole pystynyt käyttämään nyt siis autoasi? Oletko vaatinut avaimia takaisin? Miten käyt töissä?
Missä oli vara-avaimet? Tässä hyvä neuvo vaikeassa tilanteessa olevalle: piilota avaimen oven vieressä oleviin kenkiin. Kun paetessasi tempaiset kengät jalkaan, avaimet ovat mukana. Mutta ei pidä olla Imeldamalliin kenkäpaljoutta vaan ne yhdet kengät, joihin sitten astellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtemällä töihin toiselle paikkakunnalle ja hankkimalla sieltä työasunnon. Vähitellen siirtelee sinne välttämättömät tavarat. Kun lopullinen ero on ajankohtainen, kannattaa ottaa salainen osoite ja muuttaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista elämä on päihderiippuvaisen kanssa. Lähde pian. Vaikka turvakodin kautta omaan kotiin.
Päihde- ja mt-ongelmaiset on juuri tuollaisia! Hyhhyh, ei enää ikinä. Itsessään eivät ikinä vikaa näe vaan kääntävät asiat muille kertoessaan ihan ympäri.
Kun kaikki paskimmat miesvihakliseet pannaan yhteen viestin ja kirjoitetaan maksimimäärä minkä avaus sallii, teille hysteerisille akoille uppoaa heti. Ei vìttu te olette medialukutaitokurssin tarpeessa!
Ei tule olemaan mahdollista tuo sopiminen, valitettavasti. Laske niille miehen kanssa asuntoon jääville huonekaluille joku hinta, joka on tasingossa sitten huomioitu hänen saamapuolelle. Osta uudet Ikeasta vuokrayksiöösi. Hanki asianajaja, joka hoitaa neuvottelut puolestasi. Rahaahan avioerossa menee aina, mutta pääset sitä pikemmin jaloillesi taas, mitä nopeammin lähdet. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Piilotti autonavaimesi? Anteeksi mitä? Etkö ole pystynyt käyttämään nyt siis autoasi? Oletko vaatinut avaimia takaisin? Miten käyt töissä?
Älä vaadi logiikkaa trolleilta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain vuokra ovesta ja oikotieltä valitsemaan asunto ja ensi viikolla muutto.
Tässä olisi ap:lle ihana asunto:
Vierailija kirjoitti:
Up
Lopeta trollipaskasi nosteleminen.
Up